"אקח את מדליית הזהב בתל אביב. הגעתי כדי להילחם ולנצח"

לאשה שבדטואשווילי
לאשה שבדטואשווילי | Gettyimages

לאשה שבדטואשווילי זכור בישראל בעיקר בזכות הארד בריו 2016, שהושג על חשבון שגיא מוקי. רגע לפני שאליפות אירופה בג'ודו נפתחת, נזכר הגיאורגי בראיון מיוחד בקרב בברזיל ומספר מדוע הגיע ארצה במוטיבציה מיוחדת

(גודל טקסט)

הסיפור של הג'ודוקא לאשה שבדטואשווילי הוא לא שגרתי בספורט העולמי. שמו של הגיאורגי בן ה-26 מוכר לחובבי הג'ודו הישראלי כאחד שזכה במדליית הארד בריו 2016 על חשבונו של שגיא מוקי, והותיר את הישראלי שבור לב.

לאשה, שגם בזירת הג'ודו העולמית משתמשים בשמו הפרטי, זכה במדליית זהב אולימפית בלונדון 2012 כשהוא בן עשרים בלבד. "ביום שלמחרת הייתי מאוד מאוד מאושר", נזכר הג'ודוקא ברגע הגדול בקריירה שלו בראיון בלעדי למעריב, "זה היה החלום שלי מאז שהייתי ילד קטן. בדרך למדליה הזו התאמנתי מאוד קשה, והיו פציעות, אבל כשקמתי ביום שאחרי שם בלונדון, שכחתי מהכל. הייתי בתחושה הזו בערך ארבעה ימים. לא יכולתי להאמין שאני אלוף אולימפי".

מחשבות על פרישה היו ונעלמו מהר מאוד. "לקחתי כמה זמן למנוחה, להשלים זמן עם המשפחה והחברים. כשיצא לי להיות עם עצמי, באמת חשבתי על הרבה דברים כמו לאן הקריירה שלי הולכת עכשיו", הוא מודה, "בעצם הגשמתי את החלום שלי ושאלתי את עצמי: מה הלאה? לא ידעתי תקופה מסוימת אם תהיה לי עוד מדליה או שהזהב היא בעצם המדליה האחרונה שלי. אחרי כמה זמן הבנתי שיש בעולם הרבה ספורטאים עם מדליות זהב אולימפיות, אבל אין הרבה ספורטאים שיש להם שתי מדליות אולימפיות, שעשו את זה פעמיים. אז החלטתי שזו תהיה המטרה שלי ויצאתי לדרך לקראת ריו 2016".


שבדטואשווילי ומדליית הזהב מהמשחקים האולימפיים בלונדון (Gettyimages)

את הישג השיא בקריירה שלו רשם לאשה תחת המשקל של עד 66 ק"ג. ג'ודאים רבים מספרים על הקושי במעבר בין המשקלים, אך בדיעבד החלטתו של לעבור לקטגורית המשקל הבאה, עד 73 ק"ג, התבררה כנכונה. "עד המדליה האולימפית לא היו לי תוצאות טובות במשקל של עד 66 ק"ג", הוא אומר, "לפני לונדון אנשים בסביבה המקצועית שלי אמרו לי שאני צריך לעבור לקטגוריית המשקל הבאה, כי אני חזק. בהתחלה זה היה קשה, כי המתחרים האחרים היו חזקים ממני, אבל לאט לאט התחלתי לנצח אותם. התאמנתי הרבה יותר כי ראיתי את המדליה השנייה בעיניים, והגיעו התוצאות".

ואז הגיעה אולימפיאדת ריו וניצחת את מוקי בקרב על הארד.
"שגיא הגיע לריו כאלוף אירופה במשחקים האירופיים וכספורטאי מעולה. בקרב איתו הייתה לי אקסטרה מוטיבציה והרבה אנרגיות, כי חשבתי על כך שאני קרוב להשיג עוד מדליה חוץ מהזהב מלפני ארבע שנים. רק עוד קרב אחד, והמטרה מתגשמת. יצא שהמתחרה הזה היה מוקי, והקרב איתו היה לא פשוט. הייתי מוכן לכך בראש שזה יהיה קשה ושאולי אפסיד. את מוקי דווקא הייתה לי יותר מוטיבציה לנצח, כי הפסדתי לו בשתי תחרויות ב-2014. גם אני ספורטאי, גם אני יודע איך זה מרגיש להפסיד מדליה בתחרות חשובה. הוא בטח היה עצוב אחר כך וההרגשה שלו הייתה לא נעימה".


בקרב מול מוקי על המדליה: "הפסדתי לו פעמיים ב-2014. הוא בטח הרגיש לא נעים" (אסף קליגר)

לאליפות אירופה 2017 הגיע לאשה כפייבוריט למדליה והודח במפתיע בסיבוב השני. הפעם, באליפות שתיפתח בתל אביב, הוא לא ייתן למדליה לחמוק ממנו. "אני רואה את עצמי עולה על הפודיום, ויותר מזה: אקח את מדליית הזהב. אני יודע שזה לא יהיה פשוט, בטח שיש במשקל שלי שני מתחרים טובים מאזרבייג'ן (הידיאת היידרוב, שזכה באליפות אירופה עד גיל 23 שנערכה בישראל, ורוסטאם אורוג'וב, שניצח את מוקי בחצי הגמר בריו, ס.א), אבל אני מוכן להגיע לישראל כדי להילחם ולנצח".

יש לך כבר שתי מדליות אולימפיות. בטוקיו נראה את השלישית?
"אני אעשה הכל, הכל, כדי לזכות בעוד מדליה בטוקיו 2020. כל עוד הכל יעבור חלק, לא יהיו פציעות בדרך או משהו לא צפוי, אני אמור להתחרות בטוקיו ולהגשים את המטרה: להיות הג'ודוקא הגיאורגי הראשון שזוכה בשלוש מדליות אולימפיות. אין לי מה להפסיד. מאז שאולימפיאדת ריו נגמרה אני מרגיש שאני יכול לזכות בעוד מדליה. יש ספורטאים כאן שכבר זכו בשתי מדליות אולימפיות. שלוש? אני מקווה להיות הראשון".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי