"אחרי ק"ש הבנו שאנחנו צריכים את הצלקת הזו כדי לזכות לאליפות"

דוניו | מאור אלקסלסי

המאמן המנטלי של מכבי חיפה, איתן עזריה, בראיון ל"קטן ב-2" ברדיו חיפה: "המסר לשחקנים היה שזה לא יהיה חלק. מסגרנו את הטראומה כצעד נוסף בדרך לתואר". נקודת המפתח: "האסיפה של בכר לפני אשדוד בפלייאוף"

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

יומיים עברו מאז מכבי חיפה זכתה רשמית באליפות אחרי עשור, והחגיגות בעיר הנמל צפויות להמשיך בכל השבוע הקרוב. היום (שלישי) התראיין איתן עזריה, מצוות האימון המנטאלי של הירוקים, במסגרת התכנית "קטן ב-2" שברדיו חיפה, ושוחח עם קפטן מכבי חיפה לשעבר יניב קטן על העונה שעברה על הקבוצה מהצד המנטאלי, על התחושות אחרי התיקו נגד ק"ש ונקודת המפתח בדרך לתואר.

העובדה עם השחקנים: "כל העניין המנטאלי אולי נהיה כזה משהו כזה של סיסמאות וסלוגנים ואנשים קפצו על הגל הזה. חשוב לעשות סדר בעניין הזה. תגיד יניב, אתה מכיר שחקן שהוא טוב באימונים אבל לא פוגע במשחק? יש הרבה כאלה. לשחקן שיש פער בין הפוטנציאל שלו, שאתה אומר לעצמך שהוא כוכב על, לבין התפקוד שלו על המגרש זה לא כי הוא לא יודע כדורגל. באימון המסכם ביום שישי הוא היה אדיר וביום שבת הוא פחות טוב, איך תסביר את זה? זה לא עניין של כישרון או כושר, כי יום לפני הוא היה מעולה".

"יש משהו ברגע האמת במשחק שמונע ממנו להציג את היכולת והפקטור המשמעותי הזה הוא הלחץ. בעיטה באימון ובעיטה במשחק זו לא אותה בעיטה וחייבים להבין את זה. למה? באימון אין לך לחץ. אם תעשה טעות, זה לא נורא. נכון שאף אחד לא רוצה לעשות טעויות, אבל זה לא סיפור גדול. במשחק אם תעשה טעות אתה יכול לספוג גול, אתה יכול להפסיד אליפות, הקהל ירסק אותך ו-40 כלי תקשורת יעשו לך את המוות יום למחרת. כל גורמי הלחץ משפיעים במהלך המשחק. האימון המנטאלי נכנס בכלים ושיטות לראש של השחקנים".

ברק בכר עם צוות האימון של מכבי חיפה | מכבי חיפה, רשמי

נקודת המפתח של העונה: "בוא ניקח רגע דוגמא. משחק פלייאוף באשדוד, מכבי ת"א מובילים את הטבלה ב-4, אשדוד בעונה מעולה. הפסד ונגמר הסיפור שלנו. לחץ מאוד גדול. מה לדעתך יניב היית אומר לשחקנים? 4 הפרש למכבי ת"א בפלייאוף? אנחנו הבנו דבר חשוב שנגד אשדוד ולאורך כל העונה, השחקנים מתפקדים טוב עם הגב אל הקיר".

"בניגוד לתפיסה של האדם הרגיל, שהיה אומר לשחקנים שאפשר לעשות את זה וכאלה דברים, דווקא פה ברק בכר התחיל את האסיפה במסר ברור – הפסד כאן באשדוד והעונה הולכת לפח – הוא לא חשש להגיד את המסר הזה כי הבנו שהפעלת לחץ יגרום לביצוע מיטבי יותר. עשינו הפוך מההיגיון ומה שנתפס. איפה האתגר כאן? כשטוב לך ושאנחנו במקום טוב. החלק המנטאלי בעצם הוא לזהות מה מעקב את השחקנים מלפרוץ קדימה".

הצלקת אחרי המשחק נגד קריית שמונה: "הנסיעה הביתה אחרי ה-1:1 בק"ש הייתה ארוכה וקשה. באחת הנסיעות הארוכות ביותר שלנו הביתה, התחלנו לחשוב והסתמסנו בינינו, והבנו שכדי לעשות אליפות צריך את ה'צלקת'. אי אפשר לעשות אליפות בלי צלקת. אין אליפות בלי איזו צלקת, חבטה או שריטה ועם כל הכבוד, לא הייתה לנו איזה צלקת כזו העונה הזו. הבנו שאנחנו צריכים את זה, על אף שרצינו להרים את השחקנים מהר, הבנו שטוב שהם חווים את זה כי בלי זה הם לא יכולים לצמוח".

אצילי חוגג באשדוד. "השחקנים מתפקדים טוב עם הגב אל הקיר" | דני מרון

"הבנו שהפתרון שלנו כצוות הוא למסגר את האירוע הזה בק"ש, שהוא כביכול טראומה, כצעד הכרחי בדרך לאליפות. הרי טכנית ובלי רגש, התקדמנו עוד צעד לעבר המטרה, אבל כשחווים את הסטירה הזו בדקה ה-94, זה קשה יותר. המסר לשחקנים היה שמי שחשב שהכל יעבור חלק, לא ייקח אליפות. אליפות לא גונבים, אלא לוקחים. נכון שאתה לא מתפוצץ מביטחון, אבל זה מסדר את הראש. ברק גם הבהיר לשחקנים שמי שמגיע למשחק האחרון לשחק על תיקו, שלא יבוא".

העובדה שלא ניצחו את מכבי ת"א בדרך לתואר: "יש משפט שאומר ש'למי שיש פטיש ביד הוא רואה רק מסמרים'. מי שרוצה למצוא בעיות תמיד ימצא. בשיחת הפתיחה שלנו, עוזי מור אמר לנו שהמטרה שלנו היא לסיים את העונה מקום אחד מעל העונה שעברה, לא לנצח את מכבי ת"א. מה שעניין אותנו זה להביא אליפות. עשינו את בסטייל עם 4 נקודות בפסגה. מי הגדיר את מכבי ת"א כיעד? בעוד 10 שנים לא יזכרו אם הם ניצחו או לא את מכבי ת"א".

העבודה עם ברק בכר: "מגיע לו שאפו גדול. אני עובד איתו כבר שבע שנים. אני זוכר את השיחה הראשונה שלי איתו כשאימנו בקריית שמונה, במחנה אימון בחו"ל. בשיחת הצוות הראשונה הוא אמר לנו שהוא לא רוצה לשמוע את מה שהוא רוצה לשמוע, אלא מה שאנחנו חושבים. עד היום זה ככה. אני חושב שעוד ילמדו ניהול בשנים הבאות ולדעתי הוא יהיה אחד האנשים שצריך ללמוד עליהם ניהול. אפשר לזרוק עליו כמות אדירה של מידע ואלף נקודות. בשיחת צוות של 90 דקות, הוא ידבר חמש דקות, כל השאר ידברו 85 ובסוף הוא יקבל את ההחלטות הנכונות. זה השאפו שלו".

מגיע לברק בכר שאפו גדול | ברני ארדוב

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי