יש עבודה: כך צריך להיראות הסגל של מכבי חיפה בעונה הבאה

אחרי השבת תואר האליפות, הירוקים צריכים לתכנן בשקידה את הסגל. מי יעזוב, מי צריך לעזוב, מי יושאל, מי יחזור מהשאלה, איזה שחקנים מליגת העל וליגיונרים צריכים לעניין את בכר. וגם: הזרים המומלצים

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

האליפות שהשיגה מכבי חיפה העונה היא מוצדקת לחלוטין. בזכות חיזוק נכון ומינויו של ברק בכר, הירוקים שיחקו לאורך רוב שלבי העונה את הכדורגל הטוב בליגה ואף הצליחו להתמודד בגבורה מול הריצה של מכבי תל אביב בסיבוב השני. יחד עם זאת, כפי שניתן לראות במקומות רבים, הרבה יותר קשה להישאר בפסגה מאשר להגיע אליה, קל וחומר שגם שלב בתים אירופי נלקח בחשבון לאור כניסתה של הליגה האזורית. לכן מכבי חיפה צריכה כבר מעכשיו לבנות בתכנון ובשקידה את הסגל לעונה הבאה, שאמור להיות עמוק ואיכותי יותר כדי שתוכל לעמוד בכל המטרות שתציב לעצמה. לקראת הקיץ העמוס, נסביר על כל אחת מסוגיות הרכש ונפרט על מספר שחקנים, ישראלים וזרים, שיוכלו לשדרג את האלופה החדשה.

שחרורים

לפני שנעבור לרכש, נתמקד בשחקנים שעשויים למצוא את עצמם בקבוצה אחרת בחודשים הקרובים. מבין כולם נראה ששחרורו של עאיד חבשי הוא הוודאי ביותר, לאחר שיצא סופית מרוטציית הבלמים, בעקבות שילובו של רמי גרשון, אך גם לאחרון צריך למצוא תחליף ראוי יותר לשנה הבאה, במידה שיסכים כמובן לוותר על שנתו האחרונה בחוזה.

על השניים הבאים, אפשר להתווכח האם הם קיבלו השנה מספיק הזדמנויות להוכיח את עצמם, אבל ניתן לקבוע שגרף השיפור שלהם הוא הרבה נמוך ממה שקיוו במכבי חיפה. השוער עומרי גלזר שבא מהפועל רעננה לפני חמש שנים כבר בן 25, מעבר לנתונים היבשים של 1.33 ספיגות במשחק ושמירה על שער נקי בממוצע לאחד ל-3.8 משחקים בליגת העל, גלזר עדיין סובל מבעיות מיקום ומשחק הרגל שלו לא מתאים לרמות האלה, גם לא בתור שוער שני.

עומרי גלזר | מאור אלקסלסי

כמוהו גם מוחמד עוואד כלל לא נראה כמו החלוץ המבטיח שזומן לפני כשלוש שנים לנבחרת ישראל. החזרה שלו בינואר הייתה האפשרות הטובה ביותר של מכבי חיפה בשלב הזה של העונה בעקבות פציעתו של ניקיטה רוקאביצה, אבל עכשיו אין צורך לאלתר. עוואד כבש העונה שני שערי ליגה ב-24 הופעות ליגה בישראל ובפולין ועדיף בשביל שני הצדדים שהחלוץ בן ה-23 ייקח צעד אחורה בקריירה.

השחקנים שנמצאים בסימן שאלה הם יובל אשכנזי שלא חזר כמו שצריך מהפציעה בסוף העונה, מלך שערי הליגה ניקיטה רוקאביצה שנראה פחות טוב מאז שנדבק בקורונה והאכזבה הגדולה של העונה בליגה, טאלב טוואטחה. במקרה שלהם, הכל יהיה תלוי בחיזוק שיגיע. אם יוחלט להשקיע בעמדות אחרות, השלושה ראויים להזדמנות נוספת.

מה עם הזרים? בסך הכל אפשר לומר בנושא הזה למכבי חיפה הלך מצוין בשנים האחרונות, לכן לא צפויים להיות שינויים של ממש. יאניק וילדסחוט שנראה הרבה פחות טוב מאשר אצל מרקו בלבול, וארנסט מאבוקה, שבדרך נס נמצא כבר ארבע עונות בחיפה, מסיימים את החוזה העונה וצפויים לעזוב את ישראל.

ניקיטה רוקאביצה | מאור אלקסלסי

מושאלים ושחקני נוער

למכבי חיפה 32 מושאלים העונה, לרובם סיכוי נמוך מאוד לחזור לקבוצה הראשונה, ולמעשה קשה להאמין שגם הבכירים שביניהם ייכללו בסגל הירוק בעונה הבאה. השם הבולט מבין המושאלים הוא מקסים פלקושצ'נקו, שהציג עונה טובה בהפועל חדרה עם חמישה שערים ושבעה בישולים. אם הקשר יחזור הוא אמור להפוך לשחקן ספסל ובשלב זה נראה כי יעדיף לעזוב לקבוצה בה יקבל דקות משחק משמעותיות, כנ"ל גם לגבי יהב גורפינקל מהפועל חיפה. למגן שמסיים את חוזהו בעונה הבאה, יש סעיף יציאה לחו"ל בחינם והוא אמור לעזוב את הירוקים באופן רשמי בשבועות הקרובים.

לעומתם, מי שמוכנים ובהחלט יכולים לתרום מהספסל הם סאקו טורה ועודד צ'קול. לטורה, שהספיק לעבור כמושאל בנס ציונה ובקריית שמונה, יש את הפוטנציאל להשתלב בשנים הבאות בהרכב של מכבי חיפה והשיקול האם להשאירו יהיה תלוי הרבה יותר בבחירת הזרים. צ'קול בן ה-21 שגדל במחלקת הנוער של הפועל נוף הגליל, הוא שחקן כנף מהיר מאוד ובעל שליטה נפלאה בכדור. העונה סיפק לעולה החדשה חמישה שערים ובישול וייתכן כי הוא יהיה השחקן שיוכל להכניס אנרגיות בדקות האחרונות.

שחקן נוסף מנוף הגליל הוא הבלם דייוויד אקווה, שהספיק לכבוש ארבעה שערים העונה בלאומית ומחוזר על ידי מספר קבוצות בליגת העל. הגנאי בן ה-20 אמור לצאת להשאלה נוספת בליגה הראשונה כדי שיוכל לצבור ניסיון ולראות האם הוא מסוגל לעשות את קפיצת המדרגה. גם איהב אבו אלשיך שלא השתלב במכבי פתח תקווה וטימוטי מוזי שהראה ניצוצות בהפועל כפר סבא אמורים לצאת לעוד השאלה כאשר המטרה תהיה הפעם למצוא להם קבוצה בה ישחקו באופן קבוע. איקוום אוטין שאכזב בבני סכנין, לא צפוי להישאר.

טימוטי מוזי | דני מרון

שחקני מחלקת הנוער היחידים ששותפו העונה במשחקים רשמיים הם נהוראי יפרח וסתיו נחמני, כאשר השניים רשמו 191 דקות משותפות. החלוץ בן ה-18 וחצי צפוי להשתפשף בשנה הבאה בליגה הלאומית או אולי אפילו בנוף הגליל. יפרח, הצעיר מנחמני בחצי שנה, אמור להמשיך בקבוצת הנוער ולקבל דקות משמעותיות יותר מבכר במקביל.

ליגיונרים

המשימה הגדולה של מכבי חיפה בנושא הרכש תהיה מציאת מחליף לנטע לביא, שצפוי להימכר לקבוצה בחו"ל. אם מסתכלים על הליגיונרים שלנו, ניר ביטון נראה כמו המועמד הטבעי לבוא במקומו. זה נכון שמבחינת הסגנון מדובר בשחקן אחר לחלוטין, שבכלל משחק כבלם בשנים האחרונות בנבחרת ובסלטיק, אבל רק הוא נמצא בקליבר דומה לשל לביא. ביטון מחוץ לתוכניות של הסקוטים לקראת העונה הבאה והצעד המתבקש עבורו יהיה חזרה לישראל. חיפה תיכנס למאבק חזק מול מכבי תל אביב, הפועל באר שבע ואולי גם עם בית"ר ירושלים על המלפפון החם של הקיץ, אך חשוב לזכור שהירוקים צפויים לקבל סכום לא קטן על לביא ומבחינה תקציבית יהיה לה יתרון על האחרות.

האופציות הנוספות לחזק את מרכז השדה הם עדן שמיר מסטנדרד ליאז' ועילאי אלמקייס שהוקפא בחצי השני של העונה בדן האג, אם כי מדובר באופציות נוצצות הרבה פחות מביטון. בחלק הקדמי מאוויס צ'יבוטה שכבש העונה שישה שערים עבור לודוגורץ יכול להתגלות כרכש מסקרן מאוד, במיוחד בשלבי המוקדמות באירופה כאשר לבכר יהיה שחקן התקפה שמצטיין במשחק המעבר. 

ניר ביטון | Gettyimages

רכש מליגת העל

גם כאן נחפש קודם כל מחליף אפשרי ללביא. ארד בר ממכבי פתח תקווה ויואב הופמייסטר מקריית שמונה אמנם עדיין לא יכולים להיכנס לנעליו של לביא, אך לשניים פוטנציאל גדול מאוד והם הוכיחו זאת בשנתם הראשונה בליגת העל. אם מסתכלים על סגנון המשחק, הופמייסטר הוא השחקן שדומה יותר ללביא – מבין כל הקשרים, שחקנה של קריית שמונה מופיע במקום השלישי במאבקי אוויר ובתיקולים. מבחינה התקפית עדיין יש לו במה להשתפר (איום אחד למסגרת וללא מסירת מפתח מדויקת כל העונה), אך נראה כי הוא בדרך הנכונה.

יחד עם לביא, גם עתידו של דולב חזיזה בחיפה עדיין לא ברור וייתכן שגם הוא יזכה להצעה מפתה מאירופה. את המשבצת שלו יכולים לתפוס מוחמד כנעאן מאשדוד, שגדל במחלקת הנוער של מכבי חיפה, וגבי קניקובסקי, הישראלי הבכיר ביותר מבין קבוצות הפלייאוף התחתון שחווה עונת שיא בנתניה שכללה תשעה שערים ותשעה בישולים. כנעאן וקניקובסקי לא שחקני כנף טבעיים והם מעדיפים להיכנס למרכז, אבל בזכות היכולת של צ'רון שרי לשחק במגוון עמדות שונות, השתלבותם ברוטציה אמורה להיות מהירה וטבעית.

החלוץ הישראלי שעשוי להגיע, אם בכלל, אמור לשמש כמחליף לגודסוויי דוניו או לרוקאביצה. הרכש האידיאלי במקרה הזה יהיה תאי בריבו שכבש חמישה שערים העונה מהספסל (יותר מכל אחד אחר בליגה) ומסיים את חוזהו במכבי פתח תקווה. שם גדול יותר שיכול למצוא את מקומו בהרכב הוא דין דוד. המכשול במקרה של חלוץ מ.ס אשדוד הוא החוזה שמסתיים ב-2024 וכדי שיגיע לכרמל, יעקב שחר יצטרך לפתוח את הכיס.

גבי קניקובסקי | ברני ארדוב

רכש זר

עכשיו הגענו לחלק המעניין ביותר. בניגוד לסעיפים הקודמים, כאן יהיה קשה במיוחד עד בלתי אפשרי לקבוע מי יהיה הזר האידיאלי עבור מכבי חיפה מתוך שוק עצום המכיל רבבות שחקנים. מה שכן אפשרי לעשות בשלב זה, הוא להמליץ על הזרים הבכירים ביותר שיסכימו להגיע לישראל והחוזה שלהם מסתיים בקיץ.

לעמדת המגן הימני, הנחוצה ביותר לחיזוק, יכול להגיע מת'יו אולוסונדה האמריקאי בן ה-23 שגדל במחלקת הנוער של מנצ'סטר יונייטד והעונה ירד עם רוטרהאם לליגה השלישית באנגליה, בזמן שתרם שלושה בישולים ב-23 הופעות. שמות נוספים שיכולים להגיע ללא תמורה הם בראדלי דיינג'ר הצרפתי (23) שכמו אולוסונדה ירד לליגה השלישית בצרפת עם שאמבלי ופביאן רוהנר (22) שכבש שלושה שערים העונה בציריך.

אם חיפה תרצה להתחזק בבלם זר נוסף, היא תוכל להביא שחקן מעניין במיוחד. יוזו שימונוביץ' הקרואטי חתם לפני שש שנים בסלטיק בסכום שיא של 7 מיליון ליש"ט ושוחרר לאחרונה לאחר קדנציה מאכזבת במיוחד בה הושבת במשך 567 ימים בשל פציעות. עבור הירוקים מדובר בסיכון לא קטן, אך אם הוא יצליח, האלופה תהיה אחראית על אחת הגניבות הגדולות של השנים האחרונות. אפשרות בטוחה יותר שיכולה להתאים יותר לדרישות של בכר תהיה החתמת אולריק ינסן. הנורבגי בן ה-24 שגדל בליון, משחק באופן קבוע בהרכב של נורשאלנד ויכול לפתוח כבלם וגם כקשר אחורי, בדיוק כפי שבכר השתמש באובידיו הובאן וכעת בחוסה רודריגס. דבר נוסף שעשוי להעניק לו נקודות זכות, הוא שיתוף הפעולה עם דוניו במשך 35 הופעות בליגה הדנית, ואף במהלך הניצחון 0:3 על הורסנס ב-2019 ינסן קיבל בישול מהגנאי.

אולריק ינסן | Lars Ronbog / FrontZoneSport via Getty Images

נעבור לקישור – אם בכוונתה של מכבי חיפה להביא קשר ברמתו של לביא, כדאי לה לדעת שדמיטרו איבניסניה שמסיים חוזה בזוריה לוגנסק נמצא על המדף. האוקראיני בן ה-27 המתנשא לגובה של 1.89 נחשב לשחקן טכני מאוד בכל הנוגע ליכולת המסירה וקידום הכדור. מעבר לכך הקשר כבש העונה שבעה שערים בכל המסגרות (כולל שער ניצחון על שחטאר ומנור סולומון) ובישל עוד שלושה. מסיבות אלו יהיה מאוד קשה לירוקים לצרף אותו בסופו של דבר. לעומת זאת קשר נבחרת קוסובו וציריך, הקוראן קרייזיו (27) ויובן נישיץ' הסרבי שהפך לקפטן של ווזדובאץ' בגיל 23 בלבד, הם בהחלט שחקנים שישמחו לקבל הזדמנות בשלב המוקדמות של ליגת האלופות.

כפי שהוזכר לעיל, הסיכויים שיהיו שינויים בחלק הקדמי לא גבוהים במיוחד וסביר להניח שלא יצורף עוד חלוץ זר. בכל מקרה נציג מספר מועמדים במקרה שבכר ישנה את דעתו. חמידו קייטה הצרפתי בן ה-26 עזב באמצע מאי את בוטושאני הרומנית לאחר שכבש 14 שערים. קייטה שחקן פיזי שאוהב להיכנס מהקו למרכז ומאוד מזכיר בסגנון את טוני וואקמה, בליגה כמו שלנו הגודל והמהירות שלו יכולים לבלוט אפילו יותר.

אם יוחלט שלא לחדש את חוזהו של רוקאביצה ולהחתים חלוץ רחבה טבעי, גם ראיין אמאה הבלגי בן ה-23 שכבש העונה 14 שערים אצל אא"ל לימסול הקפריסאית יכול להילקח בחשבון. הזר האחרון שנמליץ עליו כבר היה בישראל במשך שתי עונות. אוונס קנגווה עזב את הפועל רעננה לטובת הליגה הטורקית ומשם עבר לארסנל טולה הרוסית. אם תסתכלו על המספרים שלו מאז שעזב את ישראל לא תתרשמו במיוחד, אך הזמבי בן ה-28 הוא בדיוק מסוג השחקנים שמצליחים פה, בזכות מהירות אדירה ותנועה בלתי פוסקת ללא הכדור. העונה חיפה הוכיחה דרך רודריגס שגם זרים שלא בלטו בליגת העל בקדנציה הראשונה, יכולים להפתיע לטובה – בקיץ הנוכחי היא תוכל לעשות זאת גם עם קנגווה.

דמיטרו איבניסניה | Michael Regan/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי