דה מרקר: בחשבון הבנק של השייח' יש פחות מ-4 מיליון דולר

השייח' חמד בן ח'ליפה עם משה חוגג | בית"ר ירושלים

באתר הכלכלי חשפו פרטים מטרידים אודות מצבו הכלכלי של בן ח'ליפה: חשש כי מדובר באיש קש, אג"ח לא סחיר עם ערך מנופח, נכס מחשיד בלבנון, מתווך בעסקת פורטסמות' שישב בכלא ומה הקשר לארקדי גאידמק? הפרטים בפנים

קבוצות: בית"ר ירושלים
(גודל טקסט)

עסקת הרכישה של בית"ר ירושלים ע"י השייח' חמד בין ח'ליפה ממשיכה לגנוב את הכותרות גם מחוץ לאתרי הספורט. היום (ראשון) שוקי שדה ורותי לוי מאתר דה מרקר, שחקר בשבועות האחרונים את פעילותו העסקית של משה חוגג, חשף פרטים חדשים על הבדיקה שהזמינה ההתאחדות לכדורגל על השייח' כחלק מהוועדה להעברת זכויות. פרטים שעלולים לטרפד את העסקה.

ע"פ החשיפה, בהתאחדות חוששים כי קיימים פערים משמעותיים בין הצהרת ההון של בן ח'ליפה לבין הנכסים שברשותו. הוועדה לא הציגה לבן חליפה מידע חדש, אלא בעיקר שאלה שאלות על הערכות השווי לנדל"ן ולאג"ח שהצהיר כי ברשות. אנשי הוועדה לא חשפו בפניו את המידע שקיבלו מאנשי חברת מודיעין עסקי שביצעה בדיקת נאותות לרוכש האמירתי.

בדיון בוועדה עלו חששות רבים, בין היתר, עלתה האפשרות כי בן חליפה הוא איש קש. נחשף כי בבעלותו עשרות חברות לא פעילות, והוועדה אף קיבלה מידע על קשריו של השייח' עם אנשים ששמם נקשר, בין היתר, בהונאות והלבנת הון.

בבית"ר טענו: "בן חליפה צריך בסך הכל להראות שהוא אמיד מספיק כדי להחזיק קבוצה בליגת העל, והוא הראה את זה. כשחוגג היה בדובאי, הוא התרשם מהבית של בן חליפה, המשרדים, והעובדים של החברה. אם יש לו 1.5 מיליארד או חצי מיליארד דולר – זה לא כל כך משנה".

ולמרות זאת, לפי הערכות, חוגג עצמו אינו מודע למלוא המידע שהוצג בפני הוועדה להעברת זכויות. נזכיר, בן ח'ליפה רכש 50% מבית"ר, בן חליפה התחייב להשקיע עוד כ-200 מיליון שקל בקבוצה בעשור הקרוב.

חמד בן ח'ליפה חותם על ההסכם עם משה חוגג | בית"ר ירושלים

4 מיליון דולר בחשבון הבנק

השייח' מתהדר בכך שהוא משתייך למשפחת המלוכה המנהיגה את איחוד האמירויות, אך עד לפני שלוש שנים הוא נשא בכלל שם אחר – עאדל אל-עוטייבה (Adel Al Otaiba), וסיפור חייו גובל בעלילת טלנובלה – הוריו התגרשו בילדותו, והוא נשא בעקבות הגירושים את שם אמו, עד שנערכה סולחה בינו לבין משפחת אביו והוא חזר לשם ילדותו.

בן חליפה הצהיר בפני ההתאחדות כי הונו מוערך בכ-1.6 מיליארד דולר. אך לפי מקורבים לבית"ר ולהתאחדות, הנכס המרכזי בהצהרת ההון של בן חליפה היה אג"ח של ממשלת ונצואלה, אותו העריך בשווי של כ-1.5 מיליארד דולר. אלא שהאג"ח אינן סחירות, וכתוצאה מהמשבר הכלכלי במדינה, התשלומים עליהן הושעו על ידי הממשלה. ההנחה המקובלת בשוק היא כי האג"ח לעולם לא ייפדו, ובמקרה הטוב עשויות להגיע לעשירית מערכן הנקוב. הן אינן יכולות לשמש את בן חליפה כביטחונות לקבלת אשראי מהבנקים.

בן חליפה הצהיר כי בידיו נכס בלבנון בשווי כמה עשרות מיליוני דולרים – אולם הבדיקה העלתה כי נכסים דומים באזור שווים מיליוני דולרים בודדים. בתי המגורים של בן חליפה בדובאי ובאבו דאבי מוערכים ע"פ גורמים בענף הנדל"ן ב-5 עד 8 מיליון דולר, פחות מחצי מההערכה שהציג בהצהרת ההון. בחשבון הבנק יש לו פחות מ-4 מיליון דולר.

השלט שאוהדי בית"ר ירושלים תלו בבית וגן | האתר הרשמי של בית"ר ירושלים

מתווכים מסובכים

חברת המודיעין מצאה כי גורמים שונים שעמם השיח' מקיים קשרים עסקיים הם אנשים ששמם נקשר לכאורה בהסתבכויות משפטיות במדינות שונות – המתווכים בעסקת בית"ר. פרט לנאום כהן, מתווך נוסף שנקשר לעסקת בית"ר היה איש העסקים האמירתי סולימאן אל-פהים. אל-פהים פעיל בעיקר בתחום הנדל"ן, אך מוכר היטב לחובבי הכדורגל בבריטניה. ב-2008 היה השושבין בעסקה שבה נמכרה קבוצת מנצ'סטר סיטי למשפחת המלוכה של איחוד האמירויות. כעבור שנה שמו נקשר לרכישת קבוצת הכדורגל פורטסמות'. על-פי פרסומים בעיתונות הבריטית, לפני כשלוש שנים הוא הורשע באיחוד האמירויות בגניבה של 5 מיליון ליש"ט מאשתו ובשימוש במסמכים מזויפים כדי לממן את עסקת פורטסמות'. על אל-פהים נגזרו בהיעדרו חמש שנות מאסר. הוא נכלא ושוחרר לאחר זמן קצר.

את פורטסמות' רכש אל-פהים מידי סשה גאידמק, בנו של איש העסקים ארקדי גאידמק, בעלי בית"ר ירושלים בעבר. ומכר אותה כעבור שישה שבועות. לפי פרסומים אחרים בתקשורת הבריטית, אל-פהים מעולם לא העביר לקבוצה את הכספים שהבטיח עבורה, וכתוצאה מכך הקבוצה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. לפי העיתונות הבריטית, בעקבות כך אף הוחמרו באנגליה נהלים הנוגעים לרכישת קבוצות. חוגג כבר הודה בעבר שאל-פהים פועל כמתווך בעסקה זו, אולם כעת טוענים מקורביו כי בעקבות הגילויים על עברו נותק איתו הקשר. המידע אודות אל-פהים זמין בחיפוש פשוט בגוגל.

ארקדי גאידמק | GIL COHEN MAGEN/AFP via Getty Images

איש עסקים נוסף המקורב לבן חליפה, הוא רומן זיימן, שותפו ב-HBK. כמו חוגג ובן חליפה, גם זיימן עוסק בתחום מטבעות הקריפטו, והוא הבעלים של חברת קריפטו בשם Futurenet. לפי מידע שהגיע לידי TheMarker, ב-2019 פירסמה ממשלת פולין אזהרה מפני השקעה בחברה זו, שבה נכתב כי הממשלה חוששת שפעילותה מהווה הונאת פונזי.

מההתאחדות לכדורגל נמסר בתגובה: "לא ניתן להתייחס לחומרים שהוצגו בפני הוועדה".

מטעמו של משה חוגג נמסר: "עסקת המכירה לשיח' בן חליפה עתידה לסייע לקבוצת בית"ר ירושלים להיות בפסגת הכדורגל הישראלי ולהשתלב בצמרת הכדורגל האירופי. אנו תמהים על התנהגותם של גורמים בהתאחדות לכדורגל, לצד ניסיונות גורמים מטעמה לחבל בעסקה ולפגוע בקבוצה פגיעה קשה. אנו מקווים כי קבלת הפנים הבוטה שלה זוכה השיח' בן חליפה, לא תגרום לו להתחרט על העסקה ולחזור בו מהרצון להשקיע בבית"ר. אנו קוראים לראשי ההתאחדות לפעול כמצופה מהם למען הכדורגל הישראלי ולהפסיק ולנסות לחבל בעסקה זו, ניסיונות הכוללים לא פחות מגיוס חברת חקירות והדלפת מידע מוטה ומטעה מטעמה. אנו מבקשים רגע לחשוב מה היה קורה אילו היו חוקרים באגרסיביות את מיטש גולדהאר (הבעלים של מועדון הכדורגל מכבי תל אביב; ר"ל וש"ש) טרם הגעתו ארצה. כמו כן, בניגוד לנטען, לסולימאן אל-פהים אין ולא היה כל קשר לעסקה".

מטעמו של השיח' חמד בן חליפה אל-נהיאן לא הועברה תגובה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי