לא רוצה לישון: ההזדמנות של דוסון בנבחרת ישראל

שון דוסון
שון דוסון | אודי ציטיאט

רגע לפני שהוא מתחיל עונה בהרצליה, הכוכב העולה של הכדורסל הישראלי, ינסה להוכיח שהדעיכה היתה רק זמנית. שיבק: "לא יכולה להיות במה טובה יותר עבורו". מחר ב-21:30: יוצאים לדרך מול איטליה

(גודל טקסט)

שון דוסון יגיע ליורובאסקט הקרוב עם מוטיבציה רבה. הוא מבין את המשמעות של קמפיין מוצלח עם הנבחרת, במה שיכול לתת דחיפה נוספת בקריירה שלו שנעצרה מעט. אחרי שהוביל את מכבי ראשון לציון לאליפות היסטורית לפני שנתיים, בעונה שעברה הוא חווה נפילה שרק גרמה לו להגיע לקיץ הנוכחי דרוך מתמיד, עם מטרה אחת – לחזור ליכולת שהפכה אותו לאחד הישראלים הטובים בארץ.

לפני שנתיים רשם דוסון את העונה הטובה בקריירה שלו, אישית וקבוצתית. הוא הפך לבורג חשוב ולשחקן מוביל בעונת האליפות של ראשל"צ כשפתח בכל המשחקים בחמישיה, והגיב עם המספרים הטובים בקריירה שלו עד כה. 15.7 נקודות, 6 ריבאונדים, 3 אסיסטים ו-2 חטיפות היו מנת חלקו של הסווינגמן הישראלי, שהפך לכוכב העולה של הכדורסל המקומי בגיל 22 בלבד.

רק בשבע הופעות מתוך 39 משחקים הוא ירד ממספר נקודות דו ספרתי, ובדרך סיפק כמה תצוגות גדולות. כבר במחזור העשירי הוא להט מול מכבי חיפה עם 26 נקודות, 6 ריבאונדים, 4 אסיסטים, 6 חטיפות ו-2 חסימות בדרך ל-37 נקודות מדד מצטברות, ובהמשך הוא הוסיף עוד כמה משחקים לפנתיאון שהעידו על יכולותיו המגוונות ועל הכישרון הרב הגלום בו.

שון דוסון. קיץ חשוב עבורו ועבור הנבחרת
שון דוסון. קיץ חשוב עבורו ועבור הנבחרת (אודי ציטיאט)

אחת מאותן "התפוצצויות" היתה בקרב על התואר, כשהוא להט במשחק הגמר מול הפועל ירושלים עם מחצית שניה נהדרת בדרך ל-21 נקודות ואליפות סנסציונית. "אין לנו הרבה ישראלים, לא שחקני מכבי תל אביב, שאפשר להגיד עליהם שהקבוצות שלהן זכו בזכותם באליפות", מעיד אריק שיבק שהיה שותף להיסטוריה, "אני חושב ששון הוא אחד מאלה שאפשר לשים עליו את האצבע ולהגיד שהוא הביא אליפות לראשון, או היה מהגורמים המרכזיים לאליפות שלה".

אחרי יכולת השיא בעונה שעברה, היה זה מתבקש שהגארד הצעיר ימשיך בגרף השיפור ויבצע קפיצת מדרגה נוספת. אלא שהמציאות היתה שונה, ובמקום שהוא יעשה צעד קדימה, דוסון דרך במקום. המספרים ירדו (מ-15.7 ל-13.1 נקודות), האחוזים צנחו (47% אחוז ל-2 אשתקד לעומת 61% לפני שנתיים) וחדות המשחק שכה אפיינה אותו החלה להיטשטש.

אחת הסיבות לכך היתה פציעה בברך שהגבילה אותו בחלק מרכזי מהעונה, ואף חייבה אותו לנוח ולהחמיץ משחקים רבים. במהלך התקופה הזאת דוסון ניסה לשחק בכמה משחקים לאחר שהניח שהוא כשיר לחזור עקב מנוחה שקיבל, אך הוא לא הצליח והמשיך להיעדר. רק לקראת סוף העונה החל לשחק באופן רציף אולם גם עכשיו הוא שומר באדיקות על חלוקת עומסים נכונה, מחשש שהפציעה תחזור על עצמה.

אלא שמעבר לסיבה הרפואית קיימת סיבה נוספת, הכוללת את הצטרפותו המאוחרת לסגל הקבוצה בעקבות ניסיונותיו להצטרף ל-NBA. עבור דוסון, הגעה לליגה הטובה בעולם היא מטרה חלומית שלשמה הוא משחק, ובקיץ שעבר ניסה לממשה. תחילה שיחק במדי וושינגטון וויזארדס בליגת הקיץ בלאס וגאס, ולאחר מכן הצטרף למחנה האימונים של ניו אורלינס פליקנס. דוסון השתתף במספר משחקי הכנה של הפליקנס, ואף טס עם הקבוצה למחנה בסין, אך שוחרר לפני פתיחת העונה וחזר לעיר היין ללא חוזה מקבוצת NBA. אלא שהטיימינג בחזרה לכתומים היה בעייתי. הצטרפותו של הגארד היתה רק בסוף חודש אוקטובר, לאחר פתיחת העונה ועמוק בשלב גיבוש הקבוצה, סיטואציה שמקשה את ההשתלבות בקבוצה.

הממוצעים יחזרו במדים הלאומיים
הממוצעים יחזרו במדים הלאומיים (עדי אבישי)

"כשהעונה הסתיימה שון הלך למבחנים בליגת הקיץ ואני אמרתי לו שהוא לא צריך ללכת", משחזר שיבק, "אחרי זה הוא גם הלך למחנה האימון. בוא נגיד שאם בליגת הקיץ הייתי פחות נחרץ, אז פה הייתי הרבה יותר נחרץ ואמרתי לו שזו טעות גדולה. לצערי זה פגע בו אחרי זה לאורך כל העונה בגלל שהוא הגיע מאוחר לליגה, ומעל הכל – הוא עבר פציעה לא קלה. אני יודע שלא מעט פעמים הוא ניסה לחזור לשחק ולא הצליח. זה פגע בו, הוא עבר טיפולים ארוכים מאוד. הוא ניסה לעשות כל מה שהוא יכול, בין ברמה הרפואית ובין באימון בחדרי כוח ואימונים אישיים. זה פגע בו בעונה הזאת, הוא לא הצליח להתרומם בעונה האחרונה".

"שון הוא בחור שזקוק למקום תומך", מוסיף המאמן, "מקום שיאמינו בו וידחפו אותו גם בתקופות שהוא פחות טוב. בגמר מול הפועל ירושלים, הדבר הראשון שפיני גרשון אמר לי בסיום היה שיש לי ביצים גדולות שלא הוצאתי אותו בחצי השני אחרי איך שהוא שיחק בחצי הראשון, ושהוא החזיר לי על כך. שון צריך להרגיש שהסביבה שלו תומכת ומאמינה בו".

חוסר האמונה הזה בא לידי ביטוי אצל מכבי תל אביב והפועל ירושלים, שתי קבוצות שרק לפני שנה נאבקו על שירותיו וסימנו אותו חזק ברשימות, אך לאור העונה האחרונה העדיפו שלא ליטול סיכונים ופנו לאופציות אחרות. דוסון ראה כיצד מסגרות כמו היורוליג והיורוקאפ הופכות ללא רלוונטיות עבורו (לפחות מבחינת הנציגות הישראליות), ובצעד מפתיע חתם בבני הרצליה שתתמודד בעונה הבאה ביורופקאפ, מפעל שלא תואם את השאיפות המקצועיות שלו, אך תחת קבוצה שתעניק לו את מרכז הבמה לבלוט.

"הרצליה קבוצה טובה שכבר שנתיים ברציפות עושה עונה בסדר פלוס, אבל לא מצליחה לתת את הדחיפה הקטנה בסוף כדי להגיע לפיינל פור", מנתח שיבק את התחנה הבאה של דוסון, "יכול להיות שההגעה של שון תהיה הדחיפה הזאת שאני מדבר עליה. הוא מגיע למועדון חם, מועדון טוב ותומך. אם אנחנו מדברים על מקום בו הוא יכול לחזור לעצמו אז הוא בחר במקום טוב. הוא עבר שנה לא סימפטית ולא קלה, בעיקר מהסיבות שדיברנו עליהן. יש לו עכשיו שנה לחזור לעצמו, ליכולות שכולנו יודעים שיש לו. ברגע שהוא יוכיח לעצמו שהוא מסוגל לחזור לעצמו ולהיות איפה שהוא צריך להיות ברמה של הליגה הישראלית, השמיים הם הגבול בשבילו".


"אין הרבה ישראלים שהביאו אליפות לקבוצה שהיא לא מכבי ת"א" (דני מרון)

תחנה מרכזית וחשובה בדרך לשיקום המקצועי היא נבחרת ישראל, שתארח את אחד הבתים בשלב המוקדם של היורובאסקט. גם השחקן מבין כי קמפיין מוצלח שלו במרכז הבמה האירופית יכול להזניק מחדש את הבאזז סביבו, ולבנות את המוניטין שלו מחדש. עד כה הוא מרשים לטובה ברוב משחקי האימון. בדרך כלל הוא עולה מהספסל ומנצל את ההזדמנויות כשחקן בגל השני, כשהוא מביא לשינויי מומנטום עם צבירת נקודות והוספת אנרגיות. גם ההגנה השתפרה, לפחות עד כה, ודוסון מצליח להפעיל לחץ על היריבים שלו תוך שהוא לא מאפשר להם לקלוע עליו בקלות. לאור היכולת הטובה זה לא יהיה מפתיע אם הוא יפתח בחלק המשחקים ויוביל את הנבחרת בדקות מסוימות.

"שון בחור לעניין, הוא לא פראייר", מסכם שיבק, "הוא מבין את המשמעות של הקמפיין הזה של הנבחרת מבחינתו. אני חושב שלא יכולה להיות במה יותר טובה מבחינתו לחזור לעניינים. כל פעם שהוא מצליח בנבחרת אני שמח בשבילו כי אני יודע כמה הוא רוצה, אני יודע למה הוא מסוגל". 

הצטרפו לדף הפייסבוק של רוני כהן – ווינר שוט

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי