"איבדתי שליטה, פסעתי לעברו ונתתי לו סטירה"

שלום אביטן שחקן הפועל באר שבע לשעבר | ניב אהרונסון

הסטירה של גיא לוזון לזיו מורגן החזירה אותנו כמעט 40 שנה לאחור, לאירוע בו סטר שלום אביטן לחברו להפועל באר שבע ויקטור אוחיון. להט הרגע ("הוא דיבר אלי לא יפה"), ההתנצלות ("המעשה שלי לא הוסיף כבוד") ומלחמת הגרסאות של אביטן עם המאמן אליהו עופר

(גודל טקסט)
שלום אביטן
עשה את זה קודם. שלום אביטן | פלאש 90, משה שי

שעות ספורות לאחר הסטירה המתוקשרת של גיא לוזון לזיו מורגן, היה מגן הנבחרת הצעירה מועמד להפועל באר שבע. המהלך לא יצא לבסוף לפועל, אבל היה בו די כדי לעורר את הזיכרון מאירוע הסטירה המתוקשר, אולי, ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי.

זה קרה בעונת 1983/4. ב-26 בנובמבר 1983 אירחה הפועל באר שבע באצטדיון וסרמיל את בית"ר ירושלים במסגרת המחזור השישי. השופט היה משה אשכנזי, עשרת אלפים צופים נכחו באצטדיון. במהלך המחצית השנייה, כשבאר שבע בפיגור 2:0, הקשר הצעיר ויקטור (ויקו) אוחיון פלט בלהט המשחק מספר מילים "לא מכובדות" לעברו של החלוץ והכוכב הגדול של הקבוצה שלום אביטן. האחרון, שניצב קרוב לאוחיון, ניגש לשחקן הצעיר וסטר על פניו בחוזקה. מכיוון שאז לא היה עדיין חוק המורה לשופט לשלוף כרטיס אדום בתקרית בין שני שחקנים מאותה קבוצה, משה אשכנזי והמשרוקית נדמו.

במגרש ומחוצה לו התעוררה סערה גדולה. מאמן הפועל באר שבע אליהו עופר הורה לאביטן לצאת מהמגרש, כשהוא מותיר את קבוצתו בעשרה שחקנים עד לסיום. "לא הכרנו אז דבר כזה בו שחקן סוטר לחבר לקבוצה", אמר לנו אתמול עופר, "הוריתי לאביטן לצאת מהמגרש ולעוף לחדר ההלבשה. לא היו יותר חילופים, אבל היה ברור לכולם, כולל לאביטן, שדבר כזה לא יקרה יותר בהפועל באר שבע. הסיפור של גיא לוזון החזיר אותנו בזמן".

"האצטדיון היה מלא באוהדים, זה היה משחק יוקרתי שיצר אווירה לוהטת במגרש", נזכר אביטן, "אלי אוחנה הימם אותנו כשהבקיע צמד בדקות 8 ו-12. במהלך המחצית השנייה פלט ויקו מספר מילים לעברי, הוא דיבר אלי ממש לא יפה. איבדתי שליטה, פסעתי לעברו ונתתי לו סטירה. נוצרה מהומה, ענקית. עופר טען שהוא הורה לי לצאת מהמגרש. האמת היא שהבנתי את המעשה הלא יפה שלי, וכדי שלא לאבד שליטה ולהיגרר להמשכיות טסתי מיד לחדרי ההלבשה. הפסדנו 2:0".

ומה היה בהמשך?

"כמובן שהיו כותרות ענק בעיתוני הספורט, זה היה נושא שיחה מרכזי בדרום. כעבור כשבוע ויקו הגיע אלי הבייתה כדי להתנצל. אמרתי לו שהוא הקדים אותי וכעבור מספר ימים הגעתי אני אליו להתנצל מעומק ליבי. ראינו את זה אז כדבר חולף, לא היה מקום להתנהגות שלי במגרש. המעשה שלי הוא לא יאה ולא יפה, הוא לא מוסיף כבוד. אני בטוח שהוא קיבל את הדברים שלי, ואת הסליחה. אם תהיה לי היום במה לשידור בטלוויזיה אתנצל שוב בגדול".

אוחיון עבר במהלך העונה להפועל לוד, איתה זכה בגביע המדינה אחרי ניצחון בפנדלים על… הפועל באר שבע. כעבור שנה חזר לנגב ולאחר תום עונת 1984/5 פרש מכדורגל. אוחיון חזר בתשובה, הפך לתלמיד ישיבה ובספטמבר 2019 הלך לעולמו מדום לב בגיל 57.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי