הסמל האחרון של הפועל פ"ת: לאן נעלם מוטי קקון?

מוטי קקון
מוטי קקון | ברני ארדוב

הכוכב הגדול של מלאבס בשנות התשעים ועד שתלה את הנעליים ב-2007, חלוץ הרחבה האימתני שעד היום מכונה "העיט" סיפר לספורט1 על ההצעות שנפלו, הפספוס בנבחרת וכיצד נדבק לו הכינוי שלא יישכח לעולם

(גודל טקסט)

הפועל פתח תקווה מדשדשת בשנים האחרונות בליגה הלאומית ומנסה לחדש את תהילתה, אבל לפחות אחרי שמונה מחזורים בעונת 2020/21, גם העונה ספק גדול אם תצליח במשימתה. המלאבסים אמנם ניצחו אתמול בעפולה את הפועל איכסל, אך היה זה בסך הכל הניצחון השני שלהם בעונה ועד אתמול הם כבשו בארבעת המחזורים האחרונים פעמיים בלבד, נגד אחי נצרת ונגד הפועל ירושלים – שני משחקים בהם כבר הובילו, אך לא השכילו לשמור על יתרונם ובסופו של דבר הפסידו.

בשנות התשעים, כשעוד איימה על קבוצות הצמרת בישראל, אולי הבעיה האחרונה של הפועל פתח תקווה הייתה בחוד. מי שכיכב בהתקפת הקבוצה לאורך כל שנות ה-90 ועד פרישתו ב-2007 היה החלוץ המרכזי, מי שלבש את החולצה עם המספר 9 על הגב, מוטי קקון שמכונה "העיט".

קקון, יליד 1972, יחגוג בשבוע הבא, ביום שני ליתר דיוק (16.11), את יום הולדתו ה-48. בשיחה עם ספורט1, חלוץ העבר שכבש 133 שערים במדי הפועל פתח תקווה ונמצא במקום השני ברשימת הכובשים של המועדון – רק נחום סטלמך מקדים אותו עם 152 – מספר על הקריירה אחרי הכדורגל, בתור בנקאי.

מוטי קקון
קקון בשנותיו האחרונות בקריירה, חוגג נגד מכבי ת"א בבלומפילד | עמי שומן

כיום, כאמור, עובד מוטי קקון בבנק ומשמש כסגן מנהל מחלקת שירות לחברות גדולות. הוא נמצא בשנת אבל לאחר שאיבד את שני הוריו, מנותק מהכדורגל הישראלי והקשר היחיד שלו הוא עם מנהלי הפועל פתח תקווה, שמעת לעת מזמינים אותו למשחקי הקבוצה. עם זאת, קקון כן לוקח חלק בפרויקט להכשרת ילדים בני 4 עד 13, במטרה להכין אותם למחלקות הנוער ונוהג לשחק בנבחרת בנק דיסקונט בליגה למקומות עבודה.

"אני פחות מתעניין בכדורגל שלנו", מספר קקון בשיחה עם ספורט1. "בכללי אני פחות עוקב, אבל מסתכל יותר על אירופה, על הליגות בספרד, גרמניה ואנגליה. הכול השתנה בשנים האחרונות ולא דומה בכלום לימים הנוסטלגיים שאני שיחקתי. האווירה שונה היום וגוררת הכול למקומות אחרים".

היית מהראשונים שיצאו לשחק בספרד.

"זה אכן פספוס גדול בקריירה שלי. עברתי למרידה מהליגה השנייה בספרד יחד עם עידן טל, אבל הפועל פתח תקווה לא הסכימה למהלך ודרשה אותי חזרה. זה עבר התערבות של פיפ"א והספקתי לשחק 13 משחקים ולהבקיע רק שני שערים".    

ובטח גם כסף גדול לא היה אז.

"אומר כך, אני בסדר ברוך השם ואני מתנהל טוב עם משפחתי. שמרתי על הכסף מתקופת הכדורגל. אני לא עשיר גדול, אבל מצבי טוב".

ניר סביליה, שגיא שטראוס, ניר דוידוביץ', מוטי אוחיון ומוטי קקון
ניר סביליה, שגיא שטראוס, ניר דוידוביץ', מוטי אוחיון ומוטי קקון | ספורט1

כיצד נדבק לך הכינוי 'העיט'?

"בשנות ה-90 כולם התלהבו מהביצועים של חלוץ ריאל מדריד, אמיליו בוטרגניו שכונה 'העיט'. האוהדים של הפועל פתח תקווה החלו לקרא לי העיט וזה שם שתופס עד היום. אין הרבה שחקנים בכדורגל שהכינוי הולך איתם, כמו שאיל ברקוביץ' עד היום מוכר בתור 'הקוסם'".

לא סתם אומר קקון שעד היום זוכרים אותו בתור "העיט". גם היסטוריון הכדורגל ניסים קלדרון, שמלווה את קקון מאז היה מנהל קבוצת הנערים בה שיחק, לא מופתע מכך: "מוטי היה חלוץ רחבה שאין כמעט היום בכדורגל שלנו. חלוץ מרכזי שנמצא ברחבה, עם בעיטה טובה בשתי הרגליים, יציאה מהירה מהמקום ומיקום מצוין לכדורים על הדשא ובאוויר. להיות הכובש השני אחרי נחום סטלמך אומר עליו הכול. האוהדים של הפועל פתח תקווה ראו בו את הסמל, אולי הסמל אחרון של הקבוצה".

קקון, שמדורג במקום ה-13 והמכובד ברשימת כובשי כל הזמנים של הכדורגל הישראלי, גם היה מי שהחזיק במשך שנים רבות בשיא של תשעה מחזורים רצופים רצופים בליגת העל בהם כבש, עד שהגיע ערן זהבי ועשה זאת במדי מכבי תל אביב לא פחות מ-17 פעמים ברציפות.

מוטי קקון בקבוצת הנוער של הפועל פ"ת ב-1989 בשווייץ
מוטי קקון בקבוצת הנוער של הפועל פ"ת ב-1989 בשווייץ | פרטי, ספורט1

מוטי, איך למרות הכל יש לך רק שתי הופעות בנבחרת?

"היו שמות גדולים בעידן של שלמה שרף, שחקנים כמו אלי אוחנה, רונן חרזי ורוני רוזנטל, אז זה היה כמעט בלתי אפשרי לשחק במקומם. זה נכון שיכולתי לשחק יותר וזה פספוס גדול מבחינתי שאני מרגיש עד היום. גם אז חשבתי שאני יכול להיות שחקן הרכב בנבחרת".

ואיך אתה מסביר את השנים הארוכות בהפועל פ"ת? שחקנים כמו אלון חזן, רפי כהן, אדורם קייסי, אופיר קופל ומנור חסן נמכרו.

"היו לי הצעות ממכבי חיפה, גם בית"ר ירושלים פנתה. זה היה לאורך תקופה ולא הסתדר בסופו של יום".    

אבל היית הכי קרוב למכבי תל אביב.

 "זה נכון, הייתי עם רגל וחצי במכבי תל אביב בתקופת האימון הראשונה של ניר לוין בשנת 2000. הפועל פתח תקווה ומכבי תל אביב לא הגיעו לסיכום הכספי וזה נפל על כסף. גם אני אשם שהמהלך לא יצא לפועל, כי לא נתתי את הפוש האחרון למהלך. זה היה עוד מהלך שהיה יכול לשנות עבורי את הקריירה. אהבתי מאוד את הפועל פתח תקווה, ובעיניים של היום מתברר שאין היום בית ואין סמלים בשום מקום ובשום קבוצה בארץ ובעולם".  

יוסי אבוקסיס ומוטי קקון בנבחרת
אבוקסיס וקקון. רק שתי הופעות בנבחרת, למרות הכל | ספורט1

מי הבלמים שאתה זוכר עד היום שהיה לך קשה מולם?

"אין ספק שאריק בנאדו ואמיר שלח היו הגדולים ביותר. בנאדו היה שחקן חכם שצפה כל מהלך על הקרקע ובאוויר. אמיר שלח היה בלם קשוח, היה קשה להגיע נגדם למצבים ברחבה".

אתה אופטימי עבור הפועל פתח תקווה?

"אין היום שחקנים זרים כמו שהיו לנו בעבר, דמויות ענק כמו כרמלו מישיש וגאבור מרטון. זה טעם של פעם. היו לנו גם הרבה ישראלים טובים כמו אלי אברבנל, מנור חסן ואחרים – כולנו יצרנו יחד קבוצה נהדרת שהשאירה לנו על מה להתרפק. הלוואי שישובו הימים האלה למועדון ולאוהדים שלנו".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי