ב-1960, 1:6 על קפריסין לא הספיק כדי לעלות

מנצ'ל חוגג. הביא את השינוי
מנצ'ל חוגג. הביא את השינוי | באדיבות ההתאחדות לכדורגל

לוי כבש שער אדיר, סטלמך השפיל והתנצל, אבל הקמפיין נגמר רע

(גודל טקסט)

קמפיין מוקדמות מונדיאל 1962, שנערך בצ'ילה, נפתח בצורה מאכזבת עבור ישראל, עם 1:1 בחוץ מול נבחרת קפריסין, אבל גיולה מאנדי לא התרשם מהביקורת הנוקבות. להפך.

 

המאמן היהודי האגדי אמר למבקריו כי לא ניתן ללמד כדורגל את אהרון אמר, אברהם מנצ'ל, אמציה לבקוביץ' ונחום סטלמך, בדיוק כפי שלא ניתן היה ללמד את פרנץ פושקאש, יוזף בוז'יק וננדור הידקוטי. ההשוואה בין כוכבי נבחרת ישראל לאלה של הונגריה שסיימה במקום השני במונדיאל ב-1954 תחת אותו מנדי, לא היתה רק מחמאה אדירה לשחקניו אלא העבירה את הביטחון  של מאנדי ביכולת שלהם לעבור את היריבה.

 

 

גם הקפריסיאים שידרו אמונה ביכולתם. מהרגע שנחתו בישראל, ארבעה ימים לפני המשחק, דיברו שחקני האי השכן על כך שבאו לתל אביב כדי לנצח את ישראל.

 

מאנדי, שהבטיח לעלות מול קפריסין בבית בהרכב התקפי, ביצע שלושה שינויים בהרכב. גדעון טיש, זכריה רצאבי ובועז קופמן הוצאו מההרכב, ובמקומם עלו  יוסף גולדשטיין, שלמה נהרי ודני שמואלביץ' (רום). באימונים דרש מאנדי מהמקשרים והרצים שלו, סטלמך , גולדשטיין ומנצ'ל להעביר את הכדורים לאגפים לעבר נהרי ושמואלביץ' ולנצל את מהירותם הרבה.

 

בבוקר ה-27 בנובמבר 1960 התחוללו סופות רעמים וברקים אבל מזג האוויר לא הרתיע את האוהדים ואצטדיון רמת גן התמלא בכ-45 אלף אוהדים. אלה שקנו כרטיסים ליציע הישיבה (המערבי) הגיעו מצוידים בניילונים וריפודי בד, אבל אלה שקנו ליציע העמידה בוססו בבוץ, בדיוק כמו השחקנים. אבל כפי שהסתבר בהמשך הסבל השתלם.

 

 

מאנדי. השווה את שחקניו לאלה של הונגריה הגדולה (ארכיון פרטי) 

 

ישראל אכן עלתה בהרכב התקפי – יעקב ויסוקר, מרדכי בנבנישתי, צבי מויססקו, לבקוביץ', אמר, גולדשטיין, נהרי, מנצ'ל, סטלמך, שלמה לוי ושמואלביץ' – והסתערה על השער היריב מהפתיחה. כבר בדקה ה-14 הראה לוח התוצאות על 0:1 לישראל,  שמואלביץ' ממכבי חיפה שלח כדור מצוין לשטח ריק אליו הגיע חלוץ הפועל חיפה, שלמה לוי, וזה בעט חזק ושטוח לפינה הימנית.

 

הרץ (קשר אחורי) השמאלי גולדשטיין היה המצטיין בישראל שהמשיכה להגיע לשפע של מצבי הבקעה. בדקה ה-27 הדף המגן הקפריסאי באמבוס את הכדור בידו ברחבה, אבל אמר החמיץ את הפנדל.

 

עברו שלוש דקות ושלמה לוי כבש את אחד השערים היפים בתולדות הנבחרת (חבל שלא צולם). נהרי הגביה קרן ולוי עלה גבוה, התאזן באוויר, משך את רגל ימין לאחור ובשמאל שלח פצצה אדירה לחיבורים, 0:2 לישראל. לא בדיוק מספרת כי לוי לא נטה לאחור אלא היה עם באוויר, באיזון ועם הפנים לשער.

 

גולדשטיין. השחקן המצטיין במגרש (ארכיון פרטי)

 

בדקה ה-34  פרגן לוי, במסירת רוחב, לנהרי שהגיח מימין ושלח לרשת, 0:3. לוי היה קרוב לשלושער בדקה ה-45 אבל הבעיטה שלו פגשה את הקורה.

 

קפריסין עלתה למחצית השנייה בידיעה שהמשחק נגמר עבורה בעוד הנבחרת שלנו עוד ינחה על זרי הדפנה של המחצית הראשונה. לכן לקח לשחקנים בכחול לבן 16 דקות להתעורר ולהפוך את ההפסד הקפריסאי לתבוס.

 

בדקה ה-61 תעתע מנצ'ל בשני קפריסאים, הרים לתיבת החמש וסטלמך נגח לרשת, 0:4. בדקה ה-66 השלים לוי את השלושער שלו מבישול של סטלמך וישראל כבר ב-0:5.

 

אקורד הסיום היה משעשע. בדקה ה-88 השאיר מנצ'ל את סטלמך באחד על אחד מול אלפטריאדיס. החלוץ הישראלי עשה את עצמו בועט והשוער הקפריסאי זינק לרגליו. רק אז, כשאלפטריאדיס על הרצפה גלגל סטלמך את הכדור לרשת וקבע 0:6.

 

מיד לאחר השער, מיהר סטלמך אל השוער המושפל התנצל והסביר כי לא התכוון להעליבו במהלך כיבוש השער.

 

כנראה שגם השופט ריחם על הקפריסאים ששרק בדקה ה-89 לפנדל שלא היה ולא נברא לזכותם ושיילוס קבע את תוצאת המשחק, 1:6 לישראל.

 

היה זה הניצחון הישראלי הראשון אי פעם במשחק רשמי ומיד אחריו באו עוד שניים על אתיופיה (2:3 ו-0:1) לפני שהנבחרת נתקלה בשלב הסופי של הקמפיין באיטליה ונפרדה מהמוקדמות. האזורי ניצחו 2:4 בישראל ו-0:6 בטורינו ועלו למונדיאל בצ'ילה.

 

*מאנדי, סטלמך, שלמה לוי, בנבנישתי, מויססקו ורצאבי כבר אינם בין החיים.

 

* לבקוביץ', מנצ'ל, אמר, טיש, יעקב ויסוקר, שמואלביץ', גולשטיין ונהרי יבדל"א.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי