צפו בתקציר: מכבי תל אביב ניצחה 3:4 את מכבי חיפה במשחק עונה מטורף

יונתן כהן
יונתן כהן | דני מרון

לספר לנכדים: הירוקים כבר חזרו פעמיים מפיגור, כולל שער אדיר של עוואד בדקה ה-88, אבל יונתן כהן עם צמד קבע ניצחון ענק בפוטו פיניש בדקה ה-93. הפער בפסגה: 6 נקודות

(גודל טקסט)

משחק עונה רצינו, ומשחק עונה קיבלנו. מכבי תל אביב התארחה הערב בסמי עופר אצל השנייה בטבלה מכבי חיפה, וכעבור 90 דקות בלתי נשכחות יצאה עם 3:4 אדיר ומשחק עונה לפנתיאון של הכדורגל הישראלי.

יש כל כך הרבה סיבות לזכור את המשחק הזה: הקונפטי מהיציע הירוק שעיכב את פתיחת המשחק ב-20 דקות, ההצגה של אבי ריקן ואייל גולסה בחצי השעה הראשונה, ההתעוררות של מכבי חיפה לקראת הירידה להפסקה, החילופים של בלבול שעשו את ההבדל, הווינריות של יונתן כהן שמזכירה את ערן זהבי בימיו הגדולים בצהוב, השער של דניאל טננבאום שנחדר לראשונה העונה ועוד שלוש פעמים – אפשר להמשיך עוד ועוד, אבל בסופו של דבר זה המכלול של כל הדברים הללו ועוד שהפכו את הערב הזה לאחת ההצגות הגדולות שהענף בארץ ראה בשנים האחרונות.

כאמור, המחצית הראשונה היתה צהובה כמעט לחלוטין. המצבים הגיעו, ובדקה ה-14 גם הפכו לשערים – אבי ריקן סיים התקפה גדולה של איתי שכטר עם כדור ראשון לערב הזה ברשת של ג'וש כהן. בדקות שלפני סיום המחצית היה נדמה שהירוקים יתעוררו, וצ'רון שרי היה קרוב לכבוש, אבל בפתיחת המחצית השנייה דווקא מכבי ת"א כבשה: אייל גולסה הבקיע את שערו הראשון העונה והיה נראה שהסיפור גמור. אלא שלמרקו בלבול האופטימי היו תכניות אחרות: הוא הכניס את יאניק ווילדסחוט, שבדקה ה-60 הוביל מהלך שהסתיים בקרן – והקרן הזאת הובילה לשער של ניקיטה רוקאביצה, השני בלבד שטננבאום סופג העונה.

ריקן חוגג. מחצית ראשונה אדירה שלו (מאור אלקסלסי)
ריקן חוגג. מחצית ראשונה אדירה שלו (מאור אלקסלסי)

שתי דקות עברו, והפעם ווילדסחוט הבקיע בעצמו. מסירה של חזיזה, כדור מהאוויר ובעיטה של ההולנדי – ופתאום שוויון מהיר, ופתאום היציעים בטירוף, ופתאום הקבוצה של איביץ' בלחץ. אז הגיע תורו של יונתן כהן להרגיע, והוא אמנם החמיץ את הפנדל – אבל לא את הריבאונד, ובדקה ה-68 נתן למכבי ת"א 2:3. בלבול לא אמר נואש, ועוד אס שלו – הפעם עוואד – הוכיח את עצמו. החלוץ הגיע מאחור לעוד כדור קרן ונתן פצצה שלא טננבאום ולא אף שוער יכול לעצור, קובע 3:3 אדיר בדקה ה-88. במשחק עונה כזה אף אחת מהקבוצות לא היתה ראויה לצאת מפסידה, והיה נדמה שכך זה אכן יסתיים, אבל מאבוקה נרדם בשמירה ויונתן כהן השלים צמד בתוספת הזמן, קובע 3:4 מטורף שייזכר לדורות ושיספרו עליו בסיכומי העשור הבא.

הרכבים
מכבי חיפה: ג'וש כהן, ארנס מאבוקה, עופרי ארד, טרנט סיינסבורי, סאן מנחם, ז'אנדו פוקס, יובל אשכנזי, דולב חזיזה, צ'רון שרי, סינטיהו סלליך (יאניק ווילדסחוט 56), ניקיטה רוקאביצה.

מכבי תל אביב: דניאל טננבאום, אנדרה ג'ראלדש, איתן טיבי, ז'איר אמאדור, אנריק סבוריט, דן גלזר, אייל גולסה, אבי ריקן (דור מיכה 73), יונתן כהן, עומר אצילי, איתי שכטר.

ליאני. המשחק התעכב ב-20 דקות בגלל הקונפטי _דני מרון)
ליאני. המשחק התעכב ב-20 דקות בגלל הקונפטי (דני מרון)

מהלך המשחק
תוך 40 שניות הגיעה מכבי חיפה להזדמנות ראשונה, כשרוקאביצה ניצל טעות בהגנה הצהובה והכניס כדור לצ'רון שרי, שלא הספיק להגיע למסירה לפני דניאל טננבאום. בינתיים, יונתן כהן נפצע אך חזר לשחק. איתי שכטר כבש בדקה השנייה, אך הקוון הרים את הדגל ובדיקת ה-VAR לא הותירה מקום לספק. אחרי הפתיחה המהירה המשחק נרגע מעט – והפך לאגרסיבי הרבה יותר, כולל כניסה של מאבוקה ביונתן כהן – וההזדמנות הבאה הגיעה בדקה התשיעית, אך מתוך הצפיפות הצהובה ברחבה של מכבי חיפה אף כדור לא נבעט לכיוון המסגרת.

הגנת מכבי חיפה לא קלטה כנראה את גודל המעמד: טעות קרוב למרכז המגרש בדקה ה-14 הובילה להשתלטות של שכטר על הכדור, והוא פרץ קדימה מצד ימין ומסר מסירת רוחב, אליה הגיע אבי ריקן מאחורה ובנגיעה שלח פנימה את ה-0:1 של מכבי תל אביב. מכבי חיפה, בתגובה, לא נכנסה להלם אלא ניסתה לצאת להתקפות, אבל לא היתה מרוכזת ובקושי הצליחה להכניס כדור לרחבה. בדקה ה-20 סלליך הגיע להגבהה, אך לא השתלט טוב על הכדור והניסיון הורחק. בינתיים, ההגנה של חיפה שוב חלמה והתקפה מוצלחת של הצהובים הסתיימה בקרן, אותה קלט ג'וש כהן.

ריקן חוגג עם גלזר. מכבי ת
ריקן חוגג עם גלזר. מכבי ת"א מרגישה בנוח (דני מרון)

שרי מול ג'ראלדש. מאצ'אפ של שני זרים איכותיים (דני מרון)
שרי מול ג'ראלדש. מאצ'אפ של שני זרים איכותיים (דני מרון)

הלחץ הצהוב לא נגמר, ואחרי ששרי בזבז הזדמנות עם בעיטה חופשית מ-30 מ' שהלכה לשמיים, אבי ריקן הגיע בדקה ה-32 לעוד מצב הבקעה וכמעט השלים צמד, אבל הגנת חיפה הגיבה בשנייה האחרונה. בצד השני, טננבאום לא יצא לקרן של מכבי חיפה ועופרי ארד כמעט כבש את השוויון. בדקה ה-39 שרי מצא בכדור גדול את אשכנזי, שלא הצליח למסור רוחב לרוקאביצה – אבל זה היה האיום הכי קרוב של הירוקים על השער של טננבאום. אשכנזי היה קרוב לכבוש בעצמו, לאחר מסירת רוחב נהדרת מחזיזה, אך בעט ברשלנות החוצה.

רוקאביצה. כמעט לא היה קיים במחצית הראשונה (דני מרון)
רוקאביצה. כמעט לא היה קיים במחצית הראשונה אבל הופיע בגדול לשנייה (דני מרון)

עם הדקות הטובות בשלהי המחצית הראשונה, השחקנים של בלבול חזרו מחדר ההלבשה בתקווה להמשיך את המומנטום ולהשיג סוף סוף את השוויון, אבל התקווה הזאת נגדעה תוך שלוש דקות: התקפה למופת של הצהובים הסתיימה עם בעיטה חזקה נהדרת של אייל גולסה, שכבש סוף סוף את שערו הראשון העונה והעלה את מכבי ת"א ל-0:2.

הירוקים ניסו להגיב, שרי חדר מזווית לא פשוטה ועקף את איתן טיבי אבל נעצר אצל טננבאום שהרחיק עד חזיזה – הקשר ניסה בעיטה מסובבת מחוץ לרחבה אך לא מצא את המסגרת. בדקה ה-56 בלבול הכניס את יאניק ווילדסחוט במקום סלליך, בתקווה להכניס קצת מחץ להתקפה של מכבי חיפה.

ווילדסחוט. שער אדיר שלו שהחזיר את מכבי חיפה לתמונה (מאור אלקסלסי)
ווילדסחוט. שער אדיר שלו שהחזיר את מכבי חיפה לתמונה (מאור אלקסלסי)

ההשפעה היתה מיידית: בדקה ה-60 הקשר ההולנדי פרץ מימין והשיג קרן, אותה הרים שרי לרחבה של טננבאום. עופרי ארד ניסה מספרת, אך הכדור פגע במשקוף – ורוקאביצה הגיע לריבאונד וכבש את השער המצמק, 1:2 למכבי ת"א. שתי דקות עברו, ו-ווילדסחוט הוכיח פעם נוספת מדוע הוא היה צריך לפתוח כשהגיע להגבהה של חזיזה ובוולה אדיר השווה ל-2:2 והכניס את הקהל הירוק לטירוף.

אלא ששם לא נגמרו השערים: מכבי ת"א ניסתה לצאת מההלם עם התקפה, ז'אנדו פוקס נגע ביד ברחבה וליאני בדק ב-VAR והצביע על הנקודה הלבנה. יונתן כהן ניגש לבעוט, אבל בעט חלש וג'וש כהן הדף – אבל קשר מכבי ת"א הגיע ראשון לריבאונד וכבש את ה-2:3. משחק עונה בדיוק כמו שקיווינו שיהיה. שרי ופוקס ניסו להחזיר את מכבי חיפה למשחק עם מטווח בעיטות מחוץ לרחבה, אבל הם היו כנראה אופטימיים מדי. הדקות חלפו, ושער השוויון השלישי היה נראה רחוק.

בדקה ה-86 בלבול הכניס גם את עוואד למשחק, והקסם שוב עבד: שתי דקות לאחר מכן כדור קרן הורחק לא טוב, החלוץ הגיע מאחור ובעט מהאוויר שער נפלא שקבע 3:3 אדיר. חשבתם שנגמר? לא הבנתם איך משחק העונה הזה עובד. מכבי חיפה לחצה במשך כל תוספת הזמן בניסיון להשלים מהפך, אבל שכחה את ההגנה. אצילי רץ כל הדרך, הרים את הראש וראה את יונתן כהן רץ לצידו, והקשר הקדים את מאבוקה והשלים צמד מטורף בדקה ה-93, הופך את זה ל-3:4 ולערב בלתי נשכח.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי