הבן האובד: תולדות הסכסוך בין קובי רפואה לאבי לוזון

אבי לוזון וקובי רפואה | ספורט1

מכירת מלמד, הניצחון שהוביל לירידת ליגה ואי ההגעה לשבעה. לפני שמאמן ק"ש יתארח אצל מכבי פ"ת, בה הוא עבד כמעט 15 שנים, הסיבות לנתק המוחלט בינו לבין יו"ר המועדון

(גודל טקסט)

עד לפני שלוש עונות, קובי רפואה היה האיש הכי קרוב לשאת את התואר "לוזון" מבין אלו שלא נולדו למשפחה הכי מפורסמת בכדורגל הישראלי בכלל ובעיר פתח תקווה בפרט. רפואה חזר לקדנציה שנייה כמאמן מכבי פתח תקווה והוביל אותה לאחת העונות המוצלחות בתולדותיה: מקום רביעי, קידום של לא מעט שחקנים ומכירתם בכסף שנכנס לקופת המועדון וכמובן העלת מנור סולומון לקבוצה הבוגרת.

רפואה, שבילה קרוב ל-15 שנים במועדון וכיום אפילו לא יתקרב למתחם האימונים של הקבוצה, מוגדר שלוש שנים לאחר מכן כאחד האנשים הכי לא אהובים במכבי פתח תקווה. איך זה קרה ומה הוביל לפיצוץ האדיר בין הצדדים? רגע חפני המשחק במושבה מול קריית שמונה (ראשון ב-19:00), ספורט1 עושה לכם סדר עם הסיפורים מאחורי הקלעים.

רפואה הגיע למלאבס בעונת 2001/02 ובמהרה הפך לשחקן מוביל ולמלך השערים של ליגת העל עם 18 גולים. לאחר מספר עונות, החלוץ תלה את הנעליים ופרש בשנת 2005 ממשחק פעיל. לאחר מכן, רפואה חיפש את דרכו. שנה וחצי הוא הסתובב, עד אשר דחפו אותו שינו זוארץ ואבי לוזון לערוך קורס מאמנים. בהתחלה הוא שימש כסקאוט של מחלקת הנוער (והביא לשורות הקבוצ את מי שסומן כאחד הכישרונות העולים בכדורגל הישראלי, החלוץ טל בן חיים), כאשר בהמשך עבד כמאמן בקבוצות הנערים השונות, עד שמונה למאמן מחלקת הנוער.

קובי רפואה
קובי רפואה | מאור אלקסלסי

בהמשך, במטרה להציל את הקבוצה מירידה לליגה השנייה, הוא הוצב יחד עם ייטב לוזון כמאמן קבוצת הבוגרים במקביל לעבודתו בנוער, רק כדי לעזוב בסוף העונה בצורה מאכזבת ולעבור לקבוצת הנוער של קריית שמונה ולקבוצה הבוגרת של מכבי שעריים, אותה העלה לליגה הלאומית.

ב-2016/17, האיחוד הגיע: לאחר עונה שהחלה בקול תרועה רמה והסתיימה עם מקום בפלייאוף התחתון, בפ"ת נתנו צ'אנס מחודש לרפואה, שהחזיר בגדול: קבוצתו שהתה לאורך חלקים רבים של העונה במקום השני והשלישי, אלא שסיום העונה היה מאכזב והקבוצה לא השיגה את המקום באירופה, אך מכרה את דור אלו וגיא מלמד (אליו נגיע בהמשך) בסכומים לא קטנים.

"כמעט כל יכול"

"קובי היה כמעט כל יכול במכבי פ"ת באותה התקופה", סיפר גורם בקבוצה השבוע לספורט1. "הוא ידע דברים והיה מעורב בכל דבר שקרה במועדון, וזה משהו שלא התרחש עם אף מאמן לפניו ואחריו". הסנונית הראשונה שהעידה על קצר ביחסים הגיעה עם תחילת העונה החדשה: רפואה וחניכיו פתחו בצורה לא מאוד מוצלחת ולאחר הפסד לקריית שמונה, המאמן החליט לעזוב, כשיום לפני כן הוא אף עשה זאת בדרך שבפ"ת ממש לא אהבו: בשידור חי לעיני המצלמות. אבי לוזון לא אהב את הצעד של רפואה ובפ"ת הרגישו כי המאמן ברח מאחריות: "מבחינת המועדון קובי קיבל כל מה שהוא רצה, אבל ברגע האמת ברח מאחריות".

אבי לוזון
אבי לוזון | עדי אבישי

הקש ששבר את גב הגמל

לימים מספרים בסביבתו של רפואה שפתיחת העונה לא הייתה הסיבה לעזיבה, אלא משבר אמון שנוצר בינו לבין אבי לוזון מספר שבועות קודם לכן. לאחר מכירתו של דור אלו ועזיבת גידי קאניוק, רפואה עמד על רגליו האחוריות שהחלוץ גיא מלמד יישאר. בפגישה שנערכה בין לוזון, רפואה ועומר גולן, הבטיח הראשון למאמן כי מלמד לא יימכר, אך רק כעבור יומיים גילה זאת רפואה דרך התקשורת וזעם. הוא ראה איך הצליח לעזור למועדון למכור מספר שחקנים ולא זכה להערכה, אך מכירת מלמד הייתה הקש ששברה את גב הגמל מבחינתו.

חודשיים לא דיברו לוזון ורפואה, עד אשר נפגשו באירוע. השניים שוחחו כרגיל, אך לא הזכירו כלל וכלל את ענייני מכבי פתח תקווה. המצב נרגע? לא כל כך מהר. שנה וחצי חלפה: הפועל תל אביב ומכבי פתח תקווה מצויות בתחתית הטבלה והאדומים דרסו 0:6 את המלאבסים והאחיין של אבי, גיא. בפתח תקווה לא אהבו את התוצאה, אך כמובן שלא היו יכולים לבוא בטענות.

רפואה הוריד את לוזון ליגה

רגע האמת הגיע במחזור האחרון: הפועל תל אביב שוב נגד מכבי פתח תקווה במושבה (רפואה מאמן הפועל תל אביב דאז, יכול להוריד את הקבוצה בה בילה את מרבית שנותיו ליגה). לאורך כל השבוע, הגיעו לאנשי פתח תקווה שמועות כי רפואה מטריף את שחקני האדומים. במשחק עצמו, רפואה והאדומים אכן ניצחו, ובתח תקווה זעמו. על זה אבי לוזון לא סלח: על כך שרפואה, האיש לו הוא נתן את המושכות, הוריד אותו ליגה.

קובי רפואה פצוע על הספסל
קובי רפואה פצוע על הספסל | עד אבישי

"אבי לא יסלח על זה בחיים. הוא נלחם נגדו כאילו זה גמר גביע, כאילו זה משחק חייו. היה לו בכלל חוזה מובטח לעונה הבאה בהפועל תל אביב", הסביר השבוע מקורב לאיש החזק במכבי פתח תקווה. גם אוהדי הקבוצה לא נשארו אדישים: אפילו הקרובים אליו ביותר עד היום לא סלחו. "אתה לא מתבייש? הורדת אותנו ליגה", אמרו לו לאחר אותו משחק ביציאה מהאצטדיון בתום עימות קולני. "עשיתי את מה שאני צריך לעשות כמאמן וזה לא משנה איפה אני מאמן", ענה להם.

גורם אחר המצוי בסוד העניינים מספק הסבר משלו: "אבי לא כועס על זה שהוא 'התאבד' על המשחק כי זה לא ספורטיבי מצד אבי. אבי לא ציפה שקובי ייתן לו את המשחק ומי שחשב את זה מבלבל את המוח. זה התחיל עוד לפני המשחק. מהרגע ששינו זוארץ הלך, אבי ועומר התייחסו אליו. כל השאר לא היו יכולים לראות אותו. הרגישו שהוא מעל כולם לאורך התקופה. שזה הוא וכל השאר".

המשחק הזה גרם למשקעים לצוף, כשנראה שהפעם, אין דרך חזרה. כמעט כל אנשי המועדון לא שמרו על קשר עם רפואה, כשהיחיד הוא המנהל המקצועי עומר גולן. מבין בני משפחתלוזון, עמוס, אשר התנתק ממכבי כמעט לחלוטין, נמצא גם הוא בשיח חיובי עם רפואה.

עמוס לוזון
עמוס לוזון | אמיר מאירי

לוזון לא הגיע לשבעה

מאז, נפגש רפואה וקריית שמונה בגביע מול המלאבסים ובתום ההפסד, התבטא אז לוזון שהוא שמח שרפואה קיבל את המגיע לו ושנסגר החשבון בין הצדדים. לפני למעלה מחצי שנה, נפטר אביו של רפואה. לשבעה, שנערכה בהוד השרון, עלתה השאלה אם למרות המשקעים, לוזון יגיע לניחום האבלים, אך האחרון לא הגיע. על כך, מספרים, רפואה לא סלח ולא יסלח.

גם הניסיונות לקיים מעין סולחה מצד מקורבים לשניים, נדחו על הסף בתוקף על ידי שני הצדדים. גם הערב (ראשון ב-19:00), קשה להאמין שנראה איזושהי סולחה בין הצדדים. מספרים שהמצב כל כך חמור בין השניים, שאם רפואה יגיע למקום מסוים (בית קפה לצורך העניין), לוזון יזוז מהשולחן ויעבור לצד השני.

"אי אפשר להגיד שהסיבה היא רק משחק הירידה או השבעה. אפשר להוסיף שבסוף הקדנציה המשותפת שלהם ביחד, קובי לא תקשר גם עם ייטב וזה עוד משהו שגרם לאיזשהו קצר, למרות שקובי עוד חזר בהמשך", הסבירו בסביבת המועדון.

ייטב לוזון
ייטב לוזון | צילום: ערן לוף

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי