מסע לעבר: כשישראל זכתה באליפות אסיה

הישראלים מניפים את הגביע
הישראלים מניפים את הגביע |

לא מגעים ליורו? לפחות אפשר להתנחם בתואר היבשתי היחיד שלקחנו ב-1964

(גודל טקסט)

בשנת 1960 הוחלט בבירת קוריאה הדרומית סאול, שבעוד ארבע שנים אליפות אסיה תתקיים בישראל. זמן קצר לפני פתיחת המשחקים פוטר מאמן הכחולים לבנים האנגלי ג'ורג' איינסלי, ובמקומו מונה יוסף מירמוביץ'. במשחק הבכורה של המאמן הטרי הובסה נבחרת ישראל 0:4 על ידי אנגליה הצעירה במשחק ידידות באצטדיון בלומפילד.

ארבע נבחרות הגיעו לטורניר: דרום קוריאה, הודו והונג-קונג, שרשמו ניצחונות בטורנירים מוקדמים שנערכו ברחבי היבשת. טקס הפתיחה היה מרשים והשתתף בו ראש הממשלה לוי אשכול. חלוץ מכבי תל אביב והנבחרת שייע גלזר, שהודיע על פרישה מהכחול לבן, הדליק את אש המשחקים. השוער יעקב חודורוב שפרש שבוע לפני משחקים, השביע את הכדורגלנים.

המשחק הראשון נערך באיצטדיון רמת גן לעיני 35 אלף צופים. מרדכי שפיגלר כבש רק בדקה ה-75 את מה שהיה שער הניצחון מול שחקני הונג-קונג הזריזים והלוחמים. לאחר מכן, שיחקה ישראל בבלומפילד נגד הודו שחלק משחקניה שיחקו עם צמה סיקית על ראשם.

הכחולים לבנים שיחקו טוב ועלו ליתרון כבר בדקה ה-29 מפנדל של מוטלה שפיגלר. את הניצחון ביסס יוחאי אהרוני הקיצוני הימני של הפועל מחנה יהודה בשער מצוין שכבש 14 דקות לסיום. חלק מהמשחקים של הנבחרות האורחות נערכו באצטדיון האוניברסיטה בירושלים.


קוריאה וישראל במשחק המכריע

המשחק האחרון החזיר את ישראל לר"ג שם פגשה את קוריאה הדרומית. 40 אלף צופים חזו במוצי ליאון כובש בדקה ה-20 ואת גדעון טיש מכפיל את התוצאה 17 דקות לאחר מכן. הקוריאנים הצליחו לכבוש שער כבוד בדקה ה-86 והמשחק נגמר ב-1:2 לישראל שזכתה באליפות הנכספת. נשיא המדינה זלמן שזר, העניק את הגביע הענק לקפטן נחום סטלמך ז"ל , ואמר: "קהל כה נלהב ראיתי רק לאחר הכרזת המדינה ב-1948".


שזר מעניק את הגביע הנכסף

הרכב ישראל במשחק האחרון: חיים לוין, דוד פרימו, משה ליאון, חיים בכר, יחזקאל קצב, גדעון טיש, יוחאי  אהרוני, נחום סטלמך (קפטן), שלמה לוי, מרדכי  שפיגלר, רובי יאנג.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי