אני לא מוותר: ואן לוון מאמין יותר מכולם במכבי תל אביב שלו

פטריק ואן לוון מאמן מכבי תל אביב | ברני ארדוב

כשברקע נשמעות זמירות על אליפות קלילה של מכבי חיפה, אין אדם שמאמין במכבי תל אביב הנוכחית יותר מפטריק ואן לוון, וזו הגישה שהוא מנסה להנחיל בקרית שלום. בינתיים קניקובסקי עומד בפני אתגר עצום וגלזר מנסה לשקם את החלק האחורי בלי הפרטנרים המוכרים

(גודל טקסט)

1. פטריק ואן לוון לא רצה לנקוב במספר של אחוזים, אבל הודה שמכבי תל אביב שלו רחוקה היום מהפוטנציאל שהוא חושב שהיא תממש בהמשך העונה. הניצחון ביום שלישי בערב על אלשקרט שיחרר הרבה אוויר בקרית שלום וההולנדי נראה יותר נינוח במסיבת העיתונאים בבלומפילד, בתום מה שהיה המשחק הראשון בקונפרנס ליג. שלוש הנקודות הכניסו עוד 500 אלף יורו לקופה של מכבי תל אביב. כסף זה הדבר האחרון שחסר במועדון.

אין מישהו במכבי תל אביב שמאמין בקבוצה יותר מואן לוון. אולי הוא אפילו לוקה בהערכת יתר. בזמן שאוהדים רבים נשארו בבתים ביום שלישי – בין היתר בגלל שהם לא מבסוטים מהכדורגל ובזמן שהתקשורת ממשיכה לבקר, המאמן משוכנע שמכבי תל אביב לא פחות טובה ממכבי חיפה. בעונה שעברה, אחרי שבירך את הירוקים על האליפות, הוא אמר בלי למצמץ שהקבוצה הפחות טובה מבין השתיים זכתה בצלחת. גם כשהפסיד לראשונה עם מכבי תל אביב אחרי תקופה ארוכה למכבי חיפה באלוף האלופים הקיץ, הוא לא הסכים להרים ידיים ולהודות שהוא בפיגור ניכר אחרי ברק בכר.

כשמסביב יש קונצנזוס בדבר אליפות שנייה ברציפות למכבי חיפה ואפילו קלה יותר מזו בעונה החולפת, ואן לוון לא מוכן להכיר בכך. בגישה הזו הוא ניסה להדביק את השחקנים השבוע וגם קודם. כשעידן נחמיאס ישב ליד המאמן בתום המשחק ונשאל האם הוא מרגיש שלא סופרים את מכבי תל אביב העונה ואפילו מצביעים על הפועל באר שבע כמי שתסיים לפניה, הוא לא הבין מאיפה זה בא. "אנחנו צריכים להוכיח משהו למישהו?", שאל בפליאה. "אנחנו מכבי תל אביב ואנחנו ניאבק על האליפות עד הסוף. אין משהו אחר".

פטריק ואן לוון מאמן מכבי תל אביב
בעיניו, מכבי תל אביב עדיין הקבוצה הכי טובה בארץ. ואן לוון | ברני ארדוב

2. עידן נחמיאס הוא הכתובת האחרונה אליה צריך להפנות את האצבע המאשימה על פתיחת הליגה הרעה של הצהובים. מבלם שמגיע מעירוני קרית שמונה למכבי תל אביב, לא צריך לצפות שכבר אחרי חודש יציל את קרית שלום. בשביל זה מכבי תל אביב מחזיקה סוללה של שחקנים וותיקים ממנו בהגנה. התבוסה בסכנין במחזור הראשון הייתה תוצאה ישירה של מחדל הגנתי בניצוחם של השחקנים הזרים. כשאתה מחזיק שלושה זרים בהגנה, מחצית מהשחקנים הזרים שלך, אתה צריך לצפות מהם להרבה יותר. לואיס הרננדס, אנדרה ז'ראלדש ואנריק סבוריט – עד שנפצע – פתחו את העונה רע מאוד. ההגנה של נבחרת ישראל במשחק מול דנמרק בקופנהגן לימדה שעושה מכבי תל אביב נכון שהיא מנצלת מחצית מכמות הזרים על ההגנה, אבל אם זה מה שמקבלים משלושה שחקנים זרים מחצי האי האיברי, שחקנים שמשכורותיהם הן מהגבוהות בקבוצה, צריך לשאול מה היתרון שמקבלים בזכות נוכחותם?

הבעיות בהגנה על השער של דניאל פרץ הן משהו שעוסקים בו הרבה בקרית שלום. כשיש לך אחד כמו דן גלזר בקבוצה, אתה לא יכול לטאטא בעיות בהגנה. גלזר ירד אחרון מכר הדשא אחרי התיקו מול מכבי פתח תקוה. יואב זיו מנהל הקבוצה חיכה לו מחוץ לקווים כדי לתת איזו צ'פחה ידידותית. זיו יודע כמה גלזר לוקח ללב. אחרי הזרים בהגנה, גלזר הוא הכתובת. לא קל להיות בנעליים שלו. דור פרץ עזב, אייל גולסה פצוע המון זמן. החברים שלו לקישור שהיה נחשב לטוב בישראל, לא כאן. גם לא החבר הקרוב יונתן כהן, איתו חלק חדר משותף מאז שדרכו יחד על הדשא במכבי תל אביב כילדים. בזמן ששני חבריו באיטליה, הוא לא הצליח לצאת לאירופה, מה שוודאי מתסכל בינתיים, וכשמכבי חיפה לוקחת את ההגמוניה בכדורגל הישראלי, זה אפילו יותר מכואב.

גלזר מנסה כבר תקופה ארוכה לסדר את הקישור שלו כדי שההגנה מאחוריו לא תהיה חשופה. בינתיים זה לא מצליח. "אנחנו מדברים בינינו הרבה על זה שאנחנו סופגים יותר מדי שערים", הודה נחמיאס בכנות אחרי אלשקרט. "אבל אני מבטיח שתהיה למכבי תל אביב הגנה חזקה. אנחנו רק צריכים את המשחק האחד הזה בו לא נספוג גול ואני מבטיח שממנו הדברים ייראו הרבה יותר טוב".

שחקן מכבי תל אביב דן גלזר
לוקח ללב. גלזר | ברני ארדוב

3. את המשחק ביום שלישי בקונפרנס ליג, סיים גבי קניקובסקי אחרון על כר הדשא. עשר דקות עמדו השחקנים מול האוהדים בשער 11 והפנו מבטם גם אל עבר האוהדים המועטים שנותרו בשערים האחרים. אחרי זה ירדו לחדר ההלבשה. הקהל ביקש מקניקובסקי להישאר. זה היה אחרי שער הבכורה שלו בקבוצה, אבל זו הייתה אהבה ממבט ראשון כבר מול מכבי פתח תקוה. דן ביטון בישל פעמיים וכבש בפנדל מול הארמנים, סטיפה פריצה כובש כבר שני משחקים רצוף, ברנדלי קוואס נכנס והראה ניצוצות של כדורגל, אבל הקהל שם היום את כל מה שיש לו על קניקובסקי.

יש יגידו שזו הבעיה הכי גדולה של מכבי תל אביב הקיץ. השחקן האהוב, זה שמצפים ממנו ליותר מכל אחד אחר בפער, הוא בסך הכול בחור שהגיע ממכבי נתניה ועדיין לא לקח תואר בחייו. לא הוביל קבוצה בסדר גודל של מכבי תל אביב ולא עמד בראש קבוצה שזכתה באליפות. יותר מכל שחקן היום במכבי תל אביב, הקהל מצפה מקניקובסקי ומעבר לשאלת היכולת שלו לעמוד במעמסה הזו מקצועית, קיימת גם השאלה אם הוא מסוגל לעשות זאת נפשית. יוסי שבחון, מאור בוזגלו ואחרים לא יכלו לספק לקהל של מכבי תל אביב את מה שדרש. בפני קניקובסקי ניצב כעת אתגר עצום.

גבי קניקובסקי, מכבי תל אביב חוגג
רבים לפניו לא הצליחו לספק את האוהדים. קניקובסקי יעמוד באתגר? | דני מרון

4. נהוג לומר שמופרז כאן השימוש בתואר "משחק עונה" לכל מפגש בין שתי הקבוצות שאמורות להתמודד על התואר. בגלל הסמיכות ליום הכיפורים והורדת המסך התקשורתי על הכדורגל הישראלי כבר מיום שלישי בערב, המשחק מחר הוא לא בפרופיל הכי גבוה. על פניו זה בכל זאת המחזור השלישי בלבד ויש עוד ים נקודות בקופה. ובכל זאת, אין נכון יותר מהגדרת המשחק מחר כמשחק העונה. ניצחון של מכבי חיפה בבלומפילד מחר הוא בבחינת אמירה ברורה שתטיס את האלופה קדימה ותותיר את סגניתה עם המון סימני שאלה, במיוחד כשבשבת הבאה תחכה לה הפועל באר שבע בטרנר במשחק שיהיה אפילו יותר קשה מזה שמצפה לה מחר.