מחוזה לחודש ל"שוער הבא של הנבחרת": הפריצה של רז כרמי במכבי נתניה

רז כרמי ושחקני מכבי נתניה מאוכזבים | ברני ארדוב

השוער תפס את מקומו בין הקורות אחרי פציעת עמוס ומצליח להרשים בגדול. על תחילת הדרך, המעבר המקרי וההוכחה ש'הכל לטובה' זו לא קלישאה. ב-20:15 הוא ינסה לעצור את בית"ר (ישיר בספורט1), רפי כהן ואזברגה מנתחים

קבוצות: מכבי נתניה
(גודל טקסט)

רז כרמי בכלל הגיע למכבי נתניה לחודש. היה זה בימים בהם גולן אלקסלסי שימש כשוער השני וסומן להיות השוער הבא של נתניה. הוא נפצע, והיהלומים רק חיפשו לסתום חורים רגע לפני מחנה האימונים אליו יצאה הקבוצה בפולין כדי שבסך הכל יהיה מי שיעמוד בשער. כמעט שנתיים חלפו וכרמי עדיין במכבי נתניה. הערב (שבת, החל מ-20:15, שידור ישיר בספורט1) הוא יפתח בשער הקבוצה מול בית"ר ירושלים בהיעדרו של דני עמוס הפצוע.

כבר ארבעה משחקים שכרמי עומד בין הקורות ועושה עבודה טובה. הוא הרשים בכל פעם שתפס את מקומו של עמוס, שככל הנראה סיים את העונה. כרמי בן ה-25 החל את דרכו במכבי שוהם, ביישוב בו הוא מתגורר עד היום, ומשם עבר למחלקת הנוער של הפועל פתח תקווה שם שיתף פעולה עם פז בן ארי (שעבר בעצמו ממכבי שוהם) ומאמן השוערים רפי כהן (אליו נגיע בהמשך). למעשה, פ"ת פספסה את כרמי, שכן בחוזה שנחתם בינה לבין שוהם, על המלאבסים להעביר סכום של 30,000 ש"ח אם השחקן יהפוך לשחקן בוגרים.

בפ"ת החליטו לוותר עליו למרות המלצתו של כהן ופספסו את השוער המוכשר על סכום זעום, דבר אשר קרה להם בהמשך גם עם שוער מוכשר נוסף תוצר מחלקת הנוער – אסף צור. הפריצה הראשונה של כרמי הגיעה בגיל 19, כשחתם בבני לוד מהליגה הלאומית.

רז כרמי, ניקיטה רוקאביצה | ברני ארדוב

מאמן השוערים של מחלקת הנוער דאז, עדן קצר, הציע למאמן קבוצת הבוגרים, סולימאן אזברגה, לצפות בילד הצעיר דווקא כחיזוק לקבוצת הנוער שנאבקה על ההעפלה לליגה הראשונה ואזברגה הציע: תביא אותו לשני אימונים בקבוצה הבוגרת וככה אוכל להתרשם.

הפור נפל, סלימאן אזברגה, מאמן לוד, אהב את מה שראה ולאחר עונת בכורה בבוגרים שהסתכמה במספר הופעות בודדות, את הבמה המשמעותית הוא קיבל בעונתו השנייה והשלישית, בגיל 20, כשוער ראשון בליגה הלאומית, דבר לא ממש שכיח במושגים של הליגה.

"תקשיב לי טוב ילד. הכל תלוי בך. אני רואה את הפוטנציאל שטמון בך. אם אתה תעבוד איתי כמו שצריך ותלך בדרך שלי, אתה תהיה שוער נבחרת בעתיד", אמר לו אזברגה. "כל מה שתגיד קדוש", ענה לו כרמי. אחת הבדיחות הקבועות בין השניים היו בנוגע לפנדלים. אזברגה היה מייעץ לכרמי לאיזה צד לזנק, כרמי היה מזנק ועוצר את הפנדלים.

אזברגה. תפס פסגה
סלימאן אזברגה | צילום: ערן לוף

"זה שוער שיש לו אופי של עבודה קשה", סיפר השבוע מאמן בני לוד בעבר על השוער אותו הדריך בצעדיו הראשונים בבוגרים. "יש לו משחק רגל מדויק ברמה בלתי נורמלית. משהו שאני לא ראיתי בעשר השנים האחרונות כאן".

עוד באותה התקופה שכרמי הפך לשוער הראשון נכנס לתמונה בועז גורן, שמשמש כסוכנו עד היום. גורן צירף ללוד באותה עונה את פיליפ אבו מנה וכדי ליצור סביבו קבוצה טובה, היה מעין "מנהל מקצועי" שעזר לצרף מספר שחקנים ביניהם דייגו סאליס, אור דדיה, מוחמד אבו אל-היג'ה ומעוז סמיה. "אל תיגע בעמדת השוער", המליץ לו אבו מנה, "יש פה שוער כשרוני". גם גורן החל להתרשם, כאשר אותן שתי עונות מוצלחות גררו התעניינות מליגת העל.

גיורא אנטמן, מאמן השוערים של מכבי חיפה דאז, החל לעקוב, אך הפלונטר שארע באותה תקופה עם השוער השני של הירוקים עומרי גלזר עיכב את המהלך. גם דרישתו של אבו סובחי, בעלי לוד, לסכום של 500,000 ש"ח, טירפד. אלונה ברקת, בעלי הפועל באר שבע, גיששה גם היא ואף שוחחה על כך עם אבו סובחי עצמו, אך היה מדובר בשיחות ראשוניות והדבר לא הבשיל.

אלונה ברקת
אלונה ברקת | מאור אלקסלסי

אלא שאת המתרחש לבוא כרמי לא ציפה. בחודש אפריל, לקראת סיומה של עונתו השנייה המוצלחת, הוא נפצע ברצועה שמחברת את הכתף. סשן של התייעצויות עם רופאים, חוות דעת וכו' הציעו דרכי טיפול שונות. החל משיקומים, חיזוקים ועוד, דבר שבדיעבד עיכב את ההחלמה. התוצאה? ניתוח מאוחר שגרר היעדרות של למעלה משנה בה לא שיחק כדורגל. למעשה, מאז משחקו האחרון מול עירוני רמת השרון ב-24 באפריל 2018 ועד תחילת עונת 2019/20, כרמי לא רשם ולו הופעה רשמית אחת.

תחילת אותה עונה כאמור, הייתה מעין צומת. אסף רז הציל באותה עונה את בני לוד מירידה ובקבוצה בה פרץ לא התעקשו "להתאבד" עליו. הפועל קטמון הייתה הראשונה להתעניין אבל הבהירה – אדבאיו אדליי יהיה השוער הראשון וכרמי השני. השחקן וסוכנו סירבו. עירוני רמה"ש רצתה דווקא שיבוא כשוער ראשון, כאשר מאמן השוערים רפי כהן הכיר אותו מהעבר והמליץ להחתימו, אך זה לא יצא אל הפועל לבסוף.

אבו סובחי, זעם על כך שנעשתה פנייה מאחורי גבו (למרות שמבחינת החוק לא היה לשחקן חוזה תחתיו) והתלונן בפני אנשי רמה"ש שהבהירו: "יש לנו יחסים איתו מעבר לכדורגל. לא נסכן אותם", וכך המעבר טורפד.

רז כרמי | ברני ארדוב‎

אומרים שהכל קורה לטובה? המקרה הבא ימחיש את זה. ביום שישי של תחילת חודש יולי 2019, היה סוכנו של כרמי, בועז גורן, בדרכו חזרה מחיפה, שם החתים את יאניק ווילדסחוט במכבי חיפה כשלפתע צלצל הטלפון. היה זה ניב גולדשטיין, מנכ"ל מכבי נתניה.

כפי שנכתב עוד קודם לכן, בנתניה רצו לצרף שוער לחודש בלבד בעקבות פציעתו של גולן אלקסלסי, כאשר לשלבי ההכרעה הגיעו שני שועריו של הסוכן, עדי טבצ'ניק וכאמור גם כרמי. עופר בסון, מאמן השוערים המוערך של נתניה, החליט: 'אני רוצה את כרמי'. הוא עקב אחריו לאורך תקופה ארוכה ולמרות שמות רבים של שוערים שהוצעו לו, כרמי הרשים אותו במפגש מול הקבוצות שנתיים קודם לכן בליגה הלאומית.

הצדדים סגרו על חוזה לשנה, שבמהלכו, לשני הצדדים יש נקודת יציאה לאחר חודש. פציעתו לאחר מכן של דני עמוס, נתנה לכרמי את הבמה בגביע הטוטו כשבמהלך ארבעה משחקים, הוא ספג שלושה שערים. ההצלחה היחסית השאירה את השוער בשורות היהלומים עד תום העונה, כאשר כל כך היו מרוצים אצל היהלומים מכרמי, ששוער המשנה גולן אלקסלסי הושאל להפועל עפולה.

גולן אלקסלסי
גולן אלקסלסי | דני מרון

עד סיום אותה עונה, הוא אף הספיק לעמוד בשער לעוד מספר משחקים. האירוע הזכור ביותר היה פציעת הראש החמורה במשחק מול נס ציונה באצטדיון רמת גן, נזקק לתפרים, מה שלא מנע ממנו לשחק גם במשחק הבא, שם נפצע בשנית וסיים את העונה. למרות זאת, בנתניה אהבו מה שראו והאריכו את חוזהו בשנתיים נוספות.

בעונה הנוכחית כרמי לא שותף, עד אותה פציעה במרפק של דני עמוס, שככל הנראה סיימה לו את העונה. הוא נכנס במחזור ה-24 מול בני יהודה, עת שהקבוצה נאבקה על מקום בפלייאוף העליון ובדומה למאזן בגביע הטוטו אשתקד, הוא ספג שלושה שערים בלבד בארבעה משחקים.

אבל המשחק שתפס את מרבית הכותרות, היה המשחק ה-0:0 בתחילת השבוע מול בני סכנין. בתצוגת תכלית מרשימה, כרמי פשוט מנע מחלוצי היריבה לכבוש שערים וניתן לומר שבזכותו נתניה לא ירדה למחצית בפיגור של לפחות שער אחד.

דני עמוס | ברני ארדוב

"הדבר הכי בולט אצלו זה שהוא קר רוח" החמיאו לשוער השבוע בקבוצה. "זה לא קל להיכנס לנעליים של דני אחרי העונה שהוא עושה ובטח אחרי שלא שיחקת משחק אחד כל העונה. הוא ילד שקט מאוד, מופנם, אבל תמיד חיובי".

בעיר היהלומים סיפרו בעיקר על מערכת היחסים הטובה שנרקמה בין כרמי לבין עמוס, דווקא לאחר פציעתו של האחרון. עמוס וכרמי עורכים שיחות רבות, כאשר השוער הצעיר מתייעץ עם המנוסה ומבקש ממנו טיפים לפני משחקים.

"יש פה שוערים צעירים טובים שצריך לתת להם את ההזדמנות", מנתח רפי כהן. "רק כשדני נפצע הבינו שאפשר לסמוך פה על השוערים הצעירים. אני חושב שאם רז לא היה נפצע בכלל בכתף בתקופה שלו בלוד, הוא כבר היה מוצא את עצמו בליגת העל עוד קודם לכן כשוער ראשון".

רז כרמי | ברני ארדוב

"אני יכול להגיד בוודאות שאם הוא ימשיך לשחק ויתנו לו את הקרדיט, תוך שנתיים אם לא יהיו פרוטקציות כמו שיש בכדורגל הישראלי, הוא יהיה שוער הנבחרת הבא. האחד על אחד שלו, היכולת להציל קבוצה בזמן אמת, זה משהו שאין לאף שוער בארץ. הצניעות שלו תוביל אותו רחוק מאוד, הוא לא מאלה שהשתן עולה להם למוח בגלל כתבה כזו או אחרת. הוא ילד של עבודה", מנבא אזברגה את העתיד לבוא.

אז קשה עוד לנבא האם כרמי יהפוך לשוער הראשון של נתניה, כאשר עמוס חתום לעוד עונה ורשם את אחת העונות הטובות בקריירה שלו, אך לפחות בתקופה האחרונה וכפי שהבהיר המאמן ריימונד אטוולד בימים האחרונים: "רז הוא לא דני ודני לא רז. בעונה ארוכה חשוב שבסגל הקבוצה יהיו שניים או שלושה שוערים טובים". הערב, כרמי, ינסה להמשיך את המסע שהחל בחוזה לחודש, עם תצוגה טובה נוספת מול בית"ר ירושלים.

ריימונד אטוולד | ברני ארדוב

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי