אבו יונס: "ראינו מי פיזר מתנחלים באוטובוסים לכפרים הערביים"

מוחמד אבו יונס מוחמד אבו יונס | דני מרון
אלונה ברקת, יעקב שחר אלונה ברקת, יעקב שחר | דני מרון
אלי אוחנה אלי אוחנה | דני מרון
אמנת האחווה והשותפות של ההתאחדות לכדורגל אמנת האחווה והשותפות של ההתאחדות לכדורגל | דני מרון
אלונה ברקת, שלומי ברזל, יעקב שחר, אבי קאופמן אלונה ברקת, שלומי ברזל, יעקב שחר, אבי קאופמן | דני מרון
אורן חסון, מוחמד אבו יונס אורן חסון, מוחמד אבו יונס | דני מרון
שטרן חלובה, אלי אוחנה, אריאל שיימן שטרן חלובה, אלי אוחנה, אריאל שיימן | דני מרון
אורן חסון, מוחמד אבו יונס, יוסי שרעבי אורן חסון, מוחמד אבו יונס, יוסי שרעבי | דני מרון
ישיבת הנהלת ההתאחדות לכדורגל ישיבת הנהלת ההתאחדות לכדורגל | דני מרון
מורן מאירי, שינו זוארץ מורן מאירי, שינו זוארץ | דני מרון

ההתאחדות לכדורגל ערכה ישיבה בה הועברו מסרי פיוס בשל המצב החברתי הרעוע בין הערבים ליהודים. אורן חסון הציג אמנה עליה חתמו כל הנוכחים: "אנחנו בני אומה אחת". יו"ר סכנין: "למישהו היה אינטרס להסית"

(גודל טקסט)

חברי הנהלת ההתאחדות לכדורגל התכנסו היום (שלישי) לישיבה מיוחדת בה הועברו מסרים של פיוס בשל המצב הלא נוח שקורה בישראל בתקופה האחרונה, עם המהומות הרבות בין ערבים ליהודים בערים המשותפות. המסרים החיוביים הללו הועברו בשל חזרת הכדורגל הישראלי לפעילות והמשחקים המשותפים הצפויים בקרוב. יו"ר ההתאחדות, אורן חסון, הציג אמנת אחווה ושותפות וביקש מכל חברי ההנהלה לחתום עליה. בין היתר נכחו בישיבה יעקב שחר, אלונה ברקת, אלי אוחנה, אריאל שיימן, מוחמד אבו יונס, שרון ניסנוב, מורן מאירי ועוד – וכולם חתמו על האמנה.

אבו יונס, יו"ר בני סכנין, נאם: "אני רוצה להיות זהיר בכל מילה שאני אומר, כי זו תקופה רגישה. כל מילה שאגיד יכולה להתפרש אחרת והיו כאלה שיאהבו יותר ויאהבו פחות. מה שקרה בשבוע האחרון פגע במרקם בין המגזר הערבי ליהודי, שגם ככה הוא מרקם עדין. לכן, כל אחד ממעמדו יכול לעזר לשקם ולתקן מה שנפגע. אני חושב שהספורט מודל לחיקוי. השחקנים הם מודל לחיקוי. יש כאן אחריות גדולה יושבי ראש ובעלי קבוצות והשחקנים, כולם מסתכלים עליהם כמודל לחיקוי וצעירים הולכים בעקבותיהם. אני רוצה להודות לג'קי בן זקן, שמהיום הראשון שהתחילו האירועים התקשר אליי ואמר שהוא רוצה לעשות מפגש בין שחקנים משתי הקבוצות ונציג שאנחנו ביחד. זה לא יצא לפועל, אבל עצם הכוונות מגיע לו כל הכבוד על המהלך הזה. בבחירות הלפני אחרונות יש תפנית במגזר הערבי – חברי כנסת ומפלגות רצו להיות חלק מהממשלה. הרשימה המשותפת המליצה על בני גנץ, רצו לתמוך בממשלה ולהיות חלק מהממשלה. חברי הכנסת הרגישו שזה בא מהרחוב, הם לא רוצים להיות יותר חלק מהאופוזיציה .יש לנו את הבעיות שלנו, בעיות מתאר, חינוך, תשתיות. אנחנו רוצים להיות חלק מהממשלה ולהשתלב במדינה. לצערי הרב, אפילו גנץ פחד לשבת עם הרשימה המשותפת למרות שהמליצו עליו בפני הנשיא".

אורן חסון, מוחמד אבו יונס, יוסי שרעבי | דני מרון

"כל מילה שאגיד עכשיו תתפרש אחרת וכל אחד יכול לחשוב אחרת", המשיך אבו יונס. אנחנו בתקופה רגישה מאוד ואנחנו רוצים לדבר על הדברים שמאחדים ולא על דברים שמפלגים. כולנו ראינו בכמה ימים האחרונים מי העביר את לשכתו לאמצע שכונת שייח' ג'ראח ופיזר מתנחלים באוטובוסים לכפרים הערביים. זה לא אני אמרתי את זה, המפכ"ל אמר את זה. מישהו הסית, למישהו היה אינטרס להסית. כל מה שקרה שירת מישהו, וחבל שבשביל האינטרס הפוליטי אנחנו משלמים את המחיר. כולנו – ערבים ויהודים ביחד. זה מחיר כבד מאוד. לא יכול להיות שכל מה שבנינו בעשרות שנים ביחד ייהרס בשבוע אחד. חבל. אני אומר לכל משפחת הספורט – כל אחד יכול לעזור, לתרום ולשקם את כל הנזק שנגרם בתקופה האחרונה. גילינו שבתקופה האחרונה גם העיתונאים לא כל כך עמדו בלחץ. אם עיתונאי קורא להרג אנשים – זה לא מכובד שהוא ישתמש במיקרופון בשביל זה".

"חבר לי אומר לי שהוא לא הולך לישון עד שהוא שומע צרור של יריות, זו אנרכיה", סיפר אבו יונס. "אין לילה בכל הכפרים הערביים שאין בו יריות. אני רוצה שתהיה מודעות אצל אנשים מה קורה. זה מה שקורה במגזר. יכול להיות שלא יאהבו לשמוע את זה, מה לעשות? זאת האמת. אנחנו חיים את זה. אני מציג את הדברים איך שהם. האמת היא כואבת. אני מסיים בנימה חיובית – יש אחריות גדולה עלינו כקבוצות. אנחנו כקבוצה היחידה של המגזר הערבי בליגת העל, תהיה עונה קשה. נתארח אצל 13 קבוצות ויכול להיות שנצטרך לקנות מנוי בבית הדין. צריך לשלב ידיים כדי לעבור את התקופה הזאת ערבים ויהודים ביחד".

"כל מה שאמרתי זה אמת וזו המציאות. רציתי שאנשים יידעו את האמת. הספורט הוא מאחד. היא לי חשוב להסביר את הדברים ולא לטאטא מתחת לשטיח. בשבוע האחרון הכל התפוצץ לנו בפנים, וחבל. רציתי להציב תמרור אזהרה. לא אמרתי משפט אחד לא נכון, אמרתי את האמת. אם נטאטא הכל מתחת לשטיח אז בעוד חודש, חודשיים או חצי שני נחזור לאותו מצב. אני מדבר בשמי כאזרח, לא כנציג ציבור. אנחנו בספורט, יש לנו אחריות גדולה. אנחנו כקבוצה עושים מעשים למען הדו קיום והשלום. אנחנו רוצים לתקן את המרקם העדין לפני שזה יהיה מאוחר. אני מאמין בדו קיום ובעדו, אני לא בא לפלג, להפך. הצגתי את הדברים כפי שאנחנו רואים אותם".

אמנת האחווה והשותפות של ההתאחדות לכדורגל | דני מרון

אורן חסון הקריא את נוסח האמנה: "הכדורגל הישראלי הוא כלי חינוכי, תרבותי ומקור לגאווה. זה משחק שמזמין אליו ללא הבדל דת, גזע , מין ולאום את כל מי שרוצה לקחת חלק בו. הניצחון על כר הדשא אינו חזות הכל. הניצחון חשוב, אבל אסור שיהיה היחיד. משחק הכדורגל מאפשר לנו להשיג ניצחונות משותפים רבים, ארוכי טווח ובעלי משמעות גודלה גם מחוץ לכר הדשא. אירועי הימים האחרונים מאיימים לפגוע במה שיצרנו בעמל רב במשך שנים. עלינו לשמר את האחווה והשותפות. אנחנו צריכים לטפח עבור החברה בכלל ועבור הכדורגל בפרט עוד ועוד דוגמאות לחיים משותפים. בימים שחל מחלוקות חובה עלינו לעשות כל מה שבאפשרותנו כדי שהכדורגל ימשיך להוות גשר מחבר. אפשר גם אחרת. חובה עלינו לזכור שדורות של צעירים וצעירות מצפים מאיתנו לגלות אחריות ורואים בנו מודל לחיקוי. אני מתחייב לפעול במסגרת תפקידי כחבר/חברת הנהלת ההתאחדות לכדורגל בישראל לטובת ערכי דו קיום, אחדות, שוויון, כבוד הדדי, ספורטיביות, ערבות הדדית ואחריות חברתית. אנו קוראים לכל אוהבי המשחק והאדם להצטרף אלינו למאבק חסר פשרות באלימות – מילולית, פיזית, גזענות, הסתה ופלגנות. הכדורגל צריך להמשיך להיות מקום מחנך ומקום בו היריב הגדול ביותר על המגרש הוא גם חבר טוב לעתיד טוב יותר".

חסון אמר: "כמובילי דעת קהל, ביקשתי להתכנס להביע מחד את מחאתנו כנגד הפילוג וההסתה, ומאידך לחבק את המשותף ולתת במה לשליחותנו. הכדור והמגרש, התוצאה וההישגיות לא מבדילים בין יהודים, ערבים ובין כל גזע, דת ומין. הם שייכים לכולנו. אני, יו"ר ההתאחדות לכדורגל, ישראלי גאה. שירתי בצבא, בניתי את ביתי בישראל, וכיו"ר של כל השחקנים, האוהדים והמאמנים ללא שום הבדל, אני קורא מכאן לכל מי שאוהב כדורגל – לחבק את המשותף ולהרחיק את הקולות שמאיימים על מפעל חייו האישי של כל אחת ואחת מאיתנו. צריך להיות שגרירים של רצון טוב לעתיד משותף ובריא. כולנו יחד בני אומה אחת ואנחנו מחויבים למציאת הטוב עבור עתיד ילדינו והארץ הטובה, בתקווה שיגיעו אלינו ימים טובים יותר".

בצאתה מהישיבה, בעלי הפועל באר שבע אלונה ברקת אמרה: "אני חושבת שכל מי שהמדינה יקרה לו, לא רק הכדורגל, צריך לפעול ולעשות הכל כדי שנחזור לחיות בדו קיום, בסובלנות, באחווה ובאהבה".

אלונה ברקת, יעקב שחר | דני מרון
אורן חסון, מוחמד אבו יונס | דני מרון
שטרן חלובה, אלי אוחנה, אריאל שיימן | דני מרון
מורן מאירי, שינו זוארץ | דני מרון
ישיבת הנהלת ההתאחדות לכדורגל | דני מרון
אלי אוחנה | דני מרון

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי