"אחים לסמל לא שוכחים": פרויקט הזיכרון של אוהדי מכבי תל אביב

play
"אחים לסמל לא שוכחים": פרויקט הזיכרון של אוהדי מכבי תל אביב | אתר רשמי, אחים לסמל
"אחים לסמל לא שוכחים": פרויקט הזיכרון של אוהדי מכבי תל אביב 01:06

חברי עמותת "אחים לסמל" פקדו ביום הזיכרון מעל 250 קברים של אוהדי הקבוצה שנפלו במערכות ישראל ובפעולות האיבה: "אנחנו חלק מהמשפחות, ההנצחה הצהובה היא לנצח"

(גודל טקסט)

עמותת "אחים לסמל" של אוהדי מכבי תל אביב יזמה פרויקט מיוחד לקראת יום הזיכרון 2024 לזכרם של אוהדי ואוהדות הקבוצה שנפלו במערכות ישראל ובפעולות האיבה. משפחות השכול הצהובות שהגיעו לבתי העלמין בבוקר יום הזכרון מצאו על קבר אהוביהן מחוות זכרון אישית מיוחדת במינה.

זו השנה הרביעית בה פוקדים אוהדי מכבי תל אביב את קברי חבריהם ליציע. השנה הניחו דגל אישי עם תמונת החלל והמשפט המוכר משיר האוהדים: "…בינינו גם המוות לא יפריד, האהבה הזאת היא לתמיד!". לצד הדגל הונח נר זכרון עם שם הפרויקט: אחים ואחיות לסמל לא שוכחים.

ביום צילומים מיוחד בשער 11 באצטדיון בלומפילד, צולמו הדגלים כשהם מכסים את קירות היציע במחזה מרהיב ונוגע ללב. הפרויקט מקבץ לתוך "יציע ההנצחה" המרגש את הרוגי מלחמת השחרור ועד ימינו במלחמת חרבות ברזל. מאורעות השבת השחורה והמלחמה שפרצה בעקבותיה, גרמו למספר האוהדים המונצחים בפרויקט להכפיל את עצמו. אם ב-6.10 מנה הפרויקט 130 שמות, מאז סופרים האוהדים המתנדבים בפרויקט עוד 130 שמות חדשים.

"אחים לסמל לא שוכחים": פרויקט הזיכרון של אוהדי מכבי תל אביב
איתם גם במותם. דגלים על קברי האוהדים | אתר רשמי, אחים לסמל

הנופלים והנרצחים מגיעים מכל קצוות הארץ, מדן ועד אילת. בין השמות המונצחים בפרויקט ניתן למצוא ארבעה שגופתם עדיין מוחזקת בידי חמאס ואוהדת שמשפחתה בחרה להביאה לקבורה בפולין. ארבעה אוהדים נמנו על פרויקט מנוי לוחם, המאפשר לחיילים להגיע למשחקי הקבוצה כשהם יוצאים הביתה, ואוהד אחד התנדב בעמותה בפרויקט האוניברסית"א הצהובה בתור מורה פרטי לשחקני מחלקת הנוער.

הפריסה הגיאוגרפית מציגה את הפסיפס הישראלי כולו: ערים, כפרים, קיבוצים, יישובים דתיים לצד יישובים מהמגזר. מרכז ופריפריה, איזורי לחימה לצד העורף.

לצד מחוות הזכרון על הקברים עצמם, נעשות עוד מספר פעולות הנצחה נוספות, כמו למשל חניכת מיצג היכל הזכרון, הקמת דפי זכרון אישיים באתר המוזיאון הצהוב (מכביפדיה), השתתפות נציגות האוהדים בטקס הזכרון של מחלקת הנוער בכדורגל ועוד.

עמותת אחים לסמל הוקמה בשנת 2012 ומקיימת פעילות אוהדים למען הקהילה הצהובה והחברה הישראלית בכלל מזה 12 שנים.

העמותה, אשר שמה לה מטרה להיות בית לאוהדי מכבי תל אביב, מלווה לאורך השנה את המשפחות השכולות ותומכת בהן לפי צרכיהן. על פרויקט יום הזכרון עמלים האוהדים במשך חודשים, החל מעיצוב והכנת התשורות, אריזת ערכות הזכרון, שינוע לבתי העלמין והנחה על הקבר.

"אחים לסמל לא שוכחים": פרויקט הזיכרון של אוהדי מכבי תל אביב
הקיר בבלומפילד | אתר רשמי, אחים לסמל
"אחים לסמל לא שוכחים": פרויקט הזיכרון של אוהדי מכבי תל אביב
"מכבי זה עד המוות וגם אחריו" | אתר רשמי, אחים לסמל

העמותה מורכבת כולה מאוהדי מכבי תל אביב ועוסקת בשגרה בין השאר בסיוע לאוהדים בנושאים הקשורים לחיבור לקבוצה, בפעילות למען הקהילה ובעבודה עם אוכלוסיות מוחלשות, כגון קשישים, נוער בסיכון, חיילים בודדים וניצולי שואה. מאז פרוץ המלחמה עסוקים חברי העמותה בהסברה ישראלית בעולם, ליווי פצועים ומשפחות חטופים, הנצחת אוהדים שנהרגו וגיוס ציוד לחזית.

מאחים לסמל נמסר:

"בחודשים האחרונים נחשפנו כמו עם ישראל כולו לדברים מרגשים מאין כמוהם. גם בהקשר של הפרויקט שלנו טולטלנו רגשית פעם אחר פעם. בפעם הראשונה עם הודעות ה"הותר לפרסום" המקוללות, ובפעם השנייה, כשקיבלנו תמונות תואמות לתמונות הנופלים רק שהפעם הם לבושים במדי הקבוצה ביציע. התרגשנו במיוחד לראות את אשתו של עדי שני ז"ל מגיעה להלווייתו עם חולצה של מכבי, לקבל את תמונת הצעיף השרוף שנמצא בווסט של שי ביטון חיון ז"ל, לשמוע את אביו של דולב מלכה ז"ל סופד ומספר לבנו את תוצאת המשחק מאמש רגע לפני שנטמן עם הצעיף הצהוב על ארונו. אין לנו מילים בשביל לנחם את המשפחות, אנחנו חלק מהן, כמו האהדה, גם ההנצחה הצהובה היא לנצח. כי מכבי זה עד המוות וגם אחריו".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי