לא הולך ברגל: הטעויות ההיסטוריות של לורנצו שימיץ'

play
שחקני מכבי חיפה מאוכזבים, לורנצו שימיץ' משמאל | אודי ציטיאט
שימיץ' פישל שלוש פעמים, מכבי חיפה הפסידה 3:2 למכבי פתח תקוה 05:05

מהטעות במשחק של סמפדוריה ב-2017, דרך מגרשי הסרייה B ועד הופעת האימים בפתח תקוה, לורנצו שימיץ' הרבה בכדרורים מיותרים ואיבודים תחת לחץ. משחק הרגל שלו רחוק מלהיות מושלם, אבל למכבי חיפה יש גם סיבה לאופטימיות: אחרי כל המכות שספג, הוא יודע איך להתאושש

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

בקיץ 2017 השלים לורנצו שימיץ' חצי שנה בסמפדוריה. הבלם הקרואטי נרכש בינואר מהיידוק ספליט וקיבל טעימה מהסרייה A כשישב על הספסל ב-13 משחקים, אבל לקראת עונת 2017/18 במועדון הפאר קיוו לזרוק אותו למים.

בסוף יולי פגשה סמפדוריה את ורונה למשחק הכנה בטרנטו שבצפון איטליה ושימיץ' קיבל הזדמנות לפריצת דרך. עמוק במחצית השנייה הבלם בן ה-21 קיבל את הכדור במחצית המגרש של סמפדוריה, הסתבך תחת הלחץ של אחד החלוצים ואיבד. ורונה יצאה להתקפת מעבר ובסיומה כבשה את השער היחיד במשחק. 0:1 בסיום.

"לצערנו לורנצו טעה ולא הצלחנו לתקן את זה", אמר אדגר בארטו הוותיק אחרי אותו משחק הכנה, "המאמן (מרקו ג'מפאולו) לא האשים אותו, אחרי הכול, לורנצו ניסה לשחק כמו שהוא מבקש מאיתנו: להניע כדור ולא סתם להעיף אותו. לורנצו בחור צעיר ורואים את האיכות שלו באימונים. איך אומרים? לומדים מטעויות, וטוב שהטעות הזו הייתה במשחק אימון".

אז שימיץ' אולי למד מהטעויות, אבל לא עד הסוף. אתמול בפתח תקוה, הבלם החדש של מכבי חיפה ביצע שלוש שגיאות קשות – כולן עם משחק רגל פזיז, תחת לחץ, תוך הפעלת שיקול דעת לא נכון – ממש כמו אותה טעות שהוליכה להפסד של סמפדוריה. והפעם זה לא היה משחק אימון.

העונה האחרונה, 2022/23, הייתה הטובה ביותר בקריירה של שימיץ' ובזכותה הוא גם נרכש על ידי מכבי חיפה. הוא רשם 26 הופעות בסרייה B במדי אסקולי ואחרי נדודים שכללו גם תקופות בינוניות בסלובקיה ופולין, הוא סוף סוף הותיר חותם חיובי באיטליה.

"שימיץ' מדורג גבוה במדדים ההגנתיים של הסרייה B", נכתב בסיכום העונה של האתר calcioascoli שמסקר את הקבוצה, "היו לו טעויות לאורך העונה, אבל בסך הכול הרוב היה חיובי".

עם מהירות מצוינת ביחס לגובה שלו, תיקולים שרובם מתוזמנים היטב, ניצחונות במאבקים פיזיים ושילוב פנטסטי עם אריק בוטגין הוותיק – שימיץ' הפך לשחקן הגנה סולידי. אז למה רק הרוב היה חיובי? הבעיה הייתה כשהכדור ברגליים של אסקולי.

כדרורים שנגמרים באיבודים, יציאות תמוהות לעומק והשארת חורים מאחור, מסירות ליריבות, כדורים לשום מקום תחת לחץ. שימיץ' התגלה כבלם שיודע להניע את הכדור ברמה סבירה ולא יותר – וכזה שמועד לטעויות כשזה קורה. לא פעם הוציא דווקא את היריבה להתקפת מעבר מסוכנת, אם כי עד אתמול זה לא קרה לו שלוש פעמים באותו משחק.

משחקים איומים כמו בפתח תקוה בוודאי לא היו לשימיץ', אבל אוהדי זאגלבי לובין עדיין זוכרים את המחזור ה-22 בעונת 2020/21 בליגה הפולנית. זאגלבי הובסה אז 4:0 בבית על ידי לגיה ורשה כשתומאש פקהארט מסיים עם רביעייה.

כבר אחרי 13 דקות שימיץ' ניסה להרחיק כדור מתוך רחבת החמש, אבל בעט על אחד מחבריו לקבוצה ואקס הפועל באר שבע דחק פנימה. בהמשך כיסויים לא טובים של הקרואטי עלו בספיגות נוספות ובאתר הפולני 2×45, שבו מנתחים משחקים, כתבו: "שימיץ' הפך מגנרל לחייל שבור. זו הייתה ההופעה הכי חלשה שלו ב-2020/21, אחת ההופעות הכי גרועות של שחקן בליגה הפולנית העונה".

הקרואטי עוד שיחק 90 דקות במשחק הבא של זאגלבי לובין שבעצמו הסתיים בהפסד ואחר כך ירד לספסל. הוא נשאר בפולין גם בעונה הבאה, מיעט לשחק, אבל בכל זאת חזר לאיטליה והצטיין בסרייה B. גם אחרי אותה טעות במשחק ההכנה עם סמפדוריה, הוא ידע להתאושש; רשם חצי עונה טובה מאוד באמפולי בסרייה B ומשם השתדרג לספאל בסרייה A.

זו נקודה שצריכה לעודד את מכבי חיפה: היכולת של שימיץ' להתאושש ממכות כואבות או תקופות לא טובות.

צפו: "אחת ההופעות הכי גרועות של שחקן בליגה הפולנית בעונת 2020/21"

אחרי ההופעה אתמול, יכול להיות שתמיד יהיה רחש ביציעים כששימיץ' עם הכדור וזה אף פעם לא מרגיע. יכול להיות שמאמנים בליגת העל ישלחו את החלוצים ללחוץ אותו ואז הטעויות עלולות לצוף בראש והחוזק המנטלי של הקרואטי יעמוד למבחן.

ואחרי הכול במכבי חיפה בכל זאת יכולים להיות אופטימיים. אין בלמים שלא טועים ולצערו של שימיץ', זה קרה לו כמה וכמה פעמים. היתרון הוא שהוא כבר יודע איך להתמודד עם השגיאות, איך לקום ולחזור טוב יותר במשחקים הבאים. מכבי חיפה תצטרך לתת לו ביטחון וגם להרגיש שהוא עדיין אותו בלם מצטיין שהיא רכשה מהסרייה B.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי