הדיין לבני סכנין: "תחושה של בריחה מאחריות. ההחלטה עד שלישי"

play
ראשי בני סכנין בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל | מערכת וואלה!, שלמה וייס
אוהדי מכבי חיפה לאחר ביטול המשחק מול בני סכנין 00:11

הדיון בנוגע לביטול המשחק הסתיים, הפסד טכני והפחתת נקודות בעונה הבאה על הפרק. מנהל האירוע: "סיכמנו שאם יגיעו 140-150 סדרנים אז נקיים את המשחק, אך הגיעו 95 בנוסף לאוטובוס עם נערים לא מוסמכים". אבו יונס תקף: "אכפת לכם רק ממכבי חיפה"

קבוצות: בני סכנין
(גודל טקסט)

בני סכנין נקנסה על ידי מנהלת הליגות ב-250 אלף שקל בעקבות פארסת ביטול המשחק נגד מכבי חיפה, אבל היום (רביעי) היא התייצבה גם בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל בידיעה שהיא עלולה לספוג עונש כבד הרבה יותר. לאחר דיון שארך כשעתיים וחצי, הדיין נועם ליובין הבהיר כי החלטה תתקבל עד יום שלישי הבא – משמע שלושה ימים אחרי סיומה של ליגת העל.

בכתב האישום שהגיש תובע ההתאחדות לפני הדיון, עו"ד ניר רשף, הוא הבהיר כי על בית הדין לפסוק הפסד טכני לחובתה של בני סכנין, גם בשל העובדה כי אין מועד אפשרי לקיומו של המשחק נגד מכבי חיפה, והוסיף כי בית הדין מתבקש להעניש את בני סכנין גם בקנס כספי משמעותי, נוסף לזה שהיא כבר ספגה מהמנהלת, וכן דורש הפחתת נקודות ליגה בפועל לעונת המשחקים הבאה לצד עונשים מרתיעים על תנאי.

עו"ד יוסי גאייר, מנכ"ל בני סכנין חאלד (דוכי) קאסום ודובר המועדון מונדר חלאילה
ראשי בני סכנין בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל | מערכת וואלה!, שלמה וייס

מהלך הדיון

ראשי בני סכנין ובהם היו"ר מוחמד אבו יונס, המנכ"ל חאלד (דוכי) קאסום, הדובר מונדר חלאילה והקב"ט מוגיב זבידאת העידו בדיון וגם שכרו את עורך הדין יוסי גאייר, שחקר את מנהל האירוע מטעם המועדון, את מפקד הכוח במשחק מטעם משטרת פתח תקוה וכן את ניר ינקלביץ', נציג מנהלת הליגה.

הדיין נועם ליובין פתח: "אני מבין שהנושא טעון, אני מבקש לשמור על דיון מכובד ושנמצה את העניין כמה שיותר מהר. נשמע את כולם. כתב האישום הוגש על ידי ההתאחדות ומתייחס כמובן למשחק שלא שוחק בין סכנין למכבי חיפה. האם נציגי סכנין ראו את התגובה של מכבי חיפה למכתב שלכם?".

בתגובה, השיב עו"ד גאייר שסכנין שכרה: "ביקשנו ממכבי חיפה לקיים את המשחק ולאפשר לאוהדי חיפה לחגוג זכייה באליפות, אבל כנראה שזה פחות עניין את מי שהיה צריך להתעניין. ברגע שהמשחק לא שוחק וברגע שבאר שבע סיימה בתיקו עם מכבי תל אביב, כבר אין ספק מי זכתה באליפות והמשחק הזה הפך להיות עבורם פחות חשוב. אפשר היה לקיים את המשחק במועד אחר. אם האירוע הזה היה קורה לפני שבועיים, המשחק היה נדחה – בואו נהיה כנים. אף אחד לא היה מסכים שתיקבע אליפות על הפסד הטכני. כל הגורמים המעורבים לפני שבועיים היו רוצים שמשחק כזה ישוחק. מכיוון שכל הגורמים רוצים שהנושא הזה יהיה כבר מאחוריהם, כולם דחו את הבקשה לקיים משחק".

ליובין השיב לטענה: "מכבי חיפה באה ואמרה שהיא לא יכולה לקיים את המשחק כי יש משחק הכתרה בשבת, אחר כך גמר גביע ולאחר הגביע השחקנים יוצאים לחופש".

אז החל תובע ההתאחדות עו"ד רשף לחקור את מנהל האירוע שמינתה בני סכנין, משה רוזנטולר: "קיבלתי פנייה ממנהל האיצטדיון שביקש שאהיה מנהל האירוע. נתנו לי את הטלפון של דוכי ויצרתי איתו קשר. שוחחנו והוא הפנה אותי לקב"ט הקבוצה. התחלתי לקיים הערכת מצב עם המשטרה ושם סקרו את הרגישויות, נקבע דירוג משחק לרגישות בדרגה 2 ברף העליון. המדרג מונה ארבעה מספרים ברמת רגישויות, כשאחד ללא רגישות כלל. פה זה היה הרף העליון. ביצעתי תכנון בהתאם לנתונים שנמסרו לי של רכישות כרטיסים וצפי קהל, מוגיב נתן לי את הנתונים והתכנון מנה 180 סדרנים, עבודות גידור שנדרשו כדי להכיל את כמות הקהל. התעניינתי עם חברת האבטחה 'מגן' שעובדת בדרך כלל באיצטדיון בפתח תקוה ואמרו לי שלא יצרו איתם קשר. שלחתי הודעה למוגיב עם הדברים שצריך לעשות וזה היה ב-13 במאי. בימים שבת וראשון הבנתי שאין התקדמות ואז הודעתי לכולם, גם למשטרה, שיש לבדוק שאנחנו עומדים בדרישות. משם זה הגיע למצב ששוחחתי עם קצין אגף בפתח תקווה שביקש לדעת את הפרטים המדוייקים והדבר הבא שקרה הוא שהמשטרה הוציאה מכתב עם כל הפערים שיש בין הדרישות לבין מה שיש בשטח. ראיתי מכתב שיצא מהקבוצה והיו בו הרבה אי דיוקים. נכתב שאני כמנהל האירוע אמרתי שאביא חברה ששמה 'מעיין', ולי אין קשר לחברה הזו בכלל".

חאלד (דוכי) קאסם, מנכ"ל בני סכנין
גם הוא העיד. רב פקד יובל שביט עם המנכ"ל חאלד (דוכי) קאסום | מערכת וואלה!, שלמה וייס

עוד סיפר רוזנטולר כמנהל האירוע: "ביום ראשון בלילה התקיימה שיחת ועידה ביני, לבין דוכי וינקלביץ' למצוא חברת אבטחה ולא הצלחנו להגיע לתוצאות טובות. היו התחייבויות בעל פה לספק סדרנים מכל מיני קבלנים וזה היה כמו פאזל שניסינו להרכיב כדי לייצב את כוח האדם. במהלך אחת השיחות האחרונות אפילו הופתעתי לגלות שפתחו שני יציעים נוספים לאוהדי מכבי חיפה ולא ידעתי על זה. המשמעות של זה היא שההיערכות הייתה תקפה לקהל של 8,000 איש בהפרדה מלאה בין יציעים, ואז גיליתי שהתוספת של קרוב ל-2000 כרטיסים גורמת ליציע מעורב. בהתחשב בידיעות המודיעניות שנסקרו והעובדה שצריך להכיל שני קהלים באותו יציע, נדרשה עוד תוספת של סדרנים – בסך הכל היו צריכים להיות 205 סדרנים. ביום שני בשמונה וחצי בבוקר קיימנו הערכת מצב וראינו שפער הכרטיסים טופל, פער ענייני הגידור טופל ובנושא הסדרנים לא הייתה לנו עדיין כמות מספקת. סוכם שתתקיים הערכת מצב נוספת בצהריים. הקבוצה המתינה לתשובה מחברת אבטחה שנקראת 'פאשה'. ב-11 וחצי בערך, דוכי סקר בהערכת מצב נוספת את ההתקשרויות עם החברות ומסר שיהיו 215 סדרנים באירוע. כך סוכם שבכפוף לזה שיהיו סדרנים כנדרש, ניתן אישור לקיום המשחק. סוגיית כוח האדם הטרידה לאורך כל הדרך וסיכמנו בתדריך משטרתי שאם יגיעו 140-150 סדרנים אז נוכל לקיים את המשחק, אבל בכינוס ניכר היה שיש חוסר משמעותי בסדרנים – ספרתי והגיעו 95 סדרנים כשהגעתי. המתנו עד 17:30 ואז הגיע אוטובוס שממנו ירדו חבורת נערים עם וסטים כתומים. ביקשתי לראות תעודות סדרן והם אמרו שהם לא מוסמכים, כולם לא היו מוסמכים".

כששאל עו"ד גאייר את מנהל האירוע שמינתה סכנין אם 25 סדרנים היו עושים הבדל, השיב: "זה היה הרע במיעוטו. ציפינו לאצטדיון כמעט מלא, אמרו לי שמכבי חיפה רכשה את כל 6,000 הכרטיסים שהוקצו לה ושיש לסכנין 700 מנויים ועוד 200 רוכשי כרטיסים. זה משנה אם מדובר ב-6,000 או ב-8,000 כי יש הבדל אם יש צורך בהפרדה או לא. יש רגישות מסויימת בענף לעירוב אוהדים ביציע. התכנון היה שאוהדי סכנין יקנו ליציע המערבי".

כשעו"ד גאייר שאל את מנהל האירוע אם חשב תחילה שתהיה בעיה לקיים את המשחק ואם הפנה אותם לחברת אבטחה בשם 'מעיין' ועל כך שראשי המועדון פנו בטעות לחברה אחרת, ענה: "הפניתי אותם לחברת מגן ולא לחברת מעיין. חשבתי שהם יוכלו להעמיד מספיק סדרנים ביום חמישי. כאשר היה חשש שלא יצליחו להעמיד את הצוותים, כתבתי ביום ראשון שהם עדיין לא דיברו עם מגן ושהזמנים הולכים ומתקצרים. כולם ניסו לעזור, גם המנהלת ומנהלי אירוע אחרים".

עו"ד גאייר המשיך להקשות ושאל מדוע לא נדחה המשחק מראש אם גם המנהלת ניסתה לעזור ולא הצליחה וורוזנטולר השיב: "המשחק לא היה מאושר אם לא ההתחייבויות מצד הנהלת הקבוצה שיגיעו עוד סדרנים. בדרך כלל חברת אבטחה אחת מכסה הכל, הוצגו לנו חוזים עם חברות מסכנין".

דיין ההתאחדות לכדורגל נועם ליובין
הדיין ליובין, היום בבית הדין | מערכת וואלה!, שלמה וייס

חלקו של רוזנטולר הסתיים ולהעיד עלה נציג המנהלת, ניר ינקלביץ': "ביום חמישי הבנתי שביקשו להקדים את הרדיוס והייתה החלטה של נשיא בית הדין לאשר. דיברתי עם דוכי ואבו יונס שסגרו את האצטדיון בפתח תקוה. לאחר מכן, רק ביום ראשון בצהריים עודכנתי שתחנת פתח תקוה פנתה לסכנין והבהירה יש חוסר בסדרנים, בגדרות ובכרטיסים. אז הוצאנו מכתב לבני סכנין שתסדיר את הנושא ותוך זמן קצר סכנין ענתה שתוך שעתיים הכל יסודר. כשראינו שזה לא סודר, הייתי עם דוכי בקשר רציף. הוצאנו מכתב שלא סודרו העניינים ומהמטה הארצי נאמר לי שאם הנושא לא יסודר, לא ניתן יהיה לקיים את המשחק. שאלתי את אופיר בן חיים (מנהל אירועים, ש.ו) אם הוא יכול לעזור ובסביבות 23:00 ענה לי שיש חברה בשם פאשה שיכולה לתת 50 סדרנים. דוכי טען שהמחיר גבוה והתחיל ויכוח מאוד חריף בין מנהל האירוע לבין דוכי בסוגיית פתיחת יציע נוסף, אם מנהל האירוע ידע על כך או שלא".

דוכי: "דיברתי עם משה, מנהל האירוע, ואמרתי לו שיסגור עם חברת 'פאשה'".

ינקלביץ': "בבוקר המשחק נאמר לי מהמטה הארצי שעוד מנסים לגייס סדרנים. לאחר מכן, בסביבות השעה 11:00, מהמטה הארצי אמרו לי שהכל הסתדר ושיהיה משחק".

עו"ד גאייר שאל אם ינקלביץ' אם עשה ככל שביכולתו כדי לסייע, בתור אחד שמכיר את מרבית מנהלי האירועים במגרשים בישראל, ונציג המנהלת ענה: "כן, בוודאי. ביום רביעי ביקשו שהרדיוס יחול נגד חיפה והם היו צריכים כבר אז לשריין את חברת האבטחה של אצטדיון דוחא, שביום ראשון כבר לא הייתה פנויה".

הדיין ליובין: "אני לא מבין את הקו שלכם, יש תחושה של ניסיון לברוח מלקיחת אחריות".

עו"ד גאייר: "בוודאי שיש אחריות פורמלית".

ליובין: "מה עם חברת האבטחה של הקבוצה?".

עו"ד גאייר: "בהתחלה לא רצו שהיא תגיע, אבל היא אחת החברות שהגיעו. לא הסכמתם לדחות כי זה לא מתאים ללוח המשחקים של מכבי חיפה".

ליובין: "לא חושב שלסכנין הייתה אג'נדה אחרת מלבד לקיים את המשחק. בטוח שאבו יונס העביר את המשחק לפתח תקווה במטרה לקיים אותו".

נציג המנהלת ניר ינקלביץ' בדיון של בני סכנין
נציג המנהלת, ניר ינקלביץ' | מערכת וואלה!, שלמה וייס

ינקלביץ' ירד ולהעיד עלה נציג המשטרה, רב פקד וסגן מפקד משטרת פתח תקוה, יובל שביט: "מפקד התחנה היה בחו"ל באותם ימים. קיבלנו ביום חמישי בבוקר הודעה שהמשחק יתקיים אצלנו. האינדיקציה הגיעה ממנהל האיצטדיון. כל עבודת המטה הייתה דחוקה מבחינת זמנים, משהו שמראש אנחנו משתדלים לא להגיע אליו. כינסנו הערכת מצב. במהלך אישור תוכניות הבנו שצפויים פערים בכל הנוגע לאבטחה. קבענו הערכת מצב ליום המשחק בשעה 08:00 ומנהל האירוע אמר לנו שהוא הופתע שהחליטו לפתוח את היציע המערבי לאוהדי חיפה. ב-16:30 פגשנו את משה (מנהל האירוע, ש.ו) וששאלנו מה קורה, הוא אמר לנו שכרגע מה שיש זה כמה עשרות סדרנים. קבענו לשוחח שוב ב-17:00 כדי לבדוק אם אולי יגיעו עוד סדרנים, אבל הכוחות עדיין לא היו ב-50 אחוז ממה שביקשנו. בסוף הגיע אוטובוס עם חבר'ה שלא מוסמכים ומשה אמר לנו שאין בהם תועלת. משה אמר לנו שצריך במינימום 150 סדרנים והיו לנו 90, אלו פערים גדולים ולכן החלטנו לסגור את האצטדיון ולא לקיים את האירוע".

למנכ"ל בני סכנין, חאלד (דוכי) קאסום), אמר הדיין: "אין ויכוח על כך שהתנאים לא קויימו".

דוכי ענה: "אנחנו לא מתווכחים עם המשטרה. היו יכולים לדחות את המשחק בשעות הצהריים, אני בשעה 11:30 שלחתי את ההסכמים שלנו".

יו"ר מוחמד אבו יונס אמר לינקלביץ' רגע לפני שהדיון הסתיים: "אתם עובדים של מכבי חיפה. אכפת לכם רק ממכבי חיפה".

הדיון הסתיים. ההחלטה תתקבל עד יום שלישי, על אף שליגת העל מגיעה לסיומה בשבת.

ראשי בני סכנין בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל
"אפשר היה לדחות בשעות הצהריים". ראשי בני סכנין בדיון | מערכת וואלה!, שלמה וייס

כזכור, בתחילתו של כתב האישום החמור שהגיש עו"ד רשף נכתב כך: "כזה דבר טרם קרה בהיסטוריה של הכדורגל המקצועני בישראל. משחק ליגה המבוטל כשעתיים לפני המועד שנקבע תחילתו, בשל צו סגירה שהוצא על ידי המשטרה כתוצאה ממחדליה של הנאשמת. אין לתאר את הנזק האדיר אשר נגרם למעורבים באירוע, אולם בעיקר לתדמיתו של הכדורגל הישראלי ולאלפי צופים אשר הקדישו מזמנם ומכספם ואשר הגיעו למגרש להשתתף ולקחת חלק פעיל במשחק שעשוי היה להסתיים בחגיגות אליפות של הקבוצה האורחת".

בני סכנין דרשה אתמול לקיים בהקדם את המשחק נגד מכבי חיפה וטענה בין השאר כי ישנן חברות אבטחה שלא עמדו בהסכם ולא שלחו את מספר הסדרנים שסוכם מולן. עם זאת, לידי וואלה! ספורט הגיע מכתב ששלחה סכנין בבוקר המשחק ובו הודיעה שבתוך זמן קצר יוסדר כל עניין המאבטחים ושאין סכנה לקיום המשחק.