חומה ומגדל: כך הפך עבדולאי סק ל"מפלצת" במכבי חיפה

play
סלע בהגנה. סק | מאור אלקסלסי
ארבעה פנדלים, הרחקה ומהפך מרשים: מכבי חיפה גברה 1:2 על מ.ס. אשדוד 06:05

תחילת דרכו של עבדולאי סק במכבי חיפה היתה קשה, אך הירוקים ידעו בדיוק מדוע הנחיתו אותו: "אחרי פ.ס.ז', משהו השתנה אצלו - משחקן שנראה רע מאוד באימונים, הוא הפך למפלצת". כעת, אחרי שהשתלב גם בנבחרת סנגל, אף אחד לא יכול לעבור את הבלם שכונה "החומה"

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

שישה שבועות לפני המעבר למכבי חיפה, עבדולאי סק נזרק לקבוצת המילואים של אנטוורפן. "החלטה מקצועית", הבהיר המאמן החדש מארק ואן בומל שביקש לפנות מקום לשחקנים שלו. במסגרת הדילול, סק היה השחקן הרביעי שנשלח למילואים במטרה לזרז עזיבה. "כבר במחנה האימון אמרתי שהסגל שלנו גדול מדי ואני הולך לדלל אותו. אני צריך לקבל החלטות וזה תמיד קשה. אני מבין שאחד כמו סק לא אוהב את זה. הוא שחקן בינלאומי שנמצא כאן הרבה שנים, אבל זאת החלטה שהיא ביזנס ולא משהו אישי".

למעשה, כדי לממש מסע רכש גרנדיוזי במונחים שלה, אנטוורפן החליפה כמעט את כל הסגל. כל מי שהיה לו ערך נמכר, אחרים שלא היו בתוכניות הושאלו ואם לא מצאו קבוצה מהר מספיק, נשלחו לנידוי. כשוואן בומל החתים את טובי אלדרווירלד הוותיק, לכולם היה ברור של"קינג קונג" לא יהיה מקום באנטוורפן. המצב של הסנגלי היה שונה. שנה לפני סוף החוזה, השאלה לא הייתה על הפרק. אנטוורפן חיפשה לקבל תמורה על הבלם הדי אלמוני שהיא החתימה מהליגה הנורבגית תמורת פחות מ-100 אלף יורו.

קבוצות בלגיות – והיו לא מעט מתעניינות – לא היו מוכנות לשלם דמי העברה. מכבי חיפה כן. הירוקים שילמו 350 אלף יורו על הבלם בן ה-30. בדיעבד אפשר להגיד שזו הייתה עסקה מאוד משתלמת עבור כל הצדדים. אנטוורפן מכרה ברווח שחקן שלא היה לה שום עניין בו. מכבי חיפה קיבלה מחליף יותר מראוי לבוגדן פלאניץ', ואילו סק עצמו חווה את התקופה הטובה ביותר בקריירה שלו במסגרתה אפילו פילס את דרכו להרכב נבחרת סנגל.

שחקן אנטוורפן עבדולאי סק
מייבוש לשדרוג. עבדולאי סק | אימג'בנק GettyImages, Joris Verwijst/Orange Pictures

עוד במכבי חיפה

אם ברק בכר יעזוב את מכבי חיפה, אוסקר גרסיה יעלה כמועמד
בכר לשחקני מכבי חיפה: "יש הצעות, חשוב שנישאר ביחד ונביא אליפות"
הפועל באר שבע מאמינה בעצמה לפני מכבי חיפה: "זה רגע האמת של כל אחד בקבוצה"

מכבי חיפה חיפשה להתארגן מהר אחרי עזיבת פלאניץ'. הירוקים חיפשו גודל וכוח, שחקן שיכול לצמצם פער פיזי ולהתמודד עם העוצמות בליגת האלופות. הם גם חיפשו צמד ששיחק יחד. שני בלמים בכירים שישלימו אחד את השני ויאפשרו לברק בכר לשחק במערך שלושה בלמים. חוץ מזה, שפלאניץ' השאיר אחריו כזה בור שההחלטה הייתה לא לתת לשחקן אחד להתמודד עם ההשוואות ולנסות למלא את הוואקום. מקובל לחשוב שדילן בטובינסיקה, הצעיר יותר, השחקן שגדל בסן ז'רמן, הוא זה שהגיע כאופציה הבכירה, אבל זה לא נכון. גל אלברמן ובכר סימנו את סק כשחקן הבכיר יותר ואת בטובינסיקה כגיבוי.

הבעיה הייתה שסק הגיע חלוד ללא דקות משחק וזה ניכר עליו מהרגע הראשון. הוא אמנם פתח במשחקים מול נס ציונה ובנפיקה, אבל במהרה נדחק הצדה. "הוא ניסה יותר מדי ונראה רע מאוד", מספרים בקבוצה. "גם באימונים הוא מנסה בכוח לעשות דברים שהוא לא חזק בהם כמו להניע כדור. האמת, הוא נראה זוועה". בעוד סק קרטע, בטובינסיקה הרשים במהרה ותפס את מקומו.

בכר ניסה להחזיר את סק לעניינים. הוא נתן לו לפתוח במשחק החוץ מול יובנטוס בליגת האלופות וקיבל ממנו תצוגה חלשה. שלושה ימים לאחר מכן, סק היה חלק מפיאסקו ההפסד לריינה. אחרי אותו משחק, בכר תקף: "יש שחקנים שקיבלו יותר מדי הנחות וצריכים לקחת אחריות על איך שהם נראים". הסנגלי שוב סופסל וחזר להרכב במשחק החוץ מול סן ז'רמן. שם, משהו השתנה. הירוקים לא עמדו הגנתית מול מכונת הכוכבים של פ.ס.ז', אבל מבחינת סק, שני השערים הזיזו משהו. ראו אותו. דיברו עליו. הוא תפס כותרת. זה פתח אצלו משהו.

"מאותו רגע, משהו השתנה אצלו", נזכרים בחיפה. "משחקן שנראה רע מאוד באימונים, הוא הפך למפלצת. אי אפשר לעבור אותו, אי אפשר לקחת ממנו כדור". משחקן שהתקשורת המקומית בחיפה המליצה לשחרר בינואר לטובת זר בעמדה אחרת, סק הפך לשר ההגנה ואילו בטובינסיקה הוא זה שמעט נדחק הצדה מאור הזרקורים. קל אולי להגיד בדיעבד, אבל עצם ההגנה של שני מחליפים על המשבצת של פלאניץ' עזרה מאוד לשני השחקנים. אפשר רק לנחש מה היה קורה אם סק היה מגיע על תקן "יורש" ומגלה את היכולת שהציג בתחילת הדרך. כל היחס כלפיו היה שונה. ספק אם הוא ובכר היו עומדים בלחץ. בטובינסיקה עזר לסק להתאקלם בשקט.

עבדולאי סק (מימין) עם דילן בטובינסיקה שחקני מכבי חיפה
מודים לקהל. עבדולאי סק לצד דילן בטובינסיקה | מאור אלקסלסי

סיפור האהבה המאוחר בין סק למכבי חיפה הגיע לשיאו במשחק הליגה האחרון מול אשדוד. סק רשם עוד הופעה מפלצתית של מיקום וחילוצי כדור. סק ממשיך לתחזק מוניטין של בלם שאי אפשר לעבור אותו. מה שקראו פעם "תחנה אחרונה", או במקרה של סק "החומה", כפי שהוא עצמו כונה כששיחק בנורבגיה. מה שקנה את השחקנים היה מהלך אחד מחוץ למשחק. סק אסף את החברים בטירוף אחרי שער השוויון, ריכז אותם במעגל וצרח: "לא יעזור כלום, אנחנו מנצחים פה". סק שחקן אהוב, אבל לא נחשב לאחד המנהיגים בחדר ההלבשה. האקט הזה פשוט הכניס את כולם לטירוף.

עם האנרגיות הללו, סק יצא לצמד המשחקים של נבחרת סנגל במוקדמות אליפות אפריקה. בואו נחזור קצת אחורה. הנבחרת היא נושא מאוד משמעותי אצל סק. הוא התדפק על הדלת שלה, אבל לא נכנס. הוא היה חלק מהסגל שזכה באליפות אפריקה 2021, אבל לא ראה דקה בטורניר. "כמה שחקנים סנגלים היו מתחלפים איתי? אני יודע מאיפה באתי", אמר בראיון בבלגיה בעבר. "עזבתי את בית הספר בגיל 14 ושילבתי את הכדורגל עם עבודה כחשמלאי רכב במשך שנתיים. אבא שלי לא רצה שאשקיע רק בכדורגל. לכן לא עזבתי לאירופה לפני גיל 22".

המסלול השונה של סק לא הותיר לו סיכוי מול בלמים מטופ היבשת איתם הוא מתחרה. למשל קאלידו קוליבלי מצ'לסי, מוסא ניאקאטה מנוטינגהאם פורסט ועבדו דיאלו מלייפציג. בכל דור ודור לסנגלים, יש שחקנים ממועדונים בכירים או צעירים עולים שגדלים באקדמיות אירופאיות כמו למשל מוסא אנדיאיי מאנדרלכט. אחד כמו סק, שחקן בן 30 שעבר ממועדון מהדרג השני בבלגיה לישראל, צריך לקפוץ על הזדמנות נדירה כשהיא מגיעה. כשסק נופה מהסגל הסופי רגע לפני המונדיאל, הוא חזר לישראל שבור. ואמנם משחקי מוקדמות אינם מונדיאל, אבל סק בכל זאת השיג איזשהו תיקון. הוא קפץ על ההזדמנות שהגיעה.

סק היה מצוין בצמד המשחקים מול מוזמביק. לראשונה בחייו, השלים 90 דקות מלאות במשחק נבחרת. המחמאות לא איחרו להגיע: "אני מכיר את סק עוד מימי הנבחרת האולימפית ואני האיש שהביא אותו לכאן. הוא תמיד היה בתוכניות שלי", פרגן המאמן אליו סיסה. "נכון שלא בחרתי אותו למונדיאל, אבל הוא חזר ולא פקפקתי ביכולות שלו. הוא פרוספקט טוב. לא היינו צריכים אותו כי היה לנו צמד שעבד טוב, הוא חזר בגלל היעדרות של כמה שחקנים. עכשיו יש תחרות על עמדת הבלם".

עבדולאי סק מכבי חיפה
פרץ גם להרכב של נבחרת סנגל. סק | מאור אלקסלסי

סק הוא הדוגמא המושלמת לשחקן זר בעל תכונות שגדולות על הליגה, אבל גם כזה שלא יכול היה להגיע הרבה יותר רחוק ממה שהגיע או שנמצא בירידה מסוימת. אלו שוברי השוויון האמיתיים בליגת העל מכיוון שרק לגדולות יש יכולת כלכלית להנחית אותם. אחד כמו סק, ביום שאחרי אנטוורפן יכול היה בשקט להיעלם בקבוצה קטנה יותר בבלגיה או בליגה השנייה בצרפת, להעביר כמה שנים שקטות וחצי תחרותיות. המעבר לישראל, שם אותו במקום גבוה יותר.

"בבלגיה, הוא נתפס כנכס משמעותי בהגנה של אנטוורפן", מספר עיתונאי בלגי. "לפני שוואן בומל הגיע, פיזיות וקשיחות היו חלק מהטקטיקה של הקבוצה. סק חזק באוויר, לא מהיר, אמין, אבל תמיד הייתה עליו ביקורת שהוא קצת חם מזג – אחד שיכול לספוג כרטיסים מהר ועל שטויות. כשאלדרווירלד חזר, ואן בומל בחר סוג אחר של שחקני הגנה, חזקים אבל יותר טכניים. המדיניות של אנטוורפן קצת אכזרית לפעמים. היה מפתיע לראות את סק עוזב, אבל בדיעבד ברור שזו הייתה החלטה נכונה לכולם. בוא נגיד שלא מכרו אותו כי רצו להיפטר ממנו, אלא כי היו אופציות טובות יותר. הוא לא היה החולייה החלשה בקבוצה. טוב לראות אותו פורח במקום אחר".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי