ריגה האמת: הנבחרת בטוחה בעצמה לקראת המשחק בלטביה

שחקני נבחרת ישראל
שחקני נבחרת ישראל | אודי ציטיאט

להרצוג לא היה אכפת להתלוצץ עם העיתונאים על ה-0:5 על אוסטריה, אבל גם הוא יודע שאם הנבחרת לא תנצח בחוץ, קמפיין מוקדמות היורו ייגמר עוד לפני שהתחיל. ניצחון – והנסיעה לוורשה תהיה הרבה יותר רגועה

(גודל טקסט)

1. כבר כמה ימים שהצוות האוסטרי בנבחרת חוטף דאחקות על ימין ושמאל לכבוד יום השנה ה-20 לציון ה-0:5 על אוסטריה. המנהל הטכני, וילי רוטנשטיינר, הכחיש כל קשר למפלה ההיא, אבל אנדי הרצוג לא יכול היה להתחמק.  המאמן הלאומי נשאל מיד בפתיחת מסיבת העיתונאים אמש, באצטדיון דאוגבה בריגה, על הזיכרון שלו מהמשחק, ולא ידע איך מגרשים את כל הברקוביץ' מהחדר. "אם נמשיך את ההתקדמות שלנו", אמר (ולא התאפק מלציין את מפלת אוסטריה השנייה), "אולי יתחילו לדבר על הנבחרת שלי".

למען האמת, כבר מדברים. הנבחרת פתחה את יורו 2020 בצורה נהדרת, בהמשך להופעה מעוררת תקווה בליגת האומות. הערב, 21:45, במזג אוויר חם להפליא, היא תנסה להמשיך במומנטום ולנצח בחוץ את הנבחרת החלשה על הנייר. במשחקים כאלה לפעמים עדיף לשחק מכוער ולזכור רק את התוצאה, ואחר כך ללכת למשחק היותר קשה – הרבה יותר קשה – כדי לשחק עוד יותר מכוער ולזכור עוד יותר את התוצאה.

השיבוץ החלומי הזה, שהועיד לישראל שני משחקי פתיחה בבית מול היריבות העיקריות על הכרטיס השני ליורו ואחריהם שני משחקי המשך שבהם אין ציפיות ליותר מ-3 נקודות, יכול להכתיב כבר הערב את המסע הזה כהצלחה. הרצוג יודע איזו נבחרת הוא מאמן. כשהוא עוד ניסה להתאושש מהחמישייה ברמת גן, לפני 20 שנה, הוא בוודאי נדהם לגלות כי ישראל הפסידה במשחק העוקב 3:2 בקפריסין. אז הוא קצת לחוץ. "היה לנו קצת מזל בשני המשחקים הראשונים", הוא הודה, "ולא תמיד אפשר לסמוך רק על המזל. יש לנו 4 נקודות וזו פתיחה נהדרת, אבל זה כאילו אתה מתחיל מחדש. אם תהיה לנו תקלה כאן, נאבד הכל".


הרצוג ונאתכו במסיבת העיתונאים (אודי ציטיאט)

הקפטן ביברס נאתכו נשמע, כמו כל הנבחרת, ממוקד מטרה: "באנו לנצח, ואנחנו מרוכזים רק במשחק הזה". הרצוג אפילו חידד: "אם נכבוש שער מהיר, המשחק יהיה יותר קל, כי הלטבים עשו לפולין חיים מאוד קשים בוורשה".

2. לפני שנה סיימו הלטבים לשפץ את אצטדיון דאוגבה. הם הגדילו אותו מ-5,500 מקומות ל-10,400 והוסיפו שני יציעים מאחרי השערים. בצד אחד עומדים מספר עצים במקום יציע. בין הדשא ליציע מפרידים 25 מטר – פי שניים מסלולי ריצה מהמקובל. בין הספסל לאיור הטכני מפרידים 20 מ'. מכיוון שאיש מלבד הרצוג לא יכול לקום מהספסל, הוא יצטרך לגמוע בכל פעם 20 מטר לכל צד כדי לקבל עצה, להוריד הנחיה, להרים שחקן לחימום. איך אמר עוזר המאמן, אלון חזן: "יש מצב שנבקש מהשופט הפסקת מים גם למאמנים".

אבל זה לא יטריד את הרצוג. הוא בא עם הרכב סגור מהבית. הוא דיבר על שלושה שוערים בכושר טוב, שיבח את החדות של נאתכו שאינו משחק באופן קבוע, ובאופן לא שגרתי הכריז כי ניר ביטון בהרכב, אבל יש שתי אופציות בהן ישחק (בלם שלישי או קשר אחורי במקרה של שינוי מערך). את ההרכב הוא כבר הריץ במחנה האימונים בגרמניה, באימון אמש (המילה "אמש" מוזרה, כי השמש פה שוקעת ב-22:15) הוא בלבל הכל.

הרצוג ימשיך במערך ה-3:5:2 שלו, כאשר עומרי בן הרוש יחליף את טאלב טוואטחה, שלא נמצא בכושר משחק, וניר ביטון יתפוס את מקומו כבלם שמאלי. לואי טהא ושרן ייני ימשיכו במרכז ההגנה, שלישיית הקישור הכמעט מיתולוגית נאתכו, כיאל ופרץ – תמשיך כרגיל, ואת מקומו של החתן מואנס דאבור ימלא דיא סבע.  הרצוג התלהב מהשילוב בין סבע לערן זהבי בליגה הסינית, אבל הדגיש שוב את כושרו המצוין של מנור סולומון. אפשר להעריך כי סולומון ישחק, אפשר גם להעריך שגם יונתן כהן ישולב, אם הנבחרת תעבור למערך של ארבעה שחקני הגנה ותשחק עם שתי כנפיים התקפיות. ואתם זוכרים שהרצוג אמר כי שלושת השוערים נראו טוב במחנה האימונים? זה אומר שאריאל הרוש יפתח בשער.


אריאל הרוש. ימשיך בין הקורות (אודי ציטיאט)

3. הרצוג מודאג ממאזן משחקי החוץ שלו עם נבחרת ישראל, שעומד על שלושה הפסדים בשלושה משחקים, אבל הוא גם צריך לדעת שבקמפיין הקודם, מוקדמות מונדיאל 2018, ניצח אלישע לוי שלושה משחקים והפסיד רק בספרד ובאיטליה. הרצוג אמר אתמול: "בסקוטלנד שיחקנו מצוין 30 דקות, אבל איבדנו קצב. כאן נצטרך להיכנס בהדרגה למשחק, כדי להיות טובים 90 הדקות". ועדיין, זה משחק שתלוי בישראל, הגם שבמשחקים הרשמיים הקודמים בריגה היא אמנם לא הפסידה, אבל לא ממש הגיעה לטיול. מיקומה של לטביה בדרג השישי נראה כמו טעות.  ישראל יכולה להיות הערב עם 7 נקודות מ-9, אחרי שעברה בהצלחה שני מוקשים – אוסטריה בבית ולטביה בחוץ – ואז לנסוע לפולין רגועה, ואולי עוד יותר רעבה.

אגב, 42 כרטיסים נרכשו על ידי ישראלים למשחק הערב (במחיר של בין 5 ל-20 יורו), לעומת 157 כרטיסים שנרכשו למשחק ביום שני בוורשה. לא מדובר בפיאסקו, אך גם לא בהתעוררות. הקהל הישראלי עדיין אדיש לנבחרת שלו. בלובליאנה, בתחילת ספטמבר, הכל כבר יכול להיראות אחרת.

4. סלאבישה סטויאנוביץ', מאמנה הסלובני החדש של לטביה, ערך בימים האחרונים התערבות עם כמה עיתונאים לטביים כי דאבור יגיע עם נבחרת ישראל ללטביה, למרות שאינו מופיע ברשימה. הוא האמין עוד פחות מאיתנו כי הכוכב הכי גדול של נבחרת ישראל – במושגים לטביים – יוותר על משחקי נבחרת בגלל חתונה. השם הכי גדול בנבחרת לטביה, ואלריס שבאלה, התחתן לפני פחות משבוע, ואז נישק את אשתו הטריה לשלום והצטרף למחנה האימונים של נבחרתו.

השחקנים לאחר השער השלישי. תחושה קשה (אודי ציטיאט, גלאזגו)
ישראל מפסידה בסקוטלנד. מאזן חוץ מדאיג (אודי ציטיאט)

זה לא הפריע לסטויאנוביץ' להפגין ידע מהול בחשש בכל הנוגע לנבחרת ישראל, גם בלי דאבור (לו קרא בטעות "באדור"). סטויאנוביץ' מכיר את הכדורגל הישראלי. הוא היה מאמנה של דומז'אלה הסלובנית, שהתמודדה ועברה את מ.ס אשדוד ב-2004, ואחרי שנתיים הצליחה לשמוט ניצחון חוץ (בהולנד) על הפועל ת"א, והפסידה לה בבית 3:0 (כשאת השער הקובע כבש גילי ורמוט אחרי מבצע מבריק). סטויאנוביץ' סיפר שהיה מדובר במשחק די מוזר, לפני שהתפנה לעניינים החשובים: "ישראל משנה מערך תוך כדי משחק, יש לה אגפים טובים, קישור מצוין, התקפה קטלנית, והיא יוצאת למשחק מעבר במהירות עם 4-5 שחקנים שהולכים עד הסוף. חשוב שנהיה ממושמעים ומפוקסים כי אם לא, ישראל תעניש אותנו מיידית".

עוד הוסיף: "לא אציין רק את זהבי, שהוא מכונת שערים. יש גם את דסה וטוואטחה, ואני לא בטוח שיהיה לנו קל יותר בגלל שדאבור לא כאן. בכל משחק אני שואף למקסימום ואם אפשר לנצח, ננסה, אבל גם נקודה זה משהו".

הכדורגל הלטבי נמצא בנסיגה מטורפת מאז הופיעה הנבחרת בטורניר הגמר של יורו 2004, ואפילו סחטה תיקו מגרמניה של ברטי פוגטס. השחקן הכי בכיר משתכר כ-8,000 יורו בחודש, אבל התקווה מגיעה משחקני נבחרת הנוער שהגיעו בטורניר האחרון לשלב העלית, שעבור הלטבים זו הצלחה מסחררת. שניים מהם עשויים לשחק הערב. האחד, דניאל אונטוזאנס, הוא שחקן קבוצת הנוער של באיירן מינכן. בעונה הבאה הוא עשוי לשחק במדי באיירן מינכן 2, באוברליגה. כיוון ששיחק בנבחרות הנערים של גרמניה, אם ישחק הערב, הוא יוכל לשחק בעתיד רק בנבחרת לטביה. הלטבים מדברים על שילובו בדקות הסיום, גם כי לא שיחק מעולם במשחק בוגרים וגם כי החלים מניתוח.

השני הוא הקשר הצעיר כריסטיאן טוברס מליפאייה, שעליו מברים הלטבים בערך כמו שהרצוג מדבר על סולומון. גם ללטבים יש בעיית שוערים דומה לישראל. השוער הבכיר, אנדריס ונינס בן ה-39, שוערה השני של פ.צ ציריך, נפצע במשחק מול צפון מקדוניה והוחלף על ידי פאבל שטיינבורס, מהשוערים הטובים בליגה הפולנית, שהצטיין גם נגד פולין. סטויאנוביץ' הודיע רק לאחר האימון המסכם מי יפתח. אני מעריך שהרצוג לא חיכה עד לסיום האימון.


סטויאנוביץ' במהלך אימון לטביה. מכיר את הכדורגל הישראלי (אודי ציטיאט)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי