אוהדי הכדורגל בישראל משיקים: מיזם "יוצאים מההלם"

play
אוהדי מכבי תל אביב | אריאל שלום
צפו: עסקת דניאל פרץ, הזוגיות עם נועה קירל ואורח מיוחד מאוד 49:37

עמותות האוהדים של מכבי חיפה, מכבי ת"א והפועל ב"ש משתפים פעולה במטרה לשנות את היחס מצד הרשויות כלפי הקהלים

(גודל טקסט)

אוהדי הכדורגל בישראל התאחדו באופן לא שגרתי סביב מיזם משותף. בניגוד למאבקים שאנו רואים בדרך כלל, עמותות "היציע הצפוני" של אוהדי מכבי חיפה, "אחים לסמל" של אוהדי מכבי תל אביב ו-"וסרמיליה" של אוהדי הפועל באר שבע, איחדו כוחות במיזם "יוצאים מההלם" שהושק היום (רביעי)

בעבר כבר שיתפו אוהדי הכדורגל פעולה במאבק למען פיקוח על מחירי הכרטיסים במגרשים ("כרטיס לכל כיס"), אולם מאז חלף כמעט עשור וכעת נראה שמדובר בשיתוף פעולה רחב יותר, וכמו כן נוגע בנקודות רוחביות, עמוקות וכואבות והוא ראשון מסוגו ואף היסטורי במובן זה.

היזמים מבקשים להבהיר כי בעוד שהאוהדים ממלאים את היציעים בניגוד גמור לאיכות המוצר של הכדורגל הישראלי, העומדים בראש הענף והרשויות האמונות מטעם המדינה לא מפסיקות להתעמר בהם. "אל תמכרו לנו את הסטריאוטיפ של גברים שמגיעים שיכורים ליציעים כדי למצוא פורקן ולנהוג באלימות", הם אומרים, "תוכלו למצוא אצלנו ביציעים גברים ונשים במגוון גילאים, בין המבוגרים שבינינו אפשר למצוא רופאים, עורכי דין, אנשי ביטחון וחינוך שבאים ליהנות מחוויית כדורגל קהילתית. במקום לקבל שעות ספורות של אסקפיזם, זוכים האוהדים ליחס מאשים ומחפיר שנגזר עליהם עוד לפני שיצאו לאצטדיון".

ואכן, נדמה שמה שנלמד באנגליה כבר לפני שלושה עשורים עם כתיבתו של דו"ח טיילור לאחר אסון הילסבורו, לא יושם מעולם בארץ והאצבע המאשימה תלויה דרך קבע כנגד האוהדים. על אף הכספים האדירים המושקעים באבטחת המגרשים, נדמה שהתועלת אינה מצדיקה את העוולות שחווים האוהדים בדרך.

אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב | דני מרון

בשבוע עבר השיק משרד הספורט קמפיין למלחמה באלימות במגרשים מטעם שר התרבות והספורט מיקי זוהר, בסרטון שהופץ ברשתות נראים האוהדים נוהגים באלימות מילולית ופיזית ללא שום הצדקה נראית לעין ומפחידים את הילד שמגיע לראשונה עם אביו לצפות במשחק באצטדיון. כלל האוהדים הביעו תרעומת על כך שמנסים לצייר אותם כעבריינים ללא הצדקה ממשית לכך. לא חלפה יממה וגם ההתאחדות לכדורגל פרסמה סרטון בו נראה המאמן אופיר חיים מתדרך את שחקני נבחרת ישראל כיצד לנהוג במקרה אלימות מצד האוהדים, בשקופית הסיום לסרטון לצד לוגו ההתאחדות לכדורגל מופיע גם זה של משטרת ישראל.

סרטונים אלו שיקפו את מה שהאוהדים מרגישים זה זמן רב, לטענתם הקמפיין החדש הוא יציאה רשמית למלחמה בקהלים עצמם. התגובה לא איחרה לבוא, מאות תגובות לסרטונים נרשמו וכולן ביקשו לשקף מציאות שונה. "כל כמה מחזורים דורשים לנהוג כלפינו ביד קשה, זה לא משיג כלום מעבר ללאמלל את חיינו. ביקור תמים באצטדיון מתחיל בהפשטה באוהל בידוק, ממשיך בדחיפות סדרנים וביחס עוין מכוחות המשטרה. לא ייתכן כי אנחנו נהיה אלו שמנסים לשכנע את כולם שהמגרשים הם מקום בטוח. בכל מחזור מגיעים עשרות אלפי אוהדי כדורגל למגרשים. כמה מהם נפגעו מאלימות אוהדים וכמה מהם מהם נפגעו מאלימות משטרתית ביציעים?".

נדמה שהמצב הקיים הוא סחרור שלא נגמר. הכספים הציבוריים מושקעים בפעילות משטרתית באצטדיונים, אך בסוף מי שנושאים באחריות קולקטיבית על מעשיהם של חבריהם ליציע הם דווקא האוהדים עצמם. כשמודל מניעה זה נכשל פעם אחר פעם, כלל האוהדים נענשים מחדש בעונשים קולקטיביים ושוב מבקשים לנהוג בהם ביד קשה וחוזר חלילה.

לפני כמעט עשור הצליח מיזם "כרטיס לכל כיס" לנער את מוסדות הכדורגל והפך מציאות ובה מחירי כרטיסים מופקעים למחירי כרטיסים מפוקחים. כעת עולה השאלה, האם מיזם האוהדים החדש יצליח לעורר את אותו אפקט ולהכתיב לפרנסי הכדורגל מאזן כוחות שונה ממה שהיה נהוג עד כה במגרשים. ליוזמי המיזם החדש התשובה ברורה: ברגע שיפעלו ראשי הענף למען האוהדים ולא נגדם הדרך לשינוי היסטורי ביחס לאוהדי הכדורגל בישראל תיסלל, והמציאות תשתנה לטובה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי