העסקה שלא קרתה: כך התפספס המעבר של אבי נמני למכבי חיפה

אבי נמני, אייל ברקוביץ'
אבי נמני, אייל ברקוביץ' | דני מרון

זה היה נראה אז תרחיש דמיוני ומופרך למדי, אבל בספטמבר 2003 כמעט מצא את עצמו אבי נמני במכבי חיפה - שכבר יצאה בהודעה רשמית על מעברו. אשר גולדברג נזכר בסיפור שהרעיד את ישראל

(גודל טקסט)

דברים לא צפויים, כאלו שאיש לא יכול היה לדמיין אותם, קרו, קורים ועוד יקרו בכדורגל הישראלי. סיפורים שנראים מופרכים ומפתיעים הם עניין שבשגרה ואמנם בשנים האחרונות מכבי תל אביב כמעט שלא משתרבבת עם סיפורים כאלה, אבל בתחילת שנות ה-2000 היו הצהובים חזק מאוד בכותרות.

אולי זה מרגיש רחוק, אבל רק בקיץ 2003, אחרי שמכבי תל אביב זכתה באליפות מהדרמטיות שידע הכדורגל הישראלי בתולדותיו, נפל דבר בקריית שלום: ראשי הקבוצה החליטו לשחרר כוכבי המועדון, אבי נמני וטל בנין.

אבי נמני היה הסמל הגדול והכוכב הכל יכול, אבל בערב לוהט, ב-12 באוגוסט, המנכ"ל אלי דריקס והמאמן ניר קלינגר הוזמנו למשרדו של הבעלים לוני הרציקוביץ'. לאחר מספר דקות, ירדו השלושה למסעדה סמוכה ושם עלה לדיון השחרור האפשרי של שני הכוכבים, יחד עם ראובן עובד שנחשב אז לדבר הגדול הבא בכדורגל המקומי. זו אחת ההחלטיות הדרמטיות בספורט הישראלי ומאז מעולם, בייחוד לאור העובדה שאבי נמני שיחק כל חייו אך ורק במכבי ת"א – להוציא יציאות קצרות לחו"ל – ועבור אלפי אוהדים היה לא פחות חשוב מהמועדון עצמו.

הרציקוביץ' ונמני בימים יפים יותר | עודד קרני

עוד באותו לילה, טלפנתי אל אבי נמני והטלתי את הפצצה. סיפרתי לו על אשר צפוי להתרחש בבוקר והוא השיב שהוא אינו מאמין שמדובר באפשרות שנמצאת על הפרק, אך הוסיף שהכל יכול לקרות. זו הייתה ידיעה בלעדית שפורסמה על ידי כותב שורות אלו בעיתון "הארץ". ואכן, בבוקר שלמחרת כל הכתבים שסיקרו את מכבי תל אביב הוזמנו למסיבת עיתונאים בהולה.

מכבי ת"א החליטה להיפרד מאבי נמני, טל בנין וגם ראובן עובד בעקבות התפלגות הקבוצה למחנות שפילגו את המועדון ואת הקבוצה, כל זאת שבועות ספורים אחרי זכייה באליפות במחזור סיום העונה. דריקס, שחקן העבר וכאמור המנכ"ל באותם ימים, עוד הצליח לשכנע את הרציקוביץ' וקלינגר להשאיר את עובד, אבל בבוקר שלמחרת הפגישה, ב-13.8.2003, התקיימה מסיבת העיתונאים שזעזעה את הכדורגל הישראלי ומכבי ת"א בפרט – אבי נמני וטל בנין סיימו את דרכם במועדון.

אבי נמני וטל בנין חוגגים זכייה בגביע, שנתיים לפני השחרור | אבי אוחיון לע"מ

מאות אוהדים הגיעו מיידית לקריית שלום והחלו במחאה על שחרורו של אבי נמני, מחאה שעד היום זכורה כ"מחאת החולצות השחורות" שנמשכה למעלה משנה והובילה אוהדים רבים להגיע למשחקי הקבוצה בחולצות שחורות. שני הכוכבים הגדולים שהובילו את הקבוצה לשתי אליפויות וגביע בשלוש שנים אמנם שוחררו בעקבות מחנאות בקבוצה, אבל בפועל דווקא שחרורם הפך את מכבי ת"א למפולגת מאי פעם.

טל בנין עבר לבני יהודה מספר חודשים לאחר אותה מסיבת עיתונאים, אבל עם אבי נמני הסיטואציה הייתה מורכבת פי כמה. "מספר 8" היה מבוקש בקבוצות רבות והראשונות לפנות היו בני יהודה והפועל פתח תקווה, שנדחו בנימוס. במקביל, נמני הגיש תביעת בוררות נגד מכבי ת"א בגובה 22 מיליון שקל – תביעה שנמני עצמו מגדיר כיום כקשה בחייו.

גם הפועל תל אביב נכנסה לתמונה וביקשה לצרף את אבי נמני, מהלך שגרר תחושות קשות בקרב האוהדים וגרם גם לפעולות כמו ריסוס כתובות נאצה על קירות ביתו של רפי עגיב, מבעלי האדומים אז, אשר ניסה להוביל להשלמת העסקה, אלא שנמני מלכתחילה בחר לא להכאיב לאוהדים וטען כי מדובר במעבר שמעולם לא היה אפשרי מבחינתו.

נמני ורוסו ב-2005. כמעט שיתפו פעולה שנתיים קודם לכן | דני מרון

אחרי שהפועל ת"א ירדה מן הפרק, לתמונה נכנסה מכבי חיפה. הנשיא יעקב שחר והמאמן רוני לוי פעלו לצרף את נמני ובספטמבר 2003 זה כמעט קרה. ב-25 בספטמבר, נפגש אבי נמני עם מכבי חיפה וסיכם את כל תנאיו. מכבי חיפה כבר הודיעה על סיכום במסגרתו היא לוקחת על עצמה את החוזה של כוכב מכבי ת"א וגם מוכנה להוסיף אופציה לשנה שלישית בנוסף לשנתיים המובטחות בחוזה, הכל במטרה לייצר שיתוף פעולה בין אבי נמני וג'ובאני רוסו ולהעמיד את ההתקפה הטובה בישראל, בקבוצה מהמוכשרות שהיו וכללה גם את ניר דוידוביץ', אבישי ז'אנו, אריק בנאדו, אדורם קייסי, וואליד באדיר, מיכאל זנדברג, עידן טל, אליניב ברדה ויניב קטן.

מבחינת מכבי חיפה ואבי נמני הכול כבר היה סגור והירוקים פנטזו לראות את נמני יוצא ממנהרת השחקנים בקריית אליעזר. אבל השלב האחרון בדרך להשלמת העסקה היה לקבל את אישורו של לוני הרציקוביץ'. באופן טבעי, לא רק אוהדי מכבי תל אביב עמדו על רגליהם האחוריות והתנגדו למהלך – גם הרציקוביץ', שדרש כשלושה מיליון שקלים עבור שחרור הקפטן שלו. בעלי מכבי ת"א היה חייב אז כ-1.6 מיליון דולר לנמני על פי פרסומים וכחלק מהמאבק המשפטי ורצון של כל צד לעמוד על שלו, נמני לא עלה צפונה גם מסיבות כלכליות והפנטזיה לראות את נמני במכבי חיפה נותרה כסיפור עבר נוסטלגי ותו לא.

כידוע, בסופו של דבר עבר אבי נמני לבית"ר ירושלים תמורת כ-2.2 מיליון שקלים, עסקה שסוכמה בפגישה בחוף בהרצליה עם מאיר פניג'ל ומאיר לוי. ההצעה הכספית שקיבל אז נמני מהירושלמים הייתה נמוכה בהרבה מזו של מכבי חיפה, אבל מבחינת מכבי ת"א זו הייתה העסקה היחידה על הפרק. כעבור מספר חודשים, נמני אף פגש לראשונה בחייו את מכבי ת"א וזכה לתמיכה מאלפי "אוהדי החולצות השחורות". אחרי כמעט שנתיים בבית"ר, אבי נמני חזר למכבי כדי להוביל את פרויקט הגלאקטיקוס ובתום עונת 2007/8 פרש ממשחק.

יעקב שחר סיפר השבוע בתגובה לידיעה: "כבר עברו שנים רבות מאז, אבל כשאבי נמני שוחרר ממכבי תל אביב היו קבוצות רבות שרצו אותו. יכול להיות שגם אנחנו רצינו, אבל הוא לא הגיע".

ההודעה של מכבי חיפה על צירוף אבי נמני | מכבי חיפה, האתר הרשמי

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי