ספרדי כפול: הרזומה מרשים, היכולת עדיין לא. הרננדס יעמוד בציפיות?

לואיס הרננדס | Elif Ozturk/Anadolu Agency via Getty Images

הוא שיחק בצ'מפיונס והצליח במלאגה אך מי שזכה להשוואה לקרלוס גרסיה מתקשה להשתלב בשל האיטיות ומשחק ההגנה הקבוצתי הרע של מכבי ת"א. האם הוא מסוגל להחליף את אמאדור? הדרבי נגד הפועל ת"א הערב יהיה מבחן נוסף

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

מכבי תל אביב ספגה 18 שערים מאז הגיע אליה לואיס הרדננס במהלך אוקטובר. 18 שערים ב-16 משחקים בכל המסגרות. רק בשבעה משחקים היא שמר על שער נקי. הוא לא שוער, הוא לא שחקן ההגנה היחיד, הוא בוודאי לא אחראי על משחק ההגנה, אבל הוא כן בלם רכש שמרוויח 400 אלף יורו בעונה ויש עליו אופציה לשנה נוספת. השאלה היא כמובן, עד עכשיו, האם זה הבלם שהיה אמור להיכנס לנעליו – הדי גדולות – של ז'איר אמאדור? התשובה אינה חד משמעית.

מבחינת רזומה, הרננדס הוא סך הגדול כדי חלקיו. הוא נולד וגדל במדריד והוא אחד מחבורה גדולה ונכבדת של מדרידיסטאס, בוגרי האקדמיה של ריאל מדריד, רק שהוא מעולם לא שיחק בקבוצה הבוגרת של ריאל מדריד אלא דווקא בקבוצות הבת שלה. אלחנדרו מננדס היה המאמן שקלט אותו בריאל מדריד קסטיליה, קבוצת הבת המפורסמת של הבלאנקוס, המשחקת בליגה השלישית. זו התקופה שבה מאמנים העדיפו אותו כמגן, בעיקר בזכות הוצאות החוץ המדהימות שלו. אלה לא סתם הוצאות חוץ, אלא הגבהות חדות למרכז הרחבה, ממש מצב נייח אמיתי. הרננדס הסביר את זה פעם: "כשהייתי ילד שיחקתי כשחקן כנף, והייתי קטן גופנית. כדי לתת אימפקט למשחק שלי, שכללתי את הוצאות החוץ. זו יותר שאלה של טכניקה מאשר שאלה של כוח בידיים".

המהדרין השתמשו בו כבלם ימני במערך של שלושה בלמים, ככל ששיחקו. הבלמים הראשונים של ריאל קסטיליה היו באותה עת גארי קגלמאכר, האורוגוואי ממוצא גרמני ששיחק לפני ארבע שנים במכבי חיפה, ודויד מתיאוס, המוכר לכם מהפועל חדרה ולאחרונה עזב את הפועל אום אל פאחם.

יאניק ווילדסחוט, לואיס הרננדס | דני מרון

בכל 52 המשחקים שלו כמגן ימני הוא בישל רק פעמיים. רק כששיחק כבלם, באו יכולותיו ההתקפיות לידי ביטוי. הרננדס הוא אחד מיחידי הסגולה שיכול כבלם לתת פאס עומק כחלק משחק המעבר. בעניין הזה הוא עולה משמעותית על אמאדור, ולא נופל ממיגל ויטור של הפועל ב"ש, אבל על היכולות ההגנתיות שלו ניתן להתווכח. בעונה השנייה בקסטיליה, תחת המאמן אלברטו טוריל, אלברו מוראטה היה החלוץ, נאצ'ו היה הבלם והרננדס מיעט לשחק כי המתחרה שלו על עמדת המגן הימני היה לא אחר מאשר דני קרבחאל.

רק בגיל 23 ערך הרננדס את הופעת הבכורה שלו בקבוצה מקצוענית (ספורטינג חיחון), ורק בעונה הרביעית שלו כשחקן בוגרים, שיחק כבר בלה ליגה. כלומר: נסיונו בליגה הספרדית מסתכם בשלוש עונות בליגה הבכירה וחמש בליגה השנייה. ועדיין, מדובר בבלם שהיה באנקר בכל אחת משתי הקבוצות הספרדיות שבהן שיחק, כלומר 90 דקות בכל ערב וחיסורים רק בגלל פציעות או הרחקות.

הרננדס התבלט בעיקר בכך שהוא הראה כישורים טכניים, שליטה בשתי רגליים, ואפילו בשמירה במצבים נייחים, אם כי על כך עוד נדבר. הוא לא נתן לזוז לשחקנים אותם לקח – בדרך כלל גבוהים ממנו בחצי ראש ומעלה – והוא עשה רושם טוב בניקיון השטח אבל פחות טוב באחד על אחד במתפרצות. מהירות, עושה רושם, לא הצד החזק שלו. הוא אפילו איטי יותר מאיתן טיבי. במכבי ת"א היה מי שאמר השבוע כי גם קרלוס גארסיה לא היה יכול לקחת בספרינט את מוחמד שכר, אבל לתת לו לעבור אותו זה כבר היה סיפור אחר. את עונת הבתולין שלו בליגה מקצוענית, סיים הרננדס עם ארבעה בישולים, שניים בהוצאות חוץ.

ז'איר אמאדור
ז'איר אמאדור | אריאל שלום

בעונה השנייה בליגה השנייה, תחת המאמן חוסה רמון סנדובאל, הוא חזר לשחק כמגן ימני, יחד עם החלוץ סטפן שצ'פוביץ, אקס הפועל עכו ומ.ס.אשדוד. בחודשיים האחרונים של העונה הוא הוסט לעמדת הבלם, והקבוצה התחילה לייצר תוצאות חיוביות. עונתו השלישית בליגה השנייה הייתה המוצלחת מכולן. תחת אבלארדו, שקיבל את משרת האימון, הוא הפך לבלם קבוע לצד ברנרדו אספינוסה (היום בג'ירונה). הקבוצה הפסידה לראשונה רק במחזור ה-21 ורשמה שני הפסדים בלבד לאורך העונה וזה הספיק לה לעלות ליגה מהמקום השני. הוא שיחק 41 משחקים, 90 דקות כל משחק, בישל ארבעה שערים והקבוצה לא ספגה ב-19 משחקים מתוך ה-41. עונה נהדרת. במשחק האחרון של העונה ניצחה חיחון את בטיס 0-3. השער הראשון של חיחון, מבישול של הרננדס, הוא דוגמא טובה לשימוש נכון בו. הוא הגיח מעמדת הבלם הימני, יירט כדור, ניהל דאבל פס עם שחקן, נכנס לעומק, הוציא רוחב והשאיר חלוץ מול שער ריק. אבלארדו אף הפך את הוצאות החוץ של הרננדס לחלק מההוראות הטקטיות.

העונה הראשונה של הרננדס בליגה הראשונה, התחילה מעולה. הרננדס בן ה-25 קיבל למשחק הפתיחה את ריאל מדריד ואת גארת' בייל על הצד שלו ועצר אותם על 0-0. במשחקים הראשונים נראתה חיחון לא רע, עם אלן חלילוביץ' בן ה-18 בהרכב, אבל שם ניתן כבר היה להתרשם מהליקויים של הרננדס: סטטי, כזה שלא לא מגיע ראשון לכדורים וכשהוא כבר מנסה, הצעד הראשון שלו איטי להחריד ולכן הוא משתמש הרבה בידיים או בניסיונות גלישה כדי לעצור את החלוץ שמולו. שער החובה הראשון של חיחון היה במשחק הבית מול ולנסיה. פאקו אלקאסר התרומם מעל הרננדס ונגח פנימה. הרננדס אפילו לא קפץ.

במשחק ההפסד לראיו ואייקנו הוא איחר פעמיים. פעם לסגירה – כמגן ימני – לשחקן קרוב משמאל, שמביא לפנדל ולהרחקת בלם חיחון ואחר כך, כבלם, הוא איחר להגיע לריבאונד שבו חאבי גרה, אותו לקח במצב נייח, כבש.

הרננדס עוצר את בייל. יכולת טובה בחיחון | Juan Manuel Serrano Arce/Getty Images

ולמרות זאת הוא השלים 36 מתוך 38 משחקי ליגה, בכולם 90 דקות. במשחק האחרון מול ויאריאל בו ניצחה 0-2, הוא הצטיין ומביא להצלתה של חיחון מירידה חזרה לליגת המשנה, משחק שבסיומו פורץ הקהל למגרש. למרות כל הליקויים המובנים, הוא סיים את העונה במקום הראשון בליגה מבחינת חילוצי כדורים – 140.

ואז הגיע המהלך המפתיע בקריירה שלו. אלופת אנגליה הטריה והסנסציונית, לסטר, חיפשה בלם שיעזור לה לעמוד בעומס המשחקים בליגה ובליגת האלופות, שחקן שייתן תחרות לווס מורגן ורוברט הות', ושמה את ידה על הרננדס שבדיוק סיים את החוזה הארבע-שנתי שלו בחיחון, ולמעשה הפך לשחקן חופשי. הרננדס היה ההחתמה הראשונה של קלאודיו ראניירי אצל השועלים. בלסטר כינו אותו בהודעה הרשמית שלהם כ"בלם בעל ראיית משחק משובחת", אבל הפרשנים בספרד הופתעו.

אחד מהם, חורחה אורדס, כתב אז: "בכנות, זו העברה מפתיעה. הרננדס לא נמצא בין 15 הבלמים הטובים בלה ליגה ולא קרוב אפילו לעשירייה הראשונה שבה נמנים סרחיו ראמוס, ג'רארד פיקה או דייגו גודין. הוא אמר לאחר המשחק האחרון שלו בחיחון שהוא עוזב, אבל לא תיארנו לעצמנו, בחלומות שלנו, שהוא ישחק בליגת האלופות עם אלופת אנגליה. מבחינת מקצועית הוא שחקן הגנה טוב, לא מבריק ואין לו שום תכונה בולטת, אבל הוא טוב בהכל. הוא לא כובש מצטיין, אבל הוא מנהיג ודי טוב במסירות שמסייעות למשחק המעבר. קשה להעריך איך הוא יהיה באנגליה. מי יודע, אולי הוא יהיה הפתעת ההפתעות הכי גדולה בתולדות הכדורגל העולמי – ההפתעה של לסטר".

אבלארדו | Juan Manuel Serrano Arce/Getty Images

משחקו הראשון היה במגן הקהילה, מול מנצ'סטר יונייטד, הוא החליף את דני סימפסון כמגן ימני עמוק בתוך המחצית השנייה, ויונייטד ניצחה עם שער של זלאטן איברהימוביץ' כשהרננדס על המגרש, נצמד למרכוס ראשפורד או במצבים נייחים למרואן פלאיני, מה שהשאיר את זלאטן חופשי. משחקו הראשון בליגה, שבוע לאחר מכן, לצד ווס מורגן כבלם בהרכב (הות' היה מורחק), הסתיים במפח נפש: האלופה ספגה הפסד מפתיע להאל סיטי החלשה, 2-1. הרננדס נצמד מאחור בכל התקפה לטום האדלסטון הענק, מה שאפשר להאל לכבוש שער בזמן הפציעות של המחצית הראשונה. הוא לא היה שם כדי לסייע למורגן. בשער הניצחון של רוברט סונדגרס הוא חיפש שוב את האדלסטון שהלך לו לאיבוד, והכדור נכנס לרחבה כשהרננדס עם הגב לאירוע, וכשהסתובב בעט כבר סונדרגרס לרשת. באנגליה היה מי שכתב שיחסית לבלם, הוא לא הורגש במשחק.

זה הספיק לקלאודיו רניירי להחזיר אותו לספסל ולשלוח אותו למגרש, שוב כמגן ימני, במקומו של דני סימפסון שנפצע בדקה ה-34 במצב של 2-0 בתבוסה לליברפול 4-1. עד לסיום הוסיפו שערים אדם ללאנה (אחרי שג'ורג'יניו וילאנדום היתל בהרננדס ובישל לללאנה) ורוברטו פרימינו, אחרי שהמבשל סאיידו מאנה דהר חופשי באגף, והרננדס שירך אחריו. במשחק הליגה הבא, בו שיחק, בסטמפורד ברידג' מול צ'לסי, הוא פספס כדורים על מהירות, לא מראה מלבב. צ'לסי ניצחה 0-3. הכדורגל האנגלי היה כבר גדול עליו.

בחצי השנה בה שהה בלסטר, הוא לא הצליח להזיז את הות' מתפקיד הבלם השני לצד מורגן והתייאש, למרות שעמד לפניו חוזה יפה של ארבע שנים. גם העיר המשעממת ומזג האוויר הנורא, גרמו לו לסבל, מה עוד שבכל משחק בו עלה לשחק בליגה, הוא קיבל בראש. משחקו האחרון בלסטר היה מול בורנמות', ובו שוב הפסיד. באחד המצבים הנייחים, כהרגלו, הוא נצמד מאחור לניית'ן אקה, ממש לפת אותו, שבר את קו הנבדל והקבוצה ספגה שער, כששחקן אחר נותר חופשי.

This image has an empty alt attribute; its file name is 1024223

מה שזוכרים לו בעיקר בלסטר זה את אותן הוצאות חוץ הנהדרות. אחת מהן הגיעה למרק אולבירטון בדרך לכיבוש שערה של קלאב ברוז' בליגת האלופות, שער הבכורה של לסטר בליגת האלופות, אי פעם.

לאחר תשעה משחקים בלבד בלסטר הוא החליט לעזוב בחלון ההעברות הראשון למלאגה ששילמה עליו 1.75 מיליון ליש"ט, דמי ההעברה היחידים ששולמו עליו אי פעם. עם חתימתו הסביר בדיוק מה לא דפק בלסטר: "כאן יש מה לעשות מחוץ לבית והאקלים גורם לך אושר. מבחינת איכות חיים אין מה להשוות בין שתי הערים".

מלאגה רצתה את הרננדס עוד בעונת 2015/16 וקיימה איתו מגעים, זאת לאור עזיבתו הצפויה של בלמה, איגור פיליפנקה למכבי ת"א. היא לא הייתה היחידה, גם סלטה ויגו חיזרה אחריו שנים. המאמן מרסלו רומרו – המאמן הראשון מבין מקבץ מאמנים שהתחלפו להרננדס כמו גרביים –  שמח לקלוט אותו אבל לא להרבה זמן. הוא פוטר לאחר חודש וחצי. במקומו מונה מיצ'ל האגדי (שחקן עבר מפואר של ריאל מדריד), שמלאגה היא הקבוצה הספרדית האחרונה אותה יאמן. גם אצלו שיחק הרננדס קבוע, והקבוצה אף החלה לנצח ונשארה בליגה.

יאסין ברהימי, לואיס הרננדס | Gualter Fatia/Getty Images

מקיץ 2017 הפך המצב במלאגה לבלתי יציב, אבל הרננדס לא נטש, והפך בכך לחביב ההנהלה. המנהיגות שלו, והלויאליות שלו למערכת הפכו לשם דבר. מספרים שם על בחור קר רוח, רגוע, מנהיג שקט. בחור אינטילגינט בעל השקפת עולם ייחודית על כדורגל. 

גם בעונת 2017/18 החמיץ הרננדס רק שני משחקים (בגלל פציעה וצהובים), אבל מיצ'ל פוטר ובמקומו התמנה חוסה גונסאלס, והקבוצה ירדה ליגה, עם תקציב גדול וסגל שחקנים מרשים. לצערה היא ניצחה רק חמישה משחקים בכל העונה. הרננדס אמר בהזדמנויות שונות כי זו הייתה העונה הגרועה בקריירה שלו, אישית וקבוצתית. הוא בחר להישאר בליגה השנייה למרות הצעה חוזרת מסלטה עמה יכל להמשיך בליגה הבכירה.

בקיץ 2019 הוא הסכים לחתום במלאגה עד ליוני 2024, שלוש שנים מעבר לסיום מועד חוזהו המקורי, בתמורה לקיצוץ בשכרו. מלאגה לחצה עליו לחתום לחמש שנים לאחר שהבינה שאלאבס מחזרת אחריו ומוכנה לשלם עליו 1.5 מיליון יורו. נשיא המועדון לא היה מוכן לשמוע על כך וסירב להצעה.

This image has an empty alt attribute; its file name is 1024229

חואן מוניס היה המאמן הרביעי שלו במלאגה והמשיך לשחק איתו כבלם. קרע בגיד שנמצא בשריר המקרבים, דווקא בחלק הקרוב לברך ימין, השבית אותו לשלושה חודשים. מדובר בפציעה מאוד נדירה, שכן בדרך כלל נקרע הגיד העליון ולא התחתון. לאחר שובו למגרשים, פוטר גם מוניס ובמקומו התמנה ויקטור סאנצ'ס שהחליט להוריד את הרננדס לספסל כחלק מהשינויים שאותם ביצע. שלושה משחקים בחוץ הספיקו לסאנצ'ס להחזיר את הרננדס להרכב ויחד איתו הקבוצה ניצחה ארבעה משחקים כדי להישאר בליגה.

בעונה שעברה הוא הפך בחלק מהזמן לקפטן הקבוצה, אבל כאן כבר החליטה הנהלת מלאגה שהיא חייבת להיפטר מהחוזים הכבדים כדי לשרוד את פשיטת הרגל שאיימה עליה, גם במחיר שחרורו ללא תמורה. בתחילת הקיץ האחרון הסכים הבלם לקצץ בשכרו, ביוזמתו. "באף רגע נתון", אמר, "המועדון הזה לא הפסיק לשלם לנו ולכן חשוב שנלך לקראתו".

אחד מראשוני העוזבים את מלאגה היה הקשר חוסה רודריגס שחתם במכבי חיפה. כשהגיע לארץ ויצר קשר עם חבריו מקבוצתו הישראלית הקודמת, מכבי ת"א, הוא ממליץ להם ללכת על הרננדס, לו המליץ בחום על תל אביב. הרננדס כבר היה בדרך להצטרף לאספניול, כשעשה פניה חדה והחליט ללכת על ההמלצה של רודריגס ושל חואן פאבלו קולינאס, שוער העבר של הצהובים. שלושה שבועות לאחר מכן הוא עלה כחילוף חמישי ואחרון במקומו של אנריק סאבוריט, במערך של שלושה בלמים, במשחק בו ניצחה האלופה 0:1 את קרבאח בבלומפילד.

במכבי ת"א, קבוצה ששולטת בכדור וחשופה למתפרצות – הרבה יותר מאשר בתקופת איביץ' – הליקויים של הרננדס נחשפו. קווין פרייטר היתל בו – אפילו גרם לו למעוד – כשכבש שער לזכות מכבי נתניה. ועדיין הרננדס מכונה במכבי ת"א "פיגורה". כשהגיע השוו אותו לקרלוס גארסיה: "זה מאותו פס יצור, אותה קלאסה, אותה התנהלות ובשאיפה – גם אותה רמה".

היו לו משחקים מצוינים מול ויאריאל בבלומפילד (המשחק הסתיים בתיקו 1:1) – מול שכנו למרכז ההגנה של מלאגה, פאו טורס – ונגד הפועל קרית שמונה. הוא כבש שער בהחלקה בראש נגד מ.ס אשדוד, אבל במשחק הזה נטש את העמדה שלו ורץ לסגור את מרכז ההגנה, כשהשחקן שלו, פאהד באיו, נותר חופשי וכבש את השער הראשון למארחת שניצחה בסופו של דבר 2:3.

לואיס הרננדס | אריאל שלום

במכבי טוענים כי כל ההגנה שיחקה פחות טוב בתקופה של גאורגיוס דוניס, כיוון שתפיסת העולם שלו הייתה הרפתקנית יותר. הרננדס אמר בעצמו, בעונה הגרועה של מלאגה, משפט שאפשר לשייך גם למכבי ת"א: "כשאתה מקבל כל כך הרבה גולים, זו לא בעיה של שחקן אחד או שניים אלא העובדה שאתה לא מגן היטב כקבוצה".

פרשן ספורט1, אורי אוזן, בלם בעברו, משבח אותו: "הוא מאוד טכני. הוא לא מהיר ואני עדין, אבל צריך זמן התאקלמות ואם יתנו לו, הוא יהיה בלם טוב. הוא מבין את המשחק. הוא יהיה טוב בקבוצה שמניעה כדור. הוא מתאים לכדורגל שלנו. עם הזמן אתה תראה שהוא ישתפר. השאלה היא ההתאמה עם הבלם לצידו. יש לו בעיה בצעד הראשון, אבל מהירות זו לא בעיה כשאתה בלם חכם. לבלם לוקח זמן להתאקלם מכל תפקיד אחר. הגיעו לפה בלמים מספרד שהיו ברמתם 50-60 בספרד. לא הרבה בלמים הגיעו ללסטר. גם לז'איר בעונה הראשונה היה קשה. הרננדס הוא אחד הטובים שהגיעו לכאן".

מוטי איוניר אפילו מחדד את זה: "אין נפילות עם שחקנים ספרדים. בטח לא עם שחקן שבא מליגה ראשונה או שנייה מספרד. כולם עם טכניקה, שחקנים חכמים". אוזן דווקא מזהה בעיה מכיוון אחר: "חשוב התיאום עם המאמן. אם פטריק יישאר, תהיה לו בעיה, כי הוא משחק בסגנון מיושן, 4:3:3".

שחקני מכבי ת"א מאוכזבים. משחק ההגנה הרע משפיע גם עליו כמובן | אריאל שלום

פרשו נוסף של ספורט1, אבי נמני, שראה את הרננדס הרבה העונה, פחות מתלהב: "אם בלונג הוא אמור להיות המנהיג של הגנת מכבי ת"א, אני לא חושב שהוא מתאים. הוא בלם בסדר גודל של הליגה הישראלי, אבל אמאדור היה טוב ממנו. לאמאדור היה יתרון של רגל שמאל, הוא היה יותר אגרסיבי ופיסי ומשחק הראש שלו היה יותר טוב. להרננדס יש יחסית טכניקה טובה, אבל מבלם אתה רוצה יותר אגרסיביות. אמאדור היה בינגו, אבל זה לא שהרננדס הוא שחקן לא טוב".

גם נמני חושב שמוקדם מדי לסכם את פועלו: "צריך לתת לו עוד טיפ טיפה זמן של התאקלמות ויכול להיות שזה ייתן לו את קפיצת המדרגה, כמו שהיה עם אמאדור". כך או כך, בקבוצה ובאוהדים מקווים להופעה שקטה הערב בדרבי נגד הפועל תל אביב.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי