בגוב האריות: האתגר של יואב הופמייסטר ב"קבוצה הגזענית של פולין"

play
יואב הופמייסטר, קורונה קיילצה | אתר רשמי, טוויטר, קורונה קיילצה
דריבל, 25.7: פינת כדורסל על הבעלים של הפועל ת"א והפועל ירושלים 04:50

קומץ שמצהיר "אנחנו מועדון לבן", צלקת גזענית בת 18 שנה ורפרנס ללהקה נאו-נאצית, הפכו את שמה של קורונה קיילצה לידוע לשמצה. אבל בעירייה נאבקים באוהדים הסוררים ו-77 שנה אחרי הפוגרום ורצח 47 ניצולי שואה, בקיילצה יש כדורגלן יהודי

(גודל טקסט)

ביולי 2005 נרשמה חגיגה גדולה בעיר קיילצה: קבוצת הכדורגל המקומית קורונה קיילצה (אז נראה קולפורטר) עלתה לכר הדשא למשחק הראשון בתולדותיה בליגה הבכירה בפולין. האורחת הייתה קרקוביה קרקוב ועבור חלק מהאוהדים זו הייתה הזדמנות נהדרת להצהיר על עלייתם לבמה המרכזית, באופן קיצוני למדי.

באחד היציעים התקבצה קבוצה גדולה ודומיננטית של אוהדים גלוחי ראש ובאצטדיון החלו להישמע קריאות "קורונה היא קבוצה לבנה, אנחנו לא רוצים שחורים". על הכוונת עמד הבלם הברזילאי שחום העור הרנאני, שחתם בקבוצה אחרי מחאה קולנית נגדו ולבטים רבים. אוהד רעול פנים שהתראיין אחרי המשחק לאחד מערוצי הטלוויזיה, חזר על המנטרה: "אנחנו מועדון לבן, והשחקן הזה לא לבן".

הרנאני אמנם המשיך ושיחק לא פחות משבע שנים בקורונה קיילצה – ב-2011 אפילו קיבל אזרחות פולנית – אבל גם ההופעות הטובות שלו לא עצרו את המנגינה. הגזענות היא גאוותם הגדולה של חלק מאוהדי קורונה קיילצה ובאותו משחק הם לא התביישו להצהיר: אם יש כאן שחקן שחור, אנחנו מעודדים את היריבה. אותו יום לא נשכח עד היום.

גזענות, אנטישמיות, הומופוביה – כל אלו הן תופעות שכיחות בכדורגל הפולני ולקורונה קיילצה שמור מקום של "כבוד" באגף הזה. למרות שיש לה כמה מתחרות, יש כאלו שמאז תקרית הרנאני מכנים אותה "הקבוצה הגזענית של פולין". ולמה זה מעניין? כי אתמול (שלישי) חתם במדינה יואב הופמייסטר הישראלי. היהודי הראשון ב"מועדון הכי גזעני בפולין".

יואב הופמייסטר, קורונה קיילצה
| אתר רשמי, טוויטר, קורונה קיילצה

אחרי הקריאות הגזעניות נגד הרנאני במשחק הבית הראשון אי פעם של קורונה קיילצה בליגה הראשונה בפולין, ההנהלה – עם עזרה מהעייריה והמשטרה – ביצעה פעולות מנע. במשחק הבית הבא, האוהדים גלוחי הראש, מראשי האולטראס, לא הורשו להיכנס. התגובה שלהם הייתה חריפה במונחים של כדורגל: במשך כחצי שנה לא היו באצטדיון שירי עידוד ולא תפאורות – שהכדורגל הפולני נודע בהן לטובה.

אותו משחק היה אמור להפוך לאחת החגיגות הגדולות בהיסטוריה של קורונה קיילצה, אבל נצרב בזיכרון בגלל הגזענות, נצרב והותיר צלקת גדולה. מאז קיים בקורונה קיילצה מעין משחק של חתול ועכבר בין האוהדים שמזוהים עם הימין הקיצוני, לאופוזיציה שקמה להם. אוהדים רבים שלא מסכימים עם הגישה הגזענית, אנשי ציבור, חברי הנהלה, ראשי עיר שמגנים – ויש על מה.

בקיילצה כולם עומדים על המשמר. כך יצאו גינויים חריפים ב-2009 למשל, כשלפני עוד משחק נגד קרקוביה, אוהדים של קורונה תלו שלט באורך של כ-10 מטרים ביציאה מקרקוב – כדי להסביר את פני אוהדי היריבה שיוצאים מעירם – ועליו נכתב "Zlocisto krwisci fani rasisci" – בתרגום חופשי: "האוהדים הגזענים באדום-זהוב". כפי שאמרנו: גזענותם-גאוותם.

בשנים 2009-2011 ד"ר רפאל פנקובסקי קיבץ וערך 65 דפים מלאים בתקריות גזעניות בכדורגל הפולני. אוהדי קורונה קיילצה לא היו שם לבד, אבל הם קיבלו מקום מכובד. פה שלטים הומופוביים, שם קריאות נגד שחורים, פה כרזות עם סמלים נאציים, שם התעמרות בשחקנים שחומי עור.

שלט של אוהדי קורונה קיילצה
גזענותם – גאוותם. השלט שתלו אוהדי קורונה קיילצה: "האוהדים הגזענים באדום-זהוב" | צילום מסך, nigdywiecej.org

ב-1996 שחררה הלהקה הפולנית הנאו-נאצית Konkwista 88 (המספר 88 מייצג את האותיות HH – הייל היטלר) אלבום ששמו Bialy honor, Biala duma – בעברית: "כבוד לבן, גאווה לבנה". ראשי התיבות של האלבום BHBD מככבים על שלטים וצעיפים שמונפים לעתים ביציעים באצטדיון בקיילצה, וגם לזה בעירייה מנסים לעשות סוף.

קורונה קיילצה שייכת לעירייה ולכן קיימת מתיחות קבועה בין האוהדים הקיצוניים לאנשים שעומדים בראש העיר. בשנה שעברה למשל, כמה בכירים בעיריית קיילצה השתתפו ב"מצעד השוויון" שהתקיים בעיר, גרסה מסוימת למצעד הגאווה. כמה ימים לאחר מכן, אוהדי הקבוצה הניפו שלט שעליו נכתב: "הם צועדים עם סוטים, אבל לא זוכרים להשתתף באירוע לזכר טבח הפולנים בווהלין ומזרח גליציה".

בעיריית קייליצה רוצים במשך שנים להתנער מהתדמית הגזענית. "פוגרום קיילצה" ב-1946, בו נהרגו 47 יהודים ניצולי שואה בגלל עלילת דם, מהדהד בכל פעם שמזכירים צמד המילים "יהודי" ו"קיילצה" והיום ניתן למצוא אתרי אינטרנט שמנציחים את יהדות העיר באופן מכובד – חלק מקבלת האחריות המאוד מאוחרת של הפולנים. הבעיה היא שלעתים אוהדי הכדורגל המקומיים מאוד מקשים.

בסגל הנוכחי של קורונה קיילצה אין שחקנים שחומי עור, אבל החל מאתמול יש בו כדורגלן ישראלי. כשמדובר בעיר עם כתם אנטישמי היסטורי, ובקבוצה עם אוהדים שחלקם מגדירים את עצמם בגאווה כגזענים, החתימה של יואב הופמייסטר בקורונה קיילצה היא סוג של ניצחון לעם היהודי.