67 רגעי הספורט הגדולים של המדינה – פרק ב'

ברקוביץ'. כיכב מול אוסטריה
ברקוביץ'. כיכב מול אוסטריה | Gettyimages

המדלייה האולימפית הראשונה, מנסדורף הדהים וההישגים של הקוסם

(גודל טקסט)

23. המונדיאל ההוא במקסיקו (1970)
אומרים שפעם היה כאן כדורגל, וכנראה שגם צודקים. נבחרת ישראל רשמה העפלה היסטורית למונדיאל ונתנה הופעה מכובדת בשלב הבתים. 0:0 מול איטליה שהגיעה לגמר ושער של מוטל'ה שפיגלר מול שבדיה (1:1), הישראלי היחיד שהבקיע בגביע העולמי.

שפיגלר. הישראלי היחיד שכבש במונדיאל (עדי אבישי)

24. אסיה צהובה בפעם השניה (1971)
שנתיים אחרי שעשתה היסטוריה, מכבי תל אביב בכדורגל הוכיחה שלא היה מדובר במקרה עם זכייה שניה בליגת האלופות של אסיה. הפעם ניצחו הצהובים בגמר את אל-שורטה העיראקית, זאת מאחר שהיריבה לא הסכימה לעלות על הדשא מסיבות פוליטיות. מכבי קיבלה את הגביע עם ניצחון 0:2 טכני.

25. היסטוריה צהובה בכדורסל (1977)
בכדורגל עשו את זה באסיה, ו-6 שנים אחר כך הגיע התור לכבוש את אירופה על הפרקט. מכבי תל אביב גברה על וארזה האיטלקית במשחק צמוד בתוצאה 77:78 והביאה תואר היסטורי לקבוצה ישראלית בכדורסל.

26. אבי כהן הישראלי הראשון בליגה האנגלית (1979)
בסוף שנות ה-70 החליטה ליברפול, היא ולא אחרת, לשלשל לכיסה של מכבי תל אביב 200 אלף פאונד עבור הבלם אבי כהן. לא רק שמדובר במועדון פאר אנגלי, בטח שבאותה התקופה, אלא גם בישראלי הראשון ששיחק בליגה האנגלית.

27. ישראל סגנית אלופת אירופה (1979)
החבורה בכחול-לבן נתנה טורניר אירועי ביורובאסקט שנערך באיטליה, והצליחה להגיע עד לגמר, שם הפסידה 98:76 לברית המועצות. מיקי ברקוביץ' נבחר ל-MVP של הטורניר.

28. אבי כהן אלוף אנגליה (1980)
שנה אחרי שהגיע לאנפילד, אבי כהן הצליח להוביל את ליברפול לאליפות ואפילו כיכב במשחק ההכתרה עם שער (ושער עצמי). הישג יוצא דופן לבלם הישראלי.

29. מכבי אלופת אירופה בפעם השניה (1981)
אחרי שכבשו את היבשת בגמר בבלגרד, הפעם נסעו הצהובים לשטרסבורג וניצחו שוב יריבה איטלקית בגמר. הקורבן: וירטוס בולוניה שהפסידה 80:79.

30. אברהם קליין שופט ברבע גמר המונדיאל (1982)
מאז 1970 לא הצלחנו להגיע לגביע העולמי. אבל נציג היה לנו, ועוד בשלב הנוקאאוט. אברהם קליין שפט את המשחק בין איטליה לברזיל (2:3), שנחשב עד עצם היום הזה לאחד הטובים שידע המפעל היוקרתי ביותר בכדורגל.

31. אלי אוחנה כובש את אירופה עם מכלן (1988)
כדורגלנים ישראלים זכו להיות חלק מהצלחה של קבוצותיהם באירופה. אבי כהן זכה עם ליברפול בגביע אירופה לאלופות (ישב על הספסל), יוסי בניון הניף את גביע הליגה האירופית עם צ'לסי (גם מהספסל), אבל אף אחד לא הגיע להישג הזה של אלי אוחנה. חלוץ מכלן סחב את קבוצתו לגמר מול אייאקס הגדולה ואם זה לא מספיק, גם בישל את שער הניצחון באותו משחק (0:1) בדרך לתואר אירופי בלתי נשכח.

32. רוני רוזנטל וליברפול זוכים באליפות (1990)
רוזנטל חרט את שמו כאחד הלגיונרים הטובים בהיסטוריה של ישראל בעונת 1989/90. אחרי הצלחה בבלגיה במדי קלאב ברוז' וסטנדרד ליאז', האימפריה מאנגליה שמה עליו עין והוא גמל לה בשערים חשובים שהובילו לזכייה באליפות אנגליה. מאז, אגב, המרסיסיידרס לא הצליחו לזכות בתואר.

רוזנטל. שותף בכיר באליפות האחרונה של ליברפול (Gettyimages)

33. מדליות ראשונות באולימפיאדה (1992)
40 שנה אחרי המשלחת הראשונה, הצליחה ישראל להביא מדליית כסף ראשונה ארצה. הג'ודוקא יעל ארד הצליחה לטפס עד לגמר בברצלונה, שם הפסידה בקרב על מדליית הזהב לקולגה מצרפת, קת'רין פלרי. באותו האירוע בקטגוריית הגברים, היה זה אורן סמדג'ה שחזר עם מדליית הארד לישראל.

34. עמוס מנסדורף בטופ של הטניס העולמי (1992)
חשבתם שנתעלם מהטניס? נחשו שוב. לא בכל שנה מגיע טניסאי ישראלי ל-8 האחרונים בטורניר גראנד סלאם. מנסדורף הגיע להישג האדיר הזה באליפות אוסטרליה הפתוחה עם ניצחונות על פיטר לונדגרן (שבדיה), ארנאו בוש (צרפת), ריצ'י רנברג (ארה"ב) וארון קריקשטיין (ארה"ב). הישראלי נעצר ברבע הגמר על ידי ג'ים קורייר האמריקני, שגם זכה בסופו של דבר בתחרות.

35. ישראל מדהימה את צרפת בפריז (1993)
גאווה ישראלית לא צריכה להיות לנו כשזה נוגע למוקדמות מונדיאל 1994. ישראל של שלמה שרף סיימה במקום האחרון בבית עם מאזן שערים 27:10 לחובתה. אבל ניצחון אחד היה לה בקמפיין הזה, ועוד איזה ניצחון. החבורה בכחול-לבן הגיעה לפארק דה פרינס עם סיכויים אפסיים לעלות, בעוד שהמארחת הייתה חייבת 3 נקודות, שבדיעבד היו מעלים אותה לטורניר מראשות הבית. 33 אלף צופים המומים ראו שערים של רונן חרזי, אייל ברקוביץ' ועוד אחד דרמטי של ראובן עטר בדרך ל-2:3 הכי מפורסם בתולדות הכדורגל הישראלי. הטריקולור, אגב, לא עלו למונדיאל בעקבות ההפסד.

36. גליל עליון מסיימת את השלטון של מכבי (1993)
אף אחד לא ראה את זה בא. אחרי 23 שנים של שליטה צהובה בליגה הבכירה, הגיעו האדומים מהצפון ועשו היסטוריה עם אליפות ראשונה. בסגל של גליל עליון היו אז: דורון שפר, ניר מטלון, ברד ליף ומאמן אחד בשם פיני גרשון.

37. גל פרידמן גולש עד לארד (1996)
4 שנים חלפו מאוליפיאדת ברצלונה וגם באטלנטה עלה ישראלי לפודיום. הפעם היה זה תורו של הגולש גל פרידמן לקטוף את מדליית הארד ולהביא גאווה למדינה. 8 שנים לאחר מכן הוא יגיע להישג היסטורי גדול יותר.

38. חיים רביבו הישראלי הראשון בליגה הספרדית (1996)
אחרי שקרע רשתות בישראל במדי מכבי חיפה, הביצועים של רביבו לא נעלמו מהעיניים של נציגי סלטה ויגו, שהסירו את הכפפה והנחיתו את הישראלי הישר ל'לה ליגה'. רביבו לא סיים את הסיפור שלו כאן, אבל על זה נדבר בהמשך.

רביבו. הישראלי הראשון בליגה הספרדית (Gettyimages)

39. אייל ברקוביץ' מדהים את מנצ'סטר יונייטד (1996)
מעברו של 'הקוסם' לסאות'המפטון כמעט וטורפד, אך ברגע האחרון המנג'ר גרהאם סונס הצליח להביא אותו לפרמייר ליג. הפליימייקר סיפק קבלות מיידיות. האלופה מנצ'סטר יונייטד קפצה לביקור וברקו לא ממש ספר אותה עם צמד ושלושה בישולים בדרך ל-3:6 בלתי נשכח עבור ה'סיינטס'.

40. טל בנין הנציג הראשון בליגה האיטלקית (1997)
שנה אחרי רביבו, הגיע תורו של בנין להיות הנציג הראשון בליגה גדולה. קשר הפועל חיפה חתם בברשיה שרק עלתה לסרייה A. רק ערן זהבי הצליח לשחזר את ההישג ולייצג את ישראל בליגה האיטלקית מאז. 

41. רביבו מדיח את ליברפול מגביע אופ"א (1998)
אי שם בחודש נובמבר 98' הוגרלה סלטה ויגו מול ליברפול בסיבוב השלישי של גביע אופ"א, שלימים שינה את שמו לליגה האירופית. הספרדים הדהימו עם 1:3 במשחק הראשון בבית אבל הבריטים היו בטוחים שליברפול תשלים את המשימה באנגליה מול המועדון הקטן. אלא שדווקא באנפילד הם קיבלו את חיים רביבו, שבמבצע אישי נהדר הכניע את דייויד ג'יימס בדרך ל-0:1 על סטיבן ג'רארד, ג'יימי קראגר ומייקל אואן. 

42. מכבי חיפה ברבע גמר גביע המחזיקות (1999)
הישג חסר תקדים היה לירוקים בעונת 98/9. החבורה של דושאן אוהרין הצליחה להגיע עד ל-8 האחרונות בגביע המחזיקות, כשעל הדרך היא מדיחה את פריס סן ז'רמן של מרקו סימונה וברנאר לאמה. הצפוניים נעצרו ברבע על ידי לוקומיטיב מוסקבה (0:3 ברוסיה ו-0:1 בישראל), אבל קיבלו הרבה מחמאות וכבוד. מלך השערים של המפעל באותה שנה היה אלון מזרחי עם 7 שערים.

43. ישראל מביסה את אוסטריה 0:5 (1999)
יוני 99', אצטדיון רמת גן מלא מפה לפה והאוהדים חוזים במופע בלתי נשכח במוקדמות יורו 2000. אייל ברקוביץ' (צמד), חיים רביבו, אלון מזרחי ונג'ואן גרייב חוררו את הרשת האוסטרית בדרך ל-0:5 היסטורי ובמה שנחשב בעיניי רבים למשחק הגדול ביותר של הנבחרת לדורותיה.

44. ברקוביץ' שובר שיא העברות בליגה הסקוטית (1999)
אחרי שסחף את ווסטהאם יונייטד למקום החמישי בפרמייר ליג, הגיעה למשרדי הפטישים הצעה מפתה עבור אייל ברקוביץ': סלטיק הסקוטית הסכימה לשלשל לכיס של הלונדונים 5.75 מיליון ליש"ט, סכום שיא למועדון סקוטי באותם ימים. 'הקוסם' עבר, ההמשך היה פחות מרשים.

הקוסם. סכום שיא לאותם ימים (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי