מכבי של זהבי או ב"ש של מליקסון? בחרו את האלופה הטובה ביותר בעשור האחרון

מאור מליקסון, ערן זהבי
מאור מליקסון, ערן זהבי | צילום: דני מרון

הפועל ת"א אחראית לזכייה הדרמטית ביותר, מכבי ת"א סיימה עם טרבל היסטורי, מכבי חיפה הבריקה וקריית שמונה הדהימה. דור רומנו בחר את הקבוצות שעשו לו את העשור. מה דעתכם?

(גודל טקסט)

כמעט עשור עבר מאז שערן זהבי כבש את שער האליפות של הפועל תל אביב בטדי, וכמה שהכדורגל הישראלי השתנה מאז. זהבי עצמו כבר הוביל את מכבי ת"א לאליפויות בזו אחר זו לפני שעזב לחורר רשתות בסין, מכבי חיפה מאיימת העונה על קבוצות הצמרת לראשונה מאז זכתה בצלחת ב-2011, גם קריית שמונה זכתה באליפות היסטורית ובחלוף השנים איבדה את מקומה בחלק העליון והיה זה גם עשור בו הפועל באר שבע הפריחה את הגב לאחר 40 שנה ויצרה שושלת.

אז רגע אחרי שאלונה ברקת הודיעה על עזיבת הפועל באר שבע וברוח החידונים והסקרים במהלך הפגרה שנכפתה על כולם הספורט, דור רומנו בחר את האלופות הטובות ביותר של העשור האחרון. מי לדעתכם היא האלופה הגדולה ביותר שגם תהיה הזוכה הגדולה? הצביעו בסקר והשפיעו.

 

הפועל תל אביב עונת 2009-10
מאזן: 25 ניצחונות, 9 תוצאות תיקו, הפסד אחד, יחס שערים 26:87
ההרכב: וינסנט אניימה; עומרי קנדה (דני בונדר), דגלאס דה סילבה, וואליד באדיר, דדי בן דיין; גילי ורמוט, אביחי ידין, ביברס נאתכו, ערן זהבי; איתי שכטר ומהראן לאלה

עוד בחודש דצמבר של אותה העונה אמר אריק איינשטיין ז"ל, שגדל יחד עם עלי מוהר על "פירקנו אותם 0:1" – שזו הפועל תל אביב הגדולה בכל הזמנים וכלל לא חשוב איך העונה הזו תסתיים. עשור שלם חיכו האדומים לאליפות וכמה שהקבוצה של אלי גוטמן מודל 2009-10 הייתה שונה מזו של דרור קשטן. הפועל הציגה כדורגל התקפי נפלא, כשגוטמן עצמו הודה שההפסד נגד המבורג בליגה האירופית גרם לו לשנות גישה. המבקרים יצעקו "אליפות הקיזוז" ושאין צדק ספורטיבי, אך ההחלטה התקבלה עוד בפתיחת העונה, ואי אפשר להתעלם מכך שהפועל שיחקה את הכדורגל היפה בליגה.

זו הייתה הדרמה הכי גדולה בתולדות הכדורגל הישראלי כנראה כשערן זהבי, שהיה בצילם של גילי ורמוט ואיתי שכטר ואחרים שהיו בשיא הקריירה (דגלאס דה סילבה ו-וינסנט אניימה מבין הזרים) – כבש את שער הניצחון בטדי בדקה ה-92, שבוע אחרי שהאדומים איבדו את המקום הראשון עם תיקו מאופס בדרבי וגוטמן היה צריך להרים את השחקנים שלו מהריצפה. משחק שהיה בו הכל, כשגוטמן וחניכיו לא הצליחו לעצור את הדמעות. הפועל נכנעה 2:1 למכבי חיפה במשחק העונה הראשון בבלומפילד אך מאז המחזור הרביעי לא הפסידה, הצליחה להתגבר על עזיבתם של יבואה (ינואר) ונאתכו (מרץ), על סגל קצר יחסית ועל פציעתו של נמניה וויצ'יצ'ביץ' הנהדר. היא ניצחה בקריית אליעזר בזכות שער של מהראן לאלה, נהנתה מעונת שיא של המגן דדי בן דיין עם 11 כיבושים, ושילבה גם זכייה בגביע המדינה ואף סיימה במקום הראשון בליגה האירופית אחרי 0:1 על המבורג.

הדרמה הגדולה בתולדות הכדורגל הישראלי (אדי ישראל)

מכבי חיפה עונת 2010-11
מאזן: 24 ניצחונות, 8 תוצאות תיקו, 3 הפסדים, יחס שערים 28:63
ההרכב: ניר דוידוביץ'; אייל משומר, אריק בנאדו, שי מימון, פיטר מסיללה; ג'ון קולמה, אייל גולסה, ליאור רפאלוב, יניב קטן; ולדימיר דאבלישווילי ותומר חמד

לאחר שברון הלב של החמצת האליפות ברגע האחרון, מכבי חיפה של אלישע לוי עמדה במבחן אופי עצום, וצלחה אותו בגדול. יניב קטן אמר בראיון למעריב במוסף פתיחת העונה שהוא לא יוכל לסלוח לעצמו אם לא יביא עוד אליפות לירוק. אמנם היא השיגה 0:1 חשוב על מכבי תל אביב במחזור הפתיחה אך חוותה לא מעט קשיים באותה העונה. כך, למשל, הפסידה פעמיים ליריבה הישירה על הכתר הפועל תל אביב – 2:0 בקריית אליעזר כשהיריבה נותרה בעשרה שחקנים וגם הובסה 4:1 במשחק העונה בבלומפילד. היה נראה שתם הטקס, שמאבק האליפות גדול עליה, אבל הירוקים לא הרימו ידיים. רחוק מזה.

אריק בנאדו שחזר הביתה לעונת פרישה בירוק הצליח להשכיח את הביקורת הגדולה שספג מהקהל עם יכולת מעולה בדיוק במאני טיים. תומר חמד התגלה כאס של אלישע ו-11 מ-12 שעריו הגיעו לאחר המחזור ה-20, וליאור רפאלוב רשם עונת שיא בדרך לפריצה האמיתית (12 שערים) ואז, כצפוי – זכה לחוזה מעבר לים והחל פרק מוצלח במיוחד בבלגיה. חיפה הגיבה עם חמישה ניצחונות רצופים אחרי ההפסד להפועל, אלא שבמשחק פתיחת הפלייאוף נכנעה 2:1 למכבי נתניה וראתה איך האדומים שוב מנצלים את הקיזוז ועולים לפסגה. במשחק העונה, עם דחיפה אדירה של הקהל – הירוקים ניצחו 0:2 עם שערים של קטן ו-ולדימיר דבאלישווילי. 0:2 על הצהובים קירב את האלופה לכתר. התואר הובטח רשמית נגד עירוני קריית שמונה. אליפות שביעית בשנות ה-2000, ומאז, כמעט עשור – ריק.


יניב קטן עם ולדימיר דבאלישווילי (דני מרון)

עירוני קריית שמונה עונת 2011-12
מאזן: 21 ניצחונות, 10 תוצאות תיקו, 6 הפסדים, יחס שערים 26:48
ההרכב: דני עמוס; אלעד גבאי, שיר צדק, איתן טיבי, סלאח חסארמה, דושאן מאטוביץ'; בריאן גרזיצ'יץ', אדריאן רוצ'ט רביד גזל (שלומי אזולאי); ברק בדש ושמעון אבוחצירה.

פרק לחובבי האנדרדוג והרומנטיקה. האלופה הכי מפתיעה של הכדורגל הישראלי בעידן הנוכחי. בלי תקציב מי יודע מה, בניגוד להפועל חיפה של רובי שפירא ז"ל, בלי קהל, בלי כוכבים ב-11. קריית שמונה שקיבעה את מעמדה כקבוצת צמרת לאט לאט ובזהירות – עשתה את הבלתי יאומן ועם רן בן שמעון על הקווים זכתה באליפות ראשונה בתולדותיה. בששת משחקי הליגה הראשונים היא ניצחה רק פעם אחת. אף אחד לא היה יכול לחשוב, אפילו אלה בעלי הדימיון המופרע – שזה יסתיים באליפות. הפועל של קשטן הייתה פייבוריטית, הובילה את הטבלה ואז במשחק העונה במחזור ה-15 אלרואי כהן האקס החמיץ בעוד ברק בדש כבש שער ניצחון וק"ש זינקה לפסגה.

הפער של ק"ש בצמרת הלך וגדל בלי שום דאגות. רק במחזור ה-28 הגיע הפסד הליגה השני שלה. ב-2 באפריל, המחזור השני של הפלייאוף העליון, החבורה של שרצקי סיימה בתיקו מאופס נגד הפועל והוכתרה רשמית. זו הייתה עונת השיא של דני עמוס בין הקורות, של הקשר האחורי בראיין גרזיצ'יץ', איתן טיבי היה סלע ההגנה ושמעון אבוחצירה כבש 13 שערים. ואיך אפשר בלי דויד סולארי שהגיע בינואר, השתלב נפלא וכבש את אחד משערי העונה.

רן בן שמעון מתקשה לעצור את הדמעות. סנסצייה (אלן שבר)

מכבי תל אביב עונת 2013-14
מאזן: 26 ניצחונות, 6 תוצאת תיקו, 4 הפסדים, יחס שערים 30:76
הרכב: חואן פאבלו; שרן ייני, איתן טיבי , קרלוס גארסיה, עומרי בן הרוש; גל אלברמן, מהראן ראדי, ניקולה מיטרוביץ'; טל בן חיים (דור מיכה), ערן זהבי, ראדה פריצה

מכבי החזירה את כתר האליפות לראשונה מאז 2003 אך נאלצה להתמודד עם עזיבתו המאמן אוקר גארסיה. מעז יצא מתוק כאשר את הג'וב קיבל פאולו סוזה, שחקן עבר גדול שחיפש את דרכו כמאמן. עבור רבים מהאוהדים בצהוב מדובר במכבי החזקה ביותר. זו ששיחקה את הכדורגל המהיר והקטלני ביותר, זו שהייתה הדורסת ביותר. מחזה בלתי נשכח היה הריצה של המאמן אחרי שערן זהבי, שחקן העונה כמובן, השלים שלושער בדרבי וקבע 2:3 ענק בדקה ה-93.

המאמן העביר את זהבי לחוד ומאז שינה את יחסי הכוחות בכדורגל הישראלי וגם את העונה של החלוץ שכבש 28 שערים והיה הכובש המצטיין בליגה כמובן עם שניים יותר מעומר דמארי. מכבי התחזקה באותו קיץ בטל בן חיים, קיצוני הסופה ששיחק באדום, עומרי בן הרוש, ניקולה מיטרוביץ' ודן איינבינדר, כאשר גם ראדה פריצה שהגיע בחורף שעבר הבקיע בעת הצורף. אהה, כן, והיה את שער העונה של ברק יצחקי במספרת נגד מכבי חיפה. הצהובים אמנם לא זכו בגביע אך רשמו עונה יפה גם באירופה כשצלחו את שלב הבתים בליגה האירופית.


פאולו סוזה מונף. אחד המאמנים הגדולים שהיו פה (אסף קליגר)

מכבי תל אביב עונת 2014-15
מאזן: 21 ניצחונות, 9 תוצאות תיקו, 6 הפסדים, יחס שערים 32:67
הרכב: חואן פאבלו; שרן ייני, קרלוס גרסיה, איתן טיבי, עומרי בן הרוש; גל אלברמן, נוסא איגיבור, ניקולה מיטרוביץ'; דור מיכה, טל בן חיים וערן זהבי

התסריט חזר על עצמו: שוב מכבי זוכה באליפות ושוב המאמן המנצח מתקדם הלאה. הפעם נחת ארצה פאקו אסטרייאן שהיה עוזרו של רפא בניטס בליברפול ובוולנסיה, לא לפני שאוסקר גארסיה חזר ועזב במהירות הבזק. ואם כבר מחזוריות, זהבי שוב היה מלך השערים עם 27 גולים. הצהובים אמנם הודחו מאירופה בשלב מוקדם מדי (נגד אסטרס טריפוליס היוונית בשל שערי חוץ) מה שהקל את המלאכה עבור הסגל העמוק לתפארת, אבל הפעם הגיעה הכותרת העיקרית: טרבל. שלושה תארים בעונה אחת, לראשונה בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. בגמר הגביע עמדה ממול באר שבע של אלישע ובוזגלו בעלי היומרות.

באחד ממשחקי הגמר הכי חד צדדיים איי פעם, מכבי פירקה 2:6 את הקבוצה מהדרום כשהיריבות בין השתיים נרקמת לאט לאט בעונות האחרונות. הפעם הכוכב לא היה זהבי כי אם פריצה שכבש שלושער ענק. שער גדול של בוזגלו צימק ל-2:4, אך לא יותר מזה. אין ספק שזה היה המשחק הזכור ביותר באותה העונה, חוץ מפיצוץ הדרבי המשחק הזה בוטל, הקבוצות ספגו עונש אבל שום דבר לא הפריע למכבי לזכות באליפות. זהבי, אגב, אם נתעלם מהדרבי ומהמשחק בו היה מושעה – כבש בכל 12 המחזורים הראשונים בהם שיחק.

ראדה פריצה. שלושער בגמר הגביע (ערן לוף)

הפועל באר שבע עונת 2015-16
מאזן: 25 ניצחונות, 8 תוצאות תיקו, 3 הפסדים, יחס שערים 24:66
ההרכב: דודו גורש; בן ביטון, שיר צדק, וויליאם סוארז, אופיר דוידזאדה; מאור בוזגלו, ג'ון אוגו, הובדיו הובאן (מהראן ראדי), מאור מליקסון, טוני וואקמה; אליניב ברדה

אלונה ברקת החליטה לעשות מהלך ענק ועוד לפני סיום 2014-15 החליטה שברק בכר, הכוח העולה של קריית שמונה, מתאים לאתגר הגדול של הפיכת הקבוצה המצוינת של באר שבע לקבוצה מנצחת. ההתחלה לא הייתה פשוטה. על אף סגל שחקנים יוצא דופן שהלך והתגבש – בן שהר, מהראן ראדי וטוני וואקמה היו בין המצטרפים – הקבוצה של בכר פתחה בהיסוס. היא נכנעה למכבי במחזור השני רגע לפני שעברה לטוטו טרנר, סיימה בתיקו נגד מכבי חיפה והפסידה גם להפועל עכו. היה נראה שזה שוב אותו הדבר.

באר שבע הגיבה כמו אלופה אמיתית. היא פיגרה 2:0 נגד מכבי פתח תקווה אך התפוצצה עם 2:5 וניצחה את מכבי 1:2 בבלומפילד עם שערים של מליקסון וברדה. בסיום הליגה הסדירה, לקבוצה מהדרום היה יתרון של שלוש נקודות. הבעייה הייתה אחת: נאחס ושמו מכבי חיפה. הירוקים הדיחו את באר שבע מהגביע עם 3:1 באפריל, כפו עליהם 1:1 בפלייאוף, ומחזור אחד לסיום העונה היה נראה שהכל קורס כשאייל משומר כבש שער ניצחון אכזרי לירוקים כאשר כל שחקני באר שבע יצאו קדימה. ה-21 במאי 2016 הוא התאריך ההיסטורי. סכנין הוליכה, הלחץ בבאר שבע הרקיע שחקים אבל השחקנים גילו אופי. בוזגלו השווה, מליקסון קבע מהפך מכל הלב ובן שהר כבש את ה-1:3 שהביא להתפרצות שמחה. בוזגלו כהרגלו בישל מהאגף, החלוץ נתן בראש והשאר היסטוריה. אחרי 40 שנה במדבר – הפועל באר שבע אלופה.


ברק בכר. מאמן מנצח (ערן לוף)

הפועל באר שבע עונת 2016-17
מאזן: 26 ניצחונות, 7 תוצאות תיקו, 3 הפסדים, יחס שערים 18:73
ההרכב: דודו גורש; בן ביטון, שיר צדק, מיגל ויטור, מיחאי קורהוט; מאור בוזגלו, ג'ון אוגו, הובדיו הובאן, מאור מליקסון, טוני וואקמה; בן שהר

העונה הגדולה ביותר בתולדות הפועל באר שבע, טוענת ברורה לתואר "הקבוצה הטובה ביותר בכדורגל הישראלי". מאמן ווינר על הקווים, סגל עצום המורכב מחלק מהזרים הטובים ביותר שנחתו פה וגם ישראלים לתפארת, שחקנים שאמנם לא גדלו במועדון אך הקהל התחבר אליהם במיוחד כמו מאור מליקסון שהפך לסמל. כדי להפוך את הניצחון על מכבי לבולט יותר, באמצע העונה נבחר אליניב ברדה לשחקן העונה שעברה, מה שהוציא את זהבי מהכלים. תיקו נגד הפועל והפסד למכבי חיפה "המנחוסית" בתחילת העונה ממש לא בישרו על העתיד לבוא.

באר שבע יצאה לריצה מרשימה של תשעה ניצחונות רצופים עם לא פחות מארבע חמישיות ושיחקה כדורגל נפלא. וידאר קיארטנסון סיים אמנם כמלך שערי הליגה, אך בן שהר וטוני וואקמה כבשו 14 כל אחד והיה קשה לעצור את באר שבע. הקבוצה של בכר זכתה באליפות בפער מרשים של 13 נקודות עם שני ניצחונות בפלייאוף על מכבי, האחרון שבהם עם 1:2 תוצרת ג'ון אוגו בדקה ה-89. ומה נאמר על העונה האירופית? באר שבע לא הייתה רחוקה להעפיל לליגת האלופות אך הייתה חסרה את הגרוש ללירה נגד סלטיק. בליגה האירופית היא הצליחה ובגדול עם עם 0:2 ענק על אינטר בסן סירו ומהפך ענק 2:3 על האיטלקים אחרי פיגור כפול תודות לשער ניצחון דרמטי של מוחמד גדיר. מאור בוזגלו, עוד אחד מהכוכבים באותה עונה, כבש שער ניצחון ענק בסאות'המפטון. לאחר שצלחה את שלב הבתים, נעצרה על ידי בשיקטאש. יש לציין גם את הבלם הפורטוגלי מיגל ויטור שהיה נפלא בכל רגע על כר הדשא, רק חבל שסבל מפציעות.

אליפות ענקית (מאיר אבן חיים)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי