שליימה נגד אברם, פאצ'ה נלחם והחגיגה במגזר

המפגש הערב ייכנס לרשימה הבאה?
המפגש הערב ייכנס לרשימה הבאה? | צילום: עדי אבישי

לרגל חג הגביע, שילינג דירג את עשרת הגמרים הגדולים בכל הזמנים

(גודל טקסט)

לגמר הגביע הערב יש פוטנציאל ענק. מכבי ת"א המחפשת גביע ראשון מזה כעשור ודאבל ראשון מאז 1996, מול הפועל באר שבע שלא זכתה בתואר כבר 18 שנים. האלופה הטרייה זוללת התארים מול יריבתה העיקרית בשנתיים האחרונות עתירת הכישרון, בהחלט יש למה לצפות. אבל כדי שהמשחק יכנס לרשימת גמרי גביע המדינה הגדולים בהיסטוריה יצטרכו זהבי, בוזגלו וחבריהם לתת חתיכת הצגה הערב באצטדיון סמי עופר. מדובר ברשימה סופר מכובדת שניפקה לנו כמה רגעי כדורגל בלתי נשכחים.

 

מקום 10  מכבי חיפה- הפועל פתח תקווה ,1991

היה זה משחק הפרידה של אברם גרנט מהקבוצה בה צמח ואותה הוביל לעונות גדולות. פתח תקווה הייתה קרובה לזכייה באליפות באותה עונה אך הירוקים של שלמה שרף הקדימו אותם במעט וקיוו לחגוג בסיום גמר הגביע דאבל ראשון בתולדותיהם. המשחק נפתח בסערה כשכבר בדקה השנייה הורחק גיא גת של פ"ת בהחלטה מעוררת מחלוקת של עובדיה בן יצחק. גרנט הנסער כמעט והוריד את חניכיו מן המגרש, אבל למרות החיסרון המספרי עלו שחקניו ליתרון משער של מני בסון. אך חיפה עשתה מהפך גדול במחצית השנייה ושלושה שערים של עטר, אייזנברג וברקוביץ' הקנו לה את הגביע. שלמה שרף חגג דאבל ולא פחות חשוב מכך – ניצחון על יריבו הגדול גרנט, שעונה לאחר מכן יחל לאסוף לחיקו תארים עם מכבי ת"א.

 

 

מקום 9  הפועל ת"א- בית"ר ירושלים, 2000

המשחקים בין היריבות המושבעות הם תמיד דרמטיים, וגמר הגביע הראשון של המילניום היה סוער ומותח במיוחד. שתי הקבוצות נותרו ב-10 שחקנים לאחר ועד הדקה ה-87 הייתה התוצאה מאופסת. אז הכניע ראצ'וניצה את קורנפיין במה שנראה כשער ניצחון, אך ממש בדקה ה-93 הצליח ויקטור פאצ'ה הביתרי להשוות ולשלוח את המשחק להארכה. חמש דקות לסיום חלקה השני של ההארכה הבקיע סלים טועמה את ה-1:2 לזכות הפועל, אבל פאצ'ה פשוט סרב להיכנע והבקיע שער שוויון בדקה ה-119 שקבע כי המשחק יוכרע בפנדלים. בבעיטות מן הנקודה הלבנה דייקו חניכיו של קשטן פעמיים יותר מחניכיו של אוחנה, וחגגו גביע שני ברציפות ודאבל שלישי בתולדותיהם.

 

מקום 8 הפועל רמת גן – הפועל באר שבע, 2003

הסינדרלה מרמת גן שנאבקה על חייה בליגת השנייה באותה עונה הדהימה בחצי הגמר כשהדיחה את האלופה הנכנסת מכבי ת"א. למרות זאת נראו הבאר שבעיים פייבוריטים ברורים לזכייה, אך המשחק עצמו היה שקול לחלוטין. ר"ג עלתה ליתרון משער של חילוואני, והחזיקה מעמד עד הדקה ה-86 בה השווה אופיר חיים ל-1:1. למרות הספיגה הדרמטית הצליחו חניכיו של אלי כהן להחזיק מעמד ולגרור את המשחק להכרעה בבעיטות מן הנקודה הלבנה, ואז החמצה יחידה של רמי אליהו הבאר שבעי קבעה היסטוריה – בפעם הראשונה בישראל הניפה את הגביע קבוצה שאינה משחקת בליגה הבכירה.

 

קפטן ר"ג, שחר כדורי, ברגע בלתי נשכח (עדי אבישי)

 

מקום 7 בני סכנין- הפועל חיפה, 2004

קרוב ל-40 אלף צופים, רובם הגדול אוהדי סכנין, גדשו את יציעי אצטדיון רמת גן וקיוו לחגוג תואר ראשון לקבוצה מהמגזר הערבי. במחצית הראשונה השפיעה ההתרגשות הגדולה על חניכיו של אייל לחמן, והפועל חיפה ששיחקה אז בליגה השנייה ירדה להפסקה ביתרון 0:1. במחצית השנייה כבר שלטו סואן, אסולין וחבריהם לחלוטין במגרש, הבקיעו רביעייה ונתנו את האות לחגיגות ענק בסכנין, בערים אחרות ובכפרים רבים במדינה כולה.

 

מקום 6 הפועל ת"א- מכבי ת"א, 1983

שלוש שנים לפני "יד האלוהים" של מראדונה, הגיעה זו של גילי לנדאו. מכבי ת"א כבר חזרה מפיגור 0:2 לשוויון ונראתה בדרך להשלים מהפך, אבל אז הגיעה הדקה ה-67, ואיתה אחד מן השערים השערורייתיים בתולדות הכדורגל הישראלי. בדקה זו פספס שוער מכבי, משה מרכוס, את הכדור שניצב על פי השער, ועליו התנפלו בלם מכבי ת"א (שחזר מליברפול) אבי כהן וחלוץ הפועל לנדאו. השחקנים, הצופים באצטדיון ואלה שבבית ראו כולם את לנדאו מבצע עבירה על כהן ולאחר מכן דוחק את הכדור לשער בעזרת ידו. היחיד שלא ראה היה השופט עובדיה בן יצחק שסימן על שער, שהתברר כשער ניצחון שהעניק גביע מאד שנוי במחלוקת לאדומים.

 

גילי לנדאו. הקדים אפילו את מראדונה (באדיבות ההתאחדות לכדורגל)

 

מקום 5 בית"ר ירושלים- מכבי ת"א, 1976

ארבעה ימים לאחר שהחמיצה אליפות ראשונה בשל הפסד לאותה מכבי ת"א התייצבה בית"ר לגמר הגביע וקיוותה לחגוג תואר היסטורי. שערים של דני נוימן ו-ויקי פרץ קבעו 1:1 בתום 90 הדקות, והדרמה הגדולה עברה להארכה. בעיטת 11 שהוענקה לירושלמים הוחמצה על ידי כוכבה הצעיר, אורי מלמיליאן, אך הוא כיפר על כך בגדול עם שער בבעיטה חופשית ממרחק של כ-35 מטרים בדקה ה-114. המתח בדקות הסיום הבריח את יו"ר בית"ר דאז ונשיא המדינה כיום אל מחוץ לאצטדיון, אך שחקניו החזיקו מעמד וחגגו גביע ראשון בתולדות המועדון, שיש שאומרים שהיה אפילו ממבשרי המהפך הפוליטי שהתרחש שנה לאחר מכן.

 

מקום 4 מכבי ת"א- מכבי חיפה, 1987

לשתי הקבוצות הייתה זו עונה בינונית ביותר, אבל בגמר הגביע הן סיפקו משחק נהדר. מכבי ת"א הוליכה פעמיים (משערים של גריאני ודריקס) אבל מכבי חיפה השוותה פעמיים (ארמלי וסלקטר) ושלחה את המשחק להארכה. חיפה עלתה ליתרון ראשון משער מצוין של ארמלי, אך אלי דריקס השווה בבעיטת מספרת אחורית מהסרטים וההכרעה עברה לפנדלים. בבעיטה המכריעה הכניע בני טבק את אבי רן (שהיה זה משחקו הרשמי האחרון לפני התאונה הטראגית בה קיפח את חייו) והעניק תואר ראשון בשנות השמונים השחונות לצהובים.

 

דריקס. שער מהסרטים בדרך לתואר (עדי אבישי)

 

מקום 3 מכבי ת"א- הפועל פתח תקווה, 1959

שתי הקבוצות ששלטו בכדורגל הישראלי באותן שנים נפגשו לגמר גביע מרתק, ימים ספורים לאחר שפ"ת של סטלמך, קופמן וחבריהם הבטיחה זכייה באליפות (הראשונה מבין חמש רצופות שלה) על חשבון הצהובים. עד הדקה ה-80 נראה היה שמכבי של שייע גלזר ושות' בדרך לנקמה המושלמת, כשהוליכה ביתרון 0-4 מבטיח. אך תוך חמש דקות היממו המלאבסים את יריביהם וצימקו ל 3-4! שער השוויון כבר היה באוויר אך מכבי החזיקה מעמד וחגגה גביע שני ברציפות.

 

מקום 2 מכבי חיפה- מכבי ת"א, 1962

מכבי חיפה של אותן שנים הייתה קבוצה סופר התקפית ואטרקטיבית, אבל הנאיביות שלה מנעה ממנה לזכות בתארים. לגמר הגביע של אותה שנה התייצבה חיפה בהרגשה שהפעם ניתן לעשות היסטוריה, ולשם כך שכנעו ראשי המועדון את כוכבם ג'וני הרדי לחזור בו מפרישתו (לטובת עבודה במפעל) ולעזור להם בהתמודדות מול האימפריה הצהובה. המשחק הראשון הסתיים בתיקו אפס, אך המשחק החוזר כבר היה שונה לחלוטין. תוך 34 דקות הכריעו החיפאים את ההתמודדות כשכבשו חמישה שערים (הראשון של הרדי). ת"א הצליחה לצמצם ל-5:2 אך הגביע הוענק בפעם הראשונה למכבים הירוקים.

 

מקום 1 בית"ר ירושלים- מכבי חיפה, 1989

הגמר הגדול והדרמטי מכולם החל עם שער יתרון של ראובן עטר לזכות חיפה. אבל אורי מלמיליאן ואבי כהן, במשחקם האחרון בבית"ר לפני המעבר למכבי ת"א קבעו מהפך. כשהשעון הראה על הדקה ה-90 ונראה היה שחיפה בדרך להפסד, החל חלוצה עופר מזרחי בסלאלום אה-לה ראיין גיגס או מראדונה, שהסתיים בשער מזהיר שקבע 2:2 סופר דרמטי. בהארכה כבש אבי כהן שער נוסף, אך ראובן עטר בשער מקרי ודי מוזר קבע 3:3 וההכרעה עברה לבעיטות מהנקודה הלבנה. אורי מלמיליאן היה אמור לבעוט את הבעיטה האחרונה, אך ההחטאה של ניר קלינגר סיימה את הסיפור ושלחה את הקפטן הבית"רי להניף את הגביע בפעם החמישית והאחרונה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי