תואר אחד, שתי זוכות: חזרה לגביע הראשון

הפועל תא וחשמונאים ירושלים בגמר 1928
הפועל תא וחשמונאים ירושלים בגמר 1928 |

המפעל נולד 20 שנה לפני קום המדינה, הפועל ת"א וחשמונאים י-ם זכו בפרס

(גודל טקסט)

גמר גביע המדינה הוא מפעל עם מסורת. מסורת כה גדולה שהחלה הרבה לפני קום המדינה. הקבוצות הישראליות החלו לשחק במפעל הזה 20 שנה לפני ההכרזה על מדינת ישראל ומאז ידענו לא מעט דרמות, סינדרלות ומשחקים שנכנסו להיסטוריה של הכדורגל שלנו. הפועל באר שבע ומכבי תל אביב ייפגשו הערב לגמר עונת 2014/15, וזה זמן מצוין לחזור למילניום הקודם, לשנות ה-20: גמר גביע המדינה הראשון בהיסטוריה.

 

לאחר חמש  שנים שבהן החזיקו את גביע ארץ ישראל קבוצות צבאיות בריטיות, חל מפנה משמעותי. כשהוקמה ההתאחדות לכדורגל בשנת 1928 נתרם גביע חדש  על ידי חברת "כרמל מזרחי". לראשונה היה זה גביע שאינו מטעם גורמים בריטיים. בשלב המשחקים הראשון השתתפו קבוצות עבריות לצידן של נבחרות בריטיות מצבא המנדט אשר נרשמו למשחקים, ובנוסף להן קבוצות בריטיות צבאיות מרבת עמון ועזה.

 

מכבי תל אביב עברה בשלב שמינית הגמר את מכבי אבשלום פ"ת בתוצאה 2:5. המשטרה הבריטית הביסה את הפועל ירושלים 0:4, הפועל חיפה ניצחה בדרבי את קבוצת כרמל הערבית בתוצאה 1:3. מכבי חשמונאים ירושלים ניצחה את המעופפים מרבת עמון 0:2 והפועל ת"א הדיחה את משטרת ארץ ישראל בתוצאה 0:1.

 

 

בשלב רבע הגמר הדיחה מכבי חשמונאים ירושלים את מכבי ת"א עם ניצחון 2:3 וסומנה כמי שעתידה לזכות בגביע. הפועל ת"א נאלצה להתמודד פעמיים מול הקבוצה הבריטית של בית החולים סרפנד (צריפין של היום). במשחק הראשון הייתה התוצאה 3:3 ובשני ניצחון 1:3 להפועל תל אביב. הפועל חיפה נזקקה אף היא לשני משחקים כדי לגבור על המשטרה הבריטית מירושלים. לאחר תיקו מאופס במשחק הראשון ניצחו החיפאים בגומלין בתוצאה 1:2. בחצי הגמר ניצחה הפועל תל אביב את המעופפים מעזה 0:1, משער ניצחון של מוטק'ה מאייר. החשמונאים ירושלים ניצחו את הפועל חיפה 0:1 משער מבריק של עקיבא צוובנר. משחק הגמר נערך על מגרשה של מכבי תל אביב מחוץ לשכונת שפירא בדרום העיר. כ-6000 צופים נכחו במשחק אותו ניהל האנגלי אדמס.

 

הרכב הפועל אלנבי ת"א: ברגר, בריקר, לוי, ויניקוב, בירמן, מוטקה מאייר, שלמה פוליאקוב, יוחנן סוקניק, משה מאייר, שמואל מילשטיין, נודלמן.
הרכב חשמונאים ירושלים:ג'נינגס,  עמיאל, שמעוני, בלה רוזנברג, ליננברג, מרקוס בראון, לוי, צוובנר, מרגובסקי, סלנט, עובדיה ליפקין.

 

בדקה ה-21 הובילה הפועל תל אביב 0:1 משערו של הקיצוני הימני שלמה פוליאקוב. שוער הפועל, וילי ברגר, היה בשיאו. הוא עצר כדורים של עקיבא צוובנר, רוזנברג ומרגובסקי שנראו בתוך השער. בדקה ה-81 פרץ הקיצוני השמאלי אברהם נודלמן, שבעט לקורה ולרשת של השוער האנגלי של מכבי חשמונאים  ג'נינגס (שהיה נהגו של הרברט סמואל, הנציב העליון). 0:2 להפועל.

 

נציג ההתאחדות לכדורגל, ישראל כרמי, העניק את הגביע לראש קבוצת הפועל תל אביב, מרדכי מאייר. אוהדי הפועל פרצו למגרש ונשאו את השחקנים המאושרים על כתפיהם במשך שעה ארוכה. כבר במגרש התלוננו חברי מכבי חשמונאים על שיתופו של משה מאייר, שלא נרשם כחוק בהפועל תל אביב. שתי הקבוצות היו מוכנות לקיים משחק חוזר. אבל ועדת המשמעת שדנה בפרשה קבעה שהגביע יוחזק על ידי שתי הקבוצות במשותף. תחילה מחצית השנה בתל אביב, ואחר כך מחצית השנה בירושלים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי