הקופים של הירוקים: השדים של מכבי חיפה מול מכבי תל אביב

שחקני מכבי חיפה חוגגים עם הקהל | מאור אלקסלסי

החוב לקהל, הסטטיסטיקה הלא מחמיאה ועומר אצילי אחד: האלופה פוגשת את סגניתה למשחק העונה כבר במחזור השלישי (20:30), עם לא מעט קופים על הגב. אז האם אחרי שנים ארוכות המסע העגום יגיע לקיצו?

(גודל טקסט)

מכבי תל אביב ומכבי חיפה ייפגשו הערב (שבת, 20:30) לסופר קלאסיקו הישראלי. בעוד שהצהובים מגיעים לראשונה אחרי הרבה שנים כאנדרדוג, הירוקים יודעים שהמשחק הזה הוא מעבר לעוד משחק במסגרת המחזור השלישי של העונה. בקיץ שעבר כשהקבוצה החתימה את המאמן ברק בכר הוא שמע מלא מעט אוהדים על כמה קופים (ולא אלה ביציעים) שיושבים חזק על הגב הזה שנקרא מכבי חיפה.

בראש ובראשונה הייתה האליפות שנעדרה מהכרמל כבר עשור. הקוף השני היה נושא הזרים, מה שהשתפר עם ההחתמה של צ'ארון שרי. עם זאת, עדיין היה קוף רציני על הגב של הירוקים במשך שנים עם זרים כמו יוריצה בוליאט, ניקולה דרינצ'יץ' ומוחמד אידריסו, כאשר הירוקים – בעיקר יענקלה שחר – ראו איך הכיס נפתח פעם אחר פעם והתמורה לא באמת מגיעה. הקוף השלישי היה ההיעדרות הארוכה משלב בתים אירופאי, זירה שהירוקים תמיד בלטו בה בכל הנוגע לקבוצות ישראליות.

ברק בכר, מאמן מכבי חיפה
שמע על לא מעט קופים כבר עם הכניסה לתפקיד. בכר | דני מרון

אם שאר הקופים נגעו לעניינים מקצועיים נטו, הרי שהקוף הרביעי היה בעיקר קוף רגשי והוא ההתבטלות האדירה מול מכבי תל אביב והרצף האדיר בלי נצחון במשחקי ליגה מול היריבה הכי גדולה. בכר הצליח להוריד את שלושת הקופים הראשונים מהגב בעונה מסחררת כאשר המטרה השלישית הושגה רק לפני כחודש – עת הירוקים העפילו לשלב הבתים של הקונפרנס ליג וביום שלישי האחרון כבר רשמו משחק ראשון מול פיינורד ההולנדית.

במשימה הרביעית בכר נכשל, גם אם חלקית. העליונות הברורה של מכבי תל אביב במפגשים עם הירוקים התבטלה, אך מנגד המאמן עדיין לא הצליח לרשום נצחון ליגה מול הקבוצה מקרית שלום. הערב אחרי שביסס את העליונות בליגה ואחרי ניצחון במשחק אלוף האלופים, גם הוא יודע – גם אם לא יודה בכך – שעבור הקהל עדיין מדובר בקוף שיש להוריד מהגב ומיד.

אז למה הניצחון על מכבי תל אביב הפך למעמסה שכל אוהד ירוק רוצה להוריד מהלב כאילו היה מדובר בלבנה שיושבת על ליבו ומדוע במחנה הירוק מאמינים שבהחלט ייתכן והערב המסע העגום של שנים ארוכות יבוא לקיצו? התשובות לפניכם.

צ'ארון שרי שחקן מכבי חיפה
פיינורד כבר פנתה בעבר. צ'ארון שרי | דני מרון

האגו של הקהל

המפגש האחרון בין מכבי חיפה למכבי תל אביב בליגה היה חמישה מחזורים לסיום עונת 2020/21, במה שהפך להיות משחק החגיגה מהיציאה מהקורונה. האווירה בבלומפילד הזכירה נשכחות, כאשר אלפים רבים של ירוקים אל מול יותר מרבבת צהובים העניקו תחושה אירופאית. עוד לפני המשחק היה ברור לכולם שכל תוצאה מלבד נצחון של מכבי תל אביב תקרב משמעותית את חיפה לאליפות.

מלבד הרצון העז לזכות באליפות, הירוקים שמעו ברקע את הביקורות על כך שגם תחת בכר הם לא מצליחים לרדת מנצחים מול היריבה הגדולה. הפתיחה הייתה כולה של הצהובים שכבשו שני שערים מהירים אך תצוגה מצויינת של דולב חזיזה וצ'ארון שרי החזירה את הירוקים למשחק הסתיים ב-2:2 שהביא לרגשות מעורבים ולהבדל תהומי בתחושות בין השחקנים לבין הקהל.

מצד אחד הירוקים שוב הוכיחו שהם לא נופלים מהצהובים וכנראה אף עולים עליהם תוך כדי שהוכיחו אופי אדיר – אך מצד שני סיימו עוד עונה מבלי לנצח את הצהובים, כאשר בתקשורת עלתה חצי קביעה/חצי תהייה: האם מדובר באליפות עם כוכבית? בסיום המשחק נשאל בכר בעצמו האם מדובר בכוכבית וענה "לא מעניין, שאלה הבאה". ואכן, התחושות אצל השחקנים שהאליפות זה הדבר החשוב וזה לא מעניין בכלל מה התוצאות במשחקים הישירים מול מכבי תל אביב, מה גם שרובם המוחלט הסתיימו בתוצאות תיקו מרשימות מצד שתי הקבוצות.

אלא שאת הקהל הירוק זה מעניין, ואף מעניין מאוד. למרות שחגיגות האליפות מול הפועל באר שבע באמת השכיחו את העניין, בכל משחק מחדש הוא צץ מחדש ועומד שוב על הפרק. בסיום המשחק מול פיינורד כאשר ניגשו שחקני הקבוצה ליציע הצפוני בו יושבים אוהדי האולטראס הם שמעו מהשנייה הראשונה את מה הקהל מעניין וזה לנצח סוף סוף את "הצהובים". "אנחנו יודעים כמה זה חשוב לקהל והם יודעים כמה אנחנו באמת רוצים לשמח אותם", אמר שחקן בקבוצה. "ברור שאנחנו רוצים לנצח גם בשבילנו אבל במשחקים כאלה זה בעיקר לשמח את הקהל שמשמח אותנו כל העונה".

אוהדי מכבי חיפה
המחאה עבדה. אוהדי מכבי חיפה | ברני ארדוב

הסטטיסטיקה לא משקרת

אם יש משהו שהירוקים לא יאהבו להבליט הוא עניין הסטטיסטיקה: 17 משחקי ליגה רצופים שהחיפאים לא ניצחו במפגשים הישירים. למעשה, מאוקטובר 2016 לא ניצחה מכבי חיפה את מכבי תל אביב. מדובר ברצף השלילי הגרוע ביותר של האלופה מול קבוצה כלשהי. יתרה מכך, מדובר ברצף החיובי הטוב ביותר של מכבי תל אביב, כאשר רק במחזור הראשון של העונה הנוכחית הצליחה בני סכנין לנצח את הקבוצה של פטריק ואן לוון אחרי רצף דומה לזה שיש לסגנית האלופה מול חיפה.

נתון נוסף מעניין במיוחד נוגע לבכר עצמו. המאמן שגם כשעמד על הקווים בעירוני קרית שמונה הקטנה הצליח כמעט מול כל יריבה, נמצא במאזן שלילי מול הצהובים. אחרי 31 משחקים מחזיק בכר במאזן של 8 ניצחונות, 11 תוצאות תיקו ו-12 הפסדים. נכון, רובם עם קרית שמונה כשעם הפועל באר שבע רשם הצלחות אדירות מול הצהובים – אך גם המאמן עצמו רוצה להתחיל רצף חיובי עם הקבוצה שאהד בנעוריו והביא לה אליפות אחרי עשור, מול מי שברור לו יותר מכולם עד כמה הקהל הירוק רוצה לנצח.

"הסטטיסטיקה היא לא משהו שעולים איתו למגרש", אמר גורם בחיפה. "ברור לנו שיש משהו סנטימנטלי ברצף הזה, אבל הוכחנו גם במשחקים בעונה שעברה ובטח במשחק אלוף האלופים שאנחנו יכולים לנצח ושאנחנו מגיעים מחר כדי לנסות לנצח ובטח לא להתבטל חלילה".

עומר אצילי שחקן מכבי חיפה
עומר אצילי שחקן מכבי חיפה | מאור אלקסלסי

קבלת פנים לא אצילית

נכון לשעת כתיבת שורות אלו, עדיין לא ברור האם עומר אצילי יפתח במשחק מול מכבי תל אביב, אך בניגוד לימים האחרונים, ביממה האחרונה שוררת אופטימיות זהירה לגבי האפשרות שזה אכן יקרה. הקשר התאמן אתמול בבוקר והבהיר שהוא מרגיש טוב יותר, אך רק היום לאחר מבחן כשירות וייתכן גם זריקה (לאו דווקא בסדר הזה) יתברר האם וכמה דקות יוכל לשחק.

עבור אצילי לא מדובר בעוד סתם משחק וזה ברור. הצהובים, ובעיקר מיטש גולדהאר, הראו לו את הדרך החוצה אחרי פרשת הנערות ועוד לפני שהמשטרה קבעה שמדובר במקרה של חוסר אשמה של הקשר, זאת כשבמקביל התנפץ החשש שלו שהאוהדים הירוקים לא יקבלו אותו, וזה הפך לכוכב הבלתי מעורער ביציעים.

במשחקים בעונה שעברה מול הצהובים בהם נטל חלק אצילי לא התעלה עצמו. להיפך, הוא הציג יכולת נמוכה מזו שהוא מציג בדרך כלל. הפעם כשהוא מגיע כשחקן המרכזי של הירוקים ועם שק של ציפיות על הגב, מספר שבע רוצה להוכיח גם למועדון שזרק אותו ולאוהדים שצפויים לקלל ולגדף אותו בכל שנייה נתונה שהוא השחקן שובר השיוויון שהעביר את הדומיננטיות מקרית שלום לכפר גלים.

"יש לעומר מוטיבציה מיוחדת זה בטוח", אמר אחד מחבריו לקבוצה. "ברור שזה לא נעים לשחק מול קהל עוין אבל זה נותן גם דרייב נוסף. קודם נקווה שהוא ישחק ועבור כולנו יש מוטיבציה מיוחדת במשחקים מהסוג הזה".