ינקו לספורט1: "נפגעתי, האחים ניסנוב וקלינגר מרחו אותי"

אריק ינקו, האחים ניסנוב
אריק ינקו, האחים ניסנוב | ספורט1

עזיבת הפועל ת"א ("לא רציתי לקצץ? שקר. הם בחרו בדרך הקלה"), הבעיה של המועדון ("אנשים לא נכונים מקבלים החלטות") וההצלחה בפ"ת ("הקרדיט לגיא"). השוער שנזרק מקבוצת נעוריו פותח את הפצעים

(גודל טקסט)

בקיץ 2020, אריק ינקו עמד בצומת דרכים: לאחר חצי עונה מוצלחת בהפועל תל אביב, הקבוצה בה גדל, ואותה העלה כמעט במו ידיו לפלייאוף העליון בזכות משחק הירואי מול הפועל חדרה, הודיעה לו: תקצץ או שהחוזה שלך מבוטל. השוער, שהבין כי הוא הפך לשחקן חופשי, החליט לפעול בהתאם ולמצוא בית חדש.

הסאגה בינו לבין הפועל ככל הנראה תגיע לתביעת בוררות וינקו צפוי לזכות בה, אבל הוא בחר להתאושש מהר ולאחר התלבטות בין הפועל חדרה למכבי פ"ת, הוא בחר במלאבסים, בהחלטה שהוכיחה את עצמה מבחינתו ומבחינת הקבוצה. עם מאזן של עשר ספיגות בסיבוב שלם (השוער שספג הכי מעט), הוא יוביל את קבוצתו הערב (שני ב-20:45) לקרב צמרת מול מכבי תל אביב באצטדיון המושבה.

בראיון מיוחד שהעניק לספורט1 לקראת המשחק המסקרן מול האלופה, ינקו נפתח ודיבר על הכל: האכזבה מההחלטה הכואבת של הפועל תל אביב, היחסים עם מאמן האדומים ניר קלינגר, מה עבר עליו בשנתיים הקשות במתחם חודרוב והמטרה הגדולה להמשך הקריירה: לקבל זימון ולשחק במדי נבחרת ישראל.

אריק ינקו, אור אינברום | אודי ציטיאט

"מגיע הרבה קרדיט לגיא (לוזון) על בחירת השחקנים ושיטת המשחק. יש הרבה שחקנים צעירים טובים שמבינים שהם צריכים להוכיח את עצמם. יש פה תלכיד טוב וקארמה טובה בקבוצה. אין בכדורגל הוקוס פוקוס או המצאה כלשהי", פותח ינקו את דבריו כשאני שואל אותו האם פ"ת היא הפתעת העונה והוא ממשיך במחמאות למאמנו: "אני מאמין בגיא. יש לו הרבה ידע ואני מאוד מתחבר למאמנים מסוגו, שהם בעלי טמפרמנט. עשינו קפיצת מדרגה גדולה תחתיו ואני מקווה שמשיך כך".

כמה רחוק אתם יכולים להגיע?
"אני מקווה שכמה שיותר גבוה. ברור שאנחנו רוצים להתקדם בגביע ובליגה ולהגיע הכי גבוה שאפשר. אף אחד לא יגיד לך שאנחנו קונים מקומות 3-5. השמיים הם הגבול. אם לא נהיה בפלייאוף העליון זה יהיה כישלון? זה בוודאי יהיה מאכזב".

אתם מרגישים שאפשר לעשות משהו מיוחד?
"אני חושב שכן. זה לא דבר של מה בכך לעשות פלייאוף עליון בעונה שבה הקבוצה רק עולה מהלאומית. זו קבוצה עם תקציב מהנמוכים בליגה וזו סוג של אמירה. מועדון שמשתף שחקני בית ומצליח בליגת העל".

אריק ינקו | אודי ציטיאט

המאזן שלכם העונה מול הגדולות עומד על 9 מ-12.
"הסוד הוא לא לפחד או ללכת אחורה כמו שרוב הקבוצות עושות נגד הגדולות. הן נשכבות מאחורה ומתחילות להתפלל שהמשחק יסתיים ב-0:0. אנחנו לא מאמינים בזה. באים לשחק, ללחוץ ולהסתכל בלבן של העיניים. אין לנו פחד מאף קבוצה בשום מגרש. לא באים להעיף כדורים".

משהו השתנה במועדון בפן המנטלי?
"אני חושב שכן. לא מדברים רק על הישרדות, אלא על כדורגל. כשאתה מנצח ומנצח, אתה יכול להסתכל על לשחק כדורגל. בחלק התחתון רק מנסים להביא נקודות".

בוא נחזור לקיץ. אחרי השחרור מהפועל, למה בחרת בפ"ת?
"היו לי הצעות מחדרה ומפ"ת. היו דיווחים בטוריקה על בשיקטאש אבל זה לא החזיק הרבה מים. כתבו בעיתון שם שעקבו אחריי, אבל זה לא היה רציני. איתי לא דיברו. חשבתי ללכת לשחק באירופה, אבל בגלל הקורונה זה פחות הבשיל. לא אמרתי לגלעד (קצב, סוכנו) ממש לחפש כי היה חוסר ודאות מבחינה כלכלית וגם מבחינת זה שלא יודעים מה יהיה בעולם עם הנגיף. רציתי בשנה הזאת בסיס בטוח ושאדע מה אני עושה. דיברו איתי אנשים בפ"ת וגרמו לי להבין שמאמינים בי וביכולות שלי.

"עשיתי את הבחירה הנכונה. אני מאוד מחובר לסוג הקבוצה, לאנשים. זה לא עניין של קבוצה גדולה או קטנה. גם בקבוצה גדולה וגם בקטנה המעמד של השוער צריך להיות ברור. יש מאמנים שיותר או פחות אוהבים את זה. אני חושב שמעמד השוער צריך להיות מאוד ברור וככה אתה יכול להפיק ממנו יותר. אין לי בעיה להתמודד עם כל דבר, אבל כשיש לך שוער שאתה מאמין בו, אתה יכול להפיק ממנו יותר לאורך עונה", הוא מסביר ושולח עקיצה לרוטציה שעשה ניר קלינגר בינו לבין יואב ג'ראפי בזמנו בהפועל תל אביב.

אריק ינקו, שי אייזן
אריק ינקו, שי אייזן | אודי ציטיאט

היה קיץ לא קל. הרבה שוערים ישראלים לא מצאו את מקומם.
"יש הרבה שוערים שהוכיחו את עצמם שיצאו החוצה ופתאום חזרו. נהיה פקק של שוערים. לדעתי, בלי לפגוע באף אחד, אני חושב שיש פה שוערים מצוינים והרמה טובה. אין סיבה להביא זרים אלא אם מדובר באניימה  ואני אחד שעבד איתו שלוש שנים. אם זה שוער בנבחרת גדולה אני יכול להבין, אבל כל השאר אני לא חושב שזה מוצדק. יש הרבה שוערים ישראלים מוכשרים וטוביםת".

אנחנו עוברים להפועל תל אביב. ינקו נזהר, אך ניכר שהוא בעיקר מאוכזב. רקע: השוער גדל במועדון האדום ורשם את הופעת הבכורה שלו בבוגרים עוד בתקופתו של אלי גוטמן. לאחר מספר שנות התחשלות בהכח עמידר רמת גן והפועל רעננה ואחרי ירידת המועדון האדום לליגה הלאומית, הוא נקרא לחזור לדגל. תחת המאמן קובי רפואה, ינקו פתח את העונה כשוער הראשון של הפועל, אלא שהפסד להפועל חדרה במחזור הראשון גרם לטירוף במערכת והוא ראה את רובי לבקוביץ' מדיח אותו ותופס את מקומו עד תום העונה.

"קובי החליט שאני אזוז הצידה. העברתי את זה ואני כמעט ולא זוכר את הסיטואציה. יש מאמנים שמתחברים אליך יותר ויש כאלה שפחות. ברור שזה היה מאכזב וציפיתי לקרדיט יותר גדול, אבל אני תמיד על המגרש כדי להוכיח לאלה שחושבים שאני פחות טוב. זו הייתה עונה לא קלה. תמיד הייתי שוער ראשון בכל קבוצה שהייתי בה. פתאום בגיל 26 לא לשחק עונה שלמה, זה היה קשה. הסתכלתי תמיד על חצי הכוס המלאה. ניסיתי להישאר חיובי, ללמוד מזה ולהבין איפה אני לא בסדר בסיטואציה. לא לחפש אשמים. התאמנתי קשה ועובדה שבסוף השנה האריכו לי חוזה".

קובי רפואה
קובי רפואה | עדי אבישי

בתום אותה עונה, כאמור, ינקו חתם על הארכת חוזה בהפועל תל אביב. הפוזיציה הייתה שונה: יואב ג'ראפי הצטרף בחוזה ארוך טווח וינקו ידע שיחל את העונה על הספסל. אלא שאז ג'ראפי אכזב, ינקו נקרא לשער ובאמצע העונה הוא והקבוצה רשמו מסע מרשים שהסתיים במקום בפלייאוף העליון, עם ניצחונות גדולים על בית"ר ירושלים ומכבי חיפה. דווקא אז, הגיעה ההודעה ששינתה הכל.

"זה נעשה בהודעת וואטסאפ על יד החשב של המועדון. הוא בחור זהב. הוא התקשר אליי לפני זה כי הוא חבר טוב שלי. מרוב שהוא חשב שזה לא יפה כלפיי, כי הוא ידע מה עשיתי למען המועדון, הוא התקשר אליי וסיפר שהוא מתכנן לשלוח לי את ההודעה. לשאר השחקנים הוא שלח את ההודעה בוואטסאפ, לי הוא הרים טלפון כי הוא חבר שלי ולא כי זה מה שאמרו לו לעשות. שלחו הודעה שההסכם מבוטל ושאלו אם אני רוצה להישאר בסכום מצחיק, עם איזה קיצוץ של 70% מהחוזה שלי. במילים אחרות: 'לך הביתה'. ועוד היה לי חוזה לשלוש שנים".

אתה מרגיש שקיבלת את הצ'אנס להצליח בהפועל ת"א?
"כן נתנו לי את ההזדמנות, אבל לא נתנו לי להמשיך אותה. זה מצחיק להגיד ששחררו אותי בגלל הקורונה. זו סיבה שהיא לא רלוונטית. עם כל הכבוד ויש לי כבוד, המאמן רצה את שטקוס. זה בסדר גמור, אבל חבל שזו הדרך שבה זה נעשה. אפשר להגיד שמרחו אותי. לא הייתה לזה צורה. אם היו באים אליי ואומרים: 'אריק תשמע, ככה המאמן חושב', הייתי אומר 'אוקיי, אני מקבל, בואו נסתדר על מה שצריך ואני אלך'. אני לא אחד כזה שיגיד: 'בבקשה תיקחו אותי', או אחד שנאחז. הצורה שבה זה נעשה פגעה. עשיתי המון למען הפועל. גם בקורונה, הייתי הראשון שבא לעזור ולתמוך במועדון, אתה יכול לשאול כל אחד במועדון והוא יגיד לך. אז לבוא ולהגיד שלא רציתי לקצץ או לבוא לקראת המועדון? זה שקר מוחלט. הם, הבעלים, יודעים טוב מאוד שאם הם היו רוצים לבוא ולהסתדר איתי, זה היה קורה. הם פשוט בחרו בדרך הקלה של הקורונה ולתת לי את המכתב ששלחו לשישה-שבעה שחקנים. ציפיתי להתנהגות אחרת. הם חשבו ככה, הכל בסדר".

אריק ינקו, האחים ניסנוב
אריק ינקו, האחים ניסנוב | ספורט1

דיברת עם קלינגר?
"ניסיתי לדבר איתו אחרי המכתב. הוא אמר שזה לא תלוי בו ושזו ההנהלה. כשדיברתי איתם, הם אמרו לי שזה לא הם. אמרתי להם שהכל טוב ושם זה נגמר. ברגע שכל אחד מתנער מאחריות כי לא נעים לו להגיד את האמת, ככה זה נראה".

אתה מסכים עם ההחלטה המקצועית ללכת על שטקוס?
"אני לא יכול לקבוע, אבל אני לא חושב שאני נופל מאף שוער בארץ. לא רוצה להגיד שאני יותר טוב ממישהו אחר או להפך, שאחרים יגידו. אם זה מה שהמאמן חשב לנכון, עזוב אמרו לי שזה בגלל הכסף, אין בעיה, זה בסדר. יש מאמנים שפחות מתחברים לשחקנים מסוימים, למרות שבמקרה הזה אני לא מבין למה".

מה עבר לך בראש כשעזבת?
"הייתי מאוכזב, לא אגיד שלא. אם היו באים ואומרים 'אנחנו רוצים שוער אחר', לא הייתי אומר כלום. יכול להיות שהייתי מתאכזב, אבל זה אחרת. קיבלתי הודעות חיזוק ואהבה מהרבה אוהדים, יש לי סנטימנטים לקהל של הפועל, שהוא אחד המטורפים שיש בארץ".

אוהדי הפועל תל אביב
אוהדי הפועל תל אביב | דני מרון

עברת לא מעט בקריירה.
יש לי הרבה הרבה ניסיון, אי אפשר לסובב אותי, אני יודע בדיוק מה קורה ואני חושב שאני תורם הרבה מהניסיון הזה גם לצעירים היום בפ"ת ונותן להם הרבה טיפים. אני חושב שמה שעברתי מחשל, בונה אופי ודמות. ברור שזה פחות נעים, אבל זה עשה את מי שאני היום. זה חיזק את האופי שלי".

עבדת על הפן המנטלי?
"כן, עם דן ולנסי. המסרים היו להישאר חיובי, לעבוד קשה, להשתפר במה שאפשר. הסתכלתי על זה כסוג של בנייה. היו לנו שיחות שלמות. זה נקרא להיות ממוקד מטרה, לא להסתכל על הטווח הרחוק אלא על המשך הקריירה ולהבין שאני כן ראוי. להמשיך להתאמן ברמה גבוהה ולשמור על עצמי. ברגע שההזדמנות תבוא, אני אהיה חיובי, חבזק ומספיק טוב כדי לחזור ליכולת שלי".

כשעזבת פרסמת סטטוס וכתבת: "מגיע לכם יותר".
"מגיע לקהל של הפועל קבוצה שתיאבק על כל התארים. מגיע להם הרבה יותר מכפי שזה נראה כרגע. מגיע להם קבוצה שהם יוכלו לעודד אותה, להתגאות בה ולהרגיש שהיא קבוצה גדולה ולא רק על הנייר. שיבוא מישהו עם יותר כסף וישקיע. הניסנובים עשו טובה והצילו את הקבוצה, אבל אין להם כל כך אמצעים, לפחות ככה הם טוענים. הם עושים מה שהם יכולים להחזיק את הקבוצה מעל המים, אבל לקבוצה הזאת מגיע מישהו אמיד שירים אותה. זה לא בקטע של עקיצה. הפועל צריכה להיות בחלק העליון ולהתחרות על כל התארים".

מה לא עובד בהפועל?
"יש את כל התנאים להצליח: חדר הלבשה, מתחם אימונים, חדר כושר ואוכל. מהטופ שיש בארץ והייתי בכמה קבוצות. בהפועל זה מתנהל ברמה גבוהה מאוד. אני לא יודע לשים את האצבע, אבל אני חושב שיש הרבה דברים שנקבעים על ידי אנשים לא נכונים. כל אחד צריך לעשות את העבודה שלו במועדון ואז הוא יצליח".

טעית כשהחלטת לחזור להפועל ב-2017/18?
"לא חושב שזו הייתה טעות, כי בזמנו חשבתי שזה הדבר הנכון. הייתה לי הצעה טובה לשלוש עונות. אם לא הייתי עושה את זה, הייתי מרגיש תחושת החמצה. בעונה האחרונה שלי הוכחתי שאני מספיק טוב להיות שם, הבאתי את הקבוצה לפלייאוף העליון בחומר שחקנים שכולם חשבו שהולך לרדת ליגה. לקראת סוף העונה עשיתי משחקים מצוינים. בפלייאוף התוצאות לא היו הכי טובות, אבל אחרי שהתחילו להריץ שחקנים מהנוער ללא ניסיון, ידעו שיהיה שכר לימוד".

אתה תמונת המראה לדרך בה מתייחסים בהפועל לשחקני בית?
"הם חושבים בצורה פרקטית ואין יותר מידי סנטימנטים. לא מסתכלים על מה שיש או מה שאין. זאת הבעיה של הפועל, אבל זה המועדון שלהם וכל אחד בוחר לנהל לפי ראות עיניו".

אריק ינקו, רז שלמה
אריק ינקו, רז שלמה | דני מרון

יש אפשרות שתחזור בעתיד להפועל?
"אני לא פוסל שום דבר, אך לא חושב שכרגע זה רלוונטי. זה לא קרוב לזה ולא רק בגלל ההנהלה".

אז כאמור, פתיחת העונה של ינקו יוצרת תיאבון ושאלתי אותו על הנבחרת. "קיבלתי פעם זימון אבל לא למשחק רשמי. זה הרצון של כל ספורטאי, אבל נבחרת עושים ולא מדברים. אם אמשיך ביכולת שלי ואראה יציבות אז כמובן שאצפה לזה. זו לא החלטה שלי וצריך לפרגן לשוערים ששם. אריאל הרוש, אופיר מרציאנו ואיתמר ניצן הם ראויים וטובים. יש עדיפות למרציאנו כי הוא משחק באירופה ברמות הגבוהות. אני חושב שאני לא נופל מאף שוער ויכול להגיע לנבחרת. אשמח אם זה יקרה".

איפה תהיה בעונה הבאה?
"החלום הוא לשחק בקבוצה טובה באירופה. אני חושב שזה לא מופרך. אני בן 29, זה גיל טוב לשוער, ויש לי דרכון אירופאי".

אריק ינקו | דני מרון

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי