"רציתי להתפטר חודש לפני שפוטרתי. מאוכזב מאלונה"

רוני לוי | ברני ארדוב

אוהב את בניון, אף שלא בחר בו לאימון הנבחרת, משוכנע שחוגג עשה לו נזק גדול וכמעט לא מתייחס לגדול מבקריו בתקשורת, איל ברקוביץ'. רוני לוי שובר שתיקה בריאיון מיוחד: "הייתי נאבק על האליפות עם הפועל באר שבע. אני פתוח להצעה מכל קבוצה"

קבוצות: הפועל באר שבע
(גודל טקסט)

רוני לוי מקבל אותי בפתח ביתו המרשים בנתניה, כשהוא על ג'ינס צעיר וחולצה לבנה צמודה שמבליטה גוף חטוב כמעט כמו זה שהיה לו כשהיה שחקן מכבי חיפה לפני 30 שנה. יותר משלושה חודשים הוא לא מאמן ונראה שהזמן הזה לעצמו עשה לו טוב. טיסות לביקורים אצל הילדים בארצות הברית, חופשות עם סימה רעייתו ביוון ובאיטליה ובתווך הרבה עבודה על כושר גופני ותזונה עוד יותר נכונה מכפי שהוא תמיד נוהג להקפיד, גם בשל היותו צמחוני.

חיכית הרבה זמן לריאיון הזה מאז הפיטורים מהפועל באר שבע. למה החלטת לדבר דווקא עכשיו?

"חיפשתי את התזמון הנכון. לא רציתי להפריע לקבוצות במהלך הליגה. עכשיו יש פחות נושאים מדוברים ואני יכול להתראיין ולהגיד את מה שיושב אצלי".

לא רצית להפריע לקבוצות? אתה מתכוון שלא רצית שריאיון שלך יפגע בסיכויי הפועל באר שבע לזכייה באליפות או בגביע?

"לא רציתי לדבר על הפועל באר שבע כשהיא במהלך העונה ולא רציתי לדבר כשאני בסערת רגשות ובאכזבה גדולה אחרי שעזבתי מקום שהשקעתי בו את החיים שלי".

רוני לוי
"השקעתי בהפועל באר שבע את החיים שלי". רוני לוי | ברני ארדוב

השקעת בהפועל באר שבע את החיים שלך?

"את החיים המקצועיים שלי. בוודאי. לכל מקום שאני מגיע אני טוטאלי ואולי זו אחת הבעיות שלי. בהפועל באר שבע בא אליי מנהל הקבוצה אביתר אילוז ואמר לי שאחריי הוא כבר יודע את הכול. מה מותר ומה אסור. אני אוהב לעשות הכול במועדון. אני בא עם הלב והנשמה. למרות שמנסים לצייר אותי קר ואנטיפת, אני מאוד חמים ומאוד רגיש. אני רואה הכול. אני מרגיש הכול. היה מגיע שחקן לאימון בבוקר קצת הפוך והייתי ישר קולט ואומר לאריק בנדו: 'מה יש לו? מה עושים איתו?'. נכון שאני לא עושה קיצורי דרך. אני אוהב ללכת לעומק ולעתים אנשים לא מרגישים עם זה בנוח. בהפועל באר שבע עשינו משהו יפה. בנינו צוות מקצועי נפלא. אריק בנדו שיכול לאמן לבד בכל קבוצה בליגת העל, שי הס שעשה את עומרי גלזר לשוער המוביל בליגה, לוקאס הפולני מאמן כושר. אביתר אילוז, אליניב ברדה. היה צוות נפלא. מאוד נקשרתי להפועל באר שבע".

לא ראית את הפיטורים באים?

"לא הופתעתי. ראיתי שהפיטורים באים".

למה?

"אני חד בדברים האלה והאינסטינקטים שלי לא מטעים אותי. חודש לפני הפיטורים רציתי להתפטר. הייתי במקום הראשון. התייעצתי עם אדם הקרוב אליי והוא אמר לי לא לעשות את הצעד הזה. זה היה עוד לפני התקופה הפחות טובה שלנו. אני הרגשתי שהיה פער גדול בין מה שמצפים לבין מה שאפשר לקבל. פער בין מה שעשינו לבין מה שחשבו שנעשה. לפי השקפתי, המועדון לא ידע להציג את הדברים בצורה נכונה וזה חלחל לתקשורת ולקהל. ברגע שהתקשורת והקהל לא היו בצד שלי, זה הפך את זה ליותר קשה. במקום שיאהבו את מה שעשינו, הייתה ביקורת מאוד קשה מבית. התקשורת והקהל הושפעו מראשי המועדון והאווירה הייתה רעה מאוד. כשאני עזבתי את הפועל באר שבע היינו קבוצת החוץ הטובה ביותר בליגה וזה מדבר בפני עצמו. היינו יותר טובים ממכבי חיפה בחוץ. הקהל של הפועל באר שבע נפלא בבית ואם הוא היה איתי ומקבל את הסיפור שלנו בצורה יותר טובה, התמיכה בנו הייתה גדולה יותר והתוצאות בהתאם. הפועל באר שבע עשתה דבר יוצא דופן בקיץ שעבר. החלפנו 14 שחקנים בקיץ אחד בקבוצה שברגע האחרון הצליחה להיכנס לפלייאוף העליון".

הפרשנים ניבאו לכם בקיץ שעבר התמודדות על אליפות. טענו שקיבלת את הסגל הכי טוב.

"אני מגחך על פרשנות כזו. יש פרשנים שחושבים שכדורגל זה הוקוס פוקוס והכול עובד על אוטומט. מאיפה הבורות וחוסר הכבוד לדבר כך על כדורגל? בסוף זה משפיע על הקהל שמקשיב לאנשים בורים וחסרי הבנה בכדורגל וזה מחלחל לאוהדים. בנינו בהפועל באר שבע קבוצה טובה. אני מכבד את הבעלים שהשקיעו הרבה, אבל לא חרגנו בתקציבים. הפועל באר שבע לא הייתה קרובה למכבי תל אביב או מכבי חיפה בתקציבים. הבאנו שחקנים עם ניסיון שמבינים מה זה חדר הלבשה בריא כמו טיבי, שכטר, רוקאביצה בנוסף לשחקנים שהיו כבר כמו ויטור. בנינו תלכיד מצוין. שחקנים עם אופי. נכון שהכדורגל לא היה שוטף ומבריק, אבל היה הרבה אופי והיו תוצאות ואני גורס שאי אפשר לקבל הכול כבר בעונה הראשונה.

"קבוצות שלקחו אליפויות לא נבנו ביום אחד. זה תהליך. זו הייתה קבוצה מאומנת, טקטית, מחויבת, עם הרבה אופי. נכון שרציתי יותר איכות, יותר התקפה משובחת. אבל עבדתי על זה הרבה ואני מאמין שזה היה מגיע. יש מושג בשכונה שאומר: 'על עיוור קלטתי אותו' וכדי להגיע לזה, זה לוקח זמן. אני לא רציתי לשחק מופקר ולא רציתי לא לשחק טקטי כמו שרוצים הרבה פרשנים שלא מבינים כלום. אני לא רואה מאמן מהגדולים בעולם שמאמין בדרך הזו. אני רואה את קלופ, מוריניו, אנצ'לוטי. הייתי באימונים של פרגוסון. לא ראיתי אותו משחק מופקר ועובר בין שיטות כאילו זה שוק. עליי זה לא מקובל".

אלונה ברקת בעלת הפועל באר שבע
"יכול להיות שבתחילת העונה הייתי צריך לשבת איתה לתיאום ציפיות מלא". אלונה ברקת | אודי ציטיאט

אתה כל כך כועס על הפרשנים?

"חלק מהם. הם עושים נזק לכדורגל. הם רוצים קיצורי דרך בשביל משחק יותר יפה כאילו. זה לא יהפוך את הכדורגל שלנו ליותר טוב. אמרו עליי שאני צריך לתת יותר דקות לצעירים. אני נגד צעירים? אתה רוצה שנעשה עכשיו רשימה כמה שחקנים צעירים קידמתי ב-20 שנות אימון? אבל למה לדבר על צעירים ולפסול את הוותיקים? איתן טיבי לא שחקן לגיטימי? איתי שכטר ומיגל ויטור לא לגיטימיים? על מה מעבירים עליי ביקורת? בריאל מדריד שיחקו יחד שבע שנים מודריץ', קרוס וקאסימירו. הם גם ותיקים. משחק איתם בנזמה והם לא מחליפים סגל. מה אתם רוצים? ה'יאללה בלגן' שמנסים להשריש כאן לא מתאים לי".

אתה מדבר הרבה על המועדון, אבל במועדון מי שקובע זה אדם אחד – אלונה ברקת.

"כנראה שלא ראינו את הדברים עין בעין בכל מה שקשור לדרישה שלי שהמועדון יבהיר כלפי חוץ מה נכון ומה לא נכון לעונה הזו. יכול להיות שבתחילת העונה הייתי צריך לשבת איתה לתיאום ציפיות מלא".

הפרשן המרכזי שיש לך בטן מלאה עליו זה איל ברקוביץ'. בוא נפתח פעם אחת את התיק הזה. אתה מסתובב עם כאב גדול בעניין.

"אין לי שום כאב ויש לי עוד הרבה מה לומר, אבל אני לא חושב שבריאיון הזה אני צריך להתייחס אליו. אני אגיד בעתיד עוד הרבה".

אתה חושב שאיל ברקוביץ' מגמתי בפרשנות כלפיך?

"לא אתן לו במה כאן, אבל בשום מובן מקצועי או ערכי הוא לא דמות שראויה להקשבה".

אתה מאוכזב שאלונה ברקת פיטרה אותך?

"הפועל באר שבע היא כל עולמה של אלונה ברקת. אני מאוד מכבד ומעריך אותה. זכותה לעשות מה שהיא חושבת, אבל אני מאוכזב. זכותי להיות מאוכזב מההחלטה שלה. נתתי את החיים שלי להפועל באר שבע. הבאתי את כל הידע שלי. גם למכבי חיפה הייתה תקופה פחות טובה. אז הייתה לנו תקופה פחות טובה בהפועל באר שבע, אבל בתקופה הזו היה לנו הרבה אופי כי שיחקנו בהרבה משחקים בחיסרון מספרי בגלל הרחקות. אבל דווקא בתקופה הזו היא החליטה לפטר אותי. אני מאוכזב ממנה מאוד בגלל זה".

איל ברקוביץ' מנהל מקצועי הפועל פתח תקוה
"הוא לא דמות שראויה להקשבה". איל ברקוביץ' | מאור אלקסלסי

זה כתם בשבילך להיות מפוטר?

"אני לא רואה את זה ככה. בכדורגל מפטרים מאמנים וזה לא סוף העולם. אבל אני חושב שצריך לשפוט מאמן בעיניים של מקצוענות ועבודה ברמה גבוהה. כדורגל זה עניין של תזמון. אם הייתי מנהל מקצועי והייתי רואה מאמן כמוני שעובד קשה והשחקנים מאוד רציניים, אז הייתי יודע שנעבור את התקופה הזו".

ציפית שהיא תעמוד בצורה איתנה מאחוריך או לפניך?

"מאוד חשוב שבעל הבית יהיה מרוצה. חשוב שהקהל יהיה מרוצה. אני מאוד אוהב התקפה, מהירות ודריבלים, אבל להפועל באר שבע בעונה החולפת היה אופי של קבוצה יותר טקטית ולוחמת. זה האיזון שמצאתי לקבוצה. אני חושב שההרכבים שלי היו יותר התקפיים ממה שהיה אחריי עם אליניב. אני ציפיתי שהמועדון יגיד את האמת ויסביר דברים שהיו גורמים לקהל להבין".

פגשת את כולם לראשונה בחתונה של עומרי גלזר. איך היה המפגש?

"ידידותי. שלום, שלום. עם אליניב היה חיבוק ונשיקה".

אתה מרגיש שותף לגביע שהם לקחו?

"לא שותף, למרות שיש לי חלק באיך שהקבוצה נבנתה. אבל אליניב עשה עבודה טובה מאוד. ניצח את המשחקים וכל הכבוד לו ולשחקנים".

ציפית שהוא לא ייקח את הקבוצה אחריך?

"לא חשבתי על זה בכלל. זה פחות מטריד אותי. אחרי שעזבתי, אריק בנדו ושי הס שמעו ממני שהם צריכים להישאר. על אריק זה היה כבד מדי והוא עזב. אפרופו אריק, מנסים לצייר אותי בתדמית של מישהו שלא משתף, אבל אריק היה שותף מלא והוא יכול להעיד על זה. היה מבחינתי הגיוני שאליניב יישאר ויעבוד כמאמן".

רוני לוי בריאיון
"לא שותף לגביע, למרות שיש לי חלק באיך שהקבוצה נבנתה". רוני לוי | ברני ארדוב

אלונה ברקת היא המנהלת המקצועית של הפועל באר שבע?

"היא בעלת הבית וכמו כל בעל בית שמשקיע כסף, גם היא רוצה להיות מעורבת ובצדק. אין לי בעיה עם זה".

היא מעורבת בצורה יתרה?

"היא כיבדה אותי כל הזמן ואני כיבדתי אותה כל הזמן. היא לא חצתה את הגבולות איתי כמו שאני לא עברתי גבולות איתה".

איך אתה רואה את מודל המנהל המקצועי שנכנס לכדורגל?

"נפלא".

אבל בטח עבורך אתה מרגיש שהוא מיותר.

"לא, דווקא לא. בארץ לא עושים סדר עם התפקיד הזה של המנהל המקצועי. למנהל מקצועי יש תפקיד חשוב. הוא מתווה דרך, כללים, סטנדרטים שנמשכים גם אחרי שמאמן אחד הולך. מכבי תל אביב ומכבי חיפה הם מודל טוב לעניין הזה. הם מאוד מסודרים".

אליניב ברדה או ברק יצחקי נתנו אלטרנטיבות לבעלי הקבוצות לפטר את המאמן.

"אם הבעלים לא רוצה את המאמן, הוא לא יהיה. ברק יצחקי איש מוכשר וחכם והוא יתפתח למנהל מקצועי מצוין".

רוני לוי, יוסי בניון, בית"ר ירושלים
"כנראה שהסיטואציה הנוכחית בנבחרת והטיימינג כרגע לא היו נכונים". רוני לוי עם יוסי בניון | דני מרון

אתה מאוד מבסוט מהבחירה ביוסי בניון למנהל המקצועי של נבחרת ישראל. לא ציפית שהוא יבחר בך להיות מאמן נבחרת ישראל?

"הבחירה ביוסי נפלאה וזה דבר גדול לכדורגל הישראלי. יוסי הוא גאון כדורגל. איש של עקרונות. הוא גבר אמיתי עם ערכים. בנקודת הזמן הזו הוא חשב שזה נכון למנות את אלון חזן למאמן הנבחרת וזה בסדר מבחינתי. היו שיקולים של יוסי ושל ההתאחדות".

לא שוחחת עם יוסי על זה? לא ציפית שהוא יבחר בך להיות מאמן הנבחרת?

"גם אם אני שואף או מצפה, אני לא אעשה צעד ואגיד: בואו תקחו אותי. אני יכול לומר שגם לפני יוסי בניון, היו דיבורים סביבי בנבחרת. תמיד הוזכרתי להיות מאמן הנבחרת. כנראה שהסיטואציה הנוכחית והטיימינג כרגע לא היו נכונים. יוסי לא אכזב אותי".

מה לגבי העתיד?

"ברור שאני שואף לאמן את הנבחרת אחרי הקריירה שעברתי".

הבחירה באלון חזן נכונה?

"אני מכבד את ההחלטה ומפרגן לאלון חזן. שיחקתי עם אלון. הוא היה שחקן נפלא עם אישיות, אופי ומנטליות. הוא עשה כברת דרך כמאמן ואני שמח על הבחירה בו".

ולאדן איביץ' מאמן מכבי תל אביב
"מפרגן לו, הדרך שלו נכונה". ולאדן איביץ' | קובי אליהו

מה עושה לך המונח 'כדורגל שמח' בהקשר של משהו שלא היה אצלך בהפועל באר שבע?

"כל פעם יש סיסמאות אחרות. בסוף כדורגל, לימד אותי גיורא שפיגל, הוא משחק של שחקנים. גיורא היה מכריח אותנו ללכת דריבל. הוא ביקש דריבל. אבל בסוף כמאמן אתה צריך למצוא את האיזון בכלים שיש לך".

צפיתי באימון הפתיחה של איביץ' במכבי תל אביב וחשבתי על זה שכמאמן ישראלי אתה הכי קרוב אליו. אפילו במראה החיצוני. למה אנחנו סוגדים לו ועליך מדברים בביקורת? הרי לשניכם יש דרישות מאוד דומות.

"אני גאה בדרך שלי. אני מאוד רציני ויסודי. אני מקפיד על הכול ורואה הכול. אני חושב שממרומי גילי, אחרי 20 שנות אימון, אני כבר סבא לנכדה ואני יכול יותר לחייך על דברים מסוימים. קח את מקרה חאתם עבד אלחמיד העונה. פעם הייתי מגיב יותר באגרסיביות למה שהיה לי איתו העונה, ופה ניסיתי לבוא יותר בקטע של לעזור לשחקן שהמועדון השקיע בו כל כך הרבה ויש לו בעיה. אני מפרגן לאיביץ', הדרך שלו נכונה. אצלנו מחפשים קיצורי דרך".

אתה מרגיש מוערך כאן?

"כן. אם יוסי בניון ששיחק אצל גדולי המאמנים בעולם אומר שאני מהטובים שאימנו אותו, זו מחמאה. שמעתי את זה מיניב קטן, בירם כיאל וברק יצחקי. מהם אכפת לי. לא אכפת לי מפרשן שמדבר נגדי כי אנחנו לא מדברים".

אימנת בכמה קדנציות בבית"ר ירושלים, כולל אצל משה חוגג שפיטר אותך. איך אתה רואה את ההתרסקות שלו?

"בית"ר ירושלים זה מועדון יקר וחשוב עם קהל ומסורת. יש בבית"ר משהו שנכנס לך ללב. משהו מטורף. הייתה לי תקופה נהדרת שם, אבל חוגג גרם לי לנזק תקשורתי מקצועי. הגעתי לבית"ר דרך יוסי בניון ובגלל שחוגג לא הביא אותי ישירות, הוא לא היה חיובי. בנינו קבוצה אחרי שהיא נשארה בליגה במחזור האחרון. עשינו מקום שלישי, זכינו בגביע הטוטו, מכרנו את גדי קינדה שעשה אצלי קפיצה גדולה. מכרו בסוף העונה את ליוואי גרסיה. הייתה חוויה נהדרת שם וכל הזמן ניסו לצייר תמונה כאילו התקציב שלנו הכי גבוה והשקענו הכי הרבה וכאילו זה לא מספיק טוב כי צריך אליפות. במקום לתאר את הדברים כהצלחה גדולה, תיארו את זה כאכזבה גדולה. הקהל בא למחות כאן נגדי מול הבית והוא אמר שזה לגיטימי למחות נגד המאמן. המועדון וחוגג כבעלים לא יצא אז חוצץ נגד התופעות האלה נגדי".

אתה שמח על מה שקרה לחוגג?

"לא שמח בנפול אנשים. הוא לא אויב שלי, אבל בטח לא חבר שלי".

רוני לוי
"אני מאוד רוצה לחזור לאמן, יש בי תשוקה עצומה". רוני לוי | ברני ארדוב

אתה מאמן כמעט 20 שנה בוגרים. פתחת בבום עם שלוש אליפויות, אבל מאז במשך 16 שנה ללא צלחת. זה לא מה שציפית.

"קודם כל, זה נכון. מצד שני, אי אפשר כל הזמן להיות במאבק על תארים. באתי לבית"ר ירושלים אצל איציק קורנפיין ולהשאיר את הקבוצה בליגה היה הישג גדול. זו הייתה חגיגה כאילו לקחנו אליפות. באתי למכבי נתניה והילדים שלי אמרו לי שזו קבוצה שהולכת לפירוק. בסוף זו הייתה אחת החוויות הכי גדולות שלי בכדורגל, שגם החזירה אותי למכבי חיפה. את אנורתוזיס קיבלתי בתחתית וכמעט לקחתי אליפות. אי אפשר לקחת אליפות בכל קבוצה. נכון שלפעמים עשיתי בחירות לא נכונות. יכולתי לעבור לבית"ר ירושלים אחרי שלוש האליפויות במכבי חיפה ואני מניח שהייתי לוקח איתם עוד אליפויות, אבל החלטתי להישאר במכבי חיפה ואפילו לא לשמוע את ההצעה של בית"ר. הם רצו אותי במקום אוסי ארדילס ובסוף יוסי מזרחי בא, חבר שלי, ולקח את האליפות. אני מאמין שאם הייתי נשאר העונה בהפועל באר שבע, היינו נלחמים על האליפות עד הסוף".

באיזו מדינה אתה מוערך יותר?

"בכל מדינה בה אימנתי הייתי מוערך. אני יודע שהשנתיים האחרונות בארץ עשו לי נזק תקשורתי וציבורי. מציגים אותי בצורה לא נכונה. אני מוצג בצורה לא נכונה ביחס למציאות. בהיבט המקצועי בעיקר. בתקשורת מנסים להציג את היכולות שלי כמאמן בפחות ממה שהן. אני חושב שחוגג הוביל קו מסוים נגדי וזה השפיע על הקהל והתקשורת. להבדיל מחוגג, עם אלי טביב עבדתי בבית"ר ירושלים והיתה בינינו מערכת יחסים נהדרת. טביב היה מעורב אבל לא מתערב. היתה לי הנאה צרופה בעבודה איתו".

ליגת העל סגורה בפניך עכשיו. איך זה מרגיש לפתוח את העונה על הספה כאן בבית?

"בכל דבר אני מנסה לקחת את הטוב. זה המצב כרגע. אני מאוד רוצה לחזור לאמן, יש בי תשוקה עצומה. זה לא דבר רע להיות קצת בחוץ. יש לי זמן לאשתי, לילדים, לנכדה. האתגר הבא יבוא. אני מצליח ליהנות גם עכשיו. סימה ואני מאושרים".

מה יוציא אותך החוצה? הרי לא תלך להפועל חדרה או נס ציונה.

"אני מאוד פרגמטי. הסיטואציות בחיים משתנות ויש דינמיקה. כמו שאני מעריך את עצמי מאוד אני יודע שצריך לעשות התאמות ואם צריך לאמן קבוצה פחות אטרקטיבית, אני אלך גם על זה. אני עדיין חושב שיש לי שם טוב בהרבה מדינות. בהונגריה, ביוון, ברומניה, בקפריסין. בסוף תהיה שם אפשרות ואלך לאתגר הבא".

אין היום בליגת העל מועדון שהוא קטן על רוני לוי?

"ממש לא. לגיטימי שלא אקבל הצעה, אבל אני לא פוסל מראש שום דבר. היו כמה טלפונים באחרונה שפחות עניינו אותי, אבל אני לא מורם מהעם. אני מחזיק מעצמי. אולי יותר מדי. אבל אני אכבד כל הצעה שתוגש לי. יחד עם זה אני אשמח אם לא יגידו בקבוצה שאגיע אליה, שאני צריך לקחת אליפות על אוטומט. זה מחמיא שמרימים ציפיות כשאני מגיע, אבל צריכים להיות ריאליים".