ראש בראש: מכבי חיפה של ברק בכר מול מכבי חיפה של אלישע לוי

יניב קטן , עומר אצילי | מאור אלקסלסי / דני מרון

אחוזי הצלחה, התקפה והגנה, תרומת הזרים, שיתוף שחקני בית, הופעות בינלאומיות וגיל ממוצע. לקראת "משחק העונה", ערכנו השוואה סטטיסטית בין הקבוצה הנוכחית לזו שזכתה באליפות האחרונה. מי לדעתכם תנצח? הצביעו

(גודל טקסט)

עדיין מוקדם לקרר שמפניות, בעיקר לאור העובדה שטרם הושג ניצחון על מכבי תל אביב העונה, אבל מכבי חיפה לא הייתה כל כך קרובה לאליפות מאז הפעם האחרונה בה הניפה את הצלחת לפני עשור בדיוק. יחד עם זאת, צריך לומר כי לא משנה איך הירוקים יסיימו את העונה, הקבוצה של ברק בכר שונה לחלוטין מזאת של אלישע לוי בשנת 2011, הן בסגל השחקנים והן במבנה הליגה (שעדיין כלל את שיטת הקיזוז) ומאוד קשה לקבוע מי מבין שתי הוורסיות של מכבי חיפה טובה יותר, אבל עם דבר אחד אי אפשר להתווכח – המספרים. לכן, יצרנו השוואה סטטיסטית בין שתי הקבוצות הירוקות על פי פרמטריים קבוצתיים ואישיים שעשויים לעזור לנו לקבוע מי האיכותית יותר, אם כי גם כאן יהיה כמעט בלתי אפשרי להגיע להסכמה מלאה.

הצביעו בסקר

אחוזי הצלחה

המאבק צמוד מאוד, אך עם יתרון קל לאלופה מ-2011. מכבי חיפה סיימה עונה של 35 מחזורים עם 45 נקודות, אך שוב צריך להזכיר כי הליגה עדיין פעלה על פי שיטת הקיזוז. אם מתעלמים ממנה, הקבוצה של אלישע לוי רשמה לזכותה 80 נקודות, כשהיא שומרת על 76.19% הצלחה, לעומת הקבוצה הנוכחית שזוקפת לזכותה 73.95% הצלחה לאחר 32 משחקים.

הנתון המפתיע לזכות המוליכה הנוכחית הוא אחוזי ההצלחה במשחקי הבית – 81.25% לעומת 75.92% לקבוצה מ-2011 וזאת למרות שהקהל חזר למגרשים רק בחודש מארס. באשר למשחקי החוץ אין בכלל תחרות, החבורה של אלישע לוי הייתה יעילה יותר מחוץ לקריית אליעזר ורשמה 78.43% הצלחה – חיפה הנוכחית רק עם 66.66%

אוהדי מכבי חיפה | דני מרון

התקפה

בפרמטר הנוכחי, לקבוצה של בכר יתרון לא קטן. כבר עכשיו, אחרי 32 מחזורים, כבשו 15 שחקני חיפה 64 שערים (2 שערים בממוצע למשחק), שער אחד יותר מבעונת האליפות כולה, שם הבקיעו הירוקים 1.8 שערים בממוצע, עליהם היו אחראיים 12 שחקנים בלבד. גם בראש טבלת הכיבושים הסיפור דומה, ניקיטה רוקאביצה מוביל את טבלת כיבושי ליגת העל עם 17 גולים, לעומת שנת 2011, אז תומר חמד סיים ככובש המצטיין של הירוקים עם 13 והיה הסקורר העשירי בטיבו בליגה באותה עונה.

ומה עם הבישולים? עומר אצילי שהגיע רק בינואר הספיק לבשל שמונה פעמים, יותר מכל שחקן אחר במכבי חיפה העונה ומסתבר שהוא מאפיל גם על שחקני האלופה האחרונה. אז יניב קטן ושלומי אזולאי החלוץ סיימו עם שישה בישולים, וגם הפעם המרחק ממלך הבישולים (ערן זהבי עם 12) היה גדול מאוד.

ניקיטה רוקאביצה חוגג | ברני ארדוב

הגנה

הקבוצה של בכר נהנית מיתרון גם בחולייה האחורית. הירוקים ספגו עד כה העונה 24 שערים ובממוצע הם מוציאים כדור מהרשת 0.75 פעמים במשחק. לאלופה מ-2011 הבקיעו 28 פעמים באותה שנה המהווים ממוצע של 0.8 ספיגות כל 90 דקות. עוד ראוי לציין כי חניכיו של אלישע לוי ספגו לפחות שני שערים בתשעה משחקים שונים, כולל רביעייה מהפועל תל אביב, בעוד לחיפה הנוכחית זה קרה שש פעמים בלבד, שבמהלכן לא ספגה רביעייה וחטפה שלישייה רק מהפועל כפר סבא.

הקבוצה הוותיקה מובילה במספר המשחקים בהם שמרה על שער נקי, ניר דוידוביץ' (15) ואמיר אדרי (4) השלימו יחדיו 19 משחקי ליגה ללא ספיגה, לעומת זאת ג'וש כהן (15) ועומרי גלזר (0) שבמקרה הטוב רק יוכלו להיצמד לקבוצה מ-2011, אך עם משחק אחד יותר. יחד עם זאת, חיפה של השנה מובילה בפרמטר ההגנתי החשוב ביותר – מספר הדקות שהייתה בפיגור. בסך הכל החבורה של בכר פיגרה במשך 130 דקות לעומת 188 לפני עשר שנים, אך ברור שהנתון הנ"ל שברירי הרבה יותר מהאחרים ועשוי להשתנות מקצה לקצה במשחקים הבאים.

דוידוביץ'
ניר דוידוביץ' | צילום: גל ברק

תרומתם של הזרים

מאז 2016, קבוצות ליגת העל יכולות לצרף זר שישי, אך רק בתנאי שעד חמישה מהם יהיו על המגרש, כך שאין שינוי של ממש בתרומה האפשרית של השחקנים הזרים בעשור החולף. האלופה הירוקה מ-2011 שיתפה במסגרת הליגה שבעה זרים (איגנסיו קאנוטו, פיטר מסיללה, אנדריי פילאבסקי, סיידו יאיא, אדריאן סילבה, ג'ון קולמה ו-ולדימיר דבאלישווילי) שרשמו יחדיו 9,345 דקות משותפות. גם הקבוצה הנוכחית שילבה שבעה זרים (כולל סאקו טורה ששותף לשבע דקות) ובשלב הזה של העונה שיחקו 9,220 דקות. המשמעות היא כי כבר אחרי המשחק נגד מכבי תל אביב, היא צפויה לעקוף את הזמן המשותף של הקבוצה של אלישע לוי. 

מעבר לכך, הזרים של העונה הנוכחית גם כבשו הרבה יותר. בעונת 2010/11 דבאלישווילי סיפק עונה נפלאה עם 12 שערים, אך מלבדו השחקן היחיד מחוץ לישראל שכבש היה קולמה, ומדובר בסך הכל בשער אחד. אצל הקבוצה של בכר הזרים אחראים ללא פחות מ-21 שערים, כאשר מעל כולם מופיע צ'רון שרי עם 10, ואחריו נמצאים, גודסוויי דוניו (5), בוגדן פלאניץ' (4), חוסה רודריגס ויאניק וילדסחוט (1 כל אחד).

בגזרת הבישולים המאזן צמוד עוד יותר, אבל שוב הקבוצה של בכר מובילה עם 13, לעומת שבעה בלבד בעונת האליפות האחרונה. הזרים של אלישע יכולים להתנחם בכך שקיבלו פחות צהובים (19) מהקבוצה הנוכחית (21), חרף הסטיגמה על קולמה שקיבל ארבעה צהובים בלבד באותה שנה. אף זר בשתי הקבוצות לא חטף אדום.

ולדימיר דבאלישווילי | דני מרון

שיתוף שחקני בית

אם מסתכלים על התמונה הגדולה, לקבוצה מ-2011 יש יתרון, אפילו יתרון משמועתי. אלישע לוי העניק 20,542 דקות משחק ליוצאי מחלקת הנוער של מכבי חיפה, לעומת 10,950 דקות בעונה הנוכחית. אבל כאשר נוברים בנתונים, הסיפור משתנה מעט. ניר דוידוביץ' ואריק בנאדו היו שניים מהעוגנים החשובים בעונת האליפות האחרונה ובד בבד גם היו השחקנים הכי מבוגרים בקבוצה, כמו כן גם לסמל הגדול יניב קטן מלאו במהלך העונה 30. אז האם צריך להחשיבם כשחקני בית? ברור שכן, אך ראוי לערוך ספירה נוספת לשחקנים הצעירים בלבד.

כאשר מסננים את הוותיקים ומסתכלים אך ורק על הדקות שקיבלו שחקני מחלקת הנוער עד גיל 23, שוב היתרון אצל הקבוצה של בכר. עופרי ארד, מוחמד אבו פאני, מאור לוי, מוחמד עוואד, סתיו נחמני ונהוראי יפרח זכו לסך דקות משותפות של 5,309 – מנגד, לפני כעשור, תומר חמד, טאלב טוואטחה, מוחמד גאדיר, סינטיהו סלליך, סארי פלאח ושאדי שעבאן השלימו יחדיו 4,820 דקות ליגה. אייל גולסה שנרכש בגיל 17 מבית"ר נס טוברוק לא נספר.

יניב קטן, ערן זהבי
יניב קטן, ערן זהבי | דני מרון

הופעות בינלאומיות

לאור העלייה במספר המשחקים בזמן הפגרה הבינלאומית מאז מגפת הקורונה, הוחלט להחשיב גם את חלון הנבחרות של חודש יוני, שטרם יצא לדרך העונה, כדי ליצור תחרות הוגנת. אי לכך, היתרון נמצא אצל הקבוצה הוותיקה. ליאור רפאלוב (8), ולדימיר דבאלישווילי (7), אייל גולסה (5), פיטר מסיללה (4), שי מימון (2), עלי עותמאן (2), טאלב טוואטחה (1) ותומר חמד (1) רשמו 30 הופעות משותפות במהלך עונת 2010/11, ארבע יותר מחיפה הנוכחית כששחקניה הבולטים הם נטע לביא וסאן מנחם שכל אחד מהם זכה לשש הופעות העונה. למוחמד אבו פאני יש חמישה משחקים בינלאומיים ואת הרשימה סוגרים עופרי ארד (3), טאלב טוואטחה (3), דולב חזיזה (2) וצ'רון שרי (1).

סאן מנחם, שרן ייני, נטע לביא | אודי ציטיאט

גיל ממוצע

לעומת שאר הקריטריונים, כאן מדובר בנתון תדמיתי הרבה יותר מאשר מקצועי, אך חשוב לא פחות עבור עתיד המועדון. סגל השחקנים של מכבי חיפה הנוכחית, החל את העונה בממוצע גילאים של 25.8, הנמצא ביחס לשאר הליגה במקום השמיני (הסגל של מכבי נתניה הוא הצעיר ביותר, הכי מבוגר שייך למכבי תל אביב). האלופה האחרונה, לעומת זאת, פתחה את הליגה עם הסגל החמישי הכי צעיר בליגה שכלל ממוצע גילאים של 25.1. מעבר לכך, מדובר בסגל השני הכי צעיר שזכה באליפות במאה ה-21, כאשר רק מכבי תל אביב מעונת 2002/03 מקדימה אותה (24.5), דבר שיכול להעצים עוד יותר את ההישג הירוק בתחילת העשור הקודם.

סגלים

מכבי חיפה, עונת 2010/11: ניר דוידוביץ', אמיר אדרי, סארי פאלח, איגנסיו קאנוטו, שי מימון, טאלב טוואטחה, עלי עותמאן, אייל משומר, אנדריי פילאבסקי, אריק בנאדו, פיטר מסיללה, גוסטבו בוקולי, ג'ון קולמה, יא-יא סיידו, אדריאן סילבה (חצי עונה), עידן ורד, אייל גולסה, יניב קטן, ליאור רפאלוב, תומר חמד, ולדימיר דבאלשווילי, שלומי אזולאי, מוחמד גאדיר, סינטיהו סלליך

מכבי חיפה, עונת 2020/21: ג'וש כהן, עומרי גלזר, ארנסט מאבוקה, רז מאיר, בוגדן פלאניץ', עאיד חבשי, עופרי ארד, סאן מנחם, טאלב טוואטחה, רמי גרשון, מוחמד אבו פאני, נטע לביא, צ'רון שרי, חוסה רודריגס, יובל אשכנזי, מאור לוי, נהוראי יפרח, סתיו נחמני, מוחמד עוואד, יאניק ווילדסחוט, עומר אצילי, דולב חזיזה, ניקיטה רוקאביצה גודסווי דוניו.

שחקני מכבי חיפה חוגגים | אודי ציטיאט

לסיכום

על פי הנתונים היבשים, ניתן לראות שהקבוצה של בכר מובילה ב-12 פרמטרים שונים, לעומת האלופה האחרונה שרשמה שבע נקודות חיוביות בלבד במצ'אפ הפנימי, אבל בשורה התחתונה זה לא יעניין אף אחד אם הירוקים לא יניפו את הצלחת בסוף העונה. כדי שהבצורת הארוכה תסתיים, הם יהיו חייבים להשיג תוצאה טובה במשחק העונה נגד מכבי תל אביב – אם זה יקרה, כבר יהיה אפשר להתחיל בחגיגות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי