עו"ד אפרים ברק: "שחקני ליגת העל צריכים לעשות הסכם קיבוצי"

ז'וסואה, פרדי פלומיין, אורי מגבו
ז'וסואה, פרדי פלומיין, אורי מגבו | דני מרון

לאחר שהמומחה לספורט בינ"ל תרגם את המלצות פיפ"א, הוא מסביר בשיחה עם ספורט1 מה ההבדל בין שחקנים שהגיעו להסדר קיצוץ לכאלה שיצאו לחל"ת והאם לאחרונים מגיע שכר מלא

(גודל טקסט)

ההמלצות האחרונות של פיפ"א, שקוראות לשלם את שכר חודש יוני בהתאם להסכם בחודש מאי, יצרו אי בהירות בקרב השחקנים והמועדונים בישראל. לא כל השחקנים מוכנים לקבל שכר מקוצץ ולא כל מועדון מוכן לשלם שכר בחודש בו לשחקנים אין חוזה, בטענה שהוא משלם עשר משכורות בלבד.

כפי שפרסמנו, חלק מהשחקנים כבר איימו שלא להופיע לחלק ממשחקי הפלייאוף אם לא יימצא פתרון. אתמול הגיש עו"ד אפרים ברק, מומחה לספורט בינ"ל ובעבר היועץ המשפטי של ההתאחדות לכדורגל, את תרגום ההמלצות של פיפ"א לטובת ארגון שחקני הכדורגל. כעת הוא שופך אור על המצב הקיים.

"הבעיה היא שכל שחקן מתנהל בצורה אישית וכל קבוצה מתנהלת עם השחקנים, במקום שהשחקנים יפעלו יחד כקולקטיב על מנת להגיע להבנות. זה חלק מהבעיה", אומר עו"ד ברק. "החל מאתמול ועד ה-30 במאי השחקנים חוזרים לעבודה. לכאורה, יש שני סוגי שחקנים: אלה שיצאו לחל"ת וכאלה שהגיעו להסדרים פנימים של קיצוץ. אלה בחל"ת חוזרים לעבודה וחוזר להם ההסכם שהיה תקף עד לפני שיצאו לחופשה".


ומה עם שכר חודש יוני?

"אז לגבי אלה שהגיעו להסדרים מיוחדים על הפחתת שכר – יש כאן שאלה של איך הם נעשו. אם הפחתת השכר לאורך תקופת ההפחתה גולשת מעבר למגבלות הרגולטוריות, אז הוא יכול להמשיך לקבל שכר במאי ואולי גם ביוני. כל קבוצה עשתה הסכם משלה וכל שחקן הסכם משלו, אבל בפועל – אף אחד לא ראה את ההסכמים. הסכמים יכולים להיות ברורים מאוד. שחקן שחתם לשנה וחצי קדימה תמורת 30 אחוז, זה ברור מה הוא יקבל. איפה זה לא ברור? בחוזים שכתובים בצורה לא לגמרי ברורה. ההפחתה קשורה לשאלה אם חזרו לעבוד. יש כאן גם שאלת כוח עליון".


שחקני הפועל חדרה. חלקם טרם סיכמו את תנאיהם להמשך העונה (אריאל שלום)

הקבוצות בוודאי יפעלו לטובת הנושא הזה.
"זו שאלה מאוד גדולה. מבחינת פיפ"א המצב הוא כזה. אבל כאן, בישראל, בעבר הפסיקה של בית המשפט היא שאין שום דבר שהוא כוח עליון בישראל. יש שאלות נוספות, כמו האם יש קשר בין מה שהשחקן מקבל לעומת מה שקורה בקבוצה. יש קורלציה בין שחקן שמרוויח 30 אלף שקל בחודש להכנסות קדימה? האם המועדונים יוכלו לומר ההכנסות קטנו באופן חד צדדי? גם פיפ"א ממליצה לא לעשות זאת. במצב של נתק יש הפרה, אבל זה לא המצב פה. השחקנים ממשיכים לשחק, לעבוד".

מה הדבר הראשון שהם צריכים לעשות?
"לשבת כקולקטיב ולהגיע להסכם קיבוצי. לא לשבת לבד. אני מבין שאולי ההסדרים לא נכונים לכל קבוצה, אבל גם את זה אפשר לסדר, בהתאם לתקציב נניח. למשל, שחקן שמרוויח מעל סכום מסוים יקבל הפחתה משמעותית יותר. אבל במצב הקיים, כל אחד עושה מה שהוא רוצה. גם לארגון השחקנים אין תמיד שליטה על החברים בו. שחקני מכבי תל אביב יושבים עם ההנהלה, וכך גם שחקני מכבי חיפה, הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים וקבוצות נוספות".

אז בשורה התחתונה, מה פיפ"א ממליצה?
"ההמלצות אומרות: צריך להיות צדק. שקבוצות לא יקבלו החלטת שרירותיות, ועד כמה שאפשר לקיים משא ומתן בין הצדדים. אם יעשו את זה, מה טוב ואם לא – אז יגיעו לפיצוץ וילכו לבוררות. אחרי 30 במאי אי אפשר להאריך הסכם. פיפ"א ממליץ לקיים הסכם באותם תנאים שכתובים. הוא לא נכנס לרזולוציה".

ואם לא כתוב במפורש בהסכם?
"אז יש כללים במשפט הישראלי איך בוחנים את כוונת הצדדים במעמד חתימת ההסכם. אף אחד לא מבטיח שבורר יפסוק בעניינים האלה לטובת המועדונים. הבעיה היא שאין אחידות ואין כללים. כולם משוחחים עם כולם. זה רק פוגע בשחקנים".


"אין אחידות ואין כללים, השחקנים נפגעים" (עדי אבישי)


מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי