צפו בתקציר: שלושער מדהים לזהבי, ישראל חזרה מ-2:0 ל-2:3

ענק: קאמבק מופלא של חניכיו של וילי רוטנשטיינר מול סלובקיה בזכות מספר 7 המדהים, האגדי והווינר האדיר, שהעניק ניצחון היסטורי ועלה למקום השני בטבלת כובשי כל הזמנים לצד שייע ובניון. ניצחון בכורה לאוסטרי

(גודל טקסט)

איזה ערב קסום של נבחרת ישראל וערן זהבי. מסוג הערבים שגורמים לך להאמין בכדורגל הישראלי. החלוץ הענק של פ.ס.וו איינדהובן כבש היום (רביעי) שלושער מופלא והעניק לחניכיו של וילי רוטנשטיינר ניצחון 2:3 מדהים על סלובקיה – שבמחצית עוד הובילה 0:2. פשוט קאמבק יוצא דופן בניצוחו של מספר 7 האגדי – שהגיע ל-24 שערים במדים הלאומיים והשתווה במקום השני לשייע פייגנבוים ויוסי בניון. כיאה לאגדה שהוא.

זו הפעם הראשונה שנבחרת ישראל חוזרת מפיגור של שני שערים מאז 1980, ובגלל זה אנחנו כל כך אוהבים כדורגל. זה היה ערב מתוק, שהתחיל בצורה הכי ישראלית שיש – עם שליטה, איומים, אך שתי ספיגות שהגיעו מטעויות הגנתיות. אך איך שהוא הסתיים? זה כבר היה משהו אחר. וילי רוטנשטיינר השיג את ניצחון הבכורה שלו כמאמן ראשי בנבחרת, ובכלל – אם לא היינו עושים זאת (סליחה, אם זהבי לא היה עושה זאת), נבחרת ישראל הייתה סוגרת מחר שנה שלמה ללא ניצחון.

כעת, הנבחרת נותרה במקום השלישי של בית 2 של דרג B בליגת האומות גם אחרי ארבעה מחזורים, אך השיגה את ניצחון הבכורה בקמפיין ועלתה למאזן של חמש נקודות – נקודה פחות מצ'כיה השנייה וחמש פחות מסקוטלנד הראשונה. סלובקיה, מהמקום הרביעי והאחרון, עם נקודה אחת בלבד.

הנבחרת פתחה טוב בדקות הראשונות והיה לה הרבה שטח כשיצאה להתקפות. מנור סולומון בעט רק לקורה ממצב של אחד על אחד מול השוער והיה חייב לכבוש, אך הוא ימשיך לחפש את שער הבכורה שלו במדים הלאומיים. בדקה ה-14 היה זה מואנס דאבור שהחמיץ ממצב מצוין, והפתיחה הטובה של הנבחרת נמשכה, אך לא לעוד הרבה זמן. בדקה ה-17 מארק האמשיק העלה את הסלובקים ל-0:1, כשלקח כדור חופשי מהאגף הימני. כולם ציפו להגבהה, אך הקשר הוותיק בעט כדור עוצמתי ברגל שמאל לפינה הקרובה, אופיר מרציאנו טעה, עמד במיקום רע ונכנע.

גם לאחר מכן ישראל הייתה זו שהייתה מסוכנת יותר, דאבור הפעלתן הגיעה למספר מצבים וגם הוא פגש את הקורה בדקה ה-36.אבל כל המצבים שהגענו אליהם לא היו שווים כלום, כי בהרבה פחות הזדמנויות סלובקיה עלתה ל-0:2 בדקה ה-39. השוגה התורן היה שרן ייני, שאיבד כדור ואונדריי דודה מצא את רוברט מאק ברחבה, והאחרון סיים מצוין מול מרציאנו והכפיל את היתרון של המארחת. לאחר מכן ההתלהבות הסלובקית הייתה גדולה והם נכנסו למומנטום ולחצו בדרך לשלישי, אך לא הצליחו להשיג אותו עד המחצית, ובירידה להפסקה ערן זהבי ומואנס דאבור התעמתו, שחקנים בנבחרת הפרידו.

עם פתיחת המחצית השנייה וילי רוטנשטיינר בחר להשאיר את זהבי ודאבור על הדשא למרות הבלאגן, והוא ידע למה. האוסטרי הכניס את עופרי ארד להופעת בכורה במדים הלאומיים במקום שרן ייני ובהמשך גם את נטע לביא במקום ביברס נאתכו, ולאט לאט הנבחרת שוב החלה ללחוץ ולסכן ונכנסה למומנטום מצוין החל מהדקה ה-60. בדקה ה-68 זה גם הניב פרי, כשזהבי התחיל את מסע הכיבושים ונגח לרשת כדור קרן של סולומון וצימק ל-2:1. רוטנשטיינר הרגיש את הלחץ הישראלי וביצע חילוף סופר התקפי כשהכניס את שון וייסמן במקום מאור קנדיל.

ערן זהבי חוגג עם מואנס דאבור ואלי דסה | Andrew Milligan/PA Images via Getty Images

בדקה ה-73 הנבחרת הייתה קרובה להשוות כשזכתה בכדור חופשי בלתי ישיר מתוך רחבת סלובקיה אחרי שהשוער היריב תפס ביד כדור שמסר אליו שחקן הגנה. דאבור הוריד לזהבי שבעט כדור חד לפינה הרחוקה, אך פספס בסנטימטרים את הקורה. אבל הטירוף נמשך, ובדקה ה-76 זהבי השלים צמד עם סיומת בנגיעה אחת מתוך הרחבה אחרי בישול מצוין של אייל גולסה, קבע 2:2 משוגע והשלים את הקאמבק. לאחר השוויון, סלובקיה הייתה במגננה מוחלטת וישראל חיפשה את המהפך. והיא גם מצאה אותו, בזכות שחקן אחד – אגדי, מדהים, אדיר ומשוגע, ערן זהבי, שהשלים שלושער יוצא דופן עם בעיטה אדירה מחוץ לרחבה אל בין החיבורים בדקה ה-89, קבע 2:3 וסיים ערב קסום בצורה הכי דרמטית שיש.

וילי רוטנשטיינר | איתן דותן, ההתאחדות לכדורגל

הרכבים

סלובקיה: דומיניק גרייף, פטר פקאריק, דניס ואברו, מרטין וליינט, רוברט מזאן, פטריק הרושובסקי, מארק האמשיק, אלברט רוסנאק, אונדריי דודה, רוברט מאק, רוברט בוז'ניק.

ישראל: אופיר מרציאנו, אלי דסה, איתן טיבי, שרן ייני (עופרי ארד, 46), אוראל דגני (עידן נחמיאס, 90+3), מאור קנדיל (שון וייסמן, 69), ביברס נאתכו (נטע לביא, 58), אייל גולסה, מנור סולומון, ערן זהבי, מואנס דאבור.

שחקני נבחרת ישראל | איתן דותן, ההתאחדות לכדורגל
שחקני נבחרת ישראל | איתן דותן, ההתאחדות לכדורגל

מהלך המשחק

נבחרת ישראל פתחה טוב את ההתמודדות ובדקה השישית הייתה חייבת לעלות ליתרון. ערן זהבי ביצע פריצה מצוינת, עבר מרגל ימין לשמאל ובעט לעבר השער מ-18 מטרים. הכדור נבלם על ידי אחד משחקני ההגנה הסלובקים ונפל לרגליו של אייל גולסה במרכז הרחבה. קשר מכבי תל אביב מסר למנור סולומון שהיה במצב של אחד על אחד מול השוער והיה חייב לכבוש, אך הכישרון של שחטאר דונייצק בעט רק לקורה ממצב של שער בטוח. כל כך קרוב, אבל הקשר ימשיך להמתין לשער הבכורה שלו במדים הלאומיים.

בדקה ה-14 הנבחרת הגיעה למצב גדול נוסף. ביברס נאתכו בעט מ-18 כדור שהפך בעצם למסירה למואנס דאבור שהיה חופשי מול השער וניסה להמשיך לעבר הרשת בנגיעה, אך פספס את המסגרת מ-11 מטרים. דקה לאחר מכן סלובקיה הגיע למצב המסוכן הראשון שלה, כשרוברט בוז'ניק בעט כדור עוצמתי מ-18 מטרים וסחט הצלה יפה מאופיר מרציאנו לקרן.

ואז, דווקא אחרי פתיחה טובה של ישראל, סלובקיה עלתה ל-0:1 בדקה ה-17 אחרי טעות נוספת של אופיר מרציאנו. הסלובקים קיבלו כדור חופשי מהאגף הימני, כולם ציפו להגבהה, אך מארק המשיך בעט כדור חד ברגל שמאל לפינה הקרובה. שוער היברניאן היה במיקום רע וספג.

ביברס נאתכו | איתן דותן, ההתאחדות לכדורגל

שלוש דקות לאחר מכן דאבור הגיע למצב לא רע נוסף, אך בעט מקצה הרחבה כדור שנהדף על ידי השוער. דקה אחת חלפה, ושוב דאבור המסוכן מצא עצמו בהזדמנות לא רעה אחרי תנועה אלכסונית מצוינת ובעט כדור שטוח לעבר הפינה הרחוקה, אך פספס את המסגרת.

בדקה ה-36 מואנס דאבור הפעלתן עשה פעולה מצוינת שהסתיימה בבעיטה שטוחה, חדה וטובה לעבר הפינה הימנית מ-18 מטרים, אך לצערו נעצר בקורה – השנייה של נבחרת ישראל במשחק. אבל למרות המצבים הרבים אליהם הגיעה הנבחרת, סלובקיה עלתה ל-0:2 בדקה ה-39. ושוב, כמו שבטח תיארתם לעצמכם, אחרי טעות בהגנת הישראלית. הפעם שרן ייני איבד כדור, אונדריי דודה מצא את רוברט מארק ברחבה והאחרון סיים בצורה מצוינת מול מרציאנו והכפיל את היתרון.

אחרי השער השני, סלובקיה צברה ביטחון ומומנטום והגיעה למצב טוב נוסף בדקה ה-42, אך בעיטה של אלברט רוסנאק נהדפה על ידי מרציאנו. לאחר מכן הגיעה השריקה למחצית, ובירידה לחדרי ההלבשה מואנס דאבור וערן זהבי התעמתו, שחקנים בנבחרת הפרידו.

מואנס דאבור, מארק האמשיק | איתן דותן, ההתאחדות לכדורגל

בפתיחת המחצית השנייה רוטנשטיינר העלה את עופרי ארד להופעת בכורה במדים הלאומיים ובלם מכבי חיפה החליף את שרן ייני, בזמן שהאוסטרי בחר להשאיר על הדשא את זהבי ודאבור למרות העימות. כבר בדקה הראשונה של החצי השני דאבור רשם בעיטה טובה מחוץ לרחבה לעבר השער, אך נהדף על ידי השוער.

בדקה ה-61 נטע לביא מצא את ערן זהבי שהגיע למצב בעיטה טוב מ-22 מטרים וסובב לעבר השער, פספס את המסגרת. שלוש דקות לאחר מכן שוב נבחרת ישראל הגיעה למצב טוב, כשזהבי מסר כדור לרחבה לעבר מאור קנדיל, אך סולומון לא שם לב להסבתננות של מגן מכבי תל אביב והפריע לו לייצר בעיטה טובה. סולומון עצמו הגיע למצב טוב נוסף בדקה ה-67 ומ-15 מטרים ניסה לסובב לפינה הרחוקה, אך הכדור שלו היה גבוה.

המומנטום של הנבחרת הניב תוצאה, ובדקה ה-68 ערן זהבי צימק ל-2:1 בנגיחה לרשת אחרי קרן מצוינת שהגביה מנור סולומון. חלוץ פ.ס.וו איינדהובן כבש את ה-22 שלו במדים הלאומיים, השתווה לנחום סטלמך ועלה למקום החמישי בטבלת כובשי כל הזמנים של נבחרת ישראל.

ביברס נאתכו, מארק האמשיק | איתן דותן, ההתאחדות לכדורגל

המומנטום הישראלי נמשך, ובדקה ה-73 הנבחרת זכתה בכדור חופשי בלתי ישיר מתוך רחבת סלובקיה אחרי שהשוער היריב תפס ביד כדור שמסר אליו שחקן הגנה. דאבור הוריד לזהבי שבעט כדור חד לפינה הרחוקה, אך פספס בסנטימטרים את הקורה.

אבל הטירוף נמשך, ובדקה ה-76 ערן זהבי השלים צמד, ישראל השוותה ל-2:2 וחתמה קאמבק מצוין. אייל גולסה חדר לרחבה ומסר כדור רוחב לחלוץ, שבנגיעה אחת סיים לרשת וכבש את ה-23 שלוש במדים הלאומיים – ועלה למקום הרביעי בכל הזמנים כשהשתווה לרונן חרזי.

חשבתם שזה נגמר? כלום לא נגמר כשערן זהבי על כר הדשא. החלוץ המדהים, הענק, האדיר והווינר העצום הזה השלים שלושער יוצא דופן וקבע מהפך מטורף – 2:3 לישראל – בדקה ה-89 עם בעיטה אדירה מחוץ לרחבה אל בין החיבורים.

אייל גולסה | איתן דותן, ההתאחדות לכדורגל

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי