ריינג'רס כבר עוקבת: הנסיקה של דולב חזיזה

דולב חזיזה | מאור אלקסלסי

קשר מכבי חיפה מוביל את הירוקים עם יכולת נפלאה ומשתפר עונה אחר עונה מאז התהליך ששינה לו את הקריירה. על החרדות, חו"ל, העימות עם פלאניץ', נקודת המפנה עם בכר והקשר עם ואן דייק. אבוקסיס: "מת על השחקן הזה"

(גודל טקסט)

"מה אני עושה לא בסדר?", שאל דולב חזיזה את סוכנו והאיש שמלווה אותו בקריירה, אדם קידן, רק לפני שלוש וחצי עונות, עת שהושאל מבני יהודה להפועל רמת גן. הכישרון של הכתומים לא מצא אז את מקומו בקבוצה שבדיוק עלתה לליגת העל, הושאל לאורדונים מהלאומית. דווקא כשהוא חשב שהו יוביל את ר"ג – הוא התקשה לכבוש ולבשל.

פברואר 2021, דולב חזיזה הוא שחקן חודש ינואר של ספורט1. רק כמה עונות חלפו, ומילד שמתקשה לעשות את ההפרדה הרגשית במגרש (לכך נגיע בהמשך), הוא הפך אולי לשחקן הכי משמעותי של מכבי חיפה העונה ביחד עם ניקיטה רוקאביציה, בדרך אולי לאליפות ראשונה אחרי עשור.

אבל צריך לחזור אחורה. לכשרון המתפרץ של חזיזה, שלא זוהה בגילאים מוקדמים, עוד כשהיה חריג בקבוצת הנוער של סקציה נס ציונה. חזיזה, במקור מקריית עקרון, זוהה על ידי קידן עוד שהיה ילד רזה וקטן. בהתחלה, הוא לא האמין שהילד הזה יוכל להתפתח, אבל היה מסוקרן. פגישה שנקבעה ביחד עם אביו ויוצאים לדרך.

שלב האודישנים החל: האודישן הראשון? עירוני רמת השרון של חיים שאבו. תוצאות האודישן? לא עובר. האודישן השני היה אצל יוסי מזרחי ומכבי נתניה, שעלו בדיוק לליגת העל. התוצאה? לא עובר בשנית. המפנה, או גלגל החסינות, הגיעה ממשה דמאיו, איש בני יהודה, שהחליט לקחת את ההימור ואף לשלם 30,000 ש"ח לנס ציונה, והקשר עבר לשכונת התקווה.

העונה הראשונה שלו הייתה בלאומית. חזיזה הפתיע לטובה עם ארבעה שערים, אך דווקא כשהוא ראה את עצמו בליגת העל עם הכתומים, הגיעה הפציעה שחירבה לו את העונה תחת אריק בנאדו, אשר מונה למאמן. קרע ברצועה הצולבת, ניתוח בבית החולים אסותא ברמת החייל ועונת בכורה בליגת העל שהלכה לפח.

בעונה שלאחר מכן, הילד, שאמרו לו לא, היה צריך לעשות שוב את המסלול מהדלת האחורית: הפועל ר"ג, כאמור, השאילה, חזיזה היה אמור לככב. היכולת הייתה לא רעה, אבל הכדורים לא נכנסו. חזיזה, צבר וצבר. הוא ראה את הפציעה, ראה את הגולים שלא ממהרים להגיע, ונשבר. מספרים שם שלמרות שלא הייתה אבחנה רפואית מדויקת לכך, הוא סבל ממעין חרדות. "הוא לא האמין בגוף שלו אחרי הפציעה. הוא היה מבשל כמה שערים באותה עונה אבל הרגיש שהוא לא מצליח לעשות את קפיצת המדרגה שוב. הוא היה אומר לעצמו מה אני עושה לא בסדר", סיפרו השבוע בסביבתו.

דולב חזיזה, אדם קידן |

אלא שכאן הגיע המפנה. חזיזה, שלא האמין בדיוק בטיפולים מנטליים ופסיכולוגים, שמע לעצת סוכנו והחל במפגשים עם כדורגלן העבר והיועץ המנטלי, אילן בכר. "הוא חווה משבר גדול שנבע מזה שפתאום אתה מושאל מקבוצה בכירה ואתה עובר פציעה שמשפיעה על הקריירה שלך. יש להרבה שחקנים את הפחד הזה, כי אתה מגיע באיזשהו שלב בקריירה שלך לשלב ההוכחה, שהוא מאוד משמעותי", שפך השבוע בכר מעט אור על התהליך.

במהלך השיחות, חש בכר מעין רחמים עצמיים מצד המטופל, שליליות רבה. כל כך שונה מהתקופה היום במכבי חיפה. חוסר אונים של ממש. חזיזה התמסר לטיפול, מעין הודאה שהוא צריך אותו. הוא הבין שבכר היה בעצמו שחקן עבר ויש לו מה לתרום לו.

"אתה לא נאמן לעצמך ועושה דברים שמובילים אותך למקומות פחות טובים. אתה הורס לעצמך ושוכח מי אתה", אמר לו בכר באותן פגישות. הפגישות האלה הן אולי אלו ששינו לו את הקריירה והביאו לנסיקה המתמשכת עד לימים אלו.

דולב חזיזה | אריאל שלום

מאז, חזיזה לוקח את עצמו בידיים. סוכנו, אדם קידן, אמר השבוע: "מעולם לא קיבלתי שיחה לא מאבא של דולב או מאמא של דולב למה הוא לא בהרכב. הוא השחקן היחידי בסוכנות שלי מאז ומתמיד שמעולם לא קיבלתי אף הודעה מההורים או מהמשפחה. זה הראה לי כמה אחריות הילד הזה לקח על הכתפיים שלו ואיך הוא מתנהל לבד. זה מראה על בגרות ולקיחת אחריות. אני לפעמים אפילו קצת נעלב, איך זה יכול שהם לא מתקשרים. אני עוצר ואומר כמה המשפחה שלו סומכת עליי ונותנת לי את המושכות".

משם אפשר להגיד, הקריירה של חזיזה החלה לעלות על המסלול הנכון. כמה סמלי שחברו של בכר לאותה קבוצה אימתנית בהפועל תל אביב, יוסי אבוקסיס, הוא זה שהאמין בחזיזה וזרק אותו למים בעונת 2018/19. פתאום חזיזה בלט גם בליגת העל. 32 משחקים, 3 שערים וגביע מדינה בלתי נשכח אחרי ניצחון על מכבי נתניה בגמר באצטדיון סמי עופר.

הקפיצה הייתה כל כך מהירה, שאפילו קורטרייק הבלגית עקבה. אז כאמור הדבר לא יצא לפועל, אבל לפרק האירופי נגיע בהמשך. מה שיקל על כך הוא הדרכון הצרפתי שמחזיק חזיזה, "הטיקט" שלו, כך מגדירים בסביבתו, מה שיאפשר לו לא להירשם כזר ביום בו יהפוך לליגיונר.

דולב חזיזה
חזיזה בבני יהודה לצד יוסי אבוקסיס | צילום: אלוני מור

"אני מת על השחקן הזה. הוא עשה התקדמות אדירה שאני מאוד שמח בה. זה שחקן שנותן 100% בכל אימון וזה מגיע לו", הסכים אבוקסיס להגיד השבוע, בשיאו של שבוע סוער מבחינתו, בו התפטר מהפועל באר שבע וחזר לבני יהודה.

אז כאמור, המעבר לחו"ל לא צלח, אבל מעבר למכבי חיפה, דווקא כן. חזיזה, שראה את עצמו מקבל את הצ'אנס הגדול, העתיק את מגוריו באופן מיידי לחיפה יחד עם בת זוגו מגיל 17, אילנה (אליה גם התארס לאחרונה). המסע בירוק יוצא לדרך.

הפרק בכרמל החל בצורה טובה תחת מרקו בלבול אשתקד, כשחזיזה קיבל דקות לא מעטות וגם פציעת בקע לקראת סיום העונה במהלכה נותח בגרמניה, לא הצליחה להרוס. בקיץ, פרנצווארוש ההונגרית רצתה לצרפו, אבל הצעה רשמית לא הגיעה.

דולב חזיזה
חזיזה בעונה הראשונה שלו במכבי חיפה | מאור אלקסלסי

את העונה הנוכחית, תחת ברק בכר, הוא פתח בצורה מגומגמת, אלא שבאחד האימונים, מספרים בכרמל, התרחש אולי האירוע ששכנע את המאמן לתת את המושכות לחזיזה. הקשר, שידוע כאחד ש"לא דופק חשבון לאף אחד", נקלע לחילופי דברים עם בלם הקבוצה, בוגדן פלאניץ'. בתגובה, "זרק" בכר את חזיזה מהאימון אבל משם דווקא הכל התחבר. כי בכר, כך מספרים, לא אהב תחילה את העובדה שחזיזה לוקח את התחרותיות למקום לא טוב.

אבל דווקא איך שנפתר הריב בין חזיזה לפלאניץ' הסרבי הראה אולי על שינוי. השניים התפייסו, ביקשו לשוחח עם המאמן הירוק בעצמם וציינו שחלה אי הבנה. זה היה האירוע המכונן בו בכר הבין את הבגרות של חזיזה.

מקרה נוסף קשור ליחסיו של הקשר עם עומר אצילי, שרק עתה הצטרף. בעונה שעברה, באחד ממשחקי העונה מול מכבי תל אביב, נוצר "טראש טוק" בין השניים כשאצילי לא אהב את העובדה שחזיזה, בעונתו הראשונה בקבוצה גדולה, מרשה לעצמו כל כך הרבה. מאז? השניים הפכו לחברים טובים בימים הראשונים של אצילי בירוק.

אצילי חוגג עם חזיזה | מאור אלקסלסי

חזיזה, הפך לסוג של הפרויקט האישי של גיא צרפתי, עוזרו של ברק בכר. לא מעט אנשים זוקפים את שבעת השערים וחמשת הבישולים העונה לקשר העבר, שעובד באופן פרטני עם חזיזה, מסביר ומצרף קטעי וידאו. את התוצאות, בהחלט רואים על הדשא.

"הבייבי של יענקל'ה שחר ועוזי מורי", מכנים את חזיזה בכרמל. נשיא המועדון וסגנו שוחחו לא פעם עם השחקן באופן אישי אחרי משחקים, החמיאו והבהירו כמה הם סומכים עליו – וזאת במטרה להחזיר את תואר האליפות לכרמל.

בסופו של דבר, המטרה של חזיזה תהיה כמובן לצאת לחו"ל. מספרים שריינג'רס הגדולה של סטיבן ג'רארד החלה לעקוב. למנהל המקצועי, רוס וילסון, יחסים טובים עם סוכנו קידן, כאשר האחרון סייע במספר שחקני נוער שנחתו למבחנים בסאות'המפטון, בה עבד וילסון בעבר. החוזה של חזיזה בירוק מסתיים בעונה הבאה, וסעיף שחרור לא נקוב בו.

ג'רארד. חזיזה יזכה להתאמן תחתיו? | Ian Rutherford/PA Images via Getty Images

עד אז ואם יעבור חזיזה לאי הבריטי, ניתן להסתפק בקשר הידידותי שיש לחזיזה עם בלם ליברפול, וירג'יל ואן דייק. ההולנדי שיתף פעולה עם ניר ביטון במדי היריבה העירונית של ריינג'רס, סלטיק, מה שהוביל לכך שהוא סידר לחזיזה כניסה לאחד ממשחקי ליברפול בתקופה שלפני הקורונה.

אם כבר בביטון עסקינן, המטרה הבאה של חזיזה היא הנבחרת. זימוני והופעות בכורה כבר הגיעו, כשבתקופה האחרונה וילי רוטנשטיינר עוקב באדיקות. במהלך השבוע האחרון המאמן הלאומי גם הגיע לאחד מהאימונים של חיפה על מנת לצפות מקרוב. האם הנסיקה של חזיזה תגיע גם לנבחרת ישראל? בחודש הבא הכחולים-לבנים יחלו את קמפיין מוקדמות מונדיאל, והקשר הירוק אמור לקבל זימון. בינתיים, הוא ינסה להוביל את קבוצתו לניצחון על מ.ס אשדוד הערב (שבת).

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי