היום בגלל הקורונה, אז בעקבות מלחמה: הפעם הקודמת בה נעצרה הליגה

רחמים טלבי, בן יהונתן
רחמים טלבי, בן יהונתן | אוסף פרטי

בשל מצב החירום וגיוס המילואים לפני מלחמת ששת הימים, ההתאחדות החליטה במאי 1967 לעצור את המשחקים. כשחודשו, הוכרז על עונה כפולה בסיומה הוכתרה מכבי ת"א כאלופה

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

ההחלטה של משרד הבריאות ומנהלת הליגה לעצור את משחקי הכדורגל בארץ עד להחלטה איך להמשיך אשר תתקבל בשבוע האחרון של חודש מארס, מחזירה את הכדורגל הישראלי לעצירה דומה של הפעילות בחודש מאי 1967 בשל מצב החרום וגיוס המילואים לפני פרוץ מלחמת ששת הימים. לראשי ההתאחדות לכדורגל היה בהמשך פתרון מוסכם למצב, וייתכן שראשי מנהלת הליגה וההתאחדות לכדורגל ילמדו ממנו.

עונת הכדורגל 1966/7 יצאה לדרך בתאריך 17/09/1966 וככול שהעונה התקדמה, רבו התקריות בגבולות של מדינת ישראל מול מצרים, ירדן וסוריה. הקריאות לכיבוש ישראל יצאו בעיקר מפיו של נשיא מצרים ג'מל עבדול נאצר ויצרו אווירה של מלחמה הולכת וקרבה. בליגה העליונה לכדורגל, (בשמה אז הליגה הלאומית), ניהלו קבוצות הפועל פתח תקווה, מכבי תל אביב והפועל חיפה מאבק קרוב על תואר האליפות ומעט מאחור נשפו בעורפם הפועל תל אביב, מכבי חיפה והפועל ירושלים בליגה בת 16 קבוצות.

ב-22 במאי 1967 סגר נשיא מצרים עבדול נאצר את מיצרי טיראן למעבר כלי שיט ישראלים. כעבור 36 שעות החל גיוס מילואים ולמעלה מחצי משחקני ומאמני הכדורגל היו מגויסים ועלו על מדים. כל הפעילות הספורטיבית בישראל הושבתה בהדרגה כשהתקשורת הכתובה דיווחה במשך תקופה ארוכה על ביטול ביקורים של קבוצות מחו"ל בישראל.


השוער חיים לוין עם גיורא שפיגל. אליפות בתום עונה כפולה (אלבום פרטי)

בהתאחדות לכדורגל, יחד עם מרכזי הפועל, מכבי ובית"ר הוחלט לעצור את הליגה ארבעה משחקים לסיום העונה, ולחדשה כאשר יירגעו העניינים. הליגה נעצרה בחודש מאי 1967 כשקבוצת הפועל פתח תקווה הייתה במקום הראשון והקדימה ב-3 נקודות את מכבי תל אביב.

נבחרת ישראל קיימה ב-16 במאי משחק ידידות נגד נבחרת סקוטלנד באצטדיון רמת גן. רבים מ-25 אלף הצופים היו על מדי צה"ל במשחק שהסתיים בניצחון סקוטלנד 1:2. מורגן כבש לאורחים, גיורא שפיגל השווה ואת שער הניצחון לסקוטלנד כבש אלכס פרגוסון שהפך בהמשך למנג'ר האגדי של מנצ'סטר יונייטד. מאמן נבחרת ישראל, היוגוסלבי מילובאן צ'יריץ', סירב לעזוב את  ישראל וקיבל אישור מבלגראד בשל העובדה שחוזהו הוא פרטי ולא בשליחות ההתאחדות לכדורגל ביוגוסלביה.

צ'יריץ' ביקר במהלך המלחמה אצל פצועי צה"ל והיה בקשר עם כל השחקנים. שני שחקני נבחרת, גיורא שפיגל ושמואל רוזנטל, הוזמנו לפני פרוץ המלחמה לנבחרת אסיה ושבו ארצה לאחר הקרבות. מלחמת ששת הימים הסתיימה והחיים במדינה שבו בהדרגה למסלולם מה שאפשר לקבוצות הכדורגל לשוב לאימונים כמעט סדירים ולקבלת ההחלטה בהתאחדות לכדורגל לקיים את המשך העונה בליגה כפולה מסוף חודש אוגוסט 1967.

את המוליכה הפועל פתח תקווה אימן ההונגרי בלה פלאפי שעזב את ישראל ולא שב לכאן בשל המלחמה. את עמדת המאמן תפס הקפטן נחום סטלמך על תקן של מאמן שחקן. בהפועל פתח תקווה שיחקו אז כוכבים כמו יצחק ויסוקר, יצחק דרוקר, שמואל רוזנטל שאול חייק, בועז קופמן  וסטלמך אשר האמינו כי קבוצתם תוכל להביא לאם המושבות אליפות מספר 7.


הכתבה ב"מעריב" על הניצחון של מכבי ת"א על הפועל פ"ת (אלבום פרטי)

את מכבי תל אביב אימן שחקן העבר ישראל חליבנר ובהרכב הקבוצה מלבד הוותיקים חיים לוין, עמוס זולוטולוב, ניסים בכר, משה עסיס ושלום שיקווה נצצו "תינוקות ג'רי בית הלוי", גיורא שפיגל, מיקו בלו, צבי רוזן, דוד קרקו, רחמים טלבי אורי קדמי מיכאל גרשוביץ' ודרור בר נור.

במכבי תל אביב רצו להביא לארון הגביעים בבית מכבי תל אביב ברחוב מכבי את תואר האליפות הבא מאז האליפות והדאבל של 1958 תחת המאמן יוסף טסלר. מכבי תל אביב והפועל פתח תקווה ניהלו מאבק צמוד בליגה שחבה חולקו אז שתי נקודות לניצחון ונקודה עבור תיקו. תואר האליפות הוכרע במחזור ה-58 של העונה הכפולה, כשמכבי תל אביב אירחה את הפועל פתח תקווה בב-8 ביוני 1968 באצטדיון המכביה אליו הגיעו מעל 14 אלף צופים. מכבי תל אביב ניצחה 0:2 משני שערים במחצית השנייה שכבש דרור בר נור וזכתה בתואר האליפות.

אלפי אוהדי מכבי תל אביב פרצו למגרש, הרימו את השחקנים על הכתפיים, חיבקו ונישקו אותם כשהמאמן ישראל  חליבנר טיפס והתיישב על משקוף השער מוקף במאות אוהדי הקבוצה. שחקני מכבי תל אביב עשו הקפת ניצחון סביב המגרש עם דגל הלאום. הפועל פ"ת המאוכזבת ספגה כעבור 4 ימים אכזבת ענק נוספת כשהפסידה במשחק גמר הגביע בבלומפילד לבני יהודה 0:1. שתי הקבוצות שירדו ליגה בתום אותה עונה כפולה היו הפועל מחנה יהודה וסקציה נס ציונה שרק העונה חזרה מאז לליגת העל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

,

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי