העשור הבא: כיצד תראה נבחרת ישראל בעוד עשר שנים מהיום?

מנור סולומון
מנור סולומון | אודי ציטיאט, וינה

רגע לאחר שעשור חדש החל, רום טל דן ניסה לצפות כיצד תראה הנבחרת בתחילת 2030. עם שני נציגים ממכבי חיפה וממכבי ת"א, דווקא הליגה הלאומית מצליחה להפתיע. פרויקט מיוחד

(גודל טקסט)

את העשור האחרון ניתן להגדיר בנשימה אחת כמבטיח והמאכזב ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי. העשור הנוכחי היה צריך להיות בהובלתם של שניים – בן שהר וגיא אסולין שהפכו לשחקנים הצעירים ביותר שלבשו את המדים הלאומיים, אך שניהם קיבלו יותר מדי החלטות לא נכונות בקריירה, במיוחד אסולין שיכול להיות מוחמא מכך שעדיין נחשב לשחקן פעיל.

בנוסף גם אייל גולסה שהיה חלק ממסע העלייה של מכבי חיפה לפני גיל 18, טוטו תמוז, אלי זיזוב, ניר מנצור ואחרים עררו תקוות רבות שהסתיימו במקרה הטוב במקום בליגת העל. עם זאת, אף אחד לא ציפה שדווקא תומר חמד וערן זהבי, שרשמו ביחד ארבע הופעות משותפות בנבחרת הצעירה, יהיו כיום מלכי השערים הפעילים של נבחרת ישראל.

לכבוד סיכום העשור, נצלול לעתיד וננסה לחזות איך תיראה נבחרת ישראל בעוד עשר שנים מהיום. דבר שיכול להתפרש למעשה התאבדות של ממש, במיוחד לאור המקרים שנכתבו לעיל. אך הפעם לעומת העשור הקודם שמתחיל כמעט ללא ציפיות, נקווה שהפעם תתרחש המגמה ההפוכה ונראה יותר שחקנים כמו תומר חמד וערן זהבי מאשר כמו אלי זיזוב וגיא אסולין.

שוער – אסף צור (21), הפועל רעננה
הוא בוודאי לא השוער הכי מוכשר שהיה בכדורגל הישראלי, ואולי אפילו לא בדור הנוכחי, אבל אסף צור מקבל מה ששוער ישראלי צמא לו יותר מכל, ניסיון בליגה הראשונה. כתשעה חודשים לפני שיחגוג 22 לצור יש 62 הופעות בליגת העל כולל תשע הופעות נוספות בנבחרת הצעירה. רק שוער אחד בעשור הנוכחי בליגת העל ערך כמות דומה של משחקים בליגה הראשונה בגילו והוא לא ישראלי, כן ניחשתם נכון מדובר בפרדראג ראיקוביץ'. כמובן שאין מקום להשוואה, אבל כולנו ראינו את התהליך שעבר הסרבי בישראל, כאחד שהשמיט כדורים פשוטים נגד צ'לסי שנהפך לאחד השוערים היציבים בצרפת. צור כנראה לא יהיה ברמות האלו, אבל אין סיבה שבדרך הזאת לא יגיע לטופ של הכדורגל הישראלי.


אסף צור. זוכה להזדמנות גדולה ברעננה (אודי ציטיאט)

מגן ימני – זוהר זסנו (18), מ.ס. אשדוד
שחקן ההגנה הצעיר ביותר ששיחק העונה בליגת העל הוא המגן הימני המוכשר ביותר שהגיח לכדורגל הישראלי מאז אלי דסה. למרות גילו הצעיר משחק בביטחון כשהוא מקבל הזדמנות במ.ס. אשדוד ומראה שהוא יכול לשחק גם במרכז ההגנה ברמה לא רעה בכלל. אולם, לא פעם ניתן לראות את שחקני אשדוד פורצים בגילאים הצעירים, אך מתקשים להגיע לרמות הגבוהות ביותר בשלב מאוחר יותר. מקרה גדי קינדה אמור ללמד את זסנו שאולי עדיף לעזוב את החממה בשלב מוקדם כדי להתקדם מקצועית.


זסנו. שחקן ההגנה הצעיר ביותר ששיחק העונה בליגת העל (לירון מולדובן)

בלם – רז שלמה (20), הפועל תל אביב
נכון שזה קרה בנסיבות לא ממש מקצועיות, אבל רז שלמה יכול להתהדר בתואר שחקן ההגנה הצעיר של העשור. זה קרה לאחר הפירוק של הפועל ת"א והבלם בן ה-17 דאז עלה יחד עם עופר ורטה, איציק שולמייסטר ודסליי טגניה בהרכב האדומים, שהפסידו 2:1 לקריית שמונה. לאחר מכן השתלב בצורה בריאה יותר בליגה הלאומית והעונה הפך לאחד מתשעה שחקני שדה שלא החמיצו דקה בליגת העל. בנוסף לכך את הזימון לנבחרת ישראל הוא כבר קיבל במהלך הקמפיין האחרון ולא מן הנמנע שיקבל דקות ראשונות במדים הלאומיים בטורניר המוקדמות הבא.


שלמה. הפך לאחד מתשעה שחקני שדה שלא החמיצו דקה בליגת העל (אודי ציטיאט)

בלם – עופרי ארד (21), מכבי חיפה
עופרי ארד, המבוגר משלמה בשנה, עובר מבחינה אישית עונה מוצלחת לא פחות. קפטן הנבחרת הצעירה כבר שנה שנייה משמש כשחקן הרכב במכבי חיפה והעונה עבר שדרוג נוסף עם שינוי המערך של מרקו בלבול לקו של ארבעה שחקני הגנה. ארד נמצא במקום החמישי בכמות המסירות המדויקות העונה בליגה וכמעט ולא מאבד כדורים באזורים קריטיים. בדיוק כמו שלמה, אין סיבה שגם ארד לא יזומן לנבחרת הבוגרת בקמפיין מוקדמות מונדיאל 2022.


ארד. כמעט ולא מאבד כדורים באזורים קריטיים (מאור אלקסלסי)

מגן שמאלי – יהב גורפינקל (21), הפועל חדרה
ככל הנראה העמדה הכי בעייתית כיום בכדורגל הישראלי ולא רק כאן. עמדת המגן שמאלי היא בעיה גלובלית מהסיבות הידועות, כמעט אף שחקן לא גדל להיות מגן וכמות השחקנים השמאליים נמוכה הרבה יותר מהשחקנים הימניים. איכשהו בסוף העשור הקודם שחקנים כמו אופיר דוידזאדה וטאלב טוואטחה קיבלו את ההזדמנות בבוגרים, הפעם המצב שונה ולא לטובה. גיל כהן משחק באשדוד ואופק נדיר מקריית שמונה נראה טוב מאוד בעפולה, אבל זה עדיין לא זה. גורפינקל הוא כרגע המגן הבכיר של הנבחרת הצעירה וכל עוד לא תהיה הפתעה בשנים הבאות, הוא כנראה יירש את מקומו של טאלב טוואטחה.


גורפינקל. המגן הבכיר של הנבחרת הצעירה (אודי ציטיאט)

קשר אחורי – דן גלזר (23), מכבי תל אביב
השחקן הוותיק שבחבורה. הכדורגל הישראלי לימד אותנו בעשור האחרון שתפקיד הקשר האחורי הוא היציב ביותר, גם אם מדובר בשחקנים בני 30 פלוס. לעומת בירם כיאל, ביברס נאתכו, ניר ביטון ואלמוג כהן, לא מתוכננת לגלזר קריירה ארוכה מעבר לים, אך אין סיבה שלא ישמור על היכולת הגבוה גם בעשור הבא. את ההשראה הוא יכול לקחת ממי שלבש לפני מספר שנים את אותה החולצה, ועבר קריירה פחות מוצלחת בספרד ובגרמניה.


גלזר. הוותיק שבחבורה (אריאל שלום)

קשר מרכזי – עידו שחר (18), בית"ר תל אביב/בת ים
אולי השם האלמוני בהרכב, אבל לא לעוד הרבה זמן. שחר שלפי קבוצתו ודאי יכולתם לנחש שגם הוא שייך למכבי תל אביב, בגיל 18 בלבד הפך לשחקן הרכב חשוב בקבוצה מהלאומית ומציג ארסנל יכולות בהגנה, בניהול המשחק ובנוסף מציג בעיטות מרשימות מרחוק. לשחר יש כבר היום מקום בליגת העל ואם ימשיך במסלול הנכון, לא יהיה רחוק היום שיהפוך לשחקן הרכב במכבי תל אביב.

קשר מרכזי – עדן קארצב (19), קריית שמונה
קארצב משלים קישור תוצרת מכבי תל אביב. בחודש אפריל האחרון הפך ליליד ה-21 הראשון שכובש בליגת העל ועד השבוע האחרון הוא גם היה הישראלי היחיד שעשה זאת. את העונה הנוכחית פתח בצורה מעט מאכזבת בקריית שמונה, אבל הוא כיום בן העשרה הישראלי היחיד שנחשב לשחקן ליגת העל לגיטימי, וכאן זה לא דבר מובן מאליו בכלל.


קארצב. בן העשרה הישראלי היחיד שנחשב לשחקן ליגת העל לגיטימי (אודי ציטיאט)

שחקן כנף – אילון אלמוג (20), מכבי תל אביב
תוך פחות משנה קיבל הצעה בית"ר ירושלים בגובה מיליון וחצי יורו, עזר לחדרה להגיע לחצי גמר גביע המדינה, זומן לנבחרת ישראל והפך לשחקן רוטציה מכבי תל אביב. הרזומה העשיר של השחקן בן ה-20 יכול לספר בקצרה לאיזה גבהים הוא יכול להגיע. העתיד של אלמוג ייקבע בהתאם למספר הדקות שיקבל במכבי תל אביב וביעד הבא שלו. אסור לו להפוך לשחקן מחליף ולמכבי תל אביב אסור בשלב זה לוותר עליו. אלמוג צריך להפוך לשחקן מוביל אצל האלופה ולהימכר בסכום גבוה לקבוצה בכירה יותר באירופה. כך שני הצדדים ירוויחו.


אלמוג. עתידו ייקבע לפי מספר דקות שיקבל במכבי תל אביב (אריאל שלום)

שחקן כנף – מנור סולומון (20), שחטאר דונייצק
הבחירה הקלה מכולן והשחקן היחיד שאפשר להיות בטוחים לגביו שיהיה בנבחרת בעשור הבא. לעומת המון כישרונות צעירים סולומון כבר נמכר בשישה מיליון יורו, זכה בדאבל באוקראינה וכבש שני שערים בליגת האלופות, הישגים שכל הכישרונות המפוספסים בישראל מעולם לא עשו. אפשר כמובן להתווכח אם סולומון יכול להגיע לרמות הגבוהות ביותר של הכדורגל האירופי, אך לטופ של הכדורגל הישראלי הגיע כבר מזמן וכיום נחשב לשחקן השלישי בחשיבותו בהרכב של אנדרי הרצוג (אחרי ערן זהבי ומואנס דאבור) וכל פעם שהוא מגיע למשחק בינלאומי ניתן לראות התקדמות לינארית בסט היכולות שלו ואנחנו רק צריכים לקוות שהשיפור לא ייפסק ואולי אחרי שנים, נקבל עוד נציג בכיר באחת המליגות הבכירות באירופה.


סולומון. הבחירה הקלה מכולן (Robbie Jay Barratt – AMA / Contributor)

חלוץ – יהאב אל עביד (19), בית"ר תל אביב/בת ים
קודם לכן דובר על כך שקארצב הוא יליד שנות ה-2000 הראשון שכבש בליגת העל, אבל בלאומית עשה זאת קודם אל עביד כשהיה בן 17 בלבד עם צמד אדיר ב-2:3 על הפועל כפר סבא. לאחר מכן לא מצא את הרשת בלאומית במשך 18 חודשים וחזר בעיקר לשחק בנוער, אך העונה אל עביד פורח שוב והפך לאחד השחקנים החשובים של בת ים, ולעומת רוב חבריו בסגל, הוא לא שייך למכבי תל אביב. מדובר בכישרון התקפי שלא נראה כאן שנים (חוץ מאחד ממכבי חיפה שלא נכלל כאן בעיקר בגלל יותר מדי בעיות משמעת) – שילוב של טכניקה ופיזיות שאנחנו לא רגילים לראות כאן בכדורגל הישראלי, בטח שלא בגיל 19. הוא אמנם עדיין צריך לשחרר את הכדור מהר יותר ולשפר את קבלת ההחלטות שלו מחוץ לרחבה, אבל הפוטנציאל קיים וכל קבוצה שתשים את ידייה עליו, רק תרוויח.

שחקני ספסל: עומר חנין, עידן נחמיאס, עאיד חבשי, עילאי אלמקייס, אמיר ברקוביץ', בר כהן, ליאל עבדה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי