הצעד של וילי, הבכי של נאתכו ועצה לסולומון: אנדי הרצוג פותח הכל

אנדי הרצוג
אנדי הרצוג | לירון מולדובן

כחצי שנה לאחר שעזב, האוסטרי בראיון בלעדי: "הופתעתי מרוטנשטיינר". וגם: אי זימון רפאלוב, הג'וב החדש, המאמן הבא של ישראל, הביקורות, הנאום המפורסם בסלובניה וההתעקשות על המערך

(גודל טקסט)

כחצי שנה חלפה מאז שאנדי הרצוג הודיע להתאחדות לכדורגל כי הוא לא ימשיך בתפקידו בנבחרת ישראל בעקבות משבר הקורונה והאוסטרי מצא ג'וב חדש: "מאמן מדומה". במקביל לעבודתו בטלוויזיה האוסטרית, הרצוג בן ה-52 הוזמן להשתתף בתוכנית הטלויזיה הגרמנית "match plan", בה הוא מנתח מדי שבוע ביחד עם מאמן בכיר נוסף את שתי הקבוצות המתמודדות במשחק המרכזי בבונדסליגה. רק לפני שבוע, המאמן "סגר מעגל" לרגע, כשנכנס לנעליו של האנזי פליק, מאמן באיירן מינכן, לקראת הקלאסיקר מול בורוסיה דורטמונד.

"אני צריך לנסוע למינכן, זה קרה חמש פעמים בחודש האחרון. זה כבוד גדול עבורי שקיבלתי את הג'וב הזה. אנחנו מתעסקים במהלך השידור בהרבה עניינים טקטיים וזו בהחלט עבודה נהדרת מבחינתי", הוא מספר בראיון נרחב ראשון ובלעדי לספורט1 מאז שעזב את נבחרת ישראל. "נכנסנו לסגר שני באוסטריה. אין בתי ספר ואי אפשר ללכת לעבודה. אני כאן עם המשפחה שלי, משחק עם הילדים וצופה בהם משחקים כדורגל".

"בקיץ, לאחר שהחוזה שלי עם הנבחרת הסתיים, הייתי פתוח לקבל ג'וב חדש. היו דיבורים עם כמה קבוצות כשהרצינית ביותר הייתה אוסטריה וינה, אבל אני מזוהה עם המועדון השני בעיר, ראפיד, כך שעבורי זה לא היה קל לקחת את התפקיד הזה. זה כמו שמישהו שמזוהה עם מכבי תל אביב, יאמן את הפועל תל אביב".

אנדי הרצוג
אנדי הרצוג | לירון מולדובן

צפית במשחקים האחרונים של נבחרת ישראל?

"אני תמיד צופה במשחקי נבחרת אוסטריה ובמקביל גם במשחקי נבחרת ישראל. בעין הימנית אני מביט באוסטריה ובשמאלית בישראל. המשחק מול סקוטלנד, להפסידב בפנדלים לאחר החמצה של ערן זהבי, זה בהחלט חוסר מזל. אתה רואה שסקוטלנד ניצחה בסרביה, אז אולי הייתה פה הזדמנות גם לנבחרת ישראל, כי כולם רואים שבתקופה האחרונה במשחקים ללא קהל, יש יתרון מסוים לקבוצות החוץ. כנראה שגם לישראל הייתה את ההזדמנות הזאת, אבל להפסיד בפנדלים זה מאכזב".

בשורה התחתונה: נבחרת שישראל לא נפלה ממנה העפילה ליורו.

"אני יכול להבין את האכזבה, במיוחד לאור העובדה שהנבחרת הסקוטית לא הרבה יותר טובה מנבחרת ישראל".

השיחה גולשת במהרה למאמן הנוכחי, וילי רוטנשטיינר, שעד לא מזמן שימש כמנהל טכני וכזכור היה אחראי על הבאתו של הרצוג לישראל, אך לבסוף תפס את מקומו. "הופתעתי שווילי לקח את תפקיד מאמן הנבחרת.  הייתי בטוח שיבוא מאמן חדש, אבל עזבתי אז אני לא מודע לשיחות בין וילי לבין ההתאחדות. עם זאת, רציתי שהוא יצליח ושהנבחרת תעפיל ליורו".

וילי רוטנשטיינר, אנדי הרצוג
וילי רוטנשטיינר, אנדי הרצוג | ההתאחדות לכדורגל

אתה שומר איתו על קשר?

"כמובן שכן, אני בקשר עם וילי ועם עוד כמה שחקנים. אנחנו מדברים לפני ואחרי משחקים. אני מאחל להם בהצלחה. אני עדיין עוקב אחר הנבחרת וזה ברור מבחינתי. אני מעודד יותר את ישראל מאשר את אוסטריה בימים האלה. אני עדיין מאוד קרוב לאנשים בנבחרת ישראל".

מה דעתך על הביקורות שסופג רוטנשטיינר בישראל?

"כשאתה מנצח הכול קל יותר. כשלא, מן הסתם יש אכזבה במדינה מצד הקהל ואז אתה צריך להתמודד גם עם הביקורות של התקשורת. לכולנו היה את אותו החלום – להעפיל ליורו".

וילי מסיים את תפקידו כמאמן ועדיין לא ידוע אם ימשיך.  מי צריך לאמן את ישראל?

"אני כבר לא שם, אז מאוסטריה קשה לי לחוות דעה. אני יכול לומר שראיתי במהלך הזמן שלי בישראל שיש באמת מאמנים טובים שיכולים לקחת את התפקיד. אני לא יודע אם ההתאחדות רוצה מאמן זר, אבל אני יכול לדמיין שהפעם ילכו על מאמן ישראלי. אבוקסיס? יש שניים-שלושה מאמנים שבאמת עושים עבודה טובה אך אנשים צריכים להבין שלאמן קבוצה זה קצת שונה מנבחרת. אני מאמין שאותם מאמנים יכולים לעשות את זה. אני לא יודע אם וילי ימשיך, אנחנו לא מדברים על הנושא הזה".

עמדתך בנוגע למינוי אפשרי של אייל ברקוביץ'?

"אני לא מכיר אותו כמאמן אלא כבן אדם. כמובן שהוא מבין בכדורגל, אבל אני לא מכיר את האידיאולוגיה שלו ואיך הוא מתכנן לעבוד עם הנבחרת, כך שקשה לי לקבוע".

אייל ברקוביץ'
אייל ברקוביץ' | אודי ציטיאט

כדאי לוילי לחזור לתפקיד המנהל הטכני?

"אני חושב שהוא עשה עבודה נהדרת כמנהל טכני. מנגד, אני יודע שהוא אוהב להיות על המגרש כמאמן ולחוות את השחקנים. הוא יכול לעשות את שני הדברים, אך אני לא חושב שהוא ימשיך כמאמן. הוא יכול להמשיך לקדם את האקדמיות, המאמנים, נבחרות הנוער ועוד. קשה למצוא בחור שעובד כל כך קשה כמוהו".

טענו שהוא בא לקדם את הכדורגל, אבל בפועל הוא התעסק רק בנבחרת הבוגרת.

במשרד שלנו במתחם הנפלא בשפיים ראינו כל שבוע את הנבחרות הצעירות. אולי לא כל יום, אבל כן אחת לשבוע. היינו בקשר עם השחקנים ומהמאמנים בנבחרות הצעירים. זה נכון שווילי היה איתנו במחנות האימונים וכו', כי נבחרת בוגרת היא בסופו של דבר הכי חשובה. להגיד שהוא לא קידם ותמך בצעירות זה לא פייר ולא נכון. הוא עבד על בסיס יומי בשפיים ואני הייתי שם כדי לראות את הקשרים הטובים שלו עם הנבחרות הצעירות".

כשהרצוג מונה לפני יותר משנתיים, רבים הופתעו בגלל ניסיונו הדל ובעיקר בשל ההיסטוריה שלו עם ישראל והשער שכבש בדקה האחרונה במדי אוסטריה במוקדמות מונדיאל 2002, שמנע מאיתנו עלייה להצלבה.

היית פחות אהוב כשהגעת לישראל.

"זה היה ברור שלא יהיה לי קל, אבל אמרתי כבר במסיבת העיתונאים הראשונה שלי שארצה להיות אנדי הרצוג וארצה להצליח. הרבה אנשים התייחסו אליי יפה מההתחלה והחלום הגדול שלי היה לפצות על אובדן ההעפלה שלכם בכך שהנבחרת תעפיל איתי לטורניר גדול. אני עדיין מאוכזב מאותו משחק בסלובניה שלא הוצאנו בו נקודות. אם היינו מוציאים שם נקודה ומעלה, היה לנו סיכוי טוב לסיים במקום השני. זה היה רגע קשה עבורי. שמחתי לעבוד בישראל והיה לי קשה לעזוב בגלל השיט הזה של הקורונה. הייתי חייב לחזור למשפחה שלי, לא הייתי יכול לעשות את הנסיעות על בסיס קבוע. הייתי מספיק הוגן כדי להגיד את זה. בעקבות התקופה בארץ, אני מאמין שאחוזר לישראל, אולי הפעם כמאמן קבוצה".

שחקני נבחרת ישראל, אנדי הרצוג
שחקני נבחרת ישראל, אנדי הרצוג | אודי ציטיאט

דיברת על המשחק בסלובניה, הראיון בסיום גרם לציבור להתאהב בך. לקחת ללב.

"היית אמוציונלי מאוד. ידעתי שאם לא נפסיד במשחק הזה, נוכל לסיים במקום השני ולהעפיל. הייתי כל כך מאוכזב מהצורה שבה קיבלנו את הגולים, מהסיטואציה הטיפשית שהתפתחה במשחק, מחוסר המשמעת הטקטית. הלכתי לחדר ההלבשה וראיתי שחקנים כמו ביבראס נאתכו שרועים על הקרקע, חלקם עם דמעות בעיניים. פתאום קראו לי לראיון ולא הצלחתי להסתיר את הכעס. התנצלתי בהמשך".

כאמור, גם תחת הרצוג לבסוף לא הגיעה הבשורה. את קמפיין מוקדמות היורו הוא סיים ללא הצלחה ובפלייאוף ליגת האומות הוא כבר לא עמד על הקווים. ובכל זאת, לאחר קרוב לשנתיים בתפקיד, הוא שומר על אופטימיות ומנסה להסביר איך ניתן יהיה סוף סוף להעפיל לטורניר גדול.

"תסתכל על השחקנים בנבחרת. דאבור בהופנהיים, אלמקייס משחק בליגה ההולנדית, מנור באוקראינה. ככל שהשחקנים האלה יצליחו, הם יכניסו את הכדורגלנים הישראלים הנוספים לתודעה ויגרמו להם לקבל את האפשרות לעבור לליגות טובות יותר. ככל שיותר כדורגלנים ישחקו באינטנסיביות של הליגות הגדולות, הנבחרת תוכל להצליח".

עילאי אלמקייס | Laurens Lindhout/Soccrates/Getty Images

הבעיות האמיתיות פה קשורות לפן המנטלי.

"לזה התכוונתי. אם יהיה להם יותר ניסיון בליגות הגדולות וברמות הגבוהות, גם הפן המנטלי ישתנה. אתן דוגמא: עבדתי עם יורגן קלינסמן כעוזר מאמן. הוא שיחק בנבחרת גרמניה וניצח משהו כמו 70% ממשחקיו בעוד אני כאוסטרי הפסדתי הרבה משחקים. לפעמים נגד קבוצות טובות יותר, אמרתי לעצמי רק שלא נפסיד את המשחק הזה. בגרמניה תמיד חושבים איך לנצח ולא איך לא להפסיד. זו מנטליות שלמדתי מקלינסמן וגם משחקנים גרמנים ששיחקתי איתם בבונדסליגה. זה מה שרציתי להביא גם לנישראל. לפעמים היו רגעים טובים, אבל כנראה שלא מספיק, כי לא העפלנו. אני חושב שחשוב לצבור ניסיון ולשחק בליגות בכירות. אבל לא רק להיות בקבוצה, אלא לשחק בה. להיות שחקן משפיע".

היו ביקורות על כך שההתעקשות לשחק עם שלושה בלמים.

כשהגעתי לנבחרת, ראיתי את המשחקים הקודמים ומאוד אהבתי את הדרך בה דסה וטוואטחה תקפו. רציתי שהם ימשיכו לתקוף אבל שברגע שהם למעלה, שיהיו יותר שחקנים שיגבו אותם מאחור. צריך לזכור שהיו פעמים ששיחקתי בקו של ארבעה בהגנה והייתי צריך לעשות התאמות. החלום שלי היה שדור פרץ ישחק כבלם ובהתאם למצב יוכל לזוז לקישור. רציתי מאוד שיהיה לי את השחקן הזה שיוכל לאפשר לי לעשות את ההתאמה הזאת של המעבר מחמישה שחקנים לארבעה, אלא שאז דור נפצע".

אתה יכול להבין למה לא אהבו את המערך?

"כי עדיין ספגנו הרבה שערים. מנגד, ראיתי שדווקא שיטה של חמישה שחקני הגנה מאפשרת לנו להיות יותר התקפיים. זו הסיבה ששיחקתי כך. שיחקתי כפליימייקר, כך אני יכול להגיד שבמערך של חמישה שחקני הגנה, אתה מוצא את המגנים שלך פתאום בחצי של היריב. אני לא חושב שמערך של חמישה שחקני הגנה הוא הגנתי. הבעיה הייתה שגם במערך הזה קיבלנו גולים ובכדורגל הסטטיסטיקה החשובה".

דור פרץ | אודי ציטיאט

כמה רחוק סולומון יכול להגיע?

"אני אוהב אותו מאוד כשחקן, אבל כשאימנתי אותו הערתי לו כל הזמן. מנור כדורגלן מצוין, אבל הוא חייב להבקיע יותר שערים, זה צעד חשוב בהתפתחות שלו ולאחרונה הוא עושה את זה בצורה טובה יותר, אפילו בליגת האלופות..אם הוא מבקיע מול סיטי וריאל, הוא יכול לעשות את זה גם בליגה. הוא משחק עם הרבה שחקנים ברזילאים שאוהבים למסור אחד לשני ואולי פחות לבחור מישראל. אני חושב שהוא צריך לעשות את הצעד הבא, הליגה הגרמנית תהיה מושלמת עבורו. הוא צריך לשחק במועדון גדול, מועדון שמשחק כדורגל ונותן לו להראות את היכולות שלו".

הוא צריך לעזוב בינואר?

"זה לא משנה מתי, הכל תלוי במועדון שירצה אותו ובכמה שהמאמן מכיר אותו. זו לא חוכמה ללכת סתם למועדון גדול. במשחק השני שלי, מול צפון אירלנד, מנור עוד היה שחקן יחסית חדש בנבחרת. הפתעתי אותו ואמרתי לו שהוא יפתח בהרכב. הוא אמר לי: 'אנדי זה נהדר, כי שתיים-שלוש קבוצות גדולות מאנגליה באות לראות אותי'. אמרתי לו שלא יעבור לסיטי או צ'לסי והוא שאל למה לא, אז הסברתי לו שזו תהיה טעות, כי שם הוא יהיה אחד ממאה ושלא יהיה טיפש, הרי הוא לא ישחק. אמרתי לו שהוא חייב ללכת למועדון שיעניק לו דקות, שיעזור לו להשתפר. באותו אימון הוא נפצע ולא שיחק כמה שבועות. זו דוגמא לכמה היה חשוב לי לעזור לשחקנים שלי ולייעץ להם. דיברתי איתו גם על הקטע המקצועי ואמרתי לו שהוא מכדרר מצוין וחייב להמשיך לעשות זאת, אבל לכדרר בסביבת רחבה ולא באזורים לא מסוכנים. אני חושב ששחטאר הייתה בחירה מצוינת להתפתחות שלו".

מנור סולומון
מנור סולומון | ברני ארדוב

למה לא הזמנת את רפאלוב?

"בינואר הייתי בבלגיה ואמרתי לו שהוא ישחק מול סקוטלנד בפלייאוף. הסברתי לו שצפיתי בו ושאם זה תלוי בי והוא יהיה כשיר, אזמן אותו. נכון שזה לא קל להתחרות עם מנור שהוא שחקן צעיר וליאור הוא שחקן מנוסה ויש סיכוי שהוא יהיה על הספסל, אבל האמנתי שנצטרך אותו במאני טיים. לצערי כשזה קרה כבר לא הייתי מהנבחרת, כי המשחק נדחה וזה היה מאכזב עבורי ועבורו. אני מבין את הביקורות, אבל תתאר לעצמך שליאור היה יושב על הספסל. כוכב כמוה לא בהרכב, זה יוצר עוד יותר מתח. ליאור לא צריך להיות שחקן ספסל, אבל מצד שני יש את מנור והוא צריך להיות בהרכב".

הדבר הכי טוב והכי פחות טוב שעשית בנבחרת ישראל?

"אני לא יודע איך להגדיר את זה, אבל החיבור בין כל המגזרים. במשחק מול אלבניה היו שישה שחקנים ישראלים וחמישה מהמגזר – אנשים אהבו לראות את זה. עבורי אדם הוא אדם וזה לא משנה מה הדת שלו. איפה טעיתי? בטוח שהייתה יותר מאחת, אבל הטעות הכי גדולה היא שפשוט לא העפלנו. מאמן נמדד בתוצאות בסופו של דבר. למרות זאת, העובדה שאנשים חזרו להתעניין בנבחרת והיה אכפת להם, זה היה משהו שמאוד היה חשוב לי. הרגע הכי גדול – הניצחון מול אוסטריה. הכי מאכזב- ההפסד בסלובניה, כמובן".

אנדי הרצוג
אנדי הרצוג | אודי ציטיאט

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי