אז למה לי פוליטיקה עכשיו?

רג'וב. טווה קשרים באירופה
רג'וב. טווה קשרים באירופה | צילום: Gettyimages

ישראל לא ידעה שהעסקה למניעת ההשעיה נסגרה מראש. קופמן מסביר

(גודל טקסט)

מאז יוני 1967 מתייחסים כאן לערבי, כאל פלאח על חמור שחייב להודות לנו שהוא חי. חודשיים אחרי שהשלטון בישראל לא הפסיק לחשוש שהצונאמי המדיני בסכסוך עם הפלסטינים יתחיל דווקא בקונגרס ה-65 של פיפ"א, ניצלנו עם הבאזר.

 

מבחינת הממשל הכול חזר לקדמותו. היטיב להגדיר זאת שר התחבורה, המודיעין ועוד כמה תחומים, ישראל כץ: "ג'יבריל רג'וב נכשל במזימתו לסילוק ישראל מפיפ"א, עכשיו הזמן לכלוא אותו במוקטעה ולתת לו לשחק סטנגה עם החברים". כך מתבטא אחד השרים הבכירים בממשלת ישראל, שפשוט חסר מושג בתחום ולא יודע שבשנה הבאה יתקיים הקונגרס ה-66 של פיפ"א במקסיקו, ושגם שם יגחיך רג'וב את ישראל. וזו בדיוק הבעיה, השרים שלנו לא לומדים, לא מעודכנים בשינויים העולמיים, ולא מבינים שהתבטאויות כאלה מופיעות אחר כך בפרוטוקול של כל התאגדות ספורט בינלאומית כסרח עודף על הספורט העולמי.

 

 

כץ חסר המושג כנראה שלא ידע שהסרת הדרישה להשעיית ישראל סוכמה כבר ביום חמישי, בלובי של מלון בציריך. השייח' אחמד אל-פאהד אל-סאבא מכווית, אחת מהדמויות החזקות בספורט העולמי, נפגש עם נשיא אופ"א מישל פלאטיני ועוד בכירים בארגון והתחייב שהשעיה לא תהיה. סטנגה. השייח' אל-סאבא הוא נשיא ה-NOC בוועד האולימפי. למרותו סרות כל המדינות והחברות בארגון ותקציבו השנתי הוא 400 מיליון דולר. הוא כבר מינה את השייח' סלמן לנשיא ההתאחדות באסיה ב-2013, והוא התומך העיקרי במינויו של תומאס באך הגרמני לנשיא הוועד האולימפי הבינלאומי. אגב, אביו זרק את ישראל מאסיה ב-1974.

 

פלאטיני. קיבל הבטחה (gettyimages)

 

 

השייח' אל-סאבא לא נפגש עם פלאטיני סתם כי בא לו. הוא ידע שהצרפתי תומך בישראל, ומתנגד ציבורי חריף לנשיא פיפ"א הישיש, ספ בלאטר. אבל לפלאטיני יש קוף על הגב. הוא ארגן את המפגש בין האמיר של קטאר לנשיא צרפת לשעבר, ניקולא סרקוזי – מהלך שהוביל לבחירה בה כמארחת למונדיאל 2022. בפגישה סוכם שהאמיר ידאג לרכישה של פריז סן ז'רמן, והסוכרייה שקיבל פלאטיני הייתה ג'וב לבנו, שעובד בוועדה המארגנת של קטאר 2022.

 

השייח' הכווייתי הרי יודע באיזה סירחון מעורב כל אחד מהפוליטיקאים הבכירים בספורט העולמי. הוא גם ידע שהנסיך עלי בין-חוסיין, אחיו למחצה של מלך ירדן עבדאללה, נתמך בידי פלאטיני לרשת את בלאטר. המימון לקמפיין של הנסיך עלי הגיע מאחותו האייה, רעייתו השנייה של שליט דובאיי אל-מכתום, שהייתה נשיאת התאחדות הרכיבה העולמית וחברה מכובדת בוועד האולימפי הבינ"ל במשך שמונה שנים. לא מתאים לשייח' אל-סאבא שיהיה עוד בן מלוכה שינהיג מוקד כוח משמעותי. אז בפגישה הוא סידר את קלפי הטארוט כרצונו. ישראל לא הושעתה, בלאטר קיבל עוד קדנציה.

 

הנסיך עלי. נתמך ע"י האירופיים (gettyimages)

 

לומדים בדרך הקשה

 

ג'יבריל רג'וב מכיר אותנו טוב לפחות כמו השר ישראל כץ. בגיל 17 הוא השליך רימון יד על משאית צבאית, נתפס ונידון למאסר עולם. בכלא נהנה מהמציאות לפיה הסוהרים אהבו עיתונים עם תמונות כמו ידיעות אחרונות ולמד עברית רהוטה מקריאה של "הארץ" ו"דבר". הוא גם למד שם אנגלית רהוטה, שוב מקריאת עיתונים ומגזינים. אחרי 15 שנות מאסר הוא שוחרר בעסקת אחמד ג'יבריל ב-1985. הוא התברג בצמרת אש"ף, היה ראש הביטחון המסכל ומאז הוא מתעתע בנו.

 

הוא מינה את עצמו לכל תפקידי הספורט הבכירים ברשות הפלסטינית והבין מיד שאפשר לעשות לנו את המוות בפיפ"א ובוועד האולימפי הבינלאומי. האפקט, אגב, לא קטן כתוצאה מאיומים של יו"ר הרשות, מחמוד עבאס, שבכל רגע נתון מדבר על בית הדין הבינלאומי בהאג. הוא התחיל במאורציוס לפני שנתיים, המשיך בברזיל לפני שנה והשיא היה בציריך.

 

הוא ניצל את ביקור ברצלונה בישראל ביולי 2013 כדי לפתוח בקמפיין, אחרי שראש הממשלה נתניהו שלל את אישור האח"מ שלו, שהתיר לו מעבר חופשי בגשר אלנבי. הדרישות שלו להקל על מעבר ספורטאים בין עזה לגדה ומשם לנתב"ג הן כיסוי למעבר שלו בלבד. הוא פשוט לקח את כל הסכסוך הישראלי-פלסטיני והכניס אותו למגרשים שבהם לישראל אין שום הבנה בסיסית, כפי שניתן להבין מההתבטאות של השר כץ.

 

ברצלונה בישראל. ניצל את הביקור (gettyimages)

 

האו"ם מאגד 193 מדינות (האחרונה היא דרום סודן ב-2011) אבל בהתאחדות הספורט הבינלאומיות יש 209 נציגויות, כולל פלסטין, שבאו"ם נחשבת רק כמשקיפה. עם 51 מדינות מוסלמיות בשלוש יבשות ו-22 מדינות ערביות – שאמנם לא משתגעות מאהבה לפליטים הפלסטינים אבל יש להן אויב משותף – יש לג'יבריל רג'וב בסיס כוח משמעותי, של רבע מכל התאחדות ספורט בינלאומית. לנו יש לקרדה. אנחנו חייבים להתחנן בכל פעם מחדש.

 

הממשל בישראל לא הבין את הכוח המדיני שטמון בהתאחדויות הספורט. נשיא הוועד האולימפי הבינ"ל המנוח, חואן אנטוניו סמארנש הספרדי, ביקר כאן כבר ב-1984 וניסה להסביר לממשל שלנו שאנחנו בבעיה.  נשיא הוועד האולימפי הקודם, ד"ר ז'אק רוג, הגיע לישראל ב-2010 אבל לאף אחד שקובע באמת לא היה זמן לפגוש בו. נשיא פיפ"א, ספ בלאטר, שמתוקף תפקידו הוא חבר אוטומטי בוועד האולימפי הבינ"ל, היה בארץ שלוש פעמים בשלוש השנים האחרונות. בפעם הראשונה ראש הממשלה נתניהו ביטל פגישה אתו, בגלל אילוצי לו"ז. את התוצאה ראינו בשמונת השבועות האחרונים. עד שאנחנו לא זוחלים, אנחנו פשוט לא מבינים.

 

ג'יבריל רג'וב, שאין לו מדינה, לא היה צריך להגיע עם פמליה של 20 שתדלנים לציריך, כדי לעשות נפשות להישרדות כמונו. הוא בא עם הקולות מרמאללה, והיו לו מעל 130 מדינות תומכות. זה אולי לא היה מספיק להדחה, אבל זה מסביר את יחסי הכוחות בארגון שמונה 209 נציגי מדינות וקולוניות. אגב, פיפ"א השעתה את אינדונזיה בגלל התערבות ממשלתית בניהול הספורט במדינה. ראו הוזהרתם, אל תגידו לא ידענו.

 

רוג. לא היה זמן (gettyimages)

 

 

לעשות פוליטיקה באנגלית

 

בראש הפירמידה שלנו עמד עופר עיני. הוא תותח ביחסי עבודה ובאיגודים מקצועיים, אבל בספורט הבינלאומי הוא טירון מוחלט. רג'וב מכהן בתפקיד כבר עשר שנים וקשר קשרים בהתאם. עיני אינו יכול לנאום בשפה זרה, את רג'וב שמענו לא פעם נואם באנגלית וצוות היועצים שלו כולל מומחים מכל העולם, שמגיעים איתו לכל קונגרס. המסקנה הראשונית מציריך 2015 חייבת להיות מינוי אדם שדובר שפה זרה ברהיטות, כמו היועץ המשפטי של ההתאחדות, עו"ד אפרים ברק, שספרדית היא שפת אמו (וזו השפה הנפוצה בעולם), או ממלא מקומו של עיני, עו"ד תמיר גילת, שדובר אנגלית רהוטה. המחוות המקומיות של עיני, לא עובדות בעולם. זו שפה אחרת.

 

רג'וב יצא מציריך כמנצח. הוא הציג את הוויתור של הדרישה להשעיית ישראל, כמחווה לבכירים בפיפ"א – נציג אוסטרליה, נשיא אופ"א וכמובן הנשיא בלאטר. שלוש מתוך ארבע הדרישות שלו עלו להצבעה וקיבלו רוב של כ-190 נציגים. מעבר חופשי אם כי מפוקח במעברי הגבול בארז ובאלנבי; מעבר חופשי של כספים ומוצרים הקשורים לספורט, ללא מכס וללא מע"מ (אם כי המע"מ שנגבה מוחזר על ידי רשויות המס בישראל לרשות); הקמת וועדה שתפקח על נושאים אלו, תמונה בציריך בסוף השבוע ותמליץ על עמדה גם בסוגיית חמש קבוצות הכדורגל שמייצגות יישובים ישראליים שמעבר לקו הירוק (אריאל, מעלה אדומים וכו'). מסקנות הוועדה יימסרו בקונגרס פיפ"א ה-66, שיתקיים בשנה הבאה במקסיקו. כדאי שנפגין רצינות, כדי למנוע התרפסות בזחילה גם בקונגרס הבא.

 

עיני. מחוות שלא עובדות באנגלית (gettyimages)

 

ועדיין נותרה סוגיית הבחירה לנשיא פיפ"א. בלאטר נבחר לכהונה נוספת של ארבע שנים. החמישית ברציפות. ההצבעה הייתה חשאית, אבל לאחריה יודעים בדיוק איך הצביע כל נציג. אם עיני הצביע לבלאטר, יתכן שהוא בזבז הזדמנות. החקירה של רשויות החוק בארה"ב תגרום לו להתפטר, וייתכן שבמקסיקו כבר ייבחר נשיא חדש. אולי פלאטיני, שכזכור מתעב את בלאטר והצביע לעלי בין-חוסיין. מנגד, אם הצביע לנסיך הירדני, הוא מרגיז את השייח' אל-סאבא וג'מעתו.

 

מסובך? בטח, אבל אלו החיים. ההישרדות בפיפ"א עלולה להיות תחילתו של צונאמי בהתאגדויות הספורט. רק לשם המחשה, ד"ר חסן מוסטפא המצרי הוא נשיא התאחדות הכדוריד הבינ"ל כבר ארבע קדנציות. הוא ביקר בישראל והתקבל כאן בכבוד וכעת אנחנו נהנים מהאלרגיה של נשיאו סיסי לפלסטינים. אבל אלרגיה יכולה להירפא כידוע, ובליגה הערבית עלולים למצוא לה תרופה.

 

העיקר שהשר ישראל כץ, יודע הכול, ומשוכנע שכליאה במוקטעה תפתור את כל הבעיות.

 

בלאטר. לא בטוח שיסיים את הכהונה (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי