הכוכב הזה מת: סיכום ההעפלה של מכבי חיפה לליגת האלופות

play
שחקני מכבי חיפה חוגגים | GettyImages, Srdjan Stevanovic
בעלי מכבי חיפה יעקב שחר לצד המנהל המקצועי גל אלברמן 04:51

הירוקים מחקו את כל הקלישאות עם מפגן ווינריות אדיר מול הכוכב האדום, רשמו תפנית במאבק מול מכבי תל אביב על ההגמוניה בכדורגל הישראלי והעלו את ברק בכר מדרגה נוספת בהיסטוריה. רון עמיקם מסכם, ותוהה האם 17 מיליון היורו כבר מצדיקים את ההחתמה של אצילי

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

1. תנסו להיזכר כמה פעמים שייכו לכדורגל הישראלי את "תסמונת הדקות האחרונות", ועכשיו תסתכלו מה היה אמש (שלישי) בבלגרד, בהר געש/גיהינום שכל מה שסיפרו עליו היה נכון: הכוכב האדום בלגרד, מועדון אירופי מכובד שזכה כבר בגביע האלופות, ספג שער בדקה האחרונה בכל מחצית, ועוד מקבוצה ישראלית. שער אחד לא מחויב המציאות שנולד מאיבוד כדור ובעיטה מ-30 מטר שהגיחה לשוער הקנדי של הכוכב מתוך הפקעת. השער השני – תחזיקו טוב כי זה הכי ישראלי שיש – כדור נייח ושער עצמי מרהיב. אם קבוצה ישראלית צריכה לעלות לליגת האלופות לראשונה אחרי 7 שנים, אז רק ככה, כי גם בפעם הקודמת זה היה בדקה ה-90. ככה מגרשים שדים ובעיקר קלישאות על הכדורגל הישראלי.

יש לשערים בדקות האחרונות השפעה פסיכולוגית מכרעת, בעיקר על הסופגת. קבוצות לא חוזרות מזה. הכוכב האדום שהייתה צריכה לנצח בהפרש של שני שערים, שיחקה כל המחצית השנייה במטרה להגיע להארכה. מכבי חיפה שהייתה במחצית הראשונה מבולבלת, לא אנרגטית, בכלל לא ברמה הנדרשת, חזרה לשחק את המשחק הרגיל שלה, בתנאי מגרש הכי קשים שיש. המשטח – וראו את זה גם דרך הטלוויזיה – היה בוצני וטובעני והיקשה על שתי הקבוצות לבצע מסירות פשוטות, ולשחק מהר. והקהל? כל המחמאות שנמטיר על הקהל הישראלי הפנאטי לא מדגדגות את האווירה ב'מרקנה'. ה-2:0 של הכוכב היה כולו של הקהל, זו לא קבוצה שמסוגלת לבד להוביל 0:2 על קבוצת צמרת ישראלית.

וחייבים לומר משהו לא פופולרי – כרגיל – על המעורבות של השחקן הכי מושמץ בישראל בשער שהעלה את חיפה לליגת האלופות וסידר לבעליה 17 מיליון יורו לחיזוקים ורכישת פיתויים לגיבוריו. ביום הזה, נשאלות שוב – מבלי לנקוט עמדה – שאלות המוסר, החינוך והתדמית (אוהדי מכבי חיפה, מכבי תל אביב ובני משפחותיהם מנועים מלהשתתף בסקר) סביב החתמת עומר אצילי בקיץ הקודם במכבי חיפה: מה יותר חשוב: תדמית של מועדון או 17 מיליון יורו (לא כולל בונוסים)?

שחקני מכבי חיפה חוגגים עלייה לליגת האלופות
גירשו את השדים. שחקני מכבי חיפה | אימג'בנק GettyImages, Srdjan Stevanovic

2. העלייה לליגת האלופות אחרי 13 שנה שמה חותמת על שובה של מכבי חיפה למאבק על ההגמוניה בכדורגל הישראלי. ב-13 השנים האלה היו בעיקר שתי קבוצות, מכבי תל אביב והפועל באר שבע. מכבי חיפה הייתה נוכחת-נפקדת. לא זוכה באליפות, אפילו לא מתמודדת על אליפות, ומסוגלת לעוף, לא רק להפסיד במשחק בודד, מול קבוצה כמו נומה קאליו, בסיבוב מוקדם זניח במפעל אירופי זניח. בתקופה בה הפכה מכבי חיפה להפועל חיפה עם קהל, חצבה מכבי תל אביב של גולדהאר/קרויף והפועל באר שבע של אלונה, את מעמדן המחודש בכדורגל הישראלי.

חיפה שזכתה בעשור הראשון של המילניום בשש אליפויות, נעלמה. גם שתי שנות האליפות האחרונות שהושגו בעיני אוהדי מכבי תל אביב בזכות היעדרו של איביץ', לא היו מקבלות את חותמת הקאמבק, אלמלא הצליחה מכבי חיפה לעלות בדרך כל כך מרשימה לשלב הבתים של ליגת האלופות: להביס את אלופת יוון בביתה, לצאת עם תיקו מהר הגעש בבלגרד. מכבי תל אביב עשתה זאת בפעם האחרונה ב-2015 בסטייל דומה: ניצחה את אלופת צ'כיה בביתה ויצאה עם תיקו מסט.יקוב פארק בבאזל. רק שאז זה היה בעיקר מופע של איש אחד ומיוחד, כאן ניצחה קבוצה מאומנת, משובחת, עם כלים בלתי רגילים.

המבחן הגדול של מכבי חיפה העונה יהיה לא רק לייצר נקודות בשלב הבתים, ואולי לשחזר את הישגו של המועדון מ-2002, ולהמשיך לפחות לליגה האירופית בתום שלב הבתים. המבחן הגדול שלה יהיה להצליח במקום בו נכשלו כל חמש הקבוצות שעלו לליגת האלופות עד אתמול: לזכות באליפות. אם מכבי חיפה תזכה באליפות שלישית ברציפות למרות שעלתה לשלב הבתים של ליגת האלופות, ותצליח לשמור על כוכביה גם בחלון ההעברות של ינואר, לא רק שהקאמבק שלה יושלם, התחרות על ההגמוניה בכדורגל הישראלי תקבל תפנית. המבחן הוא בעיקר של ברק בכר.

שחקן מכבי חיפה עומר אצילי עם שחקן מכבי תל אביב אייל גולסה
המאבק על ההגמוניה מתחמם. מכבי חיפה מול מכבי תל אביב | מאור אלקסלסי

3. לפני כמה ימים ציינו 25 שנים להסתלקותו הפתאומית באישון לילה של "הכריש", דוביד שווייצר, מי שנחשב לגדול מאמני ישראל בכל הזמנים. דרור קשטן נמצא לא רחוק ממנו במקום השני, אברהם גרנט נמצא גם הוא בסביבה, עם קמפיין נבחרת נדיר, ללא הפסד, וגמר ליגת האלופות עם צ'לסי.

דוביד וקשטן זכו בשש אליפויות כל אחד, דוביד הצעיד את הנבחרת לאחרון הישגה: עליה למשחקים האולימפיים במונטריאול 1976, קשטן הוליך את הפועל תל אביב לרבע גמר גביע אופ"א עם הופעות מרשימות מול קבוצות כמו צ'לסי, לוקמוטיב מוסקבה, פארמה ומילאן. ברק בכר נמצא לא רחוק משם: 5 אליפויות, עליה מרשימה לשלב הנוק אאוט בליגה האירופית, אחרי הדחת אינטר וסאות'המפטון, ועכשיו ליגת האלופות. עוד זכייה באליפות והוא משתווה להם במספר תארי האליפות. אם ייקח אליפות גם עם קבוצה איזוטרית (דוביד לקח עם הפועל רמת גן, קשטן עם הפועל כפר סבא), וקריירה כלשהי באירופה, והוא יעבור אותם.

מעמד מיתי קונים ביכולת להשפיע על כל קבוצה ובכל מצב. דוביד שווייצר לקח אליפות ב-4 קבוצות והציל מירידה קבוצה חמישית. קשטן לקח אליפות וגביע ראשונים עם קבוצות שלא שחזרו את ההישג. החזרה של מכבי חיפה אתמול מפיגור 2-0, היא עבודה של מאמן. בעוד כמה שנים לא נשאל מה עשו כל המאמנים הגדולים האלה בגיל של בכר, 42 (דוביד היה עם שתי אליפויות, קשטן עם אליפות ושני גביעים וגרנט עם שתי אליפויות ושני גביעים), אלא מה עשה בכר שהפך אותו לגדול מאמני ישראל בכל הזמנים.

ברק בכר מאמן מכבי חיפה
מעמד מיתי קונים ביכולת להשפיע על כל קבוצה ובכל מצב. ברק בכר | מאור אלקסלסי

4. בענייני "הגדול מכולם" הפנה את תשומת ליבי אוהד בית"ר ירושלים יקר ששלח לי הבוקר הודעת וואטסאפ שבה נכתב: "אם היית אומר באמצע שנות השמונים שזה יהיה ההבדל בן מכבי חיפה (שהיה לה קהל רק בחיפה והקריות) לבית"ר ירושלים… פער עצום שאי אפשר אפילו להגדיר". מה שעשה יעקב שחר למכבי חיפה – שזכתה באליפויות גם לפניו – הוא עניין חסר תקדים. אף בעלים לא השפיע על הכדורגל הישראלי, לא רק על המועדון שלו, כמו שחר. מיץ' גולדהאר החזיר את מכבי תל אביב למעמדה המיתי עוד משנות ה-50, אצל שחר המעמד הזה נקנה כמעט מכלום.

ולכן המבחן של שחר יהיה להפוך את העונה הזו להיסטורית יותר מכפי שהיא נראית עכשיו: הצלחה בשלב הבתים של האלופות, זכייה באליפות בישראל, השארת רוב הסגל. בוחן הפתע הראשון הוא השארתו של בוגדן פלאניץ'. יש לשחר את הכסף לעשות את זה, ולא בגלל שפלאניץ' כזה גדול – היו בישראל בלמים טובים ממנו, אפילו בחיפה – אלא בגלל שזה עוגן בקבוצה. הסיטואציה איתו כרגע היא כמו זו של איגביני יעקובו בחלון ההעברות של ינואר 2003. אי אפשר למצוא בעשרה ימים בלם שייכנס לעמדה של פלאניץ' וישחק כבר בעוד שבועיים במחזור הראשון של ליגת האלופות מול קבוצות טובות בהרבה מהכוכב האדום, בוודאי קשה למצוא שניים, כפי שרוצה ברק בכר. אם בסוף השבוע הזה יהיו במכבי חיפה גם פלאניץ' וגם חאתם אלחמיד, זו תהיה גזירת קופון אמיתית לעלייה לליגת האלופות. פחות מזה, בוודאי הרבה פחות מזה, ואפשר יהיה לסכם את ההופעה של מכבי חיפה העונה באירופה רק בעליה לשלב הבתים.

יעקב שחר, נשיא מכבי חיפה
המבחן הבא מתחיל עכשיו. יעקב שחר | ברני ארדוב

5. הקבצות הישראליות התייצבו אמש בראש דירוג אופ"א לעונת 2022/23. זה יכול להשתנות כבר מחר, בוודאי בהמשך העונה, אבל זו אמירה. ישראל עברה בקיץ הזה את קפריסין וטורקיה, בסיכום ארבע העונות האחרונות היא במקום ה-14 באירופה, בסיכום שלוש העונות האחרונות היא במקום התשיעי. זה קצב של 5 קבוצות לישראל באירופה בקיץ 2025: שתיים בליגת האלופות, אחת בפלייאוף הליגה האירופית (שזה מקום מובטח בשלב הבתים בקונפרנס), פחות משחקי מוקדמות ויותר פגרה.

נכון שעליה לליגת האלופות, בשני מקרים קודמים (מכבי חיפה ב-2009 ומכבי תל אביב ב-2015), היא כמו הדחה מאירופה מבחינת ניקוד, אבל הצלחה מחר של שתי הנציגות הישראליות האחרות תעזור לשמור על ההישג הזה. במכבי חיפה צריכים רק לשמור על הפרופורציות: בכל הופעותיהן בעבר של קבוצות ישראליות בשלב הבתים של ליגת האלופות הושגו רק 4 ניצחונות ועוד 4 תוצאות תיקו. כל שאר 22 המשחקים הסתיימו בהפסד.


משחקים וזוכים בפרסים – הצטרפו לליגת החלומות הרשמית של ליגת וואן זירו בשיתוף וואלה! ספורט וספורט1

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי