איסוף עצמי: איסוף סיסוקו יחייה את הקרירה במכבי תל אביב?

הוא סומן כהבטחה בגיל צעיר ("שילוב תכונות של קאנטה ואינייסטה") אבל סדרת פציעות נדירה עצרה אותו, וגם כשהצליח סוף סוף לסיים עונה מלאה הפריצה המיוחלת עדיין לא הגיעה. האם הוא מסוגל לפתוח דף חדש בישראל וללכת בדרכו של מילסון?

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

איסוף סיסוקו הציב לעצמו מטרה אחת ערב פתיחת עונת 2023/24: "אני רוצה להשלים עונה מלאה". כשבוחנים את הקריירה של הקשר ממאלי, דבר אחד בולט לעין – הוא בילה יותר במרפאה מאשר על כר הדשא. השנתיים הראשונות שלו בקבוצה הבוגרת של בורדו היו מלוות בארבע פציעות, חלקן פציעות ספורט נדירות, שני ניתוחים והמון תסכול. השנה האחרונה הייתה נטולת פציעות, אבל לא מבריקה במובן המקצועי. הכאוס הניהולי-כלכלי בבורדו שלח את הקשר למכבי תל אביב. פרופיל מורכב למציאות מורכבת. מה יביא סיסוקו לאלופה?

סיסוקו נולד בבמאקו, מאלי, והחל לשחק בגיל צעיר מאוד. הוא אהב לשחק עם החברים בשכונה, אבל לאכזבתו, במועדון הראשון אליו השתייך בשכונת מגוריו, אסרו על השחקנים לשחק מחוץ למסגרת הקבוצתית. היכולת שלו משכה את עיני הסקאוטים מאקדמיית דרבי המפורסמת. "ראינו אותו במשחק ידידות בגיל 12 או 13 והתחלנו לעקוב אחריו. הגענו לשכונה שלו לטורניר אותו הוא סיים כמלך השערים. ראינו ילד מאוד מוכשר", סיפר לימים דאקיטה דראודה מנהל אקדמיית דרבי.

מהאקדמיה, הדרך לנבחרות הנערים של מאלי הייתה קצרה. סיסוקו היה חלק מסגל הנבחרת עד גיל 17 שלא הצליחה להעפיל לאליפות אפריקה 2019 אחרי הפסד בפנדלים לגינאה בחצי גמר הפלייאוף. אלא ששם, באותו טורניר בסנגל, הוא צד את עיני הסקאוטים של בורדו ונכנס למעקב. "זיהינו את הפוטנציאל מיד ועקבנו אחריו מספר חודשים בסביבות שונות. ניתחנו את ההתנהגות שלו, מי הוא כבן אדם, האופי שלו. אחרי כל זה, נתנו אור ירוק להחתימו", נזכר הסקאוט הראשי דאז ז'ראלד רואה.

ב-30 בינואר 2020, בדיוק ביום הולדתו ה-18, סיסוקו הצטרף לבורדו בהשאלה לעונה וחצי עם אופציית רכישה שמומשה בהמשך. באקדמיה התגאו בעוד בוגר שפורש כנפיים וממריא לעבר קריירה אירופית במועדון בעל שם. "הוא ילד רציני מאוד. פוטנציאל ענק. הוא לא הראה עדיין כל מה שיש לו ואני בטוח שיום אחד הוא יתפוצץ. (בבורדו) הוא יצטרך להתאקלם ולהתחזק. יש לו שילוב תכונות של אנגולו קאנטה ואינייסטה – קשר התקפי שיודע לחלץ כדורים", אמר עליו בלחאג'י טראורה מאמנו הראשון.

טראורה לא טעה. סיסוקו היה כישרון לא מוכן פיזית. ההתחלה שלו הייתה מורכבת מאוד, בטח לאור פרוץ הקורונה. "נשארתי חודש במלון לבד וזה היה קשה ומורכב. עבדתי קצת עם מאמן הכושר, שיחקתי 2-3 משחקים והרגשתי נוח, אבל לא הייתי מוכן פיזית. הייתי רזה מאוד ועבדתי קשה כדי להתחזק. זו הייתה תקופה קשה, אבל השתמשתי בה כדי להתקדם".

איסוף סיסוקו שחקן בורדו
בעונה הבאה במכבי חיפה? סיסוקו | אימג'בנק GettyImages, SEBASTIEN SALOM-GOMIS/AFP

ואז הגיעו הפציעות. אחת אחרי השנייה. שנתיים של סיוט מתמשך. בבורדו מספרים שסיסוקו מלכתחילה הגיע עם בעיה רפואית מהעבר שהציקה לו ובכל פעם שניסה, העמיס על עצמו יותר מדי, שיחק עם זריקות ונפצע שוב. המעבר לאינטנסיביות של הקבוצה הראשונה היה קשה לו. אחרי שערך מספר הופעות כמחליף בשלהי עונת 2020/21, הוא קיבל ארבע הופעות בהרכב בתחילת העונה שאחריה, אבל לא הצליח להתגבר על הכאבים. האבחון היה פריוסטיטיס, דלקת של רצועת הרקמה המקיפה את העצם, שהתפתחה בהמשך לשבר מאמץ.

"פציעה של עייפות. הרגשתי את הדלקת, אבל לא רציתי לוותר. נתתי הכל. שיחקתי עם כאבים וזריקות, רציתי לשחק עם הבוגרים ולא החלמתי ולא נחתי כמו שצריך", סיפר השחקן. הוא נותח, נעדר כארבעה חודשים, חזר, ספג אדום בתבוסה 6:0 לראן ובכה בחדר ההלבשה. זו הייתה ההופעה האחרונה שלו בעונה בה בורדו ירדה לליגה השנייה, כשבכל מקרה סבל השחקן גם מפציעת כתף שסיימה לו את העונה באפריל. אחרי הניתוח הראשון, והליך שיקום לא מוצלח, סיסוקו סבל מפובלגיה, פציעה כרונית במפשעה, ושוב נאלץ לעבור ניתוח.

גם עונת 2022/23 הייתה חסרת מזל וסיסוקו סיים אותה בפברואר, מיד אחרי חזרת הליגה מפגרת המונדיאל. בהודעה לתקשורת, הסבירה בורדו שמדובר בפציעה נדירה של ניתוק שריר הארבע ראשי. התקשורת המקומית הרימה גבה והמנהל הספורטיבי אדמר לופס נאלץ להסביר שהפציעות החוזרות ונשנות הן עניין פתיר ולא קשורות בבעיה רפואית איתה הגיע השחקן.

סיסוקו עצמו נותר מתוסכל, אבל המשיך לעבוד קשה כדי להחלים: "אתה מרגיש חסר ערך, אתה לא יכול לעשות כלום. הפציעות הללו לא קשורות לאורח החיים שלי. לא אגיד שזה מזל רע, כי אם משהו קורה יותר מפעם אחת, אתה צריך לשאול את עצמך שאלות. אבל לא היו לי פציעות חוזרות, אלא פציעות שונות. למדתי לא להעמיס על הגוף יותר מדי, לקחת את הזמן להחלים כמו שצריך. המטרה שלי היא לסיים עונה מלאה". הוא עמד בה.

מאמן צלייה אלברט ריירה עם מאמן מכבי תל אביב רובי קין
שני אקסים של ליברפול. המאמנים אלברט ריירה ורובי קין | אריאל שלום

אחרי שנתיים בחדרי טיפולים, סיסוקו אכן השלים עונה מלאה. הוא לא תמיד היה שחקן הרכב, אבל הצליח להימנע מפציעות. הוא נראה טוב פיזית וגם סחט לפרקים מחמאות, אבל לא הצליח לבסס את מעמדו כשחקן הרכב. הוא לא קשר אחורי טבעי, בדיוק ההיפך, אבל התכונות החזקות שלו באות לידי ביטוי בעבודה דפנסיבית בקישור. הוא אחד שיודע למלא שטחים, ללחוץ הגנתית, להרוויח כדורים ולבצע עבירות חכמות. מדובר בשחקן חזק, לא הכי טכני, אבל בעל שליטה טובה בכדור.

יחד עם זאת, מאמניו השונים בבורדו דרשו ממנו להעז יותר, לתמוך בהתקפה ולאיים על השער. "כשהוא מוצא את האיזון שלו, הוא מצליח לעלות יותר למעלה", אמר עליו מאמן בורדו לשעבר ולדימיר פטקוביץ'. גם לאלברט ריירה, המאמן הספרדי שהדריך את בורדו אשתקד, היו דרישות דומות. באחת ממסיבות העיתונאים הציגו הנוכחים בפני המאמן נתון לפיו כשסיסוקו פותח, בורדו כמעט לא מפסידה (שני הפסדים מ-14 משחקים). ריירה הגיב בחיוך.

"אם תגידו לי שאף פעם לא נפסיד כשהוא בהרכב, הוא יהיה מספר 10 החדש שלנו", צחק הספרדי. "כולנו יודעים מה הוא נותן לנו. הוא השחקן שמאזן את הקבוצה. אני אוהב תכונות שונות בשלישיית הקישור ואיסוף מבין את זה, אבל זה נכון שאני מצפה ממנו לתרום התקפית". סיסוקו עצמו אמר בנושא: "המאמן דורש ממני להיות יותר תכליתי. אני שחקן קבוצתי, אבל אני לא מפחד לבעוט לשער או לתמוך בהתקפה. בכל מקרה, אם חבר לקבוצה נמצא בעמדה טובה יותר, תמיד אעדיף למסור".

איסוף סיסוקו עם מנכ"ל מכבי תל אביב בן מנספורד
"דורש מעצמו כל הזמן". איסוף סיסוקו מוצג במכבי תל אביב | אתר רשמי, מכבי תל אביב

"איסוף שחקן שנעים לעבוד איתו, דורש מעצמו כל הזמן, דוחף קדימה ולא מוותר", העיד עליו מאמנו בקבוצת המילואים של בורדו מאנו ג'ודיסילי במהלך העונה שעברה. "הוא אינסטינקטיבי וצריך למצוא את האיזון בעצמו. למאמן, תענוג שיש שחקן עם מוסר עבודה כזה. אם הוא ימשיך כך, צפוי לו עתיד מזהיר. הוא צריך להיות סבלני כי דברים גדולים מחכים לו".

הפוטנציאל קיים, אבל הפריצה המיוחלת לא הגיעה גם בעונה שעברה. לא כולם התרשמו מההופעות של סיסוקו בעונה המלאה הראשונה שלו כשחקן בוגרים. הפרשן המקומי ג'ינו פורטה סיכם את העונה של הקשר: "היו לי הרבה ציפיות מסיסוקו. הוא פיזי, מוגבל טכנית, אבל מפצה בעבודה קשה, חילוצי כדור ותיאבון להתקדם. העונה האחרונה הייתה מאכזבת. ההופעות שלו היו מתחת לציפיות. הוא לא לקח את ההזדמנות להראות שהוא שחקן ליגה שנייה טוב. הוא היה מאוד בינוני וזה מעלה שאלות לגבי העתיד שלו בבורדו".

לסיסוקו נותרה שנה אחרונה בחוזה ובורדו, עוד לפני שפורקה בהחלטה חסרת לב של בעליה, חיפשה קונה. מכבי ת"א שהתעניינה עוד לפני הפירוק, הרוויחה שחקן חופשי. "כשיצאתי למשחקים האולימפיים, באמת קיוויתי שלא אצטרך לכתוב את המילים הללו כשאחזור, אבל המציאות העצובה תפסה אותי", נפרד השחקן באינסטגרם. "בארבע שנים וחצי חוויתי יותר ממה שדמיינתי… בורדו אני מקווה שזה לא שלום, אלא להתראות".

מילסון, מכבי תל אביב
מלפפון לוהט. מילסון | מאור אלקסלסי

עסקת סיסוקו היא המשך לשינוי לא מספיק מדובר במדיניות רכש הזרים במכבי ת"א. אחרי מילסון, הנרי אדו וטייריק אסנטה, הצהובים שוב הולכים על שחקן צעיר, חצי מוכח בתקווה שיעשה אצלם את הפריצה ויימכר לימים בסכום גבוה יותר. ההיגיון הוא שאם אתה מחזיק בשלד טוב של ישראלים בכירים, אתה יכול להרשות לעצמך מרווח נשימה עם זרים.

זו מדיניות עם מעט יותר סיכון לעומת החתמת שחקנים בכירים בשלים, מדיניות שדורשת סבלנות מהצוות ומהקהל, יש בה פוטנציאל רווח וחוץ מזה, כנראה שבמציאות הנוכחית של היכולת למשוך זרים לישראל אין יותר מדי ברירות. הטיקט של מכבי ת"א לשחקנים כמו סיסוקו פשוט – שכר גבוה, שלב בתים אירופי (בשאיפה) ואפשרות להתקדם. לפרטים: (הסוכן של) מילסון.

מקצועית, סיסוקו מחזיק בסט תכונות שז'רקו לאזטיץ' אוהב – לחץ, אינטנסיביות, יכולת לחץ כדורים ולספק את האיזון שישחרר את השחקנים בחלק הקדמי. סיסוקו, כמו שהוא עצמו מעיד, אוהב לשחק את ה-"8" במערך של 4-3-3. כדי ללחוץ כמו שהסרבי רוצה, הקישור של מכבי ת"א שנפרדה הקיץ מעדן קארצב ואייל גולסה זקוק לאחד כמו סיסוקו. היכולת שלו להתאקלם למקום חדש, לסטטוס חדש בקריירה וגם להישאר בריא – היא זו שתקבע את אורך השהות שלו. כך או כך, ברוכים הבאים לעידן חדש של זרים במכבי ת"א בפרט ובכדורגל הישראלי בכלל.      

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי