שומרי הקורות: דירוג השוערים של ליגת העל

ג'וש כהן, דניאל טננבאום
יואב ג'ראפי | ספורט1

לכבוד סיום העונה, החלטנו לדרג את האנשים שמביאים נקודות לקבוצותיהם בידיים שלהם. המסקנה שהגענו אליה? יש פה שוערים לא רעים בכלל. מי ראשון, מי אחרון ומי עשה את ההתקדמות הגדולה ביותר?

(גודל טקסט)

עוד עונה הסתיימה לה בליגת העל, ואיזו עונה מוזרה זו הייתה. גם כתיבת שורות אלו בחודש יולי היא מוזרה. כנראה שנזכור תמיד את העונה הזו, העונה בה מכבי תל אביב סיימה עם נתונים הגנתיים בלתי נתפסים, העונה בה מכבי חיפה חזרה באמת להיות קבוצה גדולה, העונה בה אלונה ברקת עזבה את הפועל באר שבע או בקיצור – "נו… העונה הזאת עם הקורונה".

לכבוד סיום העונה, החלטנו לדרג את שוערי הליגה – מהטוב ביותר אל הטוב פחות. כל השוערים שרשמו מעל לעשר הופעות נכנסו לרשימה, כששתי קבוצות שלחו אלינו שני נציגים כל אחת: יואב ג'ראפי ואריק ינקו מהפועל תל אביב, ובהפועל באר שבע ארנסטס שטקוס ואוהד לויטה – כך שיש לנו 16 שוערים ברשימה.

המסקנה הבולטת שהגענו אליה – בסך הכל, ולמרות הסטיגמה – יש שוערים מצוינים בליגת העל. גם ישראלים וגם זרים. נכון, אין כאן אחד ברמה אירופית גבוהה שנמצא מעל לליגה כמו וינסנט אניימה או אפילו ולדימיר סטויקוביץ' ששיחקו פה עד לפני כמה שנים, אבל ללא ספק כולם ראויים וכולם שוערים טובים. אז קבלו אותם:

1. ארנסטס שטקוס

הליטאי המנוסה (35) של הפועל ב"ש הוא ללא ספק אחד הטובים בליגה, כנראה הטוב ביותר. התחיל את העונה עם יכולת מצוינת ופחות או יותר היה יציב בהמשך, אך סבל ממספר פציעות. אוהד לויטה נתן לו פייט בין הקורות במהלך העונה, דבר שמאוד מאמינים בו במועדון הדרומי – להחזיק שני שוערים בכירים, כמו שקרה בתקופת גיא חיימוב ודודו גורש. הוא לא צפוי להמשיך בעונה הבאה מתוך הבנה שלויטה יכול לשמש כשוער ראשון וכך יתאפשר לצרף שחקן שדה זר. זהו קו מחשבה די נכון, אך נקווה לראות את שטקוס גם בעונה הבאה בליגת העל – כי הוא ללא ספק מהבכירים כאן.

2. איתמר ניצן

איזו עונה נפלאה רשם שוער בית"ר ירושלים. הוא היה מאוד יציב, מאוד נינוח בין הקורות והציג יכולת מרשימה. אחרי שנים רבות בהן היה שוער טוב בליגת העל, הוא הפך לאחד המובילים בה ואפילו צריך להיות מועמד מוביל לפתוח בשער נבחרת ישראל במשחקים הבאים שלה. גם בגיל 33 עוד לא מאוחר לערוך הופעת בכורה במדים הלאומיים, תשאלו את דודו גורש, שעשה את זה בגיל 36.

3. ג'וש כהן

אחד מתגליות העונה בליגת העל ובוודאי תגלית העונה של מכבי חיפה. האמריקאי-יהודי הגיע למדים הירוקים כשוער שני לגיא חיימוב ומהר מאוד תפס את מקומו בין הקורות. האינסטינקטים שלו לא פחות מאדירים, הוא משרה המון שקט ורוגע על ההגנה ואי אפשר להאשים אותו בלעדית אפילו באחד מהשערים שספג, להבדיל מקודמו בין הקורות. צריך לשפר את משחק הרגל שלו, אבל אין ספק שהוא אחד המובילים בליגת העל ואולי אפילו שוער נבחרת ישראל בעתיד, כשיוכל לייצג אותנו במדים הלאומיים.

4. דניאל טננבאום

קצת מצחיק ששוער ששבר כל כך הרבה שיאים העונה לא נמצא במקום הראשון. מה אפשר להגיד על העונה של שוער מכבי תל אביב? היא הייתה פשוט מושלמת. כן, מושלמת. כעת, הוא גם השוער ששמר הכי הרבה פעמים על שער נקי בעונה אחת, ספג הכי פחות שערים בעונה והוא כמובן גם שבר את שיא הדקות הרצופות ללא ספיגה. בעוד כשנה הוא יוכל לייצג את נבחרת ישראל ואין ספק שהוא אחד המועמדים הראויים ביותר לתפקיד השוער הבכיר. למה הוא לא במקום הראשון? ההגנה של הצהובים כל כך טובה שכמעט שהיריבות לא הגיעו למצבים. כשהגיעו – הוא לחלוטין היה שם בשביל הקבוצה שלו וסיפק לא מעט הצלות מרשימות העונה.

דניאל טננבאום, דן גלזר
דניאל טננבאום, דן גלזר | אריאל שלום

5. אמיליוס זובאס

עוד עונה טובה של שוער בני יהודה בליגת העל. עם זאת, לא תמיד היה יציב, אבל יש לו יתרונות שאין להרבה שוערים בליגה הזו והוא ללא ספק אחד המובילים בעמדתו כאן בשנים האחרונות. לא ברור אם ימשיך בעונה הבאה והוא כבר הודיע לראשי המועדון שהוא מחפש לעצמו אופציות מעבר לים. בקבוצה משכונת התקווה מנסים להשאירו ואף הגישו לו הצעה לחוזה חדש.

6. יסמין בוריץ'

הבוסני של הפועל חיפה הוא בסך הכל רכש טוב שעשתה בקיץ הקודם הקבוצה מהכרמל. הוא הגיע למועדון אחרי לא פחות מ-10 שנים בלך פוזנן הפולנית, בה לרוב שימש כשוער שני, אך רשם גם שתי עונות כשוער הבכיר. בגיל 33 הוא נראה כמו אחד הטובים בליגה והוא יישאר לעונה נוספת תחת חיים סילבס.

7. רועי משפתי

איזו התקדמות גדולה עשה העונה השוער של מ.ס אשדוד. בעיר הנמל תכננו להעניק לו את אפודת השוער הראשון ברגע שיואב ג'ראפי יימכר, וכשזה עבר להפועל ת"א זה אכן קרה – ומשפתי הצדיק את כל הקרדיט שניתן לו. הוא גבוה, בעל אינסטינקטים טובים ורשם כמה משחקים גדולים העונה. גם הוא בהחלט יכול להילקח בחשבון לסגל הנבחרת.

8. אריק ינקו

מאז הגעתו של ניר קלינגר להפועל ת"א, השוער השני פחות או יותר הפך לשוער ראשון, כשהמאמן עורך רוטציה ביניהם. הוא סיפק מספר משחקים מצוינים, הראה שיש לו אינסטינקטים נהדרים וקשה מאוד להכניע אותו באחד על אחד. בסך הכל, עשה שיפור גדול העונה אחרי שהידרדר בעונות האחרונות ומעניין לראות האם ישמש כשוער הבכיר בעונה הבאה.

אריק ינקו
אריק ינקו | מאור אלקסלסי

9. אוהד לויטה

שוער הפועל ב"ש התחרה עם ארנסטס שטקוס על עמדת השוער הראשון. בהתחלה הוא נהנה מהפציעה של הליטאי, היה טוב והשתלט על עמדת השוער הראשון. כהרגלו בשנים האחרונות, מדי פעם ראינו ממנו הצלות מרהיבות, אך החולשה שלו במשחק הגובה ממעיטה מערכו. ללא ספק אחד הטובים שבליגה שלנו, אך לא טוב יותר ממקבילו בקבוצה. עם זאת, בעונה הבאה צפוי להיות השוער הראשון – והוא בחירה טובה וראויה כל עוד שטקוס יעזוב.

10. איתמר ישראלי

שוער הפועל כפר סבא הוא אחד מהפתעות העונה. זוהי בסך הכל עונתו השנייה בליגת העל, והראשונה כשוער ראשון אחרי שהעפיל עם הירוקים מהלאומית בסיום העונה הקודמת. בעונתו הראשונה בליגת העל, ב-2015/16, הוא שימש כשוער שני בבני יהודה (בה גדל) וערך שלוש הופעות בלבד. בגיל 28 הוא הוכיח שהוא סופר ראוי ולגיטימי לליגה הבכירה, ואנו מצפים לראות אותו הוביל לאחד המובילים בה בעונות הקרובות. לא נופתע אם אחת הגדולות תשים עליו עין.

11. דני עמוס

בסך הכל, השוער הוותיק של מכבי נתניה רשם עוד עונה טובה בליגת העל. עם זאת, היו לו כמה טעויות במהלך העונה, אבל ללא ספק אפשר לסמוך עליו בין הקורות והוא משרה הרבה ביטחון על ההגנה. מעניין לראות האם יישאר במדי היהלומים גם בעונה הבאה, אצלהפ צפויים לא מעט שינויים בקבוצה, כולל בגזרת המאמנים.

דני עמוס
דני עמוס | אריאל שלום

12. יואב ג'ראפי

השוער שהגיע ממ.ס אשדוד להפועל ת"א פתח את העונה כשוער ראשון, אך הפציעות דחקו אותו לספסל וגם כמה גולים יותר מדי קלים שהוא קיבל. עם זאת, הוא סיפק גם מספר הצלות מרשימות והוא בעל נתונים פיזיים טובים יותר מאלה של המתחרה שלו, אריק ינקו. משוער כמוהו אנחנו מצפים ליותר ואנחנו מאחלים לו בעונה הבאה להיות במקום גבוה יותר ברשימה – כי הוא ראוי ויכול. זה לא שהוא נתן עונה לא טובה, אבל כיום הוא אחד הישראלים הבכירים בעמדתו ולא הראה את זה מספיק בין הקורות.

13. עומרי גלזר

בגיל 24 בלבד, הקריירה של השוער של סקציה נס ציונה בעונה החולפת עברה הרבה עליות ומורדות. מאחד הכישרונות הכי גדולים שהיו לנו פה בין הקורות והופעת בכורה בנבחרת ישראל בגיל 21, הוא קצת דעך. העונה, לראשונה, הוא יצא ממכבי חיפה והושאל לעולה החדשה, שהפכה ליורדת. הוא לא היה הכי יציב במהלך העונה הסדירה ונע בין טעויות (רבות מהן במשחק הרגל) להצלות מרשימות. לזכותו ייאמר – במאני טיים, בפלייאוף התחתון המצוין שעשה עם קבוצתו, הוא הציג יכולת לא פחות ממצוינת בשער והראה הרבה מאוד מנהיגות. צריך לזכור שגם גיל 24 זה גיל יחסית צעיר לשוער, ועתידו עוד לפניו. את העונה הבאה הוא צריך להתחיל עם אותה יכולת שהוא סיים את הנוכחית, ומעניין לראות באיזו קבוצה זה יקרה – שכן הוא אמור להיות מושאל מהירוקים, הפעם לקבוצה אחרת ולא לנס ציונה שירדה.

14. דזיוגאס ברטקוס

שוער עירוני קריית שמונה פתח את העונה בצורה מזעזעת. לא פחות מכך. טעות אחרי טעות, הוא לקח הרבה נקודות לקבוצה שלו, שנלחמה בשיניים על ההישארות בליגה עד למחזור האחרון. הוא אפילו איבד זמנית את מקומו לגד עמוס, השוער השני. עם זאת, הוא התייצב בחלק השני של העונה ובמשחק הגורלי מול נס ציונה במחזור הסיום הוא סיפק הופעה נפלאה והשאיר בידיו את קבוצתו בליגה.

15. אסף צור

שוער הפועל רעננה הוא תופעה. הוא בסך הכל בן 21, יש לו נתונים סופר מרשימים ולפעמים הצלות ענק, אבל העונה היו לו כל כך הרבה טעויות קריטיות בין הקורות. חלילה אי אפשר להאשים אותו בירידה, וקשה גם להאשים אותו בחוסר היציבות – שכן הוא באמת מאוד צעיר. עם זאת, זו הייתה כבר עונתו השנייה כשוער הבכיר של רעננה. מדובר בכישרון באמת גדול, שברגע שהוא יהיה קצת יותר מנוסה ויידע להימנע מהטעויות הקטנות – יהיה אחד הטובים כאן. הימור שלנו? עוד נראה אותו בנבחרת ישראל הבוגרת, אחרי שכבר מספר שנים הוא משמש כשוער הראשון של הנבחרת הצעירה.

16. אוסטין אג'ידה

בעונה הקודמת שוער הפועל חדרה השתיק את כל המספידים שלו עם יכולת טובה מאוד בין הקורות, והעונה המוצלחת שלו ושל הקבוצה הסתיימה בפלייאוף העליון כנגד כל הסיכויים. העונה, זה כבר היה נראה פחות טוב. הניגרי בן ה-36 יעזוב את החדרתים, ואפשר להבין למה. הוא כבר לא אותו שוער שהיה פעם, למרות שמדי פעם יש לו הברקות כאלה ואחרות – הוא בוודאי לא אחד ששווה לבזבז עליו מקום של זר. כבר בתחילת העונה אורי גוטמן (שהתחיל את העונה כמאמן חדרה) שקל לוותר עליו, אך לבסוף הוא נשאר. קיץ נוסף הוא כבר לא ישרוד.

אוסטין אג'ידה
אוסטין אג'ידה | אודי ציטיאט

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי