הפרטים נחשפים: מי לא רצה את דולב חזיזה במכבי חיפה?

דולב חזיזה | אריאל שלום

סוכן השחקנים בועז גורן התארח בפודקאסט "הפודיום" אצל אורן יוסיפוביץ' וסיפר על הטרייד בין הירוקים לכתומים. וגם: דמי ההשבחה שבאר שבע הייתה צריכה לשלם עבור מיכה ומצבו של השוק הישראלי

(גודל טקסט)

סוכן השחקנים בועז גורן התארח בפודקאסט "הפודיום" אצל אורן יוסיפוביץ' וסיפר בהרחבה על מעברו של יובל אשכנזי למכבי חיפה, מצבו של השוק הישראלי והתייחס גם לחוק דמי ההשבחה.

האזינו לפרק המלא

גורן פתח את דבריו וסיפר על המעבר של יובל אשכנזי למכבי חיפה: "הגענו למצב של מו"מ על יובל אשכנזי. המו"מ היה די מורט עצבים כי מי שרצה את יובל זה היה מרקו בלבול בעיקר. הוא לא רצה את חזיזה, ומי שרצה את חזיזה זה כל השאר, שהם פחות רצו את אשכנזי (היום הם מודים ומכים על חטא). אלה היו הנתונים שהייתי צריך לעבוד איתם. זה היה לא פשוט. גם היה שלב שזה היה כמעט ברור שזה או דולב או יובל. זה כבר הגיע לקטע שזו מן תחרות בין שני חברים ממש טובים על מקום במכבי חיפה".

"אשכנזי היה צריך לשלם דמי השבחה להפועל רמת גן בגלל כל ההשאלות, אחרי שהוא שיחק חמש שנים ברציפות בליגה א'. אבא שלו שילם 70 אלף שקל כדי להסתדר איתם. לכל הורה יש עכשיו 70 אלף שקל כדי לשחרר את הילד שלו בגיל 24-25? זה יכול לפרק משפחות. אני זוכר שחקן שבגיל נערים א' הלך ושילם 130 אלף שקל לג'קי בן זקן, ומאותו הרגע הקריירה שלו הפכה להיות מרכז הבית. ההורים לקחו הלוואה ועכשיו הקריירה צריכה להחזיר אותה. אתה משחק בלחץ".

יובל אשכנזי | מאור אלקסלסי

על השוק הישראלי: "אנחנו חושבים שאפשר להוציא מפה שחקנים ב-2.5 מיליון אירו, ושחקנים שהם בכלל לא בכיוון הזה. זאת אומרת, גם כשמנור יצא בסכום שהוא יצא (6 מיליון יורו) זה לא ייאמן. תג המחיר הריאלי שלו בשוק היה 2 מיליון אירו, גג. למה? כי הנבחרת שלנו סיימה מקום 5 בבית במוקדמות היורו, והיא גם כמעט ירדה לדרג החמישי. הכדורגל שלנו במקום לא טוב. הקבוצות הישראליות עד השנה לא הגיעו לשלב הבתים של הליגה האירופית שנתיים ברציפות והן כל הזמן נכשלות. השחקן הישראלי לא עושה כלום. ואלה שכן עושים – יחידי הסגולה באירופה, זהבי שהיה אז בסין בכלל או דאבור ושחקנים כאלה הם לא שחקנים לבנות עליהם את השוק.

"כשאתה בונה שוק, אתה צריך שיהיו מדרגות. זה כמו שהיתה (בטניס) שחר פאר, ואחריה היתה דניס חזניוק שהייתה במקום ה-800 בעולם. צריך שתהיה איזושהי פירמידה טיפה יותר הגיונית כדי שנוכל לבוא ולדרוש סכומים כאלה. עכשיו אבי לוזון זה אבי לוזון, וזה שהוא הביא את ההצעה הזאת מקבוצה מכובדת זה בסדר. אבל לדעתי מנור היה מרוויח יותר אם היו משלמים עליו 2 מיליון והוא היה הולך לקבוצה טובה בליגה הבלגית או הפורטוגלית. אבל אנחנו בישראל רוצים למכור שחקנים רק לקבוצות שמציעות הרבה כסף. אז מה שקורה זה ששחקן טוב שמשחק במכבי תל אביב, תג המחיר שלו מתחיל בשלושה מיליון אירו פחות או יותר".

על דמי ההשבחה: "כולם נתקלו השנה במה שקרה לדור מיכה. פתאום הבינו שבגלל שהוא לא עשרה חודשים בחו"ל אז הוא צריך לשלם דמי השבחה למכבי תל אביב, ואני חושב שהסכומים גם היו הופכים להיות מאוד מאוד גבוהים אם זה היה מגיע לדיון. מה זה מאוד מאוד גבוהים? כמה מיליוני שקלים. עכשיו צריך להבין, אלה דמי השבחה על שחקן שהוא בן 29. החוק אומר שבארץ, שחקן עד גיל 24 (בפיפ"א עד גיל 23) מחויב בדמי השבחה, אלא אם הוא עושה העברה פעם הראשונה.

דור מיכה | האינסטגרם הרשמי של אנורתוסיס

"הדוגמה הכי קלאסית שאני יכול לתת היא שאם איציק עזוז מחליט שהוא חוזר לשחק כדורגל ומחר רוצה לחתום בליגה הלאומית – הוא לא יכול בלי לשלם דמי השבחה. למה? כי בארץ צריך להיות בפרישה לפחות שנתיים ורק אז אתה יכול לחתום בקבוצה בלי לשלם דמי השבחה. זאת אומרת שנוטרלו לגמרי את הסיכוי של שחקן להתנער מהדבר הזה בצורה רגילה, גם אם הוא עובר לשחק בחו"ל.

"המעבר של דור מיכה לקפריסין עבר יחסית בקלות בשל הנסיבות, ועכשיו הוא גם לא כזה מסכן כי הוא נשאר בקבוצה די טובה, ועוד חודשיים הוא גם יהיה שחקן חופשי והמצב שלו טוב. מרואן קבהא עשה את זה ובזמנו גם רועי בקל עשה את והסתכסך עם מכבי פתח תקווה. שחקנים עשו ועושים את זה, זה אפשרי אבל לא כזה פשוט.

"אם אני צריך לתת דוגמה אחרת, אז זה עידן כהן שמתחיל מבחנים בנאשוויל מה-MLS. זה שחקן שפיטרו אותו מהפועל תל אביב. הוא היה חלק מהמפוטרים בקורונה. הוא שיחק בהרטפורד (מהליגה השניה בארצות הברית), ומה שקרה איתו זה שהוא פוטר מהפועל תל אביב, אבל הם עדיין היו זכאים להשבחה עליו כי הוא גדל בקבוצה והוא לא עשה העברה. למרות שהוא מעבר לגיל 24, הם זכאים להשבחה עליו. הוא הגיע למצב שבחורף הזה הוא עם דמי השבחה על הראש שלא נותנים לו לחתום באף קבוצה בארץ שהיא לא מליגה א', הליגה בארצות הברית מתחילה רק במאי ובשביל אירופה אין לו שם. מכל החוקים בארץ שמקשים, החוק של דמי ההשבחה, לדעתי הוא החוק שהכי מקשה על השחקנים".

עידן כהן
עידן כהן | הפועל תל אביב – האתר הרשמי

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי