רק לא שוב סודובה: מה שמחכה למכבי ת"א במוקדמות ליגת האלופות

כהן וגלזר חוגגים. סיכוי טוב שימשיכו | אריאל שלום

עברה פחות משנה מאז ההדחה הכואבת והאלופה צריכה להפיק את הלקחים. התאריכים, היריבות האפשריות והשיטה שהשתנתה: ענבל מנור עם כל הפרטים על העונה האירופית שמצפה לצהובים

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

סודובה, זוכרים? מרגיש כמו גלגול חיים אחר, אבל אפילו לא עברה שנה. מכבי תל אביב, כמעט ללא שינויים אחרי אליפות בפער של 31 נקודות, עפה סופית מאירופה אחרי הפסד כפול לקבוצה הליטאית. הכישלון הצורם של אוגוסט 2019 נשכח בתוך עונה שוברת שיאים, אולי בדרך לאליפות ללא הפסד. אבל איפשהו בתוך החגיגות המוצדקות של אחת האליפויות הכי מרשימות שהיו כאן, מכבי ת"א צריכה להפיק את לקחי סודובה.

השאלה: שלב בתים באירופה או עוד נוקאאוט לליגה לא רלוונטית למועדון בסדר גודל כזה. מכבי ת"א שולטת בליגה וצריכה לתרגם את ההצלחה שלה ולקחת את עצמה צעד קדימה בזירה האירופית. זה חשוב כלכלית למועדון. זה חשוב תדמיתית למועדון. זה חשוב לכדורגל הישראלי. מכבי ת"א לא יכולה לקבל בהבנה שנה שלישית בלי שלב בתים. זה מה שמצפה לה בדרך לשם.

הקורונה גרמה לכך שסיבובי המוקדמות הראשון, השני והשלישי ישוחקו בשיטת נוקאאוט ולא בית-חוץ. יחד עם ההשפעות השונות של הנגיף, זה הופך את העסק להרבה יותר טריקי ובלתי צפוי. המארחת, אגב, תיקבע בהגרלה. אין מקום לטעויות, ובניגוד לעונה שעברה, מכבי ת"א תצטרך לשחק בסיבוב הראשון – וזאת בשל הירידה של ישראל למקום ה-27 בדירוג המדינות של אופ"א.     

WhatsApp-Image-2020-05-30-at-22.01.48-1 |

לעומת זאת, מצבם של הצהובים מעט טוב יותר בהשוואה לקיץ שעבר. לאלופה יש 16.500 נקודות – חצי נקודה יותר (מכבי ת"א צברה שתי נקודות מההשתתפות בסיבוב המוקדמות השלישי של הליגה האירופית ו"איבדה" נקודה וחצי שלקחה בקמפיין הלא מוצלח בקיץ 2014). המספר הזה מבטיח לה להיות מדורגת בשני הסיבובים הראשונים.

סלטיק, אסטנה, לודוגורץ, הכוכב האדום בלגרד וקרבאח מחזיקות בניקוד גבוה יותר. לגיה ורשה, שצפויה לזכות באליפות פולין, תדחק את מכבי ת"א מעט יותר למטה. אם מוסיפים למשוואה את דינמו זאגרב (תתחיל בסיבוב השני) ואולי גם יאנג בויז (מאבק אליפות צמוד מול סנט גאלן) – הצהובים עם הניקוד התשיעי בטיבו, שכאמור מבטיח דירוג גם בסיבוב השני. מכבי ת"א תהנה מהזכיות הצפויות של מידטיילנד הדנית וקלוז' הרומנית, להן ניקוד נמוך יותר.

היריבה בסיבוב הראשון אמורה להיות נוחה. רשימת היריבות האפשריות לא סגורה, אבל בסיטואציה כזו או אחרת יכולה לכלול מוקשים כמו דינמו טביליסי, סראייבו או ורדאר סקופיה המקדונית. העניינים יסתבכו בסיבוב השני. מכבי ת"א תימנע אמנם מהקבוצות החזקות על הנייר בהגרלה, אבל בהחלט יכולה לפגוש יריבה לא מדורגת בסדר גודל שלה, כמו קלוז', מולדה, מידטיילנד, פרנצוורוש, שריף או אומוניה ניקוסיה – כולן כמובן צריכות לעבור את הסיבוב הראשון. כן, גם סודובה היא אופציה בסיבוב השני.

שחקני מכבי תל אביב חוגגים
שחקני מכבי תל אביב חוגגים | דני מרון

לסיבוב השלישי יצטרפו אלופות צ'כיה (סלביה פראג או ויקטוריה פלזן) ויוון (אולימפיאקוס). שש הקבוצות עם הניקוד הגבוה ביותר יהיו מדורגות והמשמעות היא שמכבי ת"א תצטרך לקוות ללפחות חמש הדחות של קבוצות עם ניקוד גבוה ממנה כדי להיות מדורגת, והסיכוי לכך לא גבוה. כלומר, השלב הזה מבטיח בסבירות די גבוהה משוכה קשה מאוד.

הפלייאוף יתקיים בשיטת בית וחוץ. ההגרלה תתקיים לפני משחקי הסיבוב השלישי, מה שאומר שייתכן מצב שהיריבה המדורגת של מכבי ת"א תודח על ידי קבוצה ש"תגנוב את הדירוג שלה". אייאקס תהיה חלק מהשלב הזה רק אם הזוכה בליגת האלופות לא תעפיל למפעל דרך הליגה המקומית שלה. גם האלופה האוסטרית תצטרף בשלב הזה, ואם זו תהיה זלצבורג – היא תהיה מדורגת בוודאות. בסופו של תהליך, רק ארבע אלופות יעפילו לשלב הבתים.

ראוי להזכיר שאם מכבי ת"א תודח בכל שלב, היא תרד למסלול המודחות במוקדמות הליגה האירופית. המסלול הזה יכניס שמונה קבוצות לשלב הבתים של המפעל המשני. בניגוד למוקדמות ליגת האלופות, בליגה האירופית כל סיבובי המוקדמות כולל הפלייאוף יתקיימו בשיטת נוקאאוט של משחק אחד. 

שחקני מכבי תל אביב חוגגים
שחקני מכבי תל אביב חוגגים | דני מרון

המשימה קשה ומורכבת, אבל בהחלט לא בלתי אפשרית. היריבות מוכרות. מצד אחד, פחות משחקים. מצד שני, סיבוב אחד נוסף ומשחקי נוקאאוט בודדים בלי שום הזדמנות לתקן. במשחק בודד יש הזדמנות להפתיע, בטח כשאפשר להניח שהמשחקים יתקיימו ללא קהל, אבל זה כמובן עובד לשני הצדדים. 

רוב היריבות הבכירות שישחקו במוקדמות עברו כאן בשנים האחרונות. בסופו של דבר, הכל מסתכם במוכנות בקיץ אחרי שנה כל כך מורכבת. מלבד סוגיית המאמן שעדיין לא ברורה, מכבי ת"א בוודאי לא תעבור מהפכה בקיץ, אבל היא תהיה חייבת לדעת לעשות מה שלא עשתה שנתיים בעידן ולדימיר איביץ' – להגיע טיפה יותר מאופסת לאוגוסט.

תאריכים (לא נקבעו תאריכי ההגרלות):

סיבוב מוקדמות ראשון: 18/19 באוגוסט

סיבוב מוקדמות שני: 25/26 באוגוסט

סיבוב מוקדמות שלישי: 15/16 בספטמבר

פלייאוף: 22/23-29/30 בספטמבר

שלב הבתים: 20 באוקטובר

שחקני מכבי תל אביב חוגגים
שחקני מכבי תל אביב חוגגים | דני מרון

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי