ללמוד מהעבר: למכבי חיפה אסור לחזור על טעות זנטי עם יפרח

נהוראי יפרח, עמית זנטי
נהוראי יפרח, עמית זנטי | מאור אלקסלסי

לפני המפגש של הירוקים מול האקס ובני יהודה, על סגנית האלופה להסיק מסקנות על השחקן בן ה-17 מאי פריצתו של זנטי. אוזן: "חיפה צריכה לדעת לשחרר מהר יותר כמו ואן לוון במכבי ת"א. כל שנייה בנוער היא בזבוז זמן"

(גודל טקסט)

עמית זנטי כבר לא ילד. מי שסומן כ'דבר הבא' של מכבי חיפה יחגוג בתחילת החודש הבא את יום הולדתו ה-24, והוא לא נמצא בדיוק איפה שהוא חלם. הערב (ראשון) זנטי יפגוש במדי בני יהודה את הירוקים – שם כבר יש מישהו חדש שמסומן כ'דבר הבא', נהוראי יפרח שמו. בין השניים אפשר למצוא דמיון, אך השאלה הנשאלת היא האם יפרח יצליח לממש את הציפיות שזנטי לא הצליח?

פרשן ספורט1, אורי אוזן, סיפק ניתוח משלו לנושא ואמר: "אי אפשר להשוות בין זנטי ליפרח. אני חושב שזנטי הוא פספוס. מבחינת כישרון הם די דומים, ואני חושב שנהוראי קצת יותר מוכשר. אני מקווה מאוד שהאופי שלו שונה, כשאתה מגיע לבוגרים אתה צריך להתמודד עם דברים חדשים ולקבל החלטות נכונות. אתה צריך להחליט מתי להישאר ומתי לעזוב להשאלה. במקרה של זנטי, דברים קרו קצת לאט, הוא קיבל החלטות מאוחרות. אני לא מכיר את האופי שלו, אבל אין ספק שהוא מאוד מוכשר".

יפרח, עוד לא בן 18, נחשב לשחקן המבטיח ביותר שיצא בשנים האחרונות ממחלקת הנוער של מכבי חיפה. הוא ערך במחזורים האחרונים את שתי הופעותיו הראשונות בליגת העל, וברק בכר מאוד מאמין בכישרון, לו הקבוצה מתכננת להציע חוזה לחמש שנים ומתקיים משא ומתן בין הצדדים. יפרח נולד ומתגורר בטבריה, שיחק בעירוני טבריה למחלקת הנוער של מכבי חיפה בגיל 14 – גיל זהה לגיל בו זנטי הגיע לכרמל ממ.ס אשדוד, אחרי שהתקשה להשיג שחרור מג'קי בן זקן.

נהוראי יפרח | מאור אלקסלסי

כאמור, לזנטי ציפו גדולות, דבר שלא קרה – אבל אי אפשר להגיד שזה רק באשמתו, כי למכבי חיפה עצמה יש אחריות גדולה לכך. הכישרון של זנטי תמיד היה מרשים במיוחד, אך גם ההתנהלות הבעייתית, שהייתה קיימת כבר בעודו שחקן במחלקת הנוער. הוא תמיד היה נחשב לכישרון ענק, סיפק מספרים מצוינים בגילאי הנערים והנוער, והוא שחקן בעל יכולת אישית מופלאה. היה אפילו מי שהשווה את סגנון המשחק שלו לניימאר.

זנטי תמיד החזיק מעצמו, שזה דבר חיובי לכדורגלן כל עוד לא מדובר במשהו חריג. הוא ציפה לקבל יותר דקות משחק בקבוצה הבוגרת, שידעה איזה יהלום היא מחזיקה ביד, אך תמיד הכי קל לדחוק את הצעירים הצידה – ובסוף המועדונים שעושים זאת הם המפסידים העיקריים. אפשר לראות בשנים האחרונות מספר שחקנים צעירים במיוחד פורחים בישראל, וזה קורה מסיבה פשוטה – הם משחקים. הם צריכים לשחק, כמה שיותר – יותר טוב. אם בסגל הם לא יקבלו הרבה דקות משחק, עדיף להם לצאת להשאלה. דוגמה חיה לכך במכבי חיפה היא עופרי ארד ומוחמד אבו פאני, שעברו השאלות והיום הם שחקני מפתח בקבוצה הבוגרת ואף שחקני נבחרת ישראל.

וזנטי שיחק, אבל לא מספיק. הקשר עזר לקבוצת הנוער של מכבי חיפה לרשום קמפיין נפלא במסגרת ליגת האלופות לנוער, בו הם הודחו רגע לפני שמינית הגמר כאשר הפסידו 1:0 לדורטמונד באצטדיון סמי עופר אל מול כ-11 אלף צופים. באותו משחק, זנטי כבר היה שחקן בוגרים. למעשה, עוד באותה העונה (2016/17), ממש בתחילתה, הוא רשם את הופעת הבכורה שלו בבוגרים. וזו הייתה הופעת בכורה מסויטת, אבל שגם מצביעה לא מעט על האופי של השחקן, לטובה כמובן.

זנטי
זנטי | צילום: ערן לוף

היא נרשמה תחת רוני לוי, נגד נומה קאליו במסגרת הסיבוב הראשון של מוקדמות הליגה האירופית. מכבי חיפה רשמה את אחת ההדחות המביכות בתולדות הכדורגל הישראלי במפעלים האירופיים, כאשר הפסידה בפנדלים ליריבה האסטונית, וזנטי, בהופעת הבכורה שלו אי פעם בקריירת הבוגרים, באומץ רב, ניגש לבעיטה המכריעה והחמיץ. מדהים לחשוב כיצד לשחקן כל כך צעיר היה בכלל ביטחון לגשת לפנדל החמישי, המכריע והכל כך גורלי הזה בהופעת הבכורה שלו. הוא החמיץ אותו, אבל כמובן שאף אחד לא הפיל את האשמה על זנטי.

לאחר מכן, הוא שיחק קצת בגביע הטוטו, אך חזר לקבוצת הנוער. בינתיים, רנה מולנסטיין מונה למאמן והעניק לו הופעת בכורה בליגת העל בחודש ינואר של אותה העונה. ההולנדי האמין בו, וגם אחרי שהוחלף על ידי גיא לוזון – זנטי קיבל לא מעט דקות משחק. בעונה שלאחר מכן, עונה בה היה צריך על הנייר לפרוץ, הוא הפך לסוג של מנודה, זאת בעקבות אי הסכמה בנוגע להארכת חוזהו. הירוקים הציעו לו חוזה חדש ומכובד לטענתם, אך הוא רצה סכומים גבוהים יותר, הבטחה לדקות משחק וכיוון לצאת לחו"ל. 

כל הבלאגן הזה הסתיים בשלוש הופעות ליגה בלבד ב-2017/18, דבר שאולי פגע בזנטי יותר מהכל אפילו עד היום – כי זו העונה שהייתה צריכה לקחת אותו קדימה. במשחק האחרון של העונה הזו, תחת הדרכתו של פרד רוטן, זנטי עלה כמחליף במחצית מול הפועל רעננה, כבש בדקה ה-90, קיבל צהוב על הורדת חולצה ודקה לאחר מכן ספג כרטיס צהוב שני מיותר לחלוטין. ארבעה חודשים לאחר מכן בלבד, בתחילת עונת 2018/19, הוא נכנס כמחליף בדקה ה-73 מול מכבי פתח תקווה, ספג כרטיס צהוב ארבע דקות לאחר מכן ואחד נוסף בדקה ה-82, שגרם לו לקבל אדום נוסף ומיותר – ואולי לגרום לירוקים לוותר עליו. 

פרד רוטן, עמית זנטי
פרד רוטן, עמית זנטי | ערן לוף

מרקו בלבול הגיע לירוקים באמצע העונה, והחליט לשחרר אותו בחודש ינואר להשאלה – והוא עבר לבני יהודה עד תום העונה. זנטי תכנן לעבור באופן קבוע לכתומים בסיום אותה עונה, בה הם זכו בגביע המדינה. מאוויס צ'יבוטה חתם בשלב מוקדם בלודוגורץ לקראת העונה שלאחר מכן, וזנטי הוגדר כזה שימלא את מקומו של הקונגולזי לאחר שיעזוב בסיום העונה. הוא ציפה להתקבע בהרכב, לתת עונה טובה ולאחר מכן להתקדם גם הוא, כשהמטרה הייתה אחת – חו"ל.

הוא עבר רשמית וסופית לבני יהודה בעסקה ששלחה את יובל אשכנזי ודולב חזיזה למכבי חיפה בתחילת עונת 2019/20, אך התנדנד בין הספסל להרכב והתקשה לשמור על יציבות, למרות שידע כמה הברקות, כמו הצמד ב-1:2 הנהדר על הפועל באר שבע. בעונה הנוכחית הסיפור הדומה, אך לבני יהודה אין שחקן כמוהו והיא צריכה אותו במיטבו במאבקי הירידה. חזרתו של יוסי אבוקסיס לשכונת התקווה בוודאי עושה לו טוב, כי המאמן מחזיק ממנו, הוא זה שהביא אותו למועדון ובונה עליו להמשך. בינתיים מחכים שהוא יתאושש מהפציעה.

ונשאלת השאלה – הם נהוראי יפרח הוא הכוכב הבא של מכבי חיפה, או שהירוקים יחזרו על הטעויות שעשו עם זנטי? שוב, לאחרון גם חלק משלו באי הפריצה שלו בכרמל, אבל התיק נופל על שני הצדדים. אצל זנטי ויפרח הכישרון קיים, ואין עוררין על כך. ברק בכר כבר רמז שיפרח בן ה-17 יקבל יותר ויותר דקות, וכאמור, הוא נחשב לאחד הצעירים המבטיחים ביותר שגדלו במועדון בשנים האחרונות. מדובר בשחקן מהיר, מוכשר, בעל יכולת מסירת והגבהה נפלאה ויציאה מצוינת מהמקום. הוא משחק באגפים, אך תופקד בעבר גם מתחת לחלוץ, והעמדה המועדפת עליו היא הכנף הימנית, ממנה הוא אוהב לחתוך לכיוון המרכז עם רגל שמאל החזקה שלו. יש לו גם משחק ראש טוב, ואין מה להגיד – נתוניו הבסיסיים טובים מאוד ומרשימים מאוד לגילו.

נהוראי יפרח | מאור אלקסלסי

"אני חושב שהשנה הבאה היא קריטית מבחינת יפרח", מנתח אוזן. "הוא צריך לשחק בבוגרים. בכר נותן לו קרדיט יפה מאוד, ואם הוא לא הולך להיות שחקן שמשחק כל משחק כמחליף – כדאי לו ללכת להשאלה. כל שנייה שלו בנוער היא בזבוז זמן, צריך לזרז את זה. למכבי חיפה מחלקת נוער מהטובות והמושקעות שיש, אבל הם צריכים לדעת לשחרר מהר יותר. זה מה שפטריק ואן לוון עשה יפה מאוד במכבי ת"א. שחקנים שנמצאים בסך הכל בשנה שנייה בנוער כבר עברו להשאלות בבוגרים, כמו רונן חנצ'יס, עידו שחר ועוד". 

יפרח מסיים את חוזהו בתום העונה, ומכבי חיפה כבר עובדת על הבטחת עתידו כאמור, על מנת שלא יחזור מקרה סוף פודגוראנו, אשר עבר לרומא האיטלקית ללא תמורה למעט דמי השבחה מועטים יחסית. כך או כך, הירוקים צריכים ללמוד מטעויות העבר – גם מהטעות שנעשתה עם פודגוראנו וגם מהטעויות שנעשו עם זנטי. בסופו של דבר, ברור לכולם דבר פשוט – שחקן צעיר צריך לשחק, ופשוט חבל אם לא. 

"אליפות בנוער זה דבר לא מעניין, יפרח חייב ללכת ולצאת החוצה, או שישחק כמחליף בבוגרים באופן קבוע", קובע אוזן באופן חד משמעי. "אני מאוד מקווה שבסוף העונה יקבלו את ההחלטה הנכונה לגביו – כדי שישחק בעונה הבאה באופן קבוע בקבוצה בוגרת. מכבי חיפה צריכה לקבל החלטה אמיצה והפוך את יפרח לשחקן ה-12-13 ברוטציה. אם לא, שייצא להשאלה".

סוף פודגוראנו חוגג | הטוויטר הרשמי של רומא

אפשר להסתכל על אילון אלמוג ממכבי תל אביב ולראות אותו כדוגמה הפוכה. הוא לא מקבל מספיק דקות בצהוב, אבל למישהו יש ספק שאם היו באמת זורקים אותו למים כמו שצריך, גם אם זה היה עולה להם ביכולת בינונית מדי פעם, הוא היום היה במקום אחר לגמרי בקריירה שלו? ולא חסרות דוגמאות כאלה. אנחנו נבחר להסתכל על שחקנים דוגמת ליאל עבדה, אביאל זרגרי, איליי מדמון, רוי קורין וזוהר זסנו כשחקנים שבגיל צעיר מאוד הפכו למשמעותיים בקבוצה הבוגרת שלהם. זה מה שאנחנו רוצים לראות, זה מה שהכדורגל הישראלי צריך וזה מה שנהוראי יפרח צריך כדי לסיים בדרך אחרת מעמית זנטי.

סוכנו של יפרח, אבי נמני, מספר: "הוא שחקן עם פוטנציאל גבוה. הוא בחור שבאמת לא מסתמך על כישרון, אלא על עבודה קשה. אני מקווה שהזמן יעשה לו טוב. הוא יילך וישתדרג".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי