כלפון במסר לאוצר: "ללא רשת הביטחון – פתיחת העונה בסכנה"

ארז כלפון
ארז כלפון | אבשלום ששוני

יו"ר המנהלת התראיין לתכנית הספורט של 103FM: "אם המצב ייפתר רק בעוד חודש זה יהיה נזק בלתי הפיך לקבוצות". וגם: פרשת מיכה ואצילי

(גודל טקסט)

במנהלת הליגות שלחו לאחרונה מכתב לשר האוצר כדי לקבל הבהרות בנוגע לפיצוי אובדן ההכנסות. הבקשה היא רשת ביטחון של 80 מיליון שקלים בכדי שהקבוצות יוכלו לפתוח את העונה ללא קהל. יו"ר המנהלת, ארז כלפון, התראיין היום (שני) בתכנית הספורט של 103FM, פירט על הנושא והתייחס לפרשת דור מיכה ועומר אצילי והקטינות.

"כבר שלושה חודשים אנחנו יושבים מול אנשי האוצר ומשרד הספורט כדי לקבל פיצוי על העונה הנוכחית וגם כדי לקבל רשת ביטחון לקראת העונה הבאה אם נצטרך לשחק ללא קהל. זו דרישה לגיטימית, המספרים מסוכמים עם האנשים של משרד הספורט ואנשי משרד האוצר מכירים אותם. כל מה שנותר לנו הוא לקבל תשובה חיובית. בעוד שבועיים הקבוצות צריכות להתחיל להתאמן, לדווח על התקציב ולהפקיד חוזים בבקרה. ללא רשת הביטחון – לא יהיה אפשר להפקיד חוזים ולדווח על תקציבים. אנחנו מבינים שיש משבר גדול ומקווים שבשבוע הקרוב נקבל תשובה מהאוצר כדי לקבל החלטות כאלה ואחרות".

האם הוא מאמין שתהיה תשובה חיובית משר האוצר: "חשוב להסביר דבר אחד שגם משרד האוצר מכיר אותו. עשינו מחקר. היום, כשעשרת אלפים איש מתפרנסים מכדורגל וכדורסל, כ-2300 אנשי תקשורת בערוצים השונים וכו' ועוד כ-7,000 אנשי אבטחה, רשויות מקומיות וכו'. אני מבין את מצב האוצר ואת מצב המדינה, אני חי כאן ויודע מה קורה. כל מה שביקשנו זו רשת ביטחון חודש בחודשו. האוצר לא צריך כרגע לתת שום צ'ק, הוא צריך לתת ערבות שבכל חודש שלא יהיה קהל ישוחרר לקבוצות אובדן הכסף על המנויים והכרטיסים. מדובר לדעתי בסכומים קטנים למרות שאנחנו במשבר גדול, אבל זה משהו שיאפשר לקבוצות הכדורגל והכדורסל לעמוד על הרגליים ולהתחיל את העונה הבאה, שגם ככה תהיה מורכבת. שחקנים קיצצו שכר וספונסרים עזבו. המינימום הוא שהאוצר יבוא וייתן את רשת הביטחון".

שרן ייני, מקסים פלקושצ'נקו. פתיחת העונה בסכנה? | מאור אלקסלסי

"משרד הספורט לא יכול לתת את רשת הביטחון ללא משרד האוצר לצערנו", המשיך כלפון. "האוצר יכול לאבד הרבה הכנסה אם לא יהיו משחקים והטוטו לא יעבוד, כי ההכנסות שלו הן 400 מיליון שקל בשנה. זו חברה ממשלתית. אם העונה לא תחודש, מעבר להפסדים הכספיים – יהיו עוד עשרת אלפים איש בחל"ת ויהיו נזקים גדולים".

"האוצר נמצא במשבר גדול, וגם הספורט", הוסיף היו"ר. "המשאבים הולכים כרגע למשרד הבריאות ולצרכים נוספים של המדינה. לצערי הרב הכסף הזה לא מגיע לספורט. אנחנו יכולים להבין שיש משבר כלכלי שהמדינה לא ידעה כמותו הרבה מאוד שנים, אבל זה הזמן של משרד האוצר להתעשת. לא באנו בבקשות מטורפות, אלא רק רשת בביטחון. אם הוא לא יתעשת הנזק לכלכלה יהיה גדול יותר ואנשים בבית שאוהבים ספורט לא יראו את הדבר שהם הכי אוהבים".

"אני לא אוהב לאיים, אבל גם משרד האוצר וגם משרד הספורט יודעים שאין יכולת כלכלית לפתוח העונה בלי רשת הביטחון", הצהיר כלפון. "הנושא הובהר לראשי ועדת התקציבים ולמשרד הספורט, שנמצא איתנו לחלוטין ותומך בצרכים שלנו. אני מקווה שמאוד באוצר ירימו את הכפפה וייתנו את הערבות. הרשת ביטחון של הכדורגל היא 80 מיליון ושל הכדורסל פחות או יותר 60 מיליון לדעתי".

שי אייזן מול עידן ורד | דני מרון

איך נקבע הסכום 80 מיליון ש"ח: "בואו נעשה סדר, השחקנים קיצצו שכר בסדר גודל ממוצע של 30% בליגה. לקבוצות יש הוצאות גבוהות – הן מתחייבות מראש לשכר של שחקנים שתהיה מחויבת לשלם עד סוף השנה ולשכירות של אצטדיון. המדינה אומרת תשחקו ואל תכניסו קהל, אבל עליו בונים את התקציב. אנחנו מדברים רק על נושא הקהל, לא על הקיצוצים ולא על איבוד הספונסרים, ולכן אני חושב שהדרישה שלנו לגיטימית. 80 מיליון שקל נותנים לנו את רשת הביטחון. אנחנו מחשבים את העובדה שירדו הוצאות האבטחה אם לא יהיה קהל. היה ויכוח על הסכומים, אם זה 80, 90 או 100. אחרי שיקולים רבים, הסכום שנקבע הוא 80".

מה מונע מאוצר להסכים: "יש גם להם בעיות נוספות שאנחנו מבינים אותם, אבל זה משהו שחייב להיפתר, כי אם הוא ייפתר עוד חודש ולא עכשיו זה יהיה נזק בלתי הפיך לקבוצות. אנחנו חייבים לפתוח את העונה. בישיבה האחרונה אושרו לוחות המשחקים, גביע הטוטו, הליגה וכל השאר. אנחנו מחכים רק לרשת הביטחון. אני מקווה שלא נגיע לשם, אך אם נגיע למצב שלא נקבל את רשת הביטחון נצטרך לכנס את הדירקטוריון ולקבל החלטות".

האם יש קוד אתי בנוגע למקרים דוגמת פרשיית אצילי ומיכה: "העברנו לפני שנה קוד אתי בדירקטוריון, שמדבר על שמירה בראש ובראשונה על תדמית הליגה אצל כל מי שלוקח בה תפקיד – בעלי הקבוצות, השחקנים והצוותים המקצועיים. אנחנו מכנסים את ועדת האתיקה של מנהלת הליגות, בוחנים את המקרה, שומעים את שני הצדדים ולאחר מכן פועלים בשיטות שונות שאנחנו יכולים לפעול. במקרה הספציפי הזה ניתן קודם כל לחקירה ולפרקליטות להגיש את המלצתן. אם הנושא לא יסתיים בצורה פלילית נפעל לפי הקוד האתי של המנהלת. מעבר לכך, אנחנו מתחילים לפני תחילת העונה בהדרכות אתיות ומוסריות. נקבל באופן רשמי את החלטת הפרקליטות ונוכל להגיב".

חשיבות המנהלת: "מאז שהמנהלת קמה, עוד לפני שהגעתי, היא קידמה את הכדורגל הישראלי בהרבה מאוד פרמטרים. יש מנהלות בכל אירופה ואני חושב שבכל מקום שיש בו כדורגל מקצועני טוב שמנהלת מקצוענית תנהל אותו על מנת להביא הישגים".

דור מיכה עם עומר אצילי
דור מיכה ועומר אצילי | אריאל שלום

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי