אצילי בראיון חגיגי: "זה לא שיעניקו לנו צלחת בחוואה, מגיע למכבי ת"א להיות אלופה"

עומר אצילי חוגג
עומר אצילי | אריאל שלום

איביץ' ("ניסיתי להוכיח לו"), גולדהאר ("לא רצינו לעשות בלאגן, קיצצנו עבורו") ופנרבחצ'ה ("אי אפשר לדעת מה יוליד יום"). הקשר מדבר על הכל ומבהיר: "אנחנו חיוניים, צריך לחזור לשחק"

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)
פגרת הקורונה לא עשתה טוב כמעט לאף אחד, אבל לעומר אצילי היא תקועה כמו עצם בגרון. הקשר החל את עונת 2019/20 באיחור בגלל פציעה ולקח לו זמן לשוב להיות בורג משמעותי במכונה הצהובה של ולדימיר איביץ', אבל כשזה קרה הוא לא הסתכל לאחור וסחף את מכבי תל אביב לפסגת הטבלה עם שמונה שערים ושמונה בישולים ב-18 הופעות במסגרת הליגה, עד שכאמור המגיפה טרפה את הקלפים ועצרה את המומנטום שלו ושל הקבוצה.

בראיון מיוחד לספורט1 לרגל יום העצמאות, אצילי, שניצב במקום השלישי בטבלת המתקלים של הקבוצה והמוביל מבין שחקני ההתקפה בכל הנוגע לחילוצי כדור בחצי המגרש של היריבה, מדבר בהרחבה על השיפור שחל אצלו תחת איביץ', הנכונות לקצץ בשכר כאות תודה לבעלים מיטש גולדהאר, פגרת הקורונה והאפשרות שהעונה לא תחודש, החזרה לאימונים תחת המגבלות החדשות וההתעניינות מצד פנרבחצ'ה הטורקית.

איך ההרגשה לחזור להתאמן לאחר כחודש וחצי?

"תענוג לשוב, לא ראיתי את החברים הרבה זמן והתגעגעתי מאוד. שחקנים קצת הסתלבטו אחד על השני, שזה חולה קורונה וההוא רק עכשיו החלים וכל מיני שטויות בסגנון הזה. אתה יודע מה זה חדר הלבשה, כמו ילדים. באמת שמחנו לראות אחד את השני. התגעגעתי לדשא, לכדור, להוראות מהמאמן, לכל הבלגן שמסביב. עדיין לא נכנסנו לחדר הלבשה בגלל ההוראות החדשות, אז כרגע זה רק להגיע לאימון, לסיים וללכת הביתה. זה הרע במיעוטו וכמובן שעדיף מכלום".


נעצר בשיא. עומר אצילי (דני מרון)

היית בבית כמעט חודש וחצי. ככדורגלן שרגיל לשגרה מאוד מסוימת, עד כמה היתה קשה ומוזרה התקופה הזו?
"זה היה קשה ומבאס מאוד, בעיקר כי אתה לא עושה את הדבר שאתה הכי אוהב. עזוב את כל מה שקשור לכדורגל, אבל גם הפכתי פתאום להיות סוג של בייביסיטר בבית, כך שזה לא היה קל, אבל אשתי האלופה עזרה לי מאוד – היא מתקתקת הכל ורק כיוונה אותי איך לעזור. זה הרגיש כאילו יצאנו לחופש, אבל זה לא באמת חופש שאתה נח או טס לחופשה בחו"ל. אתה תקוע בבית, עושה את האימון של השעה או שעה ומשהו וזהו. זה גם הגיע בשיא של העונה, בתחילת הפלייאוף, עם כל הטירוף שאמור היה להיות. זה לא כייף, אבל אני מקווה שהרוב כבר מאחורינו ומחכים לחזור לשחק".

הליגה הופסקה במאני טיים, איך שומרים על כושר גופני וחדות?
"הכל נעצר. יש לי הליכון בבית וגם קיבלנו אופניים ממכבי, לעשות את כל אימוני הזום ביחד עם המאמנים, אז איכשהו אתה מצליח לשמור על כושר, אבל זה לא כמו על מגרש אמיתי. היינו בפיק מבחינת כושר. כולנו מאוד רוצים לסיים את העונה הזאת על המגרש ומקווים שנוכל לסיים את העבודה שלנו על המגרש".

בהנחה ויוחלט על חידוש הליגה, כמה זמן ייקח לחזור לכושר מלא?
"זה דומה לטרום עונה, כשנערכים למשחקים בזירה האירופית. עזוב את זה שאי אפשר לצאת עכשיו למחנה אימונים כמו בקיץ, אז אני מעריך שאנחנו צריכים לפחות שלושה שבועות של אימונים מלאים לחלוטין, לא כמו האימונים כרגע, בקבוצות קטנות וללא מגע. מניח שאחרי פרק הזמן שציינתי אפשר יהיה לשחק, כי אנחנו כבר בטירוף כולנו וגם בלי כושר נרוץ כמו משוגעים במשחקים. כולנו רעבים ורוצים לשחק, אני בטוח שגם האוהדים מחכים לזה. אנשים בטירוף, רואים ליגה בלארוסית וצמאים לכדורגל, זה באמת קשה. לפני חודש וחצי עוד היו שאלות על איך אתם רוצים לשחק, עם קהל או בלי קהל והגבלות כאלה ואחרות, עכשיו כולנו רק רוצים לחזור לשחק, גם בלי קהל, עם כל הקושי שכרוך בזה. אני חושב שאפשר להתחיל לשחק, כי מבחינת הלך הרוח מסביב, אנחנו לא פחות חיוניים ממקומות אחרים ויכולים לחזור. זה יהיה קשה בלי קהל, אבל זה עדיף מלשבת בבית".


רק רוצה לשחק. עומר אצילי (אריאל שלום)


אם יוחלט לא לחדש את העונה, מכבי תל אביב צריכה להיות מוכרזת כאלופה?

"כולנו מקווים שהליגה תחזור ונסיים את העבודה שלנו על הדשא. אם לא, אני חושב שמגיע לנו להיות אלופים. אנחנו במקום הראשון מהמחזור הראשון, לא הפסדנו כל העונה וניצחנו את היריבה העיקרית שלנו פעמיים. סיימנו את הליגה הסדירה וכל קבוצה שיחקה פעמיים מול כל קבוצה. זה לא שהליגה הופסקה באמצע הסיבוב השני ויש עוד משחקים להשלים. ברור שהפלייאוף משמעותי, אבל במצב שנוצר, אם תסתיים הליגה, מכבי צריכה להיות אלופה".

לא יהיה לזה טעם חמוץ?
"אנחנו מעדיפים שזהות האלופה תוכרע על כר הדשא, אבל אני לא חושב שיהיה טעם חמצמץ אם נוכרז כאלופים כי עבדנו קשה כל העונה, זה לא שיעניקו לנו את הצלחת בחוואה".

בהנחה שהשגרה תחזור, חו"ל עדין על הפרק מבחינתך? יש לך רצון לצאת שוב? לאחרונה דווח על פנרבחצ'ה.
"כרגע אני לא חושב על זה. טוב לי במכבי ואני מרוכז בהצלחתה, אבל בכדורגל אי אפשר לדעת מה יוליד יום".

חזרת לשחק רק בסוף אוקטובר והמספרים שלך בכל זאת מרשימים (שמונה שערים ושמונה בישולים בליגה). איך הרגשת לפני שהליגה נעצרה?
"נהניתי מכל רגע שלי על הדשא. חבל לי שלא התחלתי את העונה עם הקבוצה (עבר ניתוח בקע בקיץ, ר"ב) ולקח לי טיפה זמן להיכנס לעניינים. גם אחרי שחזרתי לשחק, לקח לי משחק או שניים להבין איפה אני – אבל מהרגע שנכנסתי לעניינים הרגשתי שהכל זורם, נהניתי מכל רגע וחבל לי שהעונה נעצרה. הייתי בכושר מצוין, בתקופה טובה ורק רציתי להמשיך כך. באתי לאימונים ולמשחקים בתחושת של כיף. אני מקווה שהעונה תוכרע על הדשא".

לגבי העמדה שלך, כנף ימין, אתה לא מעדיף לשחק באמצע?
"איביץ' נותן לנו חופש פעולה מוחלט בחלק ההתקפי. באופן אישי, הכי נוח לי בכנף ימין, טוב לי שם ואני אוהב את העמדה שלי. אני מרגיש טוב כשאני נכנס לאמצע ויכול לעשות את הדברים שאני אוהב".


עומר אצילי. "אם העונה לא תסתיים ונהיה אלופים, זה לא בחוואה" (דני מרון)

אתה מדורג שלישי בקבוצה בטבלת התיקולים וחילוצי הכדור, אחרי שני הגרזנים גלזר וגולסה, זה נתון מדהים. איך אתה מסביר את זה?
"זה משהו ששיפרתי מאוד בשנתיים האחרונות, מאז שאיביץ' הגיע. אני חושב שרואים את זה על הדשא והשנה עשיתי עוד קפיצת מדרגה בקטע הזה. מעבר לעובדה שזה עוזר מאוד לקבוצה, אני מרגיש הרבה יותר אגרסיבי וחי את המשחק. אני ממש שמח שסיגלתי את זה לעצמי".

מה איביץ' דורש מכם? כי בקבוצות אחרות רואים שחקני התקפה שלא משתתפים במשחק ההגנה
"לא הלך לי כשאיביץ' הגיע. לפעמים עליתי מהספסל והיו פעמים שאפילו לא שותפתי, אז ניסיתי להראות לו שמגיע לי לשחק. אחת הדרכים באימונים היתה להראות אגרסיביות ורצון, גם בפן של חילוצים ותיקולים. אחר כך הבאתי את זה למשחקים, הרגשתי עם זה טוב וזה עזר לי להרגיש חד ובתוך המשחק. אני חושב שזאת אחת הסיבות שאני נראה ככה על המגרש".

לא הפסדתם שתי עונות סדירות ברציפות ואתם בקושי סופגים. מהצד נראה שאיביץ' תובעני מאוד
"זה פרמטר שאנחנו עובדים עליו המון באימונים – עמידה על המגרש מבחינה טקטית, וכמובן שכל הקבוצה עובדת. אי אפשר לא לספוג עונה שלמה, אבל בכל משחק אנחנו באים בראש עם רצון לשמור על שער נקי. עד עכשיו אנחנו עושים את זה כמו שצריך ואני שמח על כך".

אחרי שלוש שנים בהן ב"ש חגגה, אתם בדרך לאליפות שני ברציפות תחת איביץ'. עד כמה הוא דומיננטי?
"זה לא סוד, הרי גם מי שלא נמצא במועדון רואה את הקשיחות שלו. יש דברים שהוא אומר ודורש. אנחנו יודעים שמי שלא יעבוד לא ישחק. כל שחקן יודע שאם הוא לא ייתן 100 אחוז, במשחק הבא הוא יהיה על הספסל והקבוצה תמשיך לנצח ותמשיך להיראות טוב. הקבוצה מסתדרת גם בלי שחקן כזה או אחר וכל אחד מאיתנו רוצה להיות על הגלגל ולהיות חלק מההצלחה, להיות חלק ממכבי תל אביב. כולם בקבוצה נותנים את המקסימום כדי להיות על המגרש".


"כל שחקן רוצה להיות חלק מהגלגל הזה, חלק מההצלחה של מכבי ת"א" (מאור אלקסלסי)

הוא אולי המאמן הכי קשוח שהיה כאן. השחקן הישראלי צריך שיחזיקו אותו קצר כדי להוציא ממנו יותר?
"לא בהכרח, אבל במקרה שלנו זה עובד יפה מאוד. יכול להיות שגם סוגים אחרים של מאמנים יצליחו. הוא קשוח איתנו איפה שצריך להיות. אנחנו כבר רגילים אליו ולדרישות שלו. אנחנו רגילים למה שהוא רוצה מאיתנו ויודעים בדיוק מה צריך לעשות. זה לא שהוא מגיע כל בוקר ונותן לנו בראש. כולם מודעים לדרישות".

ערן זהבי התאמן איתכם במהלך השהות שלו בישראל, איך זה היה?
"זו לא הייתה תקופה ארוכה, אולי שבעה או שמונה אימונים, אבל היה כיף. זו היתה חוויה. כולם מכירים את האיכויות של ערן, הוא דוחף את עצמו לפיק בכל אימון".

אמרת פעם שהוא מודל לחיקוי עבורך
"אפשר ללמוד המון מהאופי ומהרצון שלו. הוא מאמין שהוא מסוגל להבקיע ולעשות את השינוי בכל רגע נתון, זה משהו שכל שחקן צריך ללמוד ממנו".


לקחת את החולצה מספר 7. אוטומטית זה שם אותך על תקן המחליף שלו. מרגיש שעמדת בציפיות?

"המטרה לא היתה להיות כמו ערן זהבי. ידעתי שאם אקח את המספר שלו תהיה לזה משמעות. היה ברור שיהיו ציפיות ותהיה עליי אחריות וזו אחת הסיבות שרציתי בכך. רציתי לקחת אחריות ושחובת ההוכחה תהיה עליי. אני לא מצטער שלקחתי את המספר שלו".


"מאמין בעצמו בכל רגע נתון" (מכבי תל אביב)

היו קצת ביקורות בהתחלה, אבל נראה שאתה יונתן כהן התרגלים לשחק ביחד
"שיתוף הפעולה הוא טוב. שנינו שמאליים אז אנחנו פחות או יותר יודעים מה השני הולך לעשות. אנחנו מדברים המון גם לפני משחקים ומסבירים מה אנחנו רוצים ומעדיפים, כדי לשפר את התיאום ואני שמח שזה נראה טוב על המגרש".

על פי התקשורת, היו חילוקי דעות בנוגע לקיצוץ בשכר. מה היה מאחורי הקלעים?
"זה לא נעים ולא כיף לאף אחד שמקצצים לו בשכר, אבל קיבלנו את ההצעה ואמרנו שזה הזמן להיכנס מתחת לאלונקה ולעזור למועדון ובעיקר לבעלים שנתן לנו כל כך הרבה. האמת היא שלא היו הרבה חילוקי דעות ולא היו כמעט ויכוחים, הכל נסגר כמעט פה אחד ואנחנו מרוצים".

עד כמה היה חשוב לכם ללכת לקראת גולדהאר, זו הייתה סוג של הכרת תודה?
"זה היה ככה. הוא תרם כל כך הרבה כסף למכבי ונתן המון לשחקנים ולכל הצוות, אז זה משהו קטן שאנחנו יכולים לעשות עבורו. אנחנו באמת שמחים על זה, כי לא רצינו שנגיע למצב שנתווכח ונעשה בלאגן והוא יגיד לעצמו 'אני נותן להם כל כך הרבה וכשאני מבקש הם לא איתי'. אני שמח שדברים נסגרו כמעט פה אחד והוחלט שאנחנו מורידים את הראש ומחכים שהתקופה הזו תעבור".

היה חשש שהוא יעזוב אם לא תסכימו?
"לא חושב שהיתה מחשבה ברמה כזו. ביקשו מאיתנו פעם אחת לבוא לקראת המועדון, אז מבחינתי זה משהו קטן שעשינו בשביל מכבי".


מיטש גולדהאר. השחקנים לא רצו לאכזב אותו (דני מרון)

המשבר הכלכלי יבוא לידי ביטוי בכדורגל. אתם מודעים לכך שהסכומים צפויים לרדת?
"אנחנו מבינים שיש כרגע בלגן גדול בכל העולם מבחינה כלכלית וכולם ספגו את המכה שלהם. מבינים שאולי נינזק, אבל לא חושבים על זה יותר מדי. כל אחד מתעסק בעניינים שלו. יש כאלה שיש להם חוזים ויש כאלה שמסיימים, אך כולם בעיקר רוצים לחזור לשחק ומקווים לעבור את התקופה הזאת. כולם נמצאים בחוסר ודאות ולא יודעים מה יהיה".

הייתה ביקורת על כך שלא הייתם מוכנים לקצץ. אמרו עליכם כל מיני דברים. איך זה הרגיש?
"שמעתי את הדיבורים. אנחנו רגילים שמזלזלים בכדורגל הישראלי ובשחקן הישראלי, אז אני לא חושב שמישהו מאיתנו התייחס לזה ברצינות. כולם אומרים שזה ברור שהשחקן הישראלי צריך לקצץ בשכר ולעשות מה שאומרים לו, כי הוא לא מספיק טוב. אנחנו רגילים לביקורות, רגילים שמסתלבטים, לא מתייחסים לזה".

המשחק הכי גדול של העונה?
כמובן שהמשחק בסמי עופר, 3:4 על מכבי חיפה. יש לי כמה גולים בקריירה. במשחק הזה לא הבקעתי, אבל לקח לי שלושה ימים להירגע. שלושה לילות ברציפות לא נרדמתי עד שלוש-ארבע בבוקר וזה משהו שלא קורה לי. תנסה להבין מה עבר עליי".

כמה פעמים ראית מאז את המשחק?
"אני לא צופה במשחקים שלי, למעט תקצירים באוטובוס אחרי המשחק וקטעי וידאו של המאמנים יומיים-שלושה אחרי. אני לא רואה משחקים שלמים, כך שגם את המשחק בסמי עופר לא יצא לי לראות".


אצילי עם כהן אחרי ה-3:4. עדיין לא צפה במשחק במלואו (מאור אלקסלסי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי