חמישה מכוכב אחר: המשחקים הגדולים של מכבי חיפה בקריית אליעזר

אלון מזרחי, יעקב שחר
אלון מזרחי, יעקב שחר | רוני שיצר

לפני שש שנים נפרדו הירוקים מהמגרש המיתולוגי, וכעת דירגנו את המשחקים הבלתי נשכחים: הקאמבק הגדול בחום של אוגוסט, נוקאאוט במשחק העונה וגם העשירייה בפנים

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)
ה-14 במאי ייזכר כציון דרך עבור מכבי חיפה. הפעם לא מדובר בתואר גדול שקטפו הירוקים, הם דווקא סיימו עונה מאכזבת ב-2013/14, אלא שבדיוק לפני שש שנים הקבוצה מהכרמל נפרדה מהמגרש המיתולוגי (תיקו 2:2 נגד האלופה מכבי תל אביב) שהסב לה כל כך הרבה רגעי אושר. מאז 1955 שימש המגרש לבית של הירוקים, שאמנם לא הצליחו לארח שם במסגרת שתי ההעפלות לליגת האלופות, אך בהחלט חוץ מזה ראו הכל. לכבוד המאורע החלטנו לדרג עבורכם את חמשת המשחקים הגדולים של מכבי חיפה במגרש הזה.
 
 
מקום חמישי: מכבי חיפה – הפועל תל אביב 0:3, עונת 2001/02
מכבי חיפה של אברם גרנט רצתה לזכות באליפות שנייה ברציפות, ומולה ניצבה הפועל תל אביב של דרור קשטן שלא רק שהדיחה את פארמה בשמינית גמר גביע אופ"א, אלא גם העפילו לפסגת הטבלה לאור תבוסה קשה של הירוקים לקריית גת – 4:0 סנסציוני בקריית אליעזר.
 
 
שבוע בלבד עבר מאותו משחק, והירוקים נראו כקבוצה אחרת לגמרי ובאו כדי להתפוצץ ולהעביר מסר לטוענת השנייה לכתר. וואליד באדיר כבש שער בנגיחה אדירה כבר בדקה השלישית אחרי בישול של אדורם קייסי. הפועל הייתה לא רעה בכלל, אבל הרחקתו של אילן בכר בצהוב שני חיסלה את סיכויה. ננאד פראליה הנפלא הוסיף צמד שערים בדרך ל-0:3 בסיום. מכאן, היה ברור שהאליפות לא תלך לאיבוד. חיפה הוכתרה רשמית בפעם השנייה ברציפות במחזור ה-30 לאחר שניצחה את עירוני ראשון לציון.

עם יוסי בניון, יעקובו איגבני וג'ובאני רוסו (הצטרף בקיץ מבית"ר ירושלים), אין ספק שמדובר באחת הקבוצות המוכשרות שידע הכדורגל הישראלי. רוסו שחזר לשמוח באותה עונה אחרי שנה קשה, היטיב לתאר את חיפה ההיא: "רק אחרי השער השלישי אנחנו מתחילים לשמוח". הקרואטי לא אהב את הדיבורים המחמאות שקיבלו האדומים בתקשורת: "הם עשו עונה יפה באירופה, אבל האליפות תהיה שלנו. כאן אנחנו האלופים".

פראליה עם רוסו (עדי אבישי)
 

 
מקום רביעי: מכבי חיפה – אקטובה 3:4, מוקדמות ליגת האלופות, עונת 2009/10
שבע שנים אחרי שעשתה זאת הקבוצה הנפלאה של יצחק שום, מכבי חיפה חזרה לליגת האלופות. בדרך לשם היא הייתה צריכה לעבור משוכה לא מסובכת במיוחד בדמות אקטובה הקזחית, אלא שהעלילה הסתבכה. לאחר תיקו מאופס בחוץ, הירוקים פיגרו 3:0 בבית בחום של חודש אוגוסט והיו פשוט חסרי אונים. "אקטובה שלחה את מכבי חיפה לים", קבע יורם ארבל השדר. לירוקים היו תוכניות אחרות.
 
 
בדקה ה-26 הירוקים יצאו מההלם. הקפטן יניב קטן הסתובב נהדר ברחבה ובעט כדור שטוח לרשת. אלישע לוי ביצע חילוף אמיץ והכניס את אייל גולסה על חשבון ליאור רפאלוב. בדקה ה-31 זה השתלם כאשר הקשר בעט חזק, הכדור פגע בשחקן הגנה ועם קשת עלה מעל ידיו של השוער, רק 3:2. בדקה ה-55 הקהל שוב שאג כשקטן בישל לחלוץ החדש ולדימיר דבאלישווילי שנגח לרשת. הירוקים היו חייבים שער נוסף כדי לא לסיים את דרכם באירופה בשל שערי חוץ. שיתוף הפעולה בין החלוצים שוב עבד מסוים כאשר קטן מסר לדבאלישווילי שבעט לרשת. 3:4 למכבי חיפה, שבדרך לשלב בתים אימתני עם באיירן מינכן, יובנטוס ובורדו – התגברה גם על רד בול זלצבורג האוסטרית עם ניצחון כפול.

"עשיתי משהו לא שגרתי, הכנסתי קשר בפיגור במקום חלוץ", שחזר לוי. "רציתי לשנות משהו ברמה המנטאלית. זה אחד הרגעים הגדולים בקריירה שלי, זה בלתי נשכח. השחקנים היו בטירוף במחצית, הלחות הקשתה על היריבה. ביקשתי מהשחקנים לא ללכת אחורה, גם לא אחרי ה-3:3". דבאלישווילי סיכם: "זה היה משחק מרגש. ידענו שאסור לנו לרדת למחצית בפיגור של שלושה שערים. האמנו שנוכל לעשות את זה אחרי הגול של גולסה, יחד עם הקהל שלנו".

קטן עם דבאלישווילי (דני מרון)

מקום שלישי: מכבי חיפה – פריז סן ז'רמן 2:3, גביע אירופה למחזיקות
אחד הקמפיינים המוצלחים ביותר של הירוקים באירופה. דושאן אוהרין הצ'כי-סלובקי עמד על הקווים של מחזיקת הגביע הטרייה, ומי שכיכבו היו יוסי בניון ואלון מזרחי שסיפקו את הברק בחלק הקדמי. הירוקים השיגו בעור שיניהם תיקו 1:1 במשחק הראשון בצרפת וכעבור שבועיים אירחו את הצרפתים בקריית אליעזר. הצרפתים שלטו במרכז השדה ואיימו על השער אך דוידוביץ' הצליח לשמור על שער נקי.
 
 
בדקה ה-60 הירוקים השיגו את השער המיוחל כאשר אדורם קייסי על עט ריבאונד אחרי נגיחה של רומטקו לקורה, 0:1 לחיפה. בדקה ה-72 שקט באצטדיון אחרי שניר דוידוביץ' שבלט במשחק בצרפת – ספג שער מביך בין רגליו. הקצב המצוין נמשך. יניב קטן שעלה מהספסל ביצע דריבל נהדר ומסר למזרחי שממצבים כאלה לא מחמיץ. ג'י ג'י אוקוצה השווה בדקה ה-87 והירוקים חשבו שזה נגמר. אלא שבתוספת הזמן בניון, שכבש שער חשוב בצרפת בסיבוב הקודם – בישל למזרחי שהבקיע מזווית קשה. 2:3 אדיר לירוקים שהעפילו לשמינית גמר גביע המחזיקות. "אם רציתם את הסיבות מדוע משחק הכדורגל משגע מיליונים ברחבי תבל, קיבלתם את הסיבה. מתוגה לשמחה – משמחה לתוגה וזה לא נגמר עד שזה נגמר", צעק מוטי חביב ששידר את המשחק.
מקום שני: מכבי חיפה – מכבי תל אביב 0:10, עונת 1987/88
ציון דרך חשוב ביריבות בין שניים מהמועדונים הגדולים בכדורגל הישראלי ארע דווקא במשחק בפלייאוף התחתון באותה עונה, עונה מאכזבת לשני הצדדים, מחזור אחד לסיום העונה. על הקווים בצד הירוק עמד דרור קשטן, שהצליח בשאר הגדולות של הכדורגל הישראלי אך לא בכרמל. לפחות הוא חתום על הישג אחר: זה ניצחון הליגה הגבוה ביותר של הירוקים ומן העבר השני מדובר בהפסד הליגה הגבוה ביותר של הצהובים.
 
 
אלף אוהדים בלבד חזו בהיסטוריה, במשחק שנערך בשעה אחת בצהריים, ואלה שהתנהלו באיטיות היו עלולים לפספס את השער של המגן הימני איתן אהרוני שהבקיע כבר אחרי דקה. מה שלא הצליח כל העונה עבד נהדר באותו ערב. עופר מזרחי הכפיל את היתרון בדקה השביעית, והירוקים המשיכו בבליץ' וכבשו חמישייה בחלוף 22 דקות בלבד. חיפה כבר הוליכה 0:7 בהפסקה ולראשונה בתולדותיה כבשה שביעייה במחצית. החלוץ זאהי ארמלי זהר עם רביעייה בדרך למלכות השערים (25 כיבושים).
 
איתי מרדכי חטף כדור מהגנת מכבי תל אביב ודהר עד הסוף כשנותרו עשר דקות לסיום – זה נגמר ב-0:10 ("הרגשנו שחייבים להשיג תוצאה עגולה", סיפר בסיום). "שחקני מכבי היו רוצים שמדובר בסך הכל בחלום בלהות דמיוני, אך המציאות טפחה על פניהם", כתב יצחק הברמן, ההיסטוריון של מכבי חיפה, בסיקור המשחק באתר הרישמי. עטר שחזר, לגבי המשחק שנבחר על ידי האוהדים הירוקים לחמישי הגדול בהיסטוריה שלהם: "השחקנים של מכבי ממש ביקשו שנפסיק להתעלל בהם".
 
 
ארמלי. רביעייה נגד מכבי ת"א (עדי אבישי)
 
 
מקום ראשון: מכבי חיפה – מכבי תל אביב 0:5, עונת 1993/94
מספיק להביט על רשימת הכוכבים על כר הדשא ולקבל צמרמורת. אייל ברקוביץ', אלון מזרחי וראובן עטר מצד אחד. ניר קלינגר, איציק זוהר, אבי נמני ואלי דריקס מהצד השני. במחזור ה-25 נפגשו שתי הענקיות בקריית אליעזר כאשר הירוקים של גיורא שפיגל דורגו במקום השני בטבלה. זה היה תזמון מושלם עבורם להעפיל לפסגה.
 
 
הפליימקר ברקוביץ' היה צפוי להתחתן עם בחירת ליבו, טלי ארבעה ימים לאחר מכן. החזרה הגנרלית נערכה על כר הדשא. מצידו מצד הקבוצה. ברקוביץ' פתח את הסכר עם שער בבעיטה שטוחה בדקה התשיעית. 13 דקות אחר כך הגיע השער השני, אלון מזרחי בעונת חייו לא התבלבל מול שורה אובארוב אחרי ש"ברקו" פתח רגליים וקבע 0:2. הירוקים לא עצרו ופשוט דרסו את היריבה הגדולה. ראובן עטר, באחד משעריו הזכורים בקריירה, הראה הרבה עקשנות וכוח, פרץ בין שני שחקני הגנה ושלח בעיטה אדירה לרשת, 0:3 כבר אחרי 31 דקות.
 
 
איוון גצקו (75) ומשה גלאם (83) הפכו את הניצחון הגדול לניצחון מוחץ והצהובים היו לפחות באותו ערב אדומים מבושה. השופט יצחק בן יצחק הודה: "שרקתי לסיום חצי דקה לפני הזמן החוקי. ראיתי שמכבי חיפה כבר עשתה משולשים והשפילה אותם". 20 אלף אוהדי מכבי חיפה היו ברי מזל להיות בקריית אליעזר באותו ערב, אבל אין ספק שגם אלה שראו את המשחק בבית לא הפסיקו ליהנות. באותה שנה זכתה חיפה באליפות וסיימה עונה ללא הפסד – היחידה שעשתה זאת בליגת העל, עם מאזן של 28 ניצחונות ו-11 תוצאות תיקו, כשהיא כובשת 97 שערי זכות. ברקוביץ' נבחר לשחקן העונה ומזרחי היה הכובש המצטיין עם 28 כיבושים.

הקוסם במיטבו. שער עיתון "מעריב" לאחר המשחק (צילום מסך) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי