Sport1 Banner

11 המופלאים: גיבורי האליפות של מכבי תל אביב בעונת 2023/24

play
| מאור אלקסלסי
אף אחד כבר לא יקח את זה ממנה. צפו: מכבי בדרך לאליפות אחרי 0:1 בחיפה 04:57

המפתיע או המתקאמבק? הברומטר או הדריבליסט? המרגש מכולם או זה שמצליח תמיד להמציא עצמו מחדש? דירוג מצטייני העונה של האלופה הצהובה

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

קבוצת כדורגל שזוכה באליפות היא יותר מ-11 שחקנים. העונה ארוכה. יש פציעות, יש הרחקות, יש שחקנים שמתחלפים. אבל למרות שהסגל של מכבי תל אביב הוא מהגדולים בליגה ועל אף התרומה לאליפות של הרבה יותר מ-20 שחקנים, בחרנו ה-11 שהם גיבורי האליפות הזו ותרומתם נקבעה כאן בסדר עולה, מהמקום ה-11 ועד המקום הראשון.

שחקן מכבי תל אביב עידו שחר
שחקן מכבי תל אביב עידו שחר | ברני ארדוב

לקח זמן עד שרובי קין נתפס על עידו שחר. הוא דיבר מתחילת העונה במסיבות העיתונאים על הג'ינג'י וסיפר כמה מגיע לו לשחק, אבל דשא הוא לא נתן לו. אלא שבסמיכות מושלמת להחלטה של שחר להאריך חוזה במועדון, תוך כדי העונה, באה גם ההכרה בו מצד קין. זה היה בעיקר אחרי ששחר סיפר למאמן שכאשר הושאל ללימסול בעונה שעברה, הוא שיחק גם כמגן ימני. ההופעה הגדולה של שחר הייתה בניצחון הגדול 1:5 על מכבי נתניה, שהגיע בתזמון של קבוצה שחייבת ניצחון כמו אוויר לנשימה. שחר, שחשב לצאת ממכבי תל אביב, הוא היום שחקן בית מוערך שיכול לשחק במגוון של תפקידים. מיטש גולדהאר רואה בו נכס.

שחקן מכבי תל אביב אנריק סבוריט
שחקן מכבי תל אביב אנריק סבוריט | מאור אלקסלסי

הבלמים לא היו החלק היציב במכבי תל אביב העונה ואנריק סבוריט לא רשם עונה יוצאת דופן במה שאמור להיות הריקוד האחרון שלו במכבי תל אביב. אבל אחרי שש שנים בישראל, אמור סבוריט לעזוב כשיש לו שלוש אליפויות ביד וזה יפה. די היה לראות במשחק האחרון בחיפה את המלים שאמר סבוריט לשחקנים בהתכנסות לפני שריקת הפתיחה, כדי להבין עד כמה הוא דומיננטי בחדר ההלבשה. מבחינת קין היו לו שלוש כתובות בחדר ההלבשה: שרן ייני וערן זהבי כקפטנים וסבוריט מיד לצידם. מבין כל הבלמים היו לו הכי הרבה דקות משחק ומבין כל השחקנים הוא שני רק לגבי קניקובסקי במסירות מדויקות, זאת על אף שלא פעם איבד כדורים קריטיים. היו תקופות שהכדורגל הישראלי קיווה לאזרוחו של סבוריט כדי שישחק בנבחרת ישראל. זה כנראה כבר לא יקרה, אבל הספרדי ייזכר כאן, בטח בשנתיים הראשונות שלו, כאחד הזרים הטובים שמכבי תל אביב ידעה להביא בעידן מיטש גולדהאר.

שחקן מכבי תל אביב דן ביטון
החזיר לרובי קין בשערים ובישולים | דני מרון

הרבה זמן הלך רובי קין עם דן ביטון והוא החזיר לו בשערים ובישולים. במשחקים רבים האירי היה משוכנע שמבין שלל השחקנים הקדמיים שלו מצד ימין, הוא רוצה את ביטון. הביטחון שנתן קין לקשר, סידר למכבי תל אביב את ההופעות הטובות ביותר של ביטון מאז הגיע לקרית שלום. אלא שאז הוא נפצע והתקשה לצאת מהפציעה שלו. ביטון ניסה פה ושם, אבל איבד את הכנף הימנית לאושר דוידה. אין הרבה קשרים במכבי תל אביב שיודעים להכניס כדור כמו שביטון יודע ומבין כל מרימי הקרנות והכדורים הנייחים הממוצעים של הקבוצה, הוא הכי טוב .

רוי רביבו, שחקן מכבי תל אביב חוגג
רוי רביבו, שחקן מכבי תל אביב חוגג | קובי אליהו

כדורי רוחב, מסירות מדויקות, תיקולים מוצלחים, דריבלים – בכל הקטגוריות האלה רוי רביבו הוא לפחות בין חמשת המובילים במכבי תל אביב. בגיל צעיר מאוד רביבו הוא כבר לא רק הבן של חיים, אלא אחד השחקנים הדומיננטיים באליפות הזו של מכבי תל אביב. במחצית הראשונה של העונה, עמדת המגן השמאלי הייתה שלו והוא כמעט לא החמיץ דקת משחק. הוא הצטרף להתקפות, כבש שערים והדליק את הקהל אפילו בשער בכדור נייח, ממש כמו של אבא. בחלק השני של העונה קין רצה קצת את הניסיון של אופיר דוידזאדה בעמדה הזו, אבל לא ויתר על רביבו ושלח אותו עם רגל שמאל לשחק כמגן ימני. הבישול המבריק שלו לשער החשוב של אושר דוידה בדוחא, היה דוגמא ליכולת הטכנית של המגן שגם הפך לבאנקר בנבחרת ישראל.

רועי משפתי שוער מכבי תל אביב
הביא את התואר הראשון | דני מרון

שום דבר לא הכין את רועי משפתי למה שעבר בעונה הזו. הוא הרי הגיע למכבי תל אביב כשוער משנה לדניאל פרץ, אחרי שמכבי חיפה לא האמינה בו כשוער ראשון אחרי עזיבת ג'וש כהן. אבל פרץ נמכר לבאיירן מינכן והמאבק על האפודה הראשונה במכבי תל אביב נפתח. דניאל טננבאום שלא ספג אצל ולדאן איביץ' רצה את הכפפות לעצמו, שלא לדבר על שוער זר כמו אורלנדו מוסקרה שנחת מנבחרת פנמה והיה בטוח שהוא בא להיות השוער המוביל. משפתי הידוע בקור הרוח שלו, לפעמים אפילו בצורה מוגזמת, לא התרגש וידע לגבור על שניהם בדרך להיות השחקן החמישי בכמות הדקות בקבוצה. זכורה למשפתי ההופעה הנהדרת בגמר גביע הטוטו מול מכבי חיפה והוא יותר מכולם באותו ערב בנתניה, הביא למכבי תל אביב את התואר הראשון.

דור תורג'מן שחקן מכבי תל אביב חוגג שער
פרח במערך בדרבי. דור תורג'מן | אריאל שלום

אם דור תורג'מן היה משחק כחלוץ בכל קבוצה אחרת בליגת העל, קרוב לוודאי שהוא היה מסיים את העונה עם כמות כפולה של דקות משחק וכמות כפולה של שערים. כשאתה המחליף של ערן זהבי וכשהמאמן שלך משחק במערך של חלוץ בודד, אתה בדרך כלל יושב על הספסל ומחכה לדקות או שאתה צריך למלא את השקר של הניסיון להפוך אותך לשחקן כנף – משהו שאתה לא. ועדיין, תורג'מן הצעיר, בעונתו הראשונה המשמעותית בקריירה, סיים עם שמונה שערים והיה שלישי בקבוצה באיומים מתוך הרחבה ובדריבלים. חלוץ העתיד של הכדורגל הישראלי שיפר את עצמו בעונה הזו והוא הרבה יותר בשל ליציאה לאירופה, שעשויה להיות ממש בקרוב.

שחקן מכבי תל אביב, יוריס ואן אובריים
זוכה לאהבה גם מהיציעים | ברני ארדוב

אין בכלל ספק, שיוריס ואן אובריים הוא השחקן שעשה את ההתקדמות הגדולה ביותר במכבי תל אביב. איפה ההתעלמות ממנו בעונה שעברה אצל איביץ' ובעיקר אצל קראנקה ואיפה התלות בו אצל קין. האירי החליט כבר במחנה האימונים בספרד שמספר 6 שלו לא יהיה גרזן ששובר התקפות. הוא בחר בנגיעה ההולנדית של המוח ואן אובריים והפקיד ברגליו את ניהול המשחק של האלופה. ואן אובריים הפך לאחד השחקנים המשמעותיים בסגנון המשחק של האירי והיה חשש גדול אחרי הפציעה שלו בפלייאוף, שמכבי תל אביב לא תסתדר בלעדיו. עדן קארצב נכנס לנעליו ועשה עבודה טובה, וגם אם הביא סגנון אחר מהעמדה הזו, הוא עדיין ידע להיות שם ולתת לחבר ואן אובריים את הזמן להחלים.

דור פרץ מכבי תל אביב
הזכיר את השחקן שיצא לאיטליה | מאור אלקסלסי

עונה עצומה לדור פרץ, שהזכיר סוף סוף את השחקן שיצא לאיטליה. עם הכי הרבה דקות משחק בקבוצה, סגנות במלכות השערים לערן זהבי ושער אחד אדיר מול בני סכנין בפתיחת הפלייאוף כשהניצחון לא היה בהישג יד, פרץ היה מעמודי התווך של מכבי תל אביב באליפות הזו. מאחד שיכול לשחק בלם, קשר ובעצם מה לא, בא קין ובנה לו סוג של חלוץ שני מתחת לזהבי בהרבה משחקים. לא במקרה אמר קין על פרץ: "אם למאמן יש 11 דור פרץ, הוא מסודר".

מילסון שחקן מכבי תל אביב
לא רק הדריבליסט הטוב בליגה | ברני ארדוב

בעיני רבים, מילסון הוא שחקן העונה של מכבי תל אביב. כאן הוא יוצא רק עם מדליית הארד. הזר הכי טוב של מכבי תל אביב, שהתלות בו הייתה קריטית וניכרה היטב כשעזב לאליפות אפריקה, הוא הדריבליסט הכי טוב בליגה ומי שסידר למכבי תל אביב אינספור מצבים לשערים. הוא כבש 7 שערים, בישל רק 4, אבל ריכז המון תשומת לב מכיוון היריבות שהתמקדו בו והשאירו אחרים חופשיים. גם בפן החברתי הפך לאחת הדמויות האהובות בחדר ההלבשה של מכבי תל אביב.

שחקן מכבי תל אביב, גבי קניקובסקי, מצדיע לזכר חבריו שנהרגו במלחמה, אחרי שכבש שער
שחקן מכבי תל אביב, גבי קניקובסקי, מצדיע לזכר חבריו שנהרגו במלחמה, אחרי שכבש שער | אריאל שלום

כשברק יצחקי שלח את עדן קארצב למכבי נתניה והחליף אותו בגבי קניקובסקי, רבים הרימו גבה וביקרו את מי ששימש כמנהל מחלקת הכדורגל של מכבי תל אביב. אבל יצחקי ראה בדיוק את מה שנתן העונה הקשר נמוך הקומה. עם 8 שערים עד כה ו-6 בישולים, קניקובסקי היה המנוע והלב הפועם במרכז השדה. חילוצים, איומים, תיקולים, קניקובסקי תמיד שם וכשמתווסף גם סיפור המלחמה שהוא סוחב עם אחיו הביולוגיים שנלחמים בעזה ואחיו החברים שנפלו בקרבות, החבילה היא שלמה. קניקובסקי מסיים כל שער בהצדעה לשמיים לאלה שנפלו. אוהדי מכבי תל אביב מצדיעים לו על העונה הזו.

ערן זהבי חוגג את הניצחון של מכבי תל אביב בחיפה
ערן זהבי | מאור אלקסלסי

מספר דו ספרתי של שערים בליגת העל, מספר דו ספרתי של שערים בעונה אירופית טובה מאוד של מכבי תל אביב וגם כמות נכבדה של בישולים בכל המסגרות. ערן זהבי המציא את עצמו במובן מסוים מחדש העונה. הרבה יותר קבוצתי, פחות לחוץ על השער האישי שלו, מבין יותר מתמיד שהמטרה המקודשת היא הצלחת הקבוצה. לא במקרה דמע מהספסל בסיום המשחק האחרון בחיפה. הוא יודע עד כמה מכבי תל אביב רצתה אליפות איתו אחרי שחזר והוא מאוד רצה לתת לה את זה. לא כל אחד יכול להתהדר בכך שבגיל 37 (בעוד חודשיים) הוא יכול לתרום כל כך הרבה לקבוצת כדורגל. זהבי הביא ערך מוסף העונה, בלא מעט מישורים ורבדים, ועדיין הצליח להשפיע יותר מכולם על המשחק של מכבי תל אביב. כששקע לבצורת, מכבי תל אביב לא תפקדה. כשחזר לכבוש, מכבי תל אביב לקחה את הנקודות ודהרה לצלחת.

על ספסל המחליפים:

אופיר דוידזאדה אושר דוידה אבישי כהן עידן נחמיאס עדן קארצב

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי