לצאת מהטראומה: הזיכרונות הרעים של הפועל ב"ש ממשחקי גמר הגביע

שחקני הפועל באר שבע מאוכזבים אחרי גמר הגביע ב-2015 | ערן לוף

הדרומיים מחפשים גביע שני בתולדות המועדון, אך יש להם צלקות רבות ממשחקי הגמר הקודמים. לפני 17 שנה הפסידו לר"ג והפכו אותה ליחידה שזוכה בתואר מהלאומית, פ"ת תצליח להפוך הערב לשנייה?

קבוצות: הפועל באר שבע
(גודל טקסט)

ארון התארים של הפועל באר התמלא בשנים האחרונות. יש בו כבר חמש צלחות אליפות, אבל תוכלו למצוא רק גביע מדינה אחד, זאת למרות שהקבוצה השתתפי בארבעה משחקי גמר עד היום. הערב (שני) היא תנסה לזכות בפעם השנייה בתולדותיה במפעל, כשתפגוש בגמר את העולה לטרייה לליגת העל, מכבי פתח תקווה של גיא לוזון.

הזכייה האחרונה והיחידה של המועדון בגביע הייתה אי שם ב-1997. אז, היא ניצחה 0:1 את מכבי תל אביב. על הקווים עמד לא אחר מאשר אלי גוטמן בתחילת דרכו, כשאת שער הניצחון כבש זר אלמוני עד לאותה עונה. יכולים לנחש מי זה? ג'ובאני רוסו, הוא ולא אחר.

לגמר הראשון בתולדותיה, ב-1984, הפועל ב"ש התייצבה כפייבוריטית מול בני לוד. היא עברה את הפועל תל אביב (מחזיקת הגביע בעונה שלפני כן) ואף את מכבי נתניה של עודד מכנס, דוד לביא ושות'.

אלי גוטמן
אלי גוטמן | ערן לוף

בהרכב האדומים באותו גמר ניתן היה למצוא מספר שרידים משתי האליפויות הרציפות ב-1975 ו-1976, ביניהם הסקורר שלום אביטן וקיצוני הסופה, רפי אליהו. בב"ש כבר הכינו את הבמות לקראת החגיגות, הם בסופו של דבר הם כשלו בדו-קרב פנדלים שהסתיים ב-3:2 לטובת לוד.

ההפסד הזה היה טראומטי. לקבוצה היה קשה להתאושש ממנו, ובעונה שלאחר מכן היא הסתבכה בתחתית וניצלה מירידה רק במחזור האחרון של הליגה.

משם אנו קופצים 19 שנים קדימה עד ל-2003. על הקווים ניצב השועל הוותיק, לופא קדוש, והקבוצה הציגה כדורגל אטרקטיבי כשבחצי הגמר הביסה 0:3 את מכבי חיפה הגדולה של איגביני יעקובו, ננאד פראליה ו…כן, אותו ג'ובאני רוסו שהביא לה גביע שש שנים מוקדם יותר. באותה עונה הירוקים אף שיחקו בליגת האלופות וסיפקו את הקמפיין הבלתי נשכח בו ניצחו 0:3 את מנצ'סטר יונייטד.

ג'ובאני רוסו
ג'ובאני רוסו | עדי אבישי

לגמר ב"ש שוב הגיעה כפייבוריטית ברורה. הפעם היא פגשה את הפועל רמת גן מהליגה הלאומית. כמו ב-1984, גם כאן המשחק הוכרע בבעיטות מהנקודה הלבנה אחרי 1:1 בתום 120 דקות. כל השחקנים משתי הקבוצות הצליחו לכבוש, למעט רמי אליהו – הפנדליסט עם אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר בתולדות באר שבע. דווקא אז, הוא בעט את הפנדל שלו לשמיים.

רמת גן עשתה היסטוריה כשהפכה לקבוצה הראשונה והיחידה בתולדות הכדורגל הישראלי שזוכה בתואר הנכסף מהליגה הלאומית. את הצלקת הטראומטית מאותו הפסד לר"ג נושאים איתם עד היום כל מי שלקח חלק במשחק, כולל שוער הקבוצה באותו גמר, אסי רחמים, שלימים הפך למנכ"ל המועדון.

ב-2015 הפועל ב"ש שוב הגיע לגמר הגביע. הפעם, היא פגשה את מכבי תל אביב, שחיפשה להשלים טרבל. המאמן דאז, אלישע לוי, ידע שהוא לא ימשיך בעונה הבאה גם במקרה של זכייה, ובהרכב שהציב נכללו בין השאר אליניב ברדה, מאור מליקסון ומאור בוזגלו.

אסי רחמים
אסי רחמים | אודי ציטיאט

כ-15 אלף אוהדים אדומים עשו את הדרך הארוכה מבירת הנגב עד לאצטדיון סמי עופר שבחיפה רק כדי לחזור מקרוב באחת התבוסות המחפירות בתולדות המועדון. הקבוצה ספגה 6:2 כואב, והאוהדים חזרו הביתה אדומים מבושה.

הפועל ב"ש הנוכחית עוברת עונה מאוד מאכזבת ביחס לסטנדרטים אליהם היא הרגילה אותנו בשנים האחרונות. רכבת ההרים שעברה הקבוצה העונה כללה בין השאר את עזיבת המאמן ברק בכר אחרי ארבע וחצי שנים ומינויו של יוסי אבוקסיס, וכמובן את הודעת העזיבה של הבעלים, אלונה ברקת.

כמו ב-2003, גם הערב ב"ש תגיע כפייבוריטית מול קבוצה מהליגה הלאומית. במועדון רק מקווים לדבר אחד: שמכבי פתח תקווה לא תצטרף להפועל רמת גן ותהפוך לקבוצה השנייה בהיסטוריית הכדורגל הישראלי שזוכה בגביע בעודה משחקת בליגת המשנה.

לאור הזיכרונות הטראומטיים של ב"ש מקרבות פנדלים, יוסי אבוקסיס וחניכיו ינסו לגמור את הסיפור ב-90 דוקת, לסיים את העונה עם טעם מתוק בפה ועל הדרך גם להתגבר על אותן טראומות ממשחקי גמר גביע שנצרבו בזיכרון הקולקטיבי של המועדון.

אוהדי הפועל באר שבע בגמר הגביע ב-2015 | ערן לוף

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי