העצה לבכר ואיך אפשר לקום מהדרמה נגד ק"ש: אקס מכבי חיפה מנתח

שחקני מכבי חיפה מאוכזבים | מאור אלקסלסי

דן ולנסי, המאמן המנטלי של הירוקים בעבר, דיבר לקראת המשחק שיכריע את גורל האליפות מול ב"ש ב-20:30: "אם הם לא יבואו לטרוף, הם יפתחו דלת לרע מכל". וגם: מה הקשר לטאלב טוואטחה?

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

מכבי חיפה תארח הערב (ראשון, 20:30) את הפועל באר שבע למשחק שאין ממנו דרך חזרה. תיקו או ניצחון – והאליפות תחזור לכרמל אחרי עשר שנים מסויטות בהן הכל עבר על המועדון. במקרה של הפסד ובמקביל ניצחון בבלומפילד של מכבי תל אביב על הפועל קריית שמונה – הירוקים יחוו את אחת הטרגדיות הגדולות ביותר של הכדורגל הישראלי מאז ומעולם.

במכבי חיפה מבינים שעיקר ההכנה למשחק הערב היא מנטלית, אחרי שהיו רחוקים דקה מזכייה באליפות במחזור האחרון, אך בדקה ה-93 ק"ש השוותה ל-1:1 והעבירה את ההכרעה למחזור הסיום. המאמן, ברק בכר, התחיל בהכנה המנטלית לאחד המשחקים החשובים בקריירה שלו וגם בהיסטוריה של מועדון כבר בראיון שלאחר המשחק האחרון, בו הצהיר בחיוך גדול: "ניקח אליפות ביום ראשון".

כאמור, ההכנה הוקדשה לפן הפסיכולוגי בימים האחרונים. המבחן האחרון והסופי יתקיים הערב מול כ-30 אלף צופים באצטדיון סמי עופר. רגע לפני המפגש מול הפועל ב"ש, התפנה המאמן המנטלי דן ולנסי, שעבד בעבר במכבי חיפה, לשיחה מיוחדת עם ספורט1, בה שלח עצות לצוות, החמיא לברק בכר, הסביר מה הירוקים צריכים לעשות כדי לנצח והצהיר מי תהיה אלופה בסיום הערב הדרמטי שלפנינו.

ברק בכר | מאור אלקסלסי

איך אתה חושב שאנשי מכבי חיפה מרגישים ביום כזה?
"בכל מציאות תמיד יש הסתכלות משני הצדדים. העין הראשונה היא העין הרעה, בה יש את כל הרעש והחשש ממה שיכול לקרות – אם מכבי חיפה תפסיד לב"ש ובמקביל מכבי ת"א תנצח את ק"ש ותזכה באליפות. מצד שני, יש את העין הטובה שאומרת שאחרי עשור שלם בו מכבי חיפה בכלל לא הייתה קרובה לסיטואציה שבה במשחק האחרון היא יכולה לזכות באליפות. להיות אלוף זה לא רק לנצח בכל משחק, זה גם תכונות אופי. לעצור אימפריה אדירה זה קשה, גם אם היא פחות חזקה מלפני שנה או שנתיים. בכלל, מי שאוהד מכבי חיפה יכולה להיות גאה שגם מבחינת כדורגל הקבוצה שלו היא הקבוצה שהכי כיף לצפות בה, בניגוד לשנים האחרונות".

ובכל זאת, איך מתמודדים עם הנפילה שהייתה אחרי התיקו הדרמטי מול קריית שמונה?
"הכל תלוי בגישה, וזה נראה בכל המשחקים האחרונים של מכבי חיפה. למשל בחצי גמר הגביע היה נראה שחיפה הגיע כדי לא להפסיד, ומכבי ת"א הייתה גדולה עליה בכמה מידות. לעומת זאת, במשחק שלאחר מכן מול מ.ס אשדוד חיפה התפוצצה עם מטווח אדיר כבר בדקות הראשונות. המשמעות היא שהם צריכים לבוא בגישה כמה שיותר התקפית, לבעוט כמה שיותר לשער, וככה יגיעו שערים. לא לחכות למזל מהצד השני. דוגמה נוספת הייתה ב-2:2 מול מכבי ת"א בליגה, שהיה אחד המשחקים הגדולים של העונה, ושם מכבי חיפה חזרה בטירוף אחרי פיגור מוקדם. גם הגישה במשחק האחרון מול ק"ש הייתה בעיקר לא להפסיד – וככה זה נראה. לכן, מכבי חיפה צריכה להחליט היום שהולכים לקחת אליפות והקבוצה צריכה להסתער מהשנייה הראשונה. זה אומר להקריב את הגוף וליהנות מזה. הטבע של מכבי חיפה זה לייצר ולייצר, ואם היא תלך נגד ה-DNA שלה ולא תטרוף מהדקה הראשונה – היא תפתח לעצמה דלת לרע מכל".

איך אתה חושב שברק בכר מטפל בעניין הזה?
"האמת, לא יצא לי לעבוד איתו, אבל אני עוקב אחריו ומדובר בווינר גדול. בכר הוא אחד שנלחם. כולם צריכים להגיע 'דלוקים' ולהקריב, וזה כולל גם את עופרי ארד וסאן מנחם בצד אחד וגם את דולב חזיזה ועומר אצילי בצד השני. לא תמיד הכל מצליח, אבל אם מכבי חיפה תגיע עם רמת הקרבה אדירה, בכדורגל היא תנצח – כי הכישרון והיכולת נמצאים שם.

עומר אצילי , דולב חזיזה |

בתור יועץ מנטלי, מה היית עושה הערב לפני המשחק?
"הייתי מראה להם קליפ של דקה וחצי ממשחק הליגה מול מכבי ת"א ומראה את 10 הדקות הראשונות במשחק מול אשדוד. מראה להם את היכולת האדירה משני המשחקים האלה ובעיקר את הטירוף משם. חיפה תגיע למשחק הזה מול 30 אלף אוהדים וזאת חוויה אדירה לחוות הר געש כמו בסמי עופר. הייתי מבהיר לשחקנים שייכנסו לטירוף של הקהל ולהבין שלעשות 0:2 עושה שקט הרבה יותר משמירה על 0:1".

איך יסתיים הלילה הזה לדעתך?
"מכבי חיפה תהיה אלופה, כי בסוף אני חושב שהווינר הכי גדול זה ברק בכר. הסימן הראשון לזה שטובת הקבוצה מעל הכל עבורו היא העובדה שנתן את המקום בהרכב לסאן מנחם למרות ההחתמה הנוצצת של טאלב טוואטחה. מכבי חיפה עשתה עונה מדהימה, ולקחת אליפות מאימפריה בעשור האחרון זה הישג הרבה יותר קשה".

סאן מנחם | אריאל שלום

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי